Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Λιτή αφθονία
Ethan Hoover
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Λιτή αφθονία

  • A-
  • A+

Ο όρος «λιτή αφθονία» (ολιγαρκής αφθονία) αναφέρεται στα γραπτά του Επίκουρου και του Σενέκα, εμπεριέχεται στη στρατηγική τού Ζεν, στις μελέτες του ανθρωπολόγου Μάρσαλ Σάλινς, που αποδεικνύουν ότι οι κυνηγοί-τροφοσυλλέκτες της παλαιολιθικής εποχής ζούσαν σε μια πρωταρχική κοινωνία της λιτής αφθονίας, στις αναφορές του Ιβάν Ιλιτς για τη «χαρούμενη μέθη της επιλεγμένης λιτής ζωής», στα γραπτά του Σερζ Λατούς για την αποανάπτυξη.

Οποιος έχει θέσει τον εαυτό του πέρα από κάθε επιθυμία, ποια έλλειψη μπορεί να έχει;
Σενέκας

Η λιτή αφθονία είναι μια επανανοηματοδότηση της ζωής που μακροπρόθεσμα θα οδηγήσει σε μια έξοδο από το φαντασιακό της απεριόριστης ανάπτυξης και προόδου, που είναι καταστροφικό για έναν πλανήτη με πεπερασμένους πόρους, θα εντάξει την οικονομική δραστηριότητα μέσα στην κοινωνία, γκρεμίζοντας τη σημερινή πρωτοκαθεδρία του Homo economicus, και βραχυπρόθεσμα θα αντιταχθεί στις σημερινές νεοφιλελεύθερες και κεϊνσιανές πολιτικές λιτότητας.

Η λιτή ζωή, που βεβαίως δεν σημαίνει λιτότητα, όπως εσκεμμένα λένε κάποιοι –η νεοφιλελεύθερη λιτότητα δεν στερεί από το άτομο μόνο τα περιττά αγαθά αλλά και τα αναγκαία–, είναι προϋπόθεση για μια αξιοβίωτη ζωή, για την αφθονία. Μόνο οι επαγγελματίες παραγωγοί αναγκών και επιθυμιών, οι διαφημιστές, προσπαθούν να μας πείσουν για το αντίθετο, ότι δηλαδή είμαστε δυστυχισμένοι όταν δεν ικανοποιούμε όλες τις επιθυμίες μας, όταν ζούμε στο περιθώριο της καταναλωτικής κοινωνίας. Βέβαια, γνωρίζουν καλά οι διαφημιστές, όπως λέει ο Λατούς, «ότι οι ευτυχισμένοι άνθρωποι είναι κακοί καταναλωτές».

Η κοινωνία της απεριόριστης ανάπτυξης και της υπερκατανάλωσης, της εμπορευματοποίησης των πάντων μέσω της κυριαρχίας της αγοράς, είναι μια κοινωνία των στερήσεων, που γεννάει συνεχώς φτώχεια μέσα στην «ευημερία». Ο λόγος είναι απλός.

Η απεριόριστη δημιουργία αναγκών και προϊόντων, η πλήρης απελευθέρωση και ικανοποίηση όλων των ατομικών επιθυμιών, είναι ένας φαύλος κύκλος που αν μπω μέσα σ’ αυτόν θα βγω πιο δυστυχισμένος και εκπτωχευμένος απ' ό,τι ήμουν πριν, διότι στηρίζεται στην αρχή του ανικανοποίητου, της δημιουργίας του αισθήματος της συνεχούς στέρησης μέσα σε μια αφθονία προϊόντων.

Στην καταναλωτική κοινωνία, που χαρακτηρίζεται βέβαια από την άνιση κατανομή των εισοδημάτων και την ανεπαρκή κάλυψη των βασικών αναγκών για μεγάλες πληθυσμιακές κατηγορίες, πάντα αυτό που έχω είναι λιγότερο από αυτό που θα ήθελα να έχω και από αυτό που οι άλλοι έχουν.

Το αίσθημα της στέρησης είναι πανταχού παρόν και ο μόνος τρόπος εξόδου από τον φαύλο κύκλο είναι η έξοδος από το κυρίαρχο υπόδειγμα της απεριόριστης ανάπτυξης και δημιουργίας νέων αναγκών, μέσω του αυτοπεριορισμού των αναγκών.

Οσο λιγότερες είναι οι ανάγκες τόσο πλουσιότεροι είμαστε, τόσο αυξάνεται η ευημερία μας, διότι έχουμε απεγκλωβιστεί από το αίσθημα της στέρησης και του ανικανοποίητου.

Μήπως, όμως, η λιτή αφθονία είναι μια ζωή στερήσεων και ανελευθερίας του ατόμου; Για να κυριαρχήσει αυτός ο αστικός μύθος συνέβαλε τα μέγιστα η οικονομική επιστήμη, που ένα από τα βασικά δόγματά της είναι ότι «οι ανάγκες είναι απεριόριστες και τα μέσα (αγαθά) για την ικανοποίησή τους είναι περιορισμένα».

Η οικονομική επιστήμη στηρίζει την ύπαρξή της στο ότι δήθεν προσφέρει τα εργαλεία για να μειωθεί το χάσμα ανάμεσα σε σκοπούς και μέσα, προτείνοντας λύσεις (οργάνωση της παραγωγής, αύξηση της παραγωγικότητας κτλ.) για να παράγονται όλο και περισσότερα προϊόντα (μέσα) για την κάλυψη των αέναα αυξανόμενων αναγκών (σκοπός). Ο μύθος όμως αυτός, που έχει κυριαρχήσει στο ανθρώπινο φαντασιακό, πρέπει να καταρριφθεί.

Οι ανθρώπινες υλικές ανάγκες όχι μόνο δεν είναι απεριόριστες αλλά είναι διαχρονικά λίγες και πεπερασμένες, ο τρόπος ικανοποίησής τους αλλάζει από εποχή σε εποχή και τα μέσα (αγαθά) για την ικανοποίησή του είναι επαρκή.

Η μετάβαση βέβαια σε μια κοινωνία λιτής αφθονίας έχει προϋποθέσεις και ορισμένες από αυτές είναι: η εγκατάλειψη του διαφωτιστικού σχεδίου για ορθολογική κυριαρχία επί της φύσης μέσω της οικονομίας και της τεχνικής, η δημιουργία ενός πολιτισμού των ορίων και όχι της απεριόριστης επέκτασης και της ευθύγραμμης προόδου, ο περιορισμός της κυριαρχίας της οικονομικής σφαίρας, ιδιαίτερα των ιδιωτικών καταναλωτικών αγαθών και η επέκταση των κοινών, δημόσιων αγαθών, της κοινωνικής και αλληλέγγυας οικονομίας, η ενίσχυση των κοινοτικών δομών και των θεσμών άμεσης δημοκρατίας, η εγκατάλειψη της κουλτούρας του εγωισμού, του ατομικισμού και η ανασύσταση των κοινωνικών δεσμών που στηρίζονται στη συμβιωτικότητα και την αλληλεγγύη.

ΥΓ.: Προς νεοφιλελεύθερους. Η μετάβαση σε μια κοινωνία λιτής αφθονίας απαιτεί πόρους για τη χρηματοδότηση των κοινών αγαθών και μια καλή αρχή γι’ αυτό είναι η καθιέρωση ανώτερου επιτρεπτού εισοδήματος για τις ελίτ, που η φορολόγησή του θα φτάνει το 100% για όσα εισοδήματα υπερβαίνουν το όριο.

*καθηγητής Οικονομικών στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων | charisnax@yahoo.gr

ΑΠΟΨΕΙΣ
Φώτα ολόφωτα…
Βιτρίνες με ρούχα απαστράπτοντα, πολύχρωμες κορδέλες, φωτάκια που λαμπυρίζουν, πλαστικά δέντρα φορτωμένα στολίδια εντυπωσιακά. Η χωροταξία της γιορτινής κατανάλωσης ακολουθεί τη χωροταξία της κοινωνικής...
Φώτα ολόφωτα…
ΑΠΟΨΕΙΣ
Τις θέλω λεπτές…
Πλησιάζεις τον ναό της κατανάλωσης. Πάνε μερικοί μήνες τώρα που έχεις αποφασίσει να τον πλησιάζεις μόνο μεσημεριανές ώρες, ώρες που ξέρεις ότι κατά κανόνα οι συμπολίτες σου μπουκώνουν την κούρασή τους γύρω από...
Τις θέλω λεπτές…
ΑΠΟΨΕΙΣ
Η πρόκληση της Αριστεράς
Τις τελευταίες δεκαετίες ο νεοφιλελευθερισμός δημιούργησε σε διεθνές επίπεδο ένα νέο τοπίο κοινωνικό, οικονομικό, πολιτικό και πολιτιστικό. Ουσιαστικά υπήρξε μια «νεοφιλελεύθερη επανάσταση» με καταστροφικές...
Η πρόκληση της Αριστεράς
ΑΠΟΨΕΙΣ
Απέναντι σε μια νέα φεουδαρχία
Η αίθουσα του δημαρχείου Θεσσαλονίκης όπου έγινε η παρουσίαση και συζήτηση του βιβλίου του Χ. Πουλόπουλου ήταν κατάμεστη. Ρώτησα αργότερα έναν φίλο, σιωπηλό ακροατή, αν η ζωηρή συζήτηση που ακολούθησε του...
Απέναντι σε μια νέα φεουδαρχία
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ανισότητες, ευρωπαϊκή ενοποίηση και Αριστερά
Στην Ευρώπη, το ζήτημα των ανισοτήτων «ανακαλύφθηκε» τα τελευταία χρόνια, λόγω των ολέθριων κοινωνικών και πολιτικών επιπτώσεων των πολιτικών λιτότητας τόσο στις χώρες της περιφέρειας της ευρωζώνης που...
Ανισότητες, ευρωπαϊκή ενοποίηση και Αριστερά
ΑΠΟΨΕΙΣ
Μερικές αλήθειες για τη Βενεζουέλα
Η Βενεζουέλα, από τότε που ανακαλύφθηκε ότι διαθέτει τεράστια κοιτάσματα πετρελαίου, σταδιακά διαιρέθηκε σε δύο μεγάλες κοινωνικές κατηγορίες: σε εκείνες που επωφελούνταν από την εκμετάλλευσή του και σε...
Μερικές αλήθειες για τη Βενεζουέλα

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας