Με παρατράγουδα ξεκίνησε η συζήτηση στην Επιτροπή Δημόσιας Τάξης και Δικαιοσύνης το νομοσχέδιο της κυβέρνησης για τη λειτουργία της ΕΥΠ, το οποίο σφυροκόπησαν τα κόμματα της αντιπολίτευσης, που με εξαίρεση την Ελληνική Λύση δήλωσαν ότι θα το καταψηφίσουν.
Η Ελληνική Λύση επιφυλάχθηκε να αποφασίσει κατά τη συζήτηση στην Ολομέλεια, όπου θα κατατεθεί την Πέμπτη 8 Δεκεμβρίου.
Το σχέδιο νόμου «Διαδικασία άρσης του απορρήτου των επικοινωνιών, κυβερνοασφάλεια και προστασία προσωπικών δεδομένων πολιτών» ήρθε στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής, προκαλώντας την αντίδραση των κομμάτων της αντιπολίτευσης, καθώς η ιστοσελίδα του Σώματος δεν το μετέδωσε από την αρχή, παρά μόνο αφότου υπήρξε καταγγελία από τον βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, Δημήτρη Τζανακόπουλο. Έτσι, δεν μεταδόθηκαν οι εισηγήσεις του Ευριπίδη Στυλιανίδη, του Δημήτρη Τζανακόπουλου και του προέδρου της Επιτροπής Μάξιμου Χαρακόπουλου. Και όλα αυτά ενώ καθημερινά έρχονται στο φως νέες αποκαλύψεις για το σκάνδαλο των υποκλοπών, φέρνοντας σε ακόμη πιο δύσκολη θέση την κυβέρνηση που επιμένει στην τακτική του «δεν γνωρίζω, δεν είδα».
Άλλωστε στην αιχμή του δόρατος της κριτικής που δέχεται νομοσχέδιο είναι βασικές διάταξεις του, οι οποίες αφορούν:
- Την «απροσδιόριστη»-«ευρεία» έννοια της εθνικής ασφάλειας για την έγκριση άρσης του απορρήτου
- Τη διάταξη, σύμφωνα με την οποία ο παρακολουθούμενος μπορεί να μάθει για την παρακολούθησή του μετά από τρία έτη.
- Τη διάταξη που προβλέπει ότι το υλικό που αποτυπώθηκε στο σύστημα επισυνδέσεων, για λόγους εθνικής ασφάλειας, διαγράφεται από το σύστημα μετά την πάροδο 6 μηνών, από την παύση ισχύος της εισαγγελικής διάταξης για την άρση του απορρήτου των επικοινωνιών για λόγους εθνικής ασφάλειας.
- Τον αποδυναμωμένο ρόλο που επιφυλάσσει το νομοσχέδιο στην ΑΔΑΕ.
Στυλιανίδης: «Διορθώνουμε λάθη»
Ο εισηγητής της Νέας Δημοκρατίας, Ευριπίδης Στυλιανίδης, επανέλαβε το γνωστό επιχείρημα της κυβέρνησης ότι με το νομοσχέδιο η κυβέρνηση «διορθώνει λάθη του θεσμικού πλαισίου που αναδείχθηκαν, να συμπληρώσει κενά και κυρίως, να διαμορφώσει ένα σύγχρονο, κατά το δυνατό, πλαίσιο που θα υπηρετείται από ευσυνείδητους και κατάλληλα εκπαιδευμένους κρατικούς λειτουργούς», επιδιώκοντας «ισορροπία μεταξύ εθνικής ασφάλειας και προστασίας των προσωπικών δεδομένων και των ατομικών ελευθεριών».
Παραγνωρίζοντας ότι κατά τη διαβούλευση οι ΑΔΑΕ και η Αρχή Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων κατακεραύνωσαν τις διατάξεις του νομοσχεδίου, ο βουλευτής της Ν.Δ. υποστήριξε ότι το νομοσχέδιο είναι αποτέλεσμα «ουσιαστικής διαβούλευσης που προηγήθηκε», και από την οποία υιοθετήθηκε το 50% έως 70% των προτάσεων, σε κάθε κεφάλαιο του νομοσχεδίου. Είπε επίσης ότι έχουν ενημερωθεί εγκαίρως τόσο η Ευρωπαϊκή Επιτροπή όσο και η PEGA του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου.
Και επιτιθέμενος στην αντιπολίτευσης, είπε ότι η κυβέρνηση «δεν βούλιαξε στον βάλτο μιας άγονης μικροκομμματικής αντιπαράθεσης. Δεν επιδιώξαμε να καλύψουμε την έλλειψη πειστικής εναλλακτικής κυβερνητικής πρότασης με θόρυβο, φανατισμό και δημιουργία εντυπώσεων, όπως κάνει η αντιπολίτευση. Δεν προσωποποιήσαμε, δεν συκοφαντήσαμε, δεν αποπροσανατολίσαμε. Σεβαστήκαμε το κοινοβούλιο, εμπιστευθήκαμε την ελληνική δικαιοσύνη για να ρίξει υπεύθυνα απόλυτο φως σε όλες τις περιπτώσεις και σήμερα απαντούμε θεσμικά με μια θεσμική πρωτοβουλία που μας βάζει στην ευρωπαϊκή πρωτοπορία αντιμετώπισης των προκλήσεων μιας νέας απρόβλεπτης εποχής».
Τζανακόπουλος: «Έκθετος ο ίδιος ο πρωθυπουργός»
Ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ Δημήτρης Τζανακόπουλος υπογράμμισε ότι σήμερα η Βουλή συζητά για το σκάνδαλο των υποκλοπών διότι «αυτό το νομοσχέδιο έρχεται εξαιτίας των αποκαλύψεων, έρχεται εξαιτίας του τεράστιου σκανδάλου παρακολούθησης πολιτικών προσώπων, επιχειρηματιών, δημοσιογράφων, πολιτικών αντιπάλων, πολιτικών φίλων, είτε μέσω της οδού της επίσημης επισύνδεσης από την ΕΥΠ είτε μέσω της χρήσης του παράνομου λογισμικού predator, το οποίο, από ό,τι προκύπτει και παρά τις περί του αντιθέτου διαβεβαιώσεις της κυβέρνησης και της ίδιας της ΕΥΠ, το χειριζόταν η ίδια η ΕΥΠ».
Επισήμανε ότι σύμφωνα με δημοσίευμα της εφημερίδας «το Βήμα», η εφημερίδα έχει στη διάθεση της έξι ονόματα αστυνομικών υπαλλήλων-ονόματα και επίθετα-τα οποία είχαν αποσπαστεί στο ΚΕΥΑΚ, για να χειρίζονται το Predator. «Κανένας δεν διέψευσε, κανένας δεν έδωσε απαντήσεις, Αντιθέτως, ο κ. Μητσοτάκης, επί πέντε εβδομάδες, αρνείται να έρθει στη Βουλή, στην ώρα του πρωθυπουργού, αν και είναι θεσμικό του καθήκον, για να μην πω και νομικό του καθήκον, να παρευρίσκεται στην Ώρα Πρωθυπουργού, για να απαντήσεις στις συνεχόμενες και αλλεπάλληλες ερωτήσεις του αρχηγού της αξιωματικής αντιπολίτευσης».
Η Βουλή δεν θα συζητούσε το νομοσχέδιο αυτό, «αν ο κ. Μητσοτάκης δεν ήταν έκθετος και υπόλογος, για το γεγονός ότι παρακολουθούσε σχεδόν, όποιον μιλάει ελληνικά», πρόσθεσε.
Και όσον αφορά το περιεχόμενο του νομοσχεδίου, ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ είπε ότι οι προωθούμενες διατάξεις «κάνουν τα πράγματα χειρότερα», αν και το ισχύον πλαίσιο ήταν απολύτως επαρκές, ώστε να μην οδηγηθούμε σε πράξεις παραβίασης του νόμου και του συντάγματος, όπως έγινε με τα τετελεσμένα αδικήματα εκ μέρους της ίδιας της κυβέρνησης που παραβίασε το νόμο. «Κανείς δεν ισχυρίζεται πως σε ό,τι αφορά στην ΕΥΠ δεν απαιτούνται βελτιώσεις, αλλά εδώ δεν έχουμε να κάνουμε με αυτό. Όσα έχουν δει το φως της δημοσιότητας δεν είναι εξαιτίας της ανεπάρκειας του θεσμικού πλαισίου. Στην παρακολούθηση του κ. Ανδρουλάκη από την ΕΥΠ, δεν υπήρξε λόγος εθνικής ασφάλειας. Στην παρακολούθηση του κ. Κουκάκη, δεν προέκυψε λόγος εθνικής ασφάλειας, επομένως και αυτή η παρακολούθηση ήταν παράνομη», είπε ο κ. Τζανακόπουλος.
Καστανίδης: «Η κυβέρνηση κάνει ό,τι μπορεί για να εμποδίσει τον έλεγχο»
Από την πλευρά του, ο ειδικός αγορητής του ΠΑΣΟΚ Χάρης Καστανίδης τόνισε ότι «το νομοσχέδιο που εισηγείται σήμερα η κυβέρνηση και η κυβερνητική πλειοψηφία κάνει ό,τι είναι νομοθετικώς δυνατό, ότι είναι πρακτικώς δυνατό, για να εμποδίσει τον έλεγχο των αυθαιρεσιών στην ΕΥΠ, καθώς και στον έλεγχο αγοράς και διακίνησης κακόβουλων λογισμικών».
Θύμισε ότι στη συμπαγή νομολογία του, το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Δικαιωμάτων του Ανθρώπου ορίζει ότι πρέπει να είναι σαφώς προσδιορισμένη η έννοια της εθνικής ασφάλειας. «Παρότι με το παρόν νομοσχέδιο διορθώνεται κατά τι ο ποταμός της ασάφειας του νομοσχεδίου, κατά τη διαβούλευση, η έννοια της εθνικής ασφάλειας εξακολουθεί να παραμένει απολύτως απροσδιόριστη, γενική και ασαφής», τόνισε.
Επίσης, αναφερόμενος στην τριετία που ορίζεται με το νομοσχέδιο, ως ο χρόνος μετά τον οποίο μπορεί να ενημερωθεί ο παρακολουθούμενος, επισήμανε ότι για να υπάρξει ενημέρωση, πρέπει να προηγηθεί αίτημα -δηλαδή ο παρακολουθούμενος να γνωρίζει με κάποιο τρόπο- το οποίο αίτημα του θα κριθεί από τριμελή επιτροπή, που τα δύο μέλη της έχουν υπογράψει την άρση του απορρήτου του.
«Η απόφαση για την ενημέρωση πρέπει να είναι μόνο απόφαση του προέδρου της ΑΔΑΕ. Κανενός άλλου και χωρίς προηγούμενη αίτηση», είπε ο Χάρης Καστανίδης.
Μ. Κομνηνάκα: «Εισάγει ακόμα πιο αντιδραστικές ρυθμίσεις»
«Με το νομοσχέδιο, η κυβέρνηση συνεχίζει, όχι μόνο να συγκαλύπτει, αλλά να θάβει ακόμα πιο βαθιά το σκάνδαλο των υποκλοπών και τις βαριές της ευθύνες», είπε η ειδική αγορήτρια του ΚΚΕ, Μαρία Κομνηνάκα. «Είναι ακόμη πιο προκλητικό ότι η ΝΔ σήμερα, αξιοποιεί το ίδιο το σκάνδαλο των υποκλοπών στο οποίο άμεσα εμπλέκεται, για να εισάγει ακόμα πιο αντιδραστικές ρυθμίσεις σε βάρος του λαού και των δικαιωμάτων του», πρόσθεσε.
Παράλληλα επισήμανε ότι προωθείται η αναβάθμιση της ΕΥΠ, μαζί με άλλες υπηρεσίες και μηχανισμούς παρακολούθησης και «συνολικά, θωρακίζεται το αστικό επιτελικό κράτος, ενισχύονται οι λειτουργίες του, για να υπερασπίζεται υποτίθεται πιο αποτελεσματικά το έργο της προάσπισης, δήθεν, της εθνικής ασφάλειας, μιας ασφάλειας που ανασφάλεια και κινδύνους επιφυλάσσει, για το λαό και τα δικαιώματά του».
Η βουλευτής κατήγγειλε ότι «η κυβέρνηση και τα άλλα κόμματα της αντιπολίτευσης κρύβουν από κοινού την ουσία: Ότι η εθνική ασφάλεια είναι έννοια εχθρική για το λαό και τα λαϊκά συμφέροντα, γιατί η εθνική ασφάλεια είναι τα στρατηγικά συμφέροντα της άρχουσας τάξης, οι ιμπεριαλιστικές συμμαχίες και λυκοφιλίες με τις ΗΠΑ, το ΝΑΤΟ και την ΕΕ, η επικίνδυνη εμπλοκή στον πόλεμο». Δεν είναι τυχαίο, όπως τόνισε, ότι η εθνική ασφάλεια έχει χρησιμοποιηθεί ως αιχμή του δόρατος ενάντια στο εργατικό λαϊκό κίνημα και πρόσθεσε ότι σήμερα διατηρούνται «οι απαράδεκτες ρυθμίσεις του αντιδραστικού νόμου που ισχύουν από το 1994, με χαρακτηριστικό πως, όταν πρόκειται για παρακολουθήσεις εθνικής ασφάλειας, παραμένει το ότι δεν απαιτείται συγκεκριμένη αιτιολογία».
Αντ. Μυλωνάκης: «Aναγκαία η επικαιροποίηση του πλαισίου λειτουργίας»
Τα κόμματα πρέπει ξεκάθαρα να τοποθετηθούν αν θέλουν Εθνική Υπηρεσία Πληροφοριών ή όχι, είπε ο ειδικός αγορητής της Ελληνικής Λύσης Αντώνης Μυλωνάκης, κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου για την διαδικασία άρσης του απορρήτου των επικοινωνιών, στην αρμόδια κοινοβουλευτική επιτροπή.
Ο κ. Μυλωνάκης σχολίασε τα όσα δήλωσε ο πρόεδρος της ΑΔΑΕ, ότι δηλαδή, δεν του επέτρεψαν να ελέγξει τις επισυνδέσεις. «Αυτό είναι κάτι που πρέπει να αλλάξει. Αυτός που έχει δικαίωμα ελέγχου, πρέπει ό,τι ζητήσει να το παίρνει», είπε ο ειδικός αγορητής της Ελληνικής Λύσης και πρόσθεσε ότι «υπάρχει ανάγκη επικαιροποίησης του πλαισίου λειτουργίας της ΕΥΠ, διότι πλέον υπάρχουν σοβαρά θέματα κυβερνοασφάλειας».
Αναφερόμενος στα δημοσιεύματα που κάνουν λόγο για παρακολουθούμενους και από την ΕΥΠ και από το Predator, είπε ότι αν αυτές οι πληροφορίες έχουν βάση, τότε πρόκειται για μια άρρωστη κατάσταση η οποία οφείλεται σε πολιτικά λάθη που βαρύνουν και τον ΣΥΡΙΖΑ. «Έρχεται ο ΣΥΡΙΖΑ και αφαιρεί τον έναν εισαγγελέα. Έρχεστε εσείς τώρα και βάζετε το δεύτερο εισαγγελέα. Έρχεται η ΝΔ και επειδή θα γίνονταν αποκαλύψεις, φέρνει τροπολογία που λέει ότι δεν είναι υποχρεωμένη η ΑΔΑΕ να ενημερώνει τον παρακολουθούμενο. Αυτό έγινε το Μάρτιο του 2021 και το ψήφισε και το ΠΑΣΟΚ. Πρέπει λοιπόν να δούμε την πηγή του κακού», είπε ο Αντώνης Μυλωνάκης.
Ο ειδικός αγορητής της Ελληνικής Λύσης πρότεινε «όποιος παρακολουθείται, με νόμιμη επισύνδεση, δύο μήνες μετά την ολοκλήρωση της παρακολούθησης του, να ενημερώνεται προτού καταστραφεί το αρχείο της παρακολούθησής του», αν δεν πρόκειται για «εγκλήματα» και «εγκληματικές συμμορίες».
Ο βουλευτής είπε ότι η έννοια της εθνικής ασφάλειας είναι αόριστη, με το νομοσχέδιο και τόνισε πως όταν πρόκειται για πολιτικά πρόσωπα, θα πρέπει ο Πρόεδρος της Βουλής να ενημερώνεται πριν την απόφαση για την άρση του απορρήτου.
Σ. Σακοράφα: Νομοσχέδιο για την επικοινωνιακή διαχείριση του σκανδάλου
«Ο πραγματικός σκοπός του νομοσχεδίου δεν είναι η επίλυση κανενός προβλήματος. Είναι μόνο η επικοινωνιακή διαχείριση του σκανδάλου που βαραίνει τις πλάτες του ίδιου του κυρίου Πρωθυπουργού, αλλά όχι μόνο αυτού», ανέφερε η ειδική αγορήτρια του ΜέΡΑ25 Σοφία Σακοράφα.
«Εκτεθειμένη είναι πλέον όλη η Κυβέρνηση, αλλά και σύσσωμη η συντεταγμένη στην υπακοή και στη συγκάλυψη κοινοβουλευτική εκπροσώπηση του Κυβερνητικού κόμματος. Επόμενο, λοιπόν, είναι να μην έχουμε μπροστά μας ένα κανονικό νομοθετικό κείμενο. Έχουμε μια εσπευσμένη, μια βεβιασμένη κατασκευή, χωρίς ουσιαστικό προσανατολισμό», πρόσθεσε και τόνισε ότι το νομοσχέδιο «επιμένει να αγνοεί βασικά ζητήματα που έθεσαν, ως καίρια, οι Ανεξάρτητες Αρχές, όπως η Αρχή Διασφάλισης του Απορρήτου των Επικοινωνιών, η Αρχή Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων και άλλες».
«Η ΕΥΠ παραμένει κράτος εν κράτει και εκτός κάθε δημοκρατικού και κοινοβουλευτικού ελέγχου. Απουσιάζει κάθε πρόβλεψη για έλεγχο της ΕΥΠ από κάποια Ανεξάρτητη Αρχή ή την Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας. Μόνο ο Διοικητής της ΕΥΠ αυτοπροσώπως, και μόνο αυτός, θα αποφασίζει ποιο λογισμικό θα χαρακτηρίζεται κακόβουλο για να υπαχθεί σαν τέτοιο στις ρυθμίσεις του νόμου. Ο παρακολουθούμενος θα ενημερώνεται μετά από τρία χρόνια, αν και, υπό προϋποθέσεις και με πολλά αν», επισήμανε.
Σχολιάζοντας τη διάταξη για την άρση απορρήτου, για λόγους «εθνικής ασφάλειας», η βουλευτής του ΜέΡΑ25 παρατήρησε: «Με αυτόν τον ορισμό για την εθνική ασφάλεια, από όσα γνωρίζουμε τουλάχιστον, η παρακολούθηση Κουκάκη είναι παράνομη. Δεν προέκυψε τουλάχιστον από κανένα στοιχείο, ότι υπήρξαν για αυτήν λόγοι που συνάπτονται με την προστασία των βασικών λειτουργιών του κράτους και των θεμελιωδών συμφερόντων των Ελλήνων πολιτών, όπως ιδίως λόγοι σχετικοί με την εθνική άμυνα, την εξωτερική πολιτική, την ενεργειακή ασφάλεια και την κυβερνοασφάλεια».
Σε σχέση με τις διατάξεις για την άρση του απορρήτου πολιτικών προσώπων, η Σοφία Σακοράφα παρατήρησε ότι το νομοσχέδιο δεν έχει πρόνοια για τα πολιτικά κόμματα. «Δεν υπάρχει στο νομοσχέδιο αντίστοιχη συμπερίληψη και για τους πολιτικούς Θεσμούς. Τα πολιτικά Κόμματα, παραδείγματος χάριν, τα κοινοβουλευτικά Κόμματα, τίθενται σε υποδεέστερη θέση από τα πολιτικά πρόσωπα. Προφανώς θέλετε εδώ να πείτε, ότι είναι αδιάφορη για τον Έλληνα νομοθέτη, η επί σειρά ετών παρακολούθηση των τηλεφωνικών επικοινωνιών σε βάρος των γραφείων του Κομμουνιστικού Κόμματος Ελλάδος», ανέφερε χαρακτηριστικά.
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας