Το ένα φορτίο που κουβαλάει πλέον η ελληνική κοινωνία δύο χρόνια μετά το δυστύχημα είναι η ανοιχτή πληγή που έχουν προκαλέσει οι κυβερνητικοί και κρατικοί χειρισμοί μετά τη σύγκρουση, χωρίς να διαφαίνεται προοπτική κάθαρσης στον ορίζοντα. Το άλλο, αθέατο αλλά εξίσου βαρύ, φορτίο που άθελά τους έχουν επωμιστεί οι πολίτες είναι μέσα σε συνθήκες απόλυτης πόλωσης και ολοκληρωτικού ελλείμματος εμπιστοσύνης, πρωτίστως προς την εκτελεστική και τη δικαστική εξουσία αλλά και τα ΜΜΕ, να διακρίνουν την αλήθεια μέσα στον υπερβολικό όγκο πληροφοριών –αληθινών και ψευδών– που διακινούνται γύρω από το θέμα. Αξίζει να θυμηθούμε και να κρατήσουμε στη μνήμη μας τα πολιτικά γεγονότα εκείνα που συνδέονται με τα Τέμπη και δείχνουν ακριβώς πώς φτάσαμε οι λέξεις «συγκάλυψη» και «οξυγόνο» να βρίσκονται στα χείλη (σχεδόν) όλων.
▪ Φεβρουάριος 2023
28/2: Στις 23.18, επιβατική αμαξοστοιχία συγκρούεται με εμπορική αμαξοστοιχία λίγο πριν από τη σήραγγα των Τεμπών. Το γεγονός προκαλεί εθνικό σοκ, με 57 νεκρούς και 180 τραυματίες.
▪ Μάρτιος 2023
1/3: Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης εκφράζει τα συλλυπητήριά του και αναφέρει ότι η ευθύνη για το δυστύχημα θα αποδοθεί. Κηρύσσεται τριήμερο εθνικό πένθος. Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κώστας Καραμανλής παραιτείται.
Ο Γιώργος Γεραπετρίτης αναλαμβάνει ως υπουργός Επικρατείας τις αρμοδιότητες και του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών χωρίς να ορκιστεί υπουργός. Η κυβέρνηση υπόσχεται αλλαγές και αναβάθμιση του σιδηροδρομικού δικτύου. Η αντιπολίτευση την κατηγορεί για συστημικές ελλείψεις στο σιδηροδρομικό σύστημα.
3/3: Με δεδομένη την έλλειψη επίσημου κρατικού φορέα διερεύνησης του δυστυχήματος, που συστάθηκε έξι μήνες αργότερα (ΕΟΔΑΣΑΑΜ), ανακοινώνεται η σύσταση μιας ad hoc τριμελούς επιτροπής καθηγητών για τη διερεύνηση και ανάδειξη των συστημικών προβλημάτων στον σιδηρόδρομο.
4/3: Οι εντατικές εργασίες καθαρισμού του χώρου με μηχανήματα που απομακρύνουν όγκους χωμάτων μαζί με αποδεικτικό υλικό και την τέφρα των θυμάτων παρουσιάζονται ως επιτυχία από την κυβέρνηση.
5/3: Οι πρώτες μαζικές διαδηλώσεις σε όλη την Ελλάδα, με συγκεντρώσεις σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη και άλλες πόλεις. Οι διαδηλωτές κατηγορούν την κυβέρνηση για ανεπάρκεια και ζητούν δικαιοσύνη.
6/3: Πρωτοφανής αντιθεσμική ενέργεια του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη να υποδείξει στον εισαγγελέα του Αρείου Πάγου, Ισίδωρο Ντογιάκο, τον δρόμο που θα πρέπει να ακολουθήσει η Δικαιοσύνη, με την απαραίτητη προσθήκη στη δικογραφία του πορίσματος της επιτροπής Γεραπετρίτη. Πρόκειται για ευθεία παραβίαση της αρχής της διάκρισης των εξουσιών και έμμεση υπονόμευση του κύρους της Δικαιοσύνης καθώς, όπως αναφέρουν έξι μέλη του Δ.Σ. της Ενωσης Δικαστών και Εισαγγελέων:
«α) Η αναφορά του πρωθυπουργού σε πλήθος ποινικών υποθέσεων εύλογα δημιουργεί την εντύπωση ότι αποτελεί έμμεση πρόταση προς τον Εισαγγελέα του ΑΠ να διατάξει τον χωρισμό της υπόθεσης του σιδηροδρομικού δυστυχήματος σε επιμέρους περισσότερες, β) το αίτημα για ανάθεση των υποθέσεων στο υψηλότερο ανακριτικό επίπεδο, συνιστά έμμεσο αίτημα διορισμού ειδικού εφέτη ανακριτή από τον Εισαγγελέα του ΑΠ, αρμοδιότητα η οποία ανήκει όμως στην ολομέλεια του αρμόδιου Εφετείου, γ) η υπόμνηση ότι το πόρισμα της επιτροπής εμπειρογνωμόνων θα πρέπει να αποτελέσει μέρος της ποινικής δικογραφίας συνιστά προκαταβολική παρέμβαση στο έργο και την ταχύτητα διενέργειας της εκκρεμούς κύριας ανάκρισης».
Πριν κλείσει μια εβδομάδα από την καταστροφή, τα πάντα έχουν τελειώσει στον τόπο όπου 57 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους. Και το παραμικρό από τα συντρίμμια που θα μπορούσε να αποδειχθεί κρίσιμο αποδεικτικό υλικό έχει ήδη απομακρυνθεί.
7/3: Ο τότε υφυπουργός παρά τω πρωθυπουργώ Χρήστος Τριαντόπουλος, επικεφαλής του κυβερνητικού κλιμακίου που από την πρώτη στιγμή μετέβη στα Τέμπη, λίγα 24ωρα μετά περηφανεύεται για τις παρεμβάσεις στον τόπο του δυστυχήματος. «Το κομμάτι το επιχειρησιακό που τρέξαμε εκείνες τις ημέρες ήταν […] να προχωρήσει γρήγορα όλη η διαδικασία συλλογής και αποκατάστασης της περιοχής […] Ενα έργο που έτρεχε σε συνεργασία με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς, με τις σιδηροδρομικές εταιρείες, με την περιφέρεια κυρίως, με την πυροσβεστική, με την αστυνομία, αλλά και πάρα πολλούς ιδιώτες που ανακατεύτηκαν για να μπορέσει να αποκατασταθεί ο χώρος» (ΣΚΑΪ).
8/3: Η κυβέρνηση ανακοινώνει μέτρα για την αναβάθμιση της ασφάλειας στα σιδηροδρομικά δίκτυα, συμπεριλαμβανομένης της σύναψης σύμβασης με ξένη εταιρεία για την εγκατάσταση σύγχρονων συστημάτων ασφαλείας (ERTMS).
9/3: Κυριάκος Μητσοτάκης στο υπουργικό συμβούλιο: «Ολοι φταίμε. Δημόσια συγγνώμη στο όνομα όλων όσοι κυβέρνησαν τη χώρα εδώ και χρόνια, αλλά κυρίως προσωπικά».
12/3: Οι εργαζόμενοι στον σιδηρόδρομο κηρύσσουν απεργία, ζητώντας βελτιώσεις στις συνθήκες εργασίας και επένδυση στην υποδομή. Η απεργία συνεχίζεται για αρκετές ημέρες.
Εναν μήνα μετά το δυστύχημα στα Τέμπη, στις αμαξοστοιχίες του Intercity μπαίνουν στελέχη της Ν.Δ. και επικοινωνιολόγοι, οι οποίοι κάνουν δηλώσεις στις κάμερες με στόχο να πείσουν τους πολίτες ότι όλα αρχίζουν να βαίνουν άψογα. Χαρακτηριστικό το παράδειγμα του Λευτέρη Μωυσιάδη, αναπληρωτή γραμματέα Διεθνών Ζητημάτων της Ν.Δ. και διευθυντή επικοινωνίας της ΚΕΔΕ, ο οποίος δηλώνει (ΣΚΑΪ) ότι «δεν μπορείς να έχεις συνεπιβάτη τον φόβο, την ανασφάλεια και την οργή για την αυριανή ημέρα». Στα τηλεοπτικά ρεπορτάζ προβάλλεται παράλληλα δήλωση ενός ακόμα βιαστικού επιβάτη, ο οποίος δηλώνει «Υπάρχει πολλή ασφάλεια, παιδιά». Ο «τυχαίος» επιβάτης ήταν ο Ζαχαρίας Στουρνάρας, συνδικαλιστής της ΔΑΚΕ και διευθυντής της Διεύθυνσης Συντήρησης Η/Μ Συστημάτων και Ηλεκτροκίνησης.
21/3: Ο υφυπουργός Μεταφορών Μιχάλης Παπαδόπουλος δίνει εντολή να «κόψουν» τη συζήτηση με τον εργαζόμενο που γκρέμιζε το κυβερνητικό αφήγημα όταν έλεγε πως «αυτό δεν είναι τηλεδιοίκηση. Είναι τοπικός χειρισμός». Ο υφυπουργός κάνει νεύμα «Φτάνει, τέλος!» και ο συνδικαλιστής Στουρνάρας ακούγεται να λέει «Τέλος, τέλος!».
Συνέντευξη Κυριάκου Μητσοτάκη στον Alpha: «Γνωρίζουμε ακριβώς τι μετέφερε το εμπορικό τρένο. Δεν υπήρχε τίποτα εύφλεκτο. Η σύγκρουση ήταν τόσο βίαιη και τόσο σφοδρή, που προκάλεσε, αυτό μας λένε οι ειδικοί, μία πρώτη ανάφλεξη και προφανώς στη συνέχεια υπήρχαν εύφλεκτα υλικά –λάδια– τα οποία πήρανε φωτιά όταν έγινε η σύγκρουση. Αρα, σε αυτό θέλω να το απαντήσω κατηγορηματικά γιατί ξέρετε –όχι μόνο στη χώρα μας– πια παντού ευδοκιμούν οι θεωρίες συνωμοσίας. Δεν υπήρχε τίποτα ύποπτο στην εμπορική αμαξοστοιχία».
25/3: Σε ομιλία του, ο πρωθυπουργός αναφέρει ότι η κυβέρνηση θα λάβει όλα τα απαραίτητα μέτρα για να αποφευχθούν παρόμοια δυστυχήματα στο μέλλον.
▪ Απρίλιος 2023
Η αντιπολίτευση (ΣΥΡΙΖΑ, ΠΑΣΟΚ, ΚΚΕ) αυξάνει την πίεση στην κυβέρνηση, ζητώντας την παραίτηση του πρωθυπουργού και τη διεξαγωγή πρόωρων εκλογών. Οι πολιτικές αντιπαραθέσεις εντείνονται.
▪ Μάιος 2023
21/5: Πραγματοποιούνται οι πρώτες βουλευτικές εκλογές, στις οποίες η Νέα Δημοκρατία κερδίζει ξανά την πλειοψηφία. Το δυστύχημα στα Τέμπη αποτελεί κεντρικό θέμα στην προεκλογική εκστρατεία, με την αντιπολίτευση να την κατηγορεί για ανεπάρκεια.
▪ Ιούνιος 2023
20/6: Στο φως βγαίνουν τα κυβερνητικά ψεύδη για την τραγωδία. Εκθεση πραγματογνωμοσύνης δείχνει ότι εκτός από τα σύγχρονα συστήματα τηλεδιοίκησης δεν λειτουργούσε ούτε ο τοπικός πίνακας χειρισμών.
26/6: Η νέα κυβέρνηση αναλαμβάνει καθήκοντα, με τον Χρήστο Σταϊκούρα να ορίζεται υπουργός Υποδομών και Μεταφορών. Ανακοινώνονται νέα μέτρα για την αναβάθμιση των σιδηροδρομικών υποδομών.
▪ Αύγουστος 2023
Η χώρα συγκλονίζεται από τις καταστροφικές πυρκαγιές σε Εβρο και Ρόδο. Ο περιφερειάρχης Κ. Αγοραστός, απαντώντας με εξώδικο στη Μαρία Καρυστιανού, «δείχνει» υπουργούς του Κ. Μητσοτάκη και το Συντονιστικό Οργανο Πολιτικής Προστασίας (ΣΟΠΠ) ως υπεύθυνους για το μπάζωμα. Ανέφερε τότε: «Οι όλες ενέργειες και ο ρόλος της Περιφέρειας, σύμφωνα με καθοριζόμενα από το Ειδικό Σχέδιο και σε εφαρμογή του, είναι υποστηρικτικός και αφορά τη συνδρομή σε μέσα και υποδομές, όπως και πράγματι εξαντλήθηκε στην υποστήριξη των όσων νόμιμα αποφασίστηκαν κατά τις δύο έκτακτες συνεδριάσεις του Συντονιστικού Οργάνου Πολιτικής Προστασίας (ΣΟΠΠ) που συγκλήθηκαν ύστερα από αίτημα του κ. συντονιστή Πυροσβεστικών Υπηρεσιών Θεσσαλίας».
▪ Σεπτέμβριος 2023
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εκφράζει ανησυχίες για την ασφάλεια των σιδηροδρομικών μεταφορών στην Ελλάδα και ζητά αναφορές για την πρόοδο των αλλαγών. Ανακοινώνεται η έναρξη λειτουργίας νέων συστημάτων ασφαλείας σε τμήματα του σιδηροδρομικού δικτύου.
Η ΕΡΓΟΣΕ παραλαμβάνει το έργο της τηλεδιοίκησης-σηματοδότησης (σύμβαση 717) αλλά ταυτόχρονα καταστρέφονται τα συστήματα λόγω της πλημμύρας «Ντάνιελ» που έπληξε τη Θεσσαλία. Δεν μπόρεσε ποτέ κανείς να διαπιστώσει αν τα συστήματα όντως λειτουργούσαν. Ακόμα και σήμερα (Φεβρουάριος 2025) εκκρεμεί η καινούργια εργολαβία που θα αποκαταστήσει τις βλάβες από τις πλημμύρες.
▪ Nοέμβριος 2023
15/11: Η κυβέρνηση κλείνει την πόρτα στη σύσταση προανακριτικής επιτροπής. Μάκης Βορίδης στη Βουλή: «Δεν συνάγεται θέμα αναζήτησης ποινικών ευθυνών». Απών ο πρωθυπουργός από τη συζήτηση στη Βουλή. Πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ για σύσταση Προανακριτικής Επιτροπής για τη σύμβαση 717, ζητώντας την εκκίνηση της έρευνας από τη διακυβέρνηση Σαμαρά - Βενιζέλου. Υπερψήφιση της πρότασης του ΚΚΕ για σύσταση Εξεταστικής Επιτροπής. Νίκος Ανδρουλάκης κατά κυβέρνησης: «Αξιοποιείτε το λάθος του ΚΚΕ για συγκάλυψη των Τεμπών».
23/11: Συγκαλείται η πρώτη συνεδρίαση της επιτροπής και απορρίπτεται από τη Ν.Δ. η πρόταση για διακομματικό προεδρείο.
▪ Δεκέμβριος 2023
19/12: Την ημέρα που το γραφείο των Ευρωπαίων εντεταλμένων εισαγγελέων προχωρά στη σύνταξη κατηγορητηρίου για τη σύμβαση 717 της ΕΡΓΟΣΕ σε βάρος αρχικά 23 προσώπων, στην Εξεταστική Επιτροπή το ειδικό βάρος δεν δίνεται στα συστήματα ασφαλείας αλλά στον ανθρώπινο παράγοντα.
▪ Ιανουάριος 2024
Η δικογραφία για το δυστύχημα στα Τέμπη προχωρά, με αρκετούς υπαίτιους να καλούνται να δώσουν εξηγήσεις. Η αντιπολίτευση συνεχίζει να ασκεί κριτική στην κυβέρνηση για την αντιμετώπιση της υπόθεσης.
▪ Φεβρουάριος 2024
Σε εκδήλωση για την επέτειο του δυστυχήματος, ο πρωθυπουργός εκφράζει τη θλίψη του και υποστηρίζει ότι έχουν γίνει σημαντικά βήματα για την αποφυγή παρόμοιων τραγωδιών.
Η Μαρία Καρυστιανού, πρόεδρος του Συλλόγου Συγγενών Θυμάτων Τεμπών 2023, αναφέρει ότι είχε στείλει εξώδικο προς τον πρώην περιφερειάρχη Κώστα Αγοραστό, όταν είχε πληροφορηθεί ότι το μπάζωμα ήταν απόφαση της Περιφέρειας. «Εγώ έστειλα ένα εξώδικο στον κ. Αγοραστό και έλαβα μία απάντηση γραπτή, η οποία ανέφερε ότι “Εγώ ακολουθούσα εντολές και ότι οι εντολές ήρθαν από τον κύριο Τριαντόπουλο, έγιναν δύο συνεδριάσεις και μου δόθηκε αυτή η εντολή”».
Στη συνέχεια ο Αγοραστός πήρε πίσω όσα είχε πει για τον Τριαντόπουλο και επιχείρησε να διαψεύσει την Καρυστιανού.
▪ Μάρτιος 2024
1/3: Χρήστος Τριαντόπουλος στην Ολομέλεια της Βουλής: «Δεν έδωσα εντολή για μπάζωμα. Δεν έδωσα εντολές για κάτι. Δεν είχα τέτοιο ρόλο. Δεν είχα τέτοια αρμοδιότητα».
11/3: Ολοκληρώθηκε η τελευταία συνεδρίαση της Εξεταστικής Επιτροπής της Βουλής για το σιδηροδρομικό δυστύχημα χωρίς να κληθούν ουσιώδεις μάρτυρες με ευθύνη κυβερνητικής πλειοψηφίας (ο Κώστας Γενηδούνιας, ο Χρήστος Τριαντόπουλος, ο Χρήστος Κατσιούλης, υπάλληλος της ΕΡΓΟΣΕ και πρώην πρόεδρος της επιτροπής παρακολούθησης του συστήματος ETCS, ο πρώην διευθύνων σύμβουλος της ΤΡΑΙΝΟΣΕ Φίλιππος Τσαλίδης, ο Κώστας Σπηλιόπουλος, πρώην πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΟΣΕ, ο Γιάννης Ξιφαράς, γενικός γραμματέας του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών κ.ά.).
Το πόρισμα της Νέας Δημοκρατίας εγκρίθηκε κατά πλειοψηφία, χωρίς συμφωνία μεταξύ των κομμάτων για κοινό πόρισμα. «Ανθρώπινο λάθος» (παραλείψεις σταθμάρχη και μηχανοδηγού) βλέπει η Ν.Δ., εγκληματικές παραλείψεις υπουργών αναφέρει ο ΣΥΡΙΖΑ, ενώ οι βουλευτές του ΠΑΣΟΚ δεν κατέθεσαν πόρισμα, διότι, όπως υποστήριξαν, δεν παρέλαβαν όλη τη δικογραφία, ούτε εξετάστηκαν ουσιώδεις μάρτυρες. Ωστόσο, το ΠΑΣΟΚ, που κατέθεσε κείμενο 10 σελίδων στο οποίο επισημαίνει την προσπάθεια συγκάλυψης, επανέφερε το αίτημα για τη σύσταση Προανακριτικής Επιτροπής. Το ΚΚΕ στο πόρισμά του κάνει αναφορά σε συγκεκριμένες ποινικές ευθύνες σε βάθος 15ετίας. Προανακριτική για τον Κώστα Καραμανλή πρότεινε η Νέα Αριστερά. Η Ελληνική Λύση ζήτησε να παραπεμφθούν στη Δικαιοσύνη όλοι οι υπουργοί Μεταφορών από το 2012.
Συνέντευξη Κυριάκου Μητσοτάκη (Ant1): «Αναπαράγονται ανυπόστατες θεωρίες συνωμοσίας για τα Τέμπη. Δεν απαντήσαμε με μεγάλη πειστικότητα στις θεωρίες συνωμοσίας της αντιπολίτευσης. Αυτό ήταν το λάθος μας. [...] Ποιο μπάζωμα; Πάρθηκε μία απόφαση επιχειρησιακά στο πεδίο. Οι άνθρωποι θεώρησαν πως έπρεπε να σταθεροποιηθεί το σημείο».
15/3: Συνέντευξη της Ευρωπαίας εισαγγελέως, Λάουρα Κιόβεσι, στην «Εφ.Συν.»: «Θέλουν να πνίξουν την έρευνα για τα Τέμπη». Η έρευνα της Ευρωπαϊκής Εισαγγελίας ξεκίνησε λίγους μήνες πριν από τη σιδηροδρομική τραγωδία και αφορά εγκλήματα σχετιζόμενα με την εκτέλεση συμβάσεων για τα συστήματα ασφαλείας στον ελληνικό σιδηρόδρομο και τη Σύμβαση 717.
20/3: Συζήτηση στην Ολομέλεια της Βουλής του πορίσματος της πλειοψηφίας της Εξεταστικής Επιτροπής που κουκουλώνει τις πολιτικές ευθύνες. Απών και πάλι ο Κυριάκος Μητσοτάκης. Προκλητικές τοποθετήσεις των Μ. Βορίδη και Δ. Μαρκόπουλου, που προσέβαλαν τη μνήμη των 57 νεκρών. Χυδαίες δηλώσεις κυβερνητικού εκπροσώπου Παύλου Μαρινάκη κατά αντιπολίτευσης: «Είναι παντού σαν βδέλλες και προσπαθούν να αποκομίσουν πολιτικά οφέλη από τον πόνο των ανθρώπων».
Την άρση της ασυλίας του Κώστα Καραμανλή και του Χρήστου Σπίρτζη ζητούν οι Μαρία Καρυστιανού και ο Παύλος Ασλανίδης.
21/3: Με επιστολή του στον πρόεδρο της Βουλής ο Χρήστος Σπίρτζης ζητά την άρση της ασυλίας του με την ενεργοποίηση του άρθρου 86 παρ. 5 του Συντάγματος, για τη διερεύνηση τυχόν ευθυνών του στο πλαίσιο της ποινικής διερεύνησης.
24/3: Ξεσπά πολιτικός σάλος μετά την αποκάλυψη της μονταζιέρας σε ηχητικό που είχε διαρρεύσει καθώς αποδεικνύεται ότι αλλοιώθηκαν οι απογνηματοφωνημένες συνομιλίες του σταθμάρχη με τους μηχανοδηγούς των τρένων τη μοιραία νυχτα.
26/3: Πρόταση δυσπιστίας από το ΠΑΣΟΚ κατά της κυβέρνησης, η οποία συνυπογράφεται από ΣΥΡΙΖΑ, Νέα Αριστερά και Πλεύση Ελευθερίας. Μπαράζ υπουργικής προκλητικότητας παρά τις συνεχείς αποκαλύψεις.
28/3: Καταψηφίζεται η πρόταση δυσπιστίας με 159 «Οχι» και 141 «Ναι».
▪ Απρίλιος 2024
10/4: Παραδοχή «βόμβα» του διευθύνοντος συμβούλου του ΟΣΕ, Παναγιώτη Τερεζάκη, για μονταζιέρα στους διαλόγους σταθμάρχη και μηχανοδηγών.
Παρέμβαση της Ευρωπαίας εισαγγελέως σε επιτροπή του Ευρωκοινοβουλίου: «Καμιά φορά φαίνεται σαν να μη μαθαίνουμε ποτέ. Πόσες τραγωδίες σαν αυτή στα Τέμπη χρειάζονται για να καταλάβουμε ότι η διαφθορά τελικά σκοτώνει;». Η Κιόβεσι ζητά εκ νέου από την Ελλάδα την αλλαγή του νόμου περί ευθύνης υπουργών, διότι «θέλει να αποδοθεί δικαιοσύνη» αλλά «με το υπάρχον νομικό πλαίσιο δεν μπορεί να κάνει τη δουλειά της».
▪ Οκτώβριος 2024
9/10: Αποκάλυψη «Eφ.Συν.»: Παραλίγο νέο ατύχημα. Συρμός του Προαστιακού σιδηροδρόμου παραλίγο να «εισβάλει» στο υπόγειο δίκτυο του μετρό στη Δουκίσσης Πλακεντίας.
11/10: Κοσμοσυρροή στο Καλλιμάρμαρο Παναθηναϊκό Στάδιο για τη μεγάλη συναυλία-αφιέρωμα στους 57 νεκρούς που διοργάνωσε ο σύλλογος συγγενών των θυμάτων. Καταγράφηκε ρεκόρ τηλεθέασης στην πλατφόρμα της συναυλίας. Ο συνολικός αριθμός μοναδικών επισκεπτών ήταν 1,3 εκατομμύρια άτομα.
▪ Ιανουάριος 2025
Μετά τις 20/1/25 η φράση «Δεν έχω οξυγόνο» αντηχεί σε όλη την Ελλάδα. Επανέρχεται στη δημοσιότητα σοκαριστικό ηχητικό του 112 μετά τη σύγκρουση των τρένων στα Τέμπη. Ολη η Ελλάδα εστίασε την προσοχή της στους διαλόγους των επιβατών του δεύτερου βαγονιού, πολλοί από τους οποίους θα έβρισκαν ασφυκτικό θάνατο λίγα λεπτά μετά. Προηγήθηκε η δημοσίευση του τελικού πορίσματος του τεχνικού συμβούλου συγγενών θυμάτων στα Τέμπη, Βασίλη Κοκοτσάκη, στο οποίο περιλαμβάνεται το επίμαχο ηχητικό. Το πόρισμα αποδομεί τους αρχικούς κυβερνητικούς ισχυρισμούς.
25/1: Στη Βουλή διαξάγεται η πρώτη ψηφοφορία για ΠτΔ, με τους συγγενείς των θυμάτων και την αντιπολίτευση να εναντιώνονται στην πρόταση της Ν.Δ. υπέρ του Κωνσταντίνου Τασούλα, καλώντας τον μάλιστα να δώσει εξηγήσεις «για το θάψιμο των δικογραφιών» για τα Τέμπη «στα συρτάρια της Βουλής».
26/1: Πανελλαδικός ξεσηκωμός από άκρη σε άκρη της χώρας, με πολλές εκατοντάδες χιλιάδες διαδηλωτές να πλημμυρίζουν τους δρόμους ζητώντας δικαιοσύνη για το έγκλημα των Τεμπών. Το πιο σημαντικό πολιτικό γεγονός των τελευταίων χρόνων. Mέχρι το αυριανό.
Επίθεση Αδωνη Γεωργιάδη σε Καρυστιανού - Κωνσταντοπούλου, τις οποίες κατηγορεί ότι θέλουν να αποκομίσουν εκατομμύρια ευρώ από το δυστύχημα.
29/1: Εκτακτη συνέντευξη Κ. Μητσοτάκη στον Α. Σρόιτερ (Alpha). Εξελίσσεται σε φιάσκο για τον πρωθυπουργό, που κάνει στροφή 180 μοιρών στο αφήγημά του και εμφανίζεται παραπλανημένος. «Είμαι σοκαρισμένος από το ηχητικό. [...]. Σκύβω μπροστά στην κ. Καρυστιανού. Αν αποδειχθεί ότι υπήρχε ύποπτο φορτίο στο τρένο, η εταιρεία θα πρέπει να λογοδοτήσει ποινικά και πολιτικά. Δεκαπέντε μέρες μετά το ατύχημα, με βάση τις πληροφορίες που είχα τότε στη διάθεσή μου, είχα πει ότι αυτή η εμπορική αμαξοστοιχία δεν μετέφερε τίποτα ύποπτο. Γιατί ήμουν απόλυτα βέβαιος εκείνη τη στιγμή; Διότι γι’ αυτό με είχαν διαβεβαιώσει οι εμπλεκόμενοι. [...] Η Εξεταστική Επιτροπή δεν ήταν η καλύτερη στιγμή της Βουλής».
▪ Φεβρουάριος 2025
5/2: Το ΠΑΣΟΚ καταθέτει πρόταση για Προανακριτική κατά Τριαντόπουλου. Η κοινοβουλευτική ομάδα της Ν.Δ. δηλώνει ότι υπερψηφίζει την πρόταση. Ο Τριαντόπουλος προαναγγέλλει ότι θα παραιτηθεί από τη θέση του υφυπουργού Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας μόλις συσταθεί η Προανακριτική.
7/2: Δέκα μέρες μετά τη συνέντευξη Μητσοτάκη και δύο χρόνια από την εγκληματική σύγκρουση, ανακαλύπτεται αμφιλεγόμενο οπτικό υλικό της επίμαχης εμπορικής αμαξοστοιχίας, το οποίο παραδίδεται (στις 5/2) από την εταιρεία σεκιούριτι Interstar προς τον ειδικό εφέτη ανακριτή της Λάρισας. Κυβερνητικά στελέχη περνούν στην αντεπίθεση.
14/2: Αθλια επίθεση Γιώργου Καρατζαφέρη σε Μαρία Καρυστιανού: «Το παίζει νέα Κούνεβα. [...] Στηρίζω μετά μανίας Μητσοτάκη».
15/2: Κορυφαίοι συνταγματολόγοι εξηγούν στην «Εφ.Συν.» πως είναι ορατός ο κίνδυνος παραγραφής των ποινικών ευθυνών μελών της κυβέρνησης για το έγκλημα.
17/2: Συνέντευξη του πρωθυπουργού στην «Καθημερινή». Αλλάγη στροφής με νέα επικοινωνιακή στρατηγική: «Κάποιοι θέλουν να μας οδηγήσουν σε ζούγκλα. H αποκάλυψη των βίντεο χαλάει τα σχέδια όσων προσπάθησαν να επιβιώσουν πολιτικά χτίζοντας ένα ολόκληρο αφήγημα πάνω σε θεωρίες συγκάλυψης. Ανυπόστατη η κατηγορία ότι έχει γίνει “μπάζωμα”».
19/2: Μάκης Βορίδης: «Από τους 100 νεκρούς στο Μάτι είδατε κανέναν συγγενή να παίζει τον ρόλο της κ. Καρυστιανού;»
20/2: Στις 4 Μαρτίου τελικά ξεκινά η Προανακριτική για Τριαντόπουλο, στις 5 Μαρτίου η προ ημερησίας συζήτηση στη Βουλή για τα Τέμπη. Οπως προκύπτει, ο Κυριάκος Μητσοτάκης δεν θέλει σε καμία περίπτωση να βρεθεί στη Βουλή με θέμα συζήτησης τα Τέμπη και τον λαό ακριβώς απέξω να διαδηλώνει.
Αδωνης Γεωργιάδης: «Κανένα μπάζωμα. Καμία συγκάλυψη. Αν το πιστεύει το 80% των πολιτών, κάνει λάθος».
23/2: Ο Μάκης Βορίδης δίνει σήμα για νέες επιθέσεις στη Μαρία Καρυστιανού: «Δεν βρίσκεται στο απυρόβλητο».
ΠΑΣΟΚ και ΣΥΡΙΖΑ διαφωνούν για τη χρονική στιγμή της κατάθεσης πρότασης μομφής προς την κυβέρνηση.
25/2: Ο Αντώνης Σαμαράς βάλλει κατά της γραμμής της Ν.Δ. για τα Τέμπη: «Δεν νοείται η κυβέρνηση να αντιδικεί με τους συγγενείς των θυμάτων. Από μια ειρηνική εκδήλωση διαμαρτυρίας δεν απειλείται η δημοκρατική ομαλότητα, όπως δεν απειλήθηκε πριν από έναν μήνα».
Η υφυπουργός Σοφία Βούλτεψη τα βάζει με τους δημοσιογράφους: «Κατηγορώ την ΕΣΗΕΑ. Παίρνει μέρος στις απεργίες, στο Μάτι άλλα έλεγε».
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας