• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    7°C 2.0°C / 9.6°C
    1 BF
    86%
  • Θεσσαλονίκη
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    4°C 2.3°C / 5.1°C
    3 BF
    62%
  • Πάτρα
    Αραιές νεφώσεις
    10°C 7.0°C / 10.4°C
    2 BF
    67%
  • Ιωάννινα
    Αυξημένες νεφώσεις
    2°C -0.1°C / 2.2°C
    1 BF
    73%
  • Αλεξανδρούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    0°C -0.1°C / 1.9°C
    0 BF
    93%
  • Βέροια
    Αυξημένες νεφώσεις
    2°C 1.8°C / 4.9°C
    2 BF
    78%
  • Κοζάνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    -1°C -1.6°C / -0.6°C
    1 BF
    74%
  • Αγρίνιο
    Αραιές νεφώσεις
    3°C 2.9°C / 2.9°C
    1 BF
    88%
  • Ηράκλειο
    Σποραδικές νεφώσεις
    9°C 8.2°C / 9.9°C
    2 BF
    77%
  • Μυτιλήνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    5°C 5.1°C / 5.1°C
    2 BF
    63%
  • Ερμούπολη
    Αραιές νεφώσεις
    8°C 6.6°C / 8.4°C
    1 BF
    69%
  • Σκόπελος
    Αυξημένες νεφώσεις
    6°C 5.7°C / 5.7°C
    2 BF
    64%
  • Κεφαλονιά
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    12°C 11.9°C / 11.9°C
    5 BF
    72%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    0°C -0.1°C / 1.1°C
    0 BF
    100%
  • Λαμία
    Αυξημένες νεφώσεις
    5°C 2.5°C / 6.0°C
    1 BF
    79%
  • Ρόδος
    Σποραδικές νεφώσεις
    11°C 10.8°C / 10.8°C
    4 BF
    37%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    3°C 2.2°C / 8.8°C
    0 BF
    88%
  • Καβάλα
    Αυξημένες νεφώσεις
    4°C 3.8°C / 3.8°C
    1 BF
    79%
  • Κατερίνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    3°C 2.5°C / 4.7°C
    1 BF
    76%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    1°C 1.0°C / 1.0°C
    2 BF
    75%
EUROKINISSI/ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Το... μαγαζάκι της Λυρικής

  • A-
  • A+

Eξοχη η Χίλαρι Σουάνκ στο «Boys Don’t Cry» διηγήθηκε τις τελευταίες μέρες του τρανσέξουαλ Μπράντον Τίνα. Ο Εντι Ρεντμέιν στο «Κορίτσι από τη Δανία» υποδύθηκε τον ζωγράφο Α. Βέγκενερ που υποβλήθηκε τον προηγούμενο αιώνα σε μία από τις πρώτες καταγεγραμμένες επεμβάσεις επαναπροσδιορισμού φύλου. Η Κέιτ Μπλάνσετ μεταμορφώθηκε σε Μπομπ Ντίλαν στο «I’m Not There». Ενώ, αν γυρίσουμε στις πιο πίσω σελίδες, το απόλυτο αρσενικό Μάρλον Μπράντο υποδύθηκε έναν γκέι στρατιωτικό στο «Ανταύγειες σε χρυσά μάτια». Στο θέατρο πάλι ο κατάλογος δεν έχει τελειωμό καθώς από τους αρχαίους τραγωδούς μέχρι τον Σέξπιρ όλοι υπέμειναν ανά τους αιώνες τις πιο ανατρεπτικές σκηνοθετικές και υποκριτικές απόψεις.

Αλλά όχι. Η τέχνη οφείλει να είναι ανοιχτή στις νέες αναγνώσεις μέχρι να διαφωνήσει η εγχώρια ΛΟΑΤΚΙ+ κοινότητα για το ποιος πρέπει (τι ωραίο ασυμβίβαστο!) να ερμηνεύσει τον ρόλο της Στρέλλας στην ομώνυμη οπερατική της μεταφορά από την Εθνική Λυρική Σκηνή. Τρομάξαμε να δούμε κρατικούς καλλιτεχνικούς οργανισμούς να στρέφουν το βλέμμα στις αποκλεισμένες κοινότητες, αλλά μάλλον βιαστήκαμε να πανηγυρίσουμε. Μία οντισιόν αρκεί για να φέρει το κορυφαίο λυρικό θέατρο της χώρας αντιμέτωπο με το καπέλωμα της τέχνης από την πολιτική κορεκτίλα.

Σημαντικότερο -για τους αντιρρησίες- είναι ότι ο βαρύτονος Γιώργος Ιατρού, που επελέγη για τον ρόλο, αυτοπροσδιορίζεται ως cis άνδρας και δεν είναι τρανς. Και όχι ότι το παραδοσιακά πιο συντηρητικό κοινό της ΕΛΣ θα συναντηθεί με μια πλευρά της κοινωνίας που αγνοεί. Ποιος ενδιαφέρεται αν οι ατυχείς χειρισμοί υπονομεύουν το καλλιτεχνικό αποτέλεσμα; Αν ο αυτοπροσδιορισμός του καθενός είναι απελευθερωτικός στη ζωή αλλά όχι στην τέχνη; Σκέφτηκε κανείς ότι είναι εξόχως περιοριστικό να ζητάς από κάποιον να υποδύεται τον εαυτό του και σίγουρα προσβλητικό να τον θεωρείς ικανό μόνο γι’ αυτό; Και τέλος πάντων, αν τελικά όλα στη ζωή είναι θέμα ταυτότητας και δικαιώματος του καθενός να αυτοπροσδιορίζεται, μήπως θα έπρεπε να κοιτάξει και η Λυρική τι αναγράφεται στη δική της ταυτότητα; Αν δεν μας απατάει η μνήμη μας, είναι καλλιτεχνικός οργανισμός· ούτε συλλογικότητα ούτε μαγαζάκι του εκάστοτε δικαιωματιστή.

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ΑΝΩ ΚΑΤΩ
Η ιστορική πρωτιά του Γιώργου Κουμεντάκη
Πριν από λίγες μέρες η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη ανανέωσε την εμπιστοσύνη της στον καλλιτεχνικό διευθυντή της ΕΛΣ, Γιώργο Κουμεντάκη, κι έτσι ο συνθέτης έγινε ο πρώτος (!) επικεφαλής στην ιστορία του...
Η ιστορική πρωτιά του Γιώργου Κουμεντάκη
ΑΝΩ ΚΑΤΩ
Παγκόσμιοι Ελληνες
Μπορεί η Ελλάδα να ξαναβγάλει παγκόσμιους καλλιτέχνες; Δύσκολη ερώτηση, αφού η απάντηση θα πρέπει να συμπεριλάβει ορισμούς και παραδοχές.
Παγκόσμιοι Ελληνες
ΑΝΩ ΚΑΤΩ
Αμήχανοι στην κανονικότητα
Η εστίαση άνοιξε, οι μετακινήσεις οσονούπω, ο πολιτισμός ετοιμάζεται να φορέσει τα καλά του για να μας υποδεχτεί. Κι εμείς; Είμαστε έτοιμοι γι’ αυτό που τόσο καιρό βαφτίσαμε επιχείρηση «Ελευθερία», επιστροφή...
Αμήχανοι στην κανονικότητα
ΑΝΩ ΚΑΤΩ
crash test
Τον κώδωνα του κινδύνου έκρουσε για πολλοστή φορά η Πανελλήνια Ομοσπονδία Θεάματος Ακροάματος και οι ενώσεις, σύλλογοι, σωματεία εργαζομένων από όλες τις τέχνες, αυτή τη φορά με επιστολή τους στον πρωθυπουργό...
crash test
ΑΝΩ ΚΑΤΩ
Πήγα σε μάντισσες
Ηταν μια χρονιά παράξενη, που οι τέχνες έχασαν τη ζωντανή επαφή με το κοινό, πέρασαν στις οθόνες των υπολογιστών, των τάμπλετ, των κινητών.
Πήγα σε μάντισσες
ΑΝΩ ΚΑΤΩ
Ο Μητσοτάκης παίζει στα ζάρια τον πολιτισμό
Η κυβέρνηση Μητσοτάκη δεν έχει ηθικό φραγμό να παίζει στα ζάρια τα Γλυπτά του Παρθενώνα, τις λεηλατημένες κυκλαδικές αρχαιότητες, το πολιτιστικό απόθεμα των μουσείων, το μέλλον των εργαζομένων. Η πολιτιστική...
Ο Μητσοτάκης παίζει στα ζάρια τον πολιτισμό

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας