«Αγκάθι» για το υπουργείο Ναυτιλίας εξακολουθούν να παραμένουν οι άγονες επιδοτούμενες ακτοπλοϊκές γραμμές, προκαλώντας ταυτόχρονα μια διαρκή ταλαιπωρία στις τοπικές κοινωνίες. Συμβάσεις που τελειώνουν, εταιρείες που δεν τις ανανεώνουν και δεν δείχνουν κανένα ενδιαφέρον για την κάλυψη των γραμμών, καθώς θεωρούν χαμηλά τα μισθώματα, πλοία που αποσύρονται ξαφνικά για την ετήσια συντήρησή τους, ματαιώσεις δρομολογίων, υπερήλικα πλοία –και πολλά άλλα σοβαρά προβλήματα– συνθέτουν το σκηνικό των άγονων επιδοτούμενων γραμμών, που ειδικά τους χειμερινούς μήνες είναι ο «εφιάλτης» των νησιωτών.
Τέσσερα νησιά, η Λήμνος, ο Αγιος Ευστράτιος, τα Κύθηρα και τα Αντικύθηρα, για ακόμα έναν χειμώνα είναι πρωταγωνιστές στην καρδιά του προβλήματος. Αντιμέτωποι με τον κίνδυνο να μείνουν χωρίς σύνδεση με τα λιμάνια του Λαυρίου και της Καβάλας ήρθαν τις τελευταίες ημέρες οι κάτοικοι της Λήμνου και του Αη Στράτη, καθώς στις 6 Φεβρουαρίου έληξε η σύμβαση της Blue Star Ferries με το υπουργείο Ναυτιλίας και έτσι το πλοίο «Πρέβελης», που εκτελούσε την άγονη επιδοτούμενη γραμμή Λαύριο - Λήμνος - Αγιος Ευστράτιος - Καβάλα, αποσύρθηκε.
Το υπουργείο, αφού προηγήθηκαν δύο άκαρπες προσκλήσεις ενδιαφέροντος –καμία ακτοπλοϊκή εταιρεία δεν έδειξε ενδιαφέρον–, τελικά την Παρασκευή, και μετά από έκτακτο Συμβούλιο Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών (ΣΑΣ) που προηγήθηκε, ανακοίνωσε ότι προχώρησε στη σύναψη σύμβασης απευθείας ανάθεσης με την εταιρεία «ΣΕΡΙΦΟΣ Fast Ferries Ν.Ε.». Η εταιρεία θα καλύπτει τη γραμμή Λαύριο - Αγιος Ευστράτιος - Λήμνος - Σαμοθράκη με επέκταση στην Αλεξανδρούπολη με δύο δρομολόγια την εβδομάδα, τα οποία αναμένεται να ξεκινήσουν από σήμερα. Σύμφωνα με ανακοίνωση της δημοτικής αρχής του Αγίου Ευστρατίου, η δρομολογιακή γραμμή θα εξυπηρετείται από το επιβατηγό-οχηματαγωγό πλοίο «Αικατερίνη Π» (έως 21/2) και το πλοίο «Αδαμάντιος Κοραής» της Zante Ferries έως τη λήξη της σύμβασης (6/5).
Αντιδράσεις
Η σύμβαση αυτή και οι αλλαγές που επιφέρει συγκριτικά με την προηγούμενη δεν ικανοποίησαν τις δημοτικές αρχές των δύο νησιών καθώς, όπως αναφέρουν, τα δρομολόγια μειώνονται από τρία σε δύο την εβδομάδα, δεν υπάρχει σύνδεση με την Καβάλα, ενώ αυξάνεται ο χρόνος και το κόστος του ταξιδιού για όσους μετακινούνται προς τη Β. Ελλάδα, ιδιαίτερα για τους μεταφορείς, αφού διπλασιάζεται η απόσταση από Θεσσαλονίκη, σε σύγκριση με το δρομολόγιο προς Καβάλα.
Ο δήμαρχος του Αγίου Ευστρατίου, Κων. Σινάνης, δήλωσε πως η γραμμή που προκρίθηκε ως μοναδική λύση δεν θα γίνει σε καμιά περίπτωση αποδεκτή ως μια πάγια κατάσταση, ενώ ανέφερε ότι ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Ναυτιλίας, Ε. Κυριαζόπουλος, υποστήριξε πως θα συνεχιστεί η διαδικασία εξεύρεσης ακτοπλοϊκής εταιρείας που θα αναλάβει τη γραμμή όπως αυτή εκτελούνταν μέχρι τον Οκτώβριο, ενώ για τη σύνδεση του Αγίου Ευστρατίου με την Καβάλα εξετάζεται το ενδεχόμενο ελεύθερης δρομολόγησης του επιβατηγού-οχηματαγωγού πλοίου «Νήσος Χίος».
Επίσης το Σάββατο 8 Φεβρουαρίου πραγματοποιήθηκε έκτακτη σύσκεψη των φορέων της Λήμνου, την οποία συγκάλεσε η δήμαρχος Ελεονώρα Γεώργα. Στη συνέχεια συνεδρίασε εκτάκτως το δημοτικό συμβούλιο και υιοθέτησε ομόφωνο ψήφισμα με το οποίο ανάμεσα στα άλλα εκφράζει την έντονη δυσαρέσκειά του για την πρόσφατη γνωμοδότηση του ΣΑΣ και επιμένει στην άμεση αποκατάσταση των εβδομαδιαίων ακτοπλοϊκών συνδέσεων με τον λιμένα της Καβάλας με απευθείας ανάθεση μέχρι τον μήνα Οκτώβριο, προτάσσοντας επίσης και την ανάγκη έγκαιρης ανακοίνωσης των θερινών δρομολογίων.
Παράλληλα, αποφασίστηκε να πραγματοποιηθεί άμεσα συνάντηση των εκπροσώπων της τοπικής αυτοδιοίκησης και των παραγωγικών φορέων με την πολιτική και υπηρεσιακή ηγεσία του υπουργείου. Τέλος, καλεί τον λημνιακό λαό και τους Λημνιούς της Αθήνας και της Καβάλας σε ταυτόχρονες κινητοποιήσεις την ημέρα κατά την οποία θα διεξαχθεί η συνάντηση στο υπουργείο.
Κύθηρα
Αναφορικά με τα Κύθηρα και Αντικύθηρα, το μοναδικό πλοίο «Aqua Jewel» της Sea Jet που εξυπηρετούσε τα νησιά με τον Πειραιά αποσύρθηκε στις 2 Φεβρουαρίου για την ετήσια συντήρησή του, ενώ οι κάτοικοι είχαν ενημερωθεί ότι το πλοίο θα εκτελούσε δρομολόγια μέχρι 11 Μαρτίου 2025, οπότε θα αποσυρόταν για συντήρηση μέχρι 11 Απριλίου 2025, και για τον μήνα αυτόν θα εκτελούσε τα δρομολόγια το πλοίο τύπου Ferry Boat «Πορφυρούσα» και έτσι θα εξασφαλιζόταν η συγκοινωνιακή εξυπηρέτηση τους χειμερινούς μήνες.
Τα πράγματα όμως δεν έγιναν έτσι, οι κάτοικοι και οι φορείς των νησιών προχώρησαν σε έντονες διαμαρτυρίες, το υπουργείο συγκάλεσε ΣΑΣ, προχώρησε σε έκδοση πρόσκλησης εκδήλωσης ενδιαφέροντος και, όπως ανακοίνωσε την Παρασκευή, στις 6/2/2025, η εταιρεία «Levante Ferries V» απέστειλε επιστολή εκδήλωσης ενδιαφέροντος για τη γραμμή. Στόχος είναι, σύμφωνα με τον δήμαρχο Κυθήρων, Ευστράτιο Χαρχαλάκη, το πρώτο δρομολόγιο να ξεκινήσει αύριο Τρίτη από τον Πειραιά.
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας