• Αθήνα
    Αραιές νεφώσεις
    12°C 8.1°C / 14.8°C
    5 BF
    71%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    12°C 10.8°C / 13.1°C
    7 BF
    29%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    15°C 12.6°C / 15.0°C
    6 BF
    53%
  • Ιωάννινα
    Αραιές νεφώσεις
    11°C 10.9°C / 11.1°C
    4 BF
    23%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    12°C 11.9°C / 11.9°C
    3 BF
    76%
  • Βέροια
    Αυξημένες νεφώσεις
    11°C 10.0°C / 12.1°C
    3 BF
    33%
  • Κοζάνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    6°C 6.4°C / 7.3°C
    4 BF
    31%
  • Αγρίνιο
    Ελαφρές νεφώσεις
    10°C 9.6°C / 9.6°C
    4 BF
    48%
  • Ηράκλειο
    Σποραδικές νεφώσεις
    18°C 17.1°C / 17.8°C
    5 BF
    54%
  • Μυτιλήνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    16°C 13.5°C / 15.9°C
    3 BF
    48%
  • Ερμούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    13°C 12.8°C / 13.4°C
    6 BF
    76%
  • Σκόπελος
    Αυξημένες νεφώσεις
    11°C 10.8°C / 10.8°C
    6 BF
    51%
  • Κεφαλονιά
    Ελαφρές νεφώσεις
    14°C 13.9°C / 13.9°C
    5 BF
    88%
  • Λάρισα
    Αραιές νεφώσεις
    11°C 10.1°C / 10.9°C
    3 BF
    62%
  • Λαμία
    Αυξημένες νεφώσεις
    14°C 9.5°C / 14.0°C
    2 BF
    62%
  • Ρόδος
    Σποραδικές νεφώσεις
    18°C 17.8°C / 17.8°C
    5 BF
    63%
  • Χαλκίδα
    Αραιές νεφώσεις
    8°C 7.8°C / 12.7°C
    3 BF
    86%
  • Καβάλα
    Αραιές νεφώσεις
    12°C 11.3°C / 11.6°C
    5 BF
    46%
  • Κατερίνη
    Αραιές νεφώσεις
    12°C 11.7°C / 11.7°C
    5 BF
    31%
  • Καστοριά
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    3°C 3.4°C / 3.4°C
    3 BF
    76%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Πριμ έγκαιρης... καθυστέρησης στο μετρό

  • A-
  • A+
Η κοινοπραξία που θα κατασκευάσει τη γραμμή 4 θα εισπράξει επιπλέον 60 εκατ. ευρώ, αξιοποιώντας νυχτερινή τροπολογία της κυβέρνησης που προβλέπει πριμ «έγκαιρης παράδοσης» ύψους 5% επί της σύμβασης • Το δώρο αυτό δίνεται μάλιστα για ένα έργο που παρουσιάζει ήδη σοβαρές καθυστερήσεις, για τις οποίες όμως δεν θεωρείται αποκλειστικά υπεύθυνος ο εργολάβος.

Πριμ «έγκαιρης παράδοσης», ύψους 60 εκατομμυρίων ευρώ, για έργο στο οποίο ήδη σημειώνεται καθυστέρηση ενός έτους, εγκρίνει η κυβέρνηση Μητσοτάκη. Το... μικρό αυτό «δωράκι» προβλέφθηκε με τροπολογία σε νόμο που ψηφίστηκε πέρυσι τον Ιούνιο και αφορά την κατασκευή της νέας γραμμής 4 (Αλσος Βεΐκου-Γουδή) από την Αττικό Μετρό.

Η «νυχτερινή τροπολογία» αντιστοιχούσε, ως συνήθως, σε ολόκληρο νομοσχέδιο, αλλά το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών επέλεξε να την καταθέσει στον νόμο 4938/2022 που αφορά τον Κώδικα Οργανισμού Δικαστηρίων. Εκεί, λοιπόν, προέβλεπε ότι λόγω της ενεργειακής κρίσης προκαλούνται καθυστερήσεις στα δημόσια έργα και επέτρεπε στους κατασκευαστές εξάμηνη παράταση. Ομως, για όσους δηλώνουν ότι δεν θα κάνουν χρήση αυτού του προνομίου, το πριμ θα αντιστοιχεί στο 5% του συμβατικού ανταλλάγματος.

Η κατάθεση της συγκεκριμένης τροπολογίας προκάλεσε σφοδρές αντιδράσεις στην αντιπολίτευση. «Εχθές έφερε ο κ. Καραμανλής με τον κ. Καραγιάννη μια τροπολογία με κάτι εκατομμύρια δώρο. Είναι εκατομμύρια δώρο, κύριε υπουργέ. Σε ποιους τα δίνει η κυβέρνηση; Μετά τους ηλεκτροπαραγωγούς, τα δίνει στους μεγαλοεργολάβους. Μα πώς τα δίνει η κυβέρνηση;» ανέβασε τους τόνους ο βουλευτής του ΠΑΣΟΚ και Ε’ αντιπρόεδρος της Βουλής, Οδυσσέας Κωνσταντινόπουλος.

«Αυτό δεν μπορεί να περάσει» είπε ο Θεόφιλος Ξανθόπουλος (ΣΥΡΙΖΑ), τονίζοντας ότι η τροπολογία «δημιουργεί δικαιώματα εκεί που δεν υπάρχουν». «Επειδή ανταποκρίνεται στις συμβατικές του υποχρεώσεις, θα του δώσετε ένα πριμ 5%; Εχει μια συμβατική υποχρέωση, να το παραδώσει στη συγκεκριμένη ημερομηνία, κι εσείς του δίνετε πριμ 5% επί του υπολειπομένου επειδή εκτελεί τη συμβατική του υποχρέωση;» αναρωτήθηκε.

Ο παριστάμενος υφυπουργός Υποδομών Γιώργος Καραγιάννης ανέλαβε να υπερασπιστεί την τροπολογία και να απαντήσει στις καταγγελίες για «δωράκια» στους μεγαλοεργολάβους: «Οι μεγαλοεργολάβοι κάνουν συνήθως παραχωρήσεις, συμπράξεις δημοσίου και ιδιωτικού τομέα (ΣΔΙΤ) και πολύ μεγάλα έργα υποδομής (σ.σ. όπως τη γραμμή 4 του μετρό), τα οποία δεν έχουν τόσο μεγάλο πρόβλημα αυτή τη στιγμή. Το πρόβλημα που υπάρχει είναι στα μικρά έργα, σε αυτά που γίνονται στους δήμους, που γίνονται στις κοινότητες, στις περιφέρειες, στις μικρές αναθέτουσες αρχές, τα οποία είναι έργα καθημερινότητας».

Μετά το παραπάνω επιχείρημα που εμφανώς διαψεύδεται από το πριμ στην κατασκευαστική κοινοπραξία της γραμμής 4 (ΑΒΑΞ-GHELLA-ALSTOM), ο κ. Καραγιάννης ρώτησε τους βουλευτές αν θέλουν να κλείσουν τα εργοτάξια και να γίνουν απολύσεις καταλήγοντας: «Προσπαθούμε αυτή τη στιγμή σε ένα δύσκολο περιβάλλον να μη σταματήσουν τα έργα σε όλη τη χώρα και να είστε σίγουροι ότι η δική μας κυβέρνηση θα το καταφέρει και λελογισμένα και με τρόπους οι οποίοι δεν θα επιβαρύνουν τον προϋπολογισμό»...

Μετά την ψήφιση του νομοσχεδίου, το υπόλοιπο 2022 κύλησε με την ενεργειακή κρίση να χτυπά αλύπητα τα νοικοκυριά αλλά, σύμφωνα με την κυβέρνηση, και τους εργολάβους. Ετσι, σύμφωνα με πληροφορίες, η κοινοπραξία της γραμμής 4 ξεκίνησε από τον περασμένο Οκτώβριο να υποβάλλει αιτήματα για να εισπράξει το πριμ. Κατά τις ίδιες πληροφορίες, η διοίκηση της Αττικό Μετρό ενέκρινε το αίτημα λίγο πριν τελειώσει το 2022 με την έγκριση του υπουργείου Υποδομών, αφού προηγουμένως είχε γνωμοδοτήσει θετικά το Τεχνικό Συμβούλιο της Γενικής Γραμματείας Υποδομών.

Το πρόβλημα είναι ότι η κατασκευαστική κοινοπραξία θα εισπράξει αυτό το παχυλότατο μπόνους, καπέλο στη σύμβαση που ξεπερνά το 1,3 δισ. ευρώ, για την «έγκαιρη παράδοση» ενός έργου στο οποίο ήδη σημειώνονται σοβαρές καθυστερήσεις. Οπως αποκάλυψε η «Εφ.Συν.» στις 10/12/2022 («Το κοντέρ γράφει ήδη έναν χρόνο παράταση»), χωρίς ουδέποτε να διαψευσθεί, για το έργο της γραμμής 4 έχουν ήδη εγκριθεί πολύμηνες παρατάσεις και ζητούνται νέες που φτάνουν τις 327 μέρες.

Η σοβαρότερη παράταση αφορά τα φρέατα από τα οποία θα μπουν στο έδαφος προκειμένου να συναρμολογηθούν επιτόπου οι δύο μετροπόντικες (ΤΒΜ) και κυρίως το φρέαρ στην πλευρά της Βεΐκου, στο Γαλάτσι. Βάσει της σύμβασης που υπεγράφη τον Ιούνιο του 2021, θα έπρεπε πριν από το τέλος Νοεμβρίου 2022 να έχει ξεκινήσει η συναρμολόγηση των ΤΒΜ και τον Ιανουάριο να είχε ξεκινήσει η διάνοιξη των σηράγγων. Λόγω της καθυστέρησης, η κοινοπραξία ζήτησε παράταση 327 ημερών έως τον Δεκέμβριο του 2023 προκειμένου να ξεκινήσει η διάνοιξη σε όλο το μήκος των σηράγγων. Η καθυστέρηση αυτή αποδίδεται σε μελετητικές και εργολαβικές αστοχίες που το πιθανότερο είναι να οδηγήσουν σε αύξηση του κόστους (λόγω μη υπαιτιότητας του εργολάβου) – πέραν του πριμ 5% που προαναφέραμε.

Καθυστερήσεις «χωρίς αποκλειστική υπαιτιότητα του εργολάβου» έχουν ήδη εγκριθεί για μια σειρά άλλων λόγων σε άλλα σημεία του έργου. Οι πρόδρομες εργασίες στην πλατεία Κολωνακίου που έπρεπε να τελειώσουν τον Μάιο του 2022 μετατίθενται για τον ερχόμενο Μάρτιο, καθώς μεταξύ άλλων ο Δήμος Αθηναίων ζήτησε διακοπή των εργασιών τις μέρες των εορτών. Αλλού δίνονται παρατάσεις λόγω αρχαιολογικών ευρημάτων αλλά και λόγω της απεργίας που πραγματοποίησαν εργαζόμενοι ζητώντας βελτίωση των αποδοχών τους, αλλά η μεγαλύτερη καθυστέρηση προκύπτει στο φρέαρ εισόδου του μετροπόντικα από το Αλσος Βεΐκου.

Σύμφωνα με πληροφορίες, μαζί με το πριμ των 60 εκατομμυρίων η κατασκευάστρια έχει εισπράξει και σημαντικές προκαταβολές. Το συνολικό ποσό εκτιμάται σε πάνω από 200 εκατομμύρια ευρώ, δηλαδή πάνω από το 15% του συμβατικού τιμήματος του 1,3 δισ. - την ώρα που έχει εκτελεστεί κάτω από 1,5% του πραγματικού έργου μέσα σε 19 μήνες (σε σύνολο 96 μηνών της σύμβασης).

Στις 15 Φεβρουαρίου η προσφυγή για το Πάρκο Ριζάρη

Για τη μεθεπόμενη Τετάρτη 15 Φεβρουαρίου 2023 έχει προσδιοριστεί η εκδίκαση στο Ε’ Τμήμα του Συμβουλίου της Επικρατείας της προσφυγής που κατέθεσε ο επιχειρηματίας Νικόλαος Πατέρας κατά της κατασκευής δεύτερου σταθμού μετρό στον Ευαγγελισμό.

Τα έργα για τον σταθμό αυτό της γραμμής 4 (δίπλα σε εκείνον της γραμμής 3) ουδέποτε ξεκίνησαν. Οι λαμαρίνες που είχαν τοποθετηθεί το καλοκαίρι του 2021 απομακρύνθηκαν μετά από εξώδικο που έστειλε τότε ο επιχειρηματίας, επικαλούμενος τη δωρεά του Ιδρύματος Πατέρα μέσω της οποίας είχε γίνει ανάπλαση του Πάρκου Ριζάρη το 2010.

Οπως έγραψε η «Εφ.Συν.» την 1η Οκτωβρίου 2022 («Προσφυγή στο ΣτΕ για τον σταθμό της Γραμμής 4 στο πάρκο Ριζάρη»), ο Ν. Πατέρας κινήθηκε δικαστικά ζητώντας την προστασία του πολύτιμου πνεύμονα πρασίνου και επικαλούμενος την άρνηση των Αρχών να του κοινοποιήσουν τα αναλυτικά στοιχεία για το έργο και την έλλειψη ενημέρωσης και διαβούλευσης με τους κατοίκους της περιοχής.

Το Πάρκο Ριζάρη είναι το μόνο σημείο (από 15 σταθμούς και 9 φρέατα) με μηδενική πρόοδο, αλλά η κυβέρνηση δεν δείχνει να ανησυχεί ή να αναζητά εναλλακτική λύση. Η προσφυγή Πατέρα συνοδεύεται από δύο πανεπιστημιακές μελέτες, στις οποίες τεκμηριώνεται η οικολογική αξία του πάρκου με τα 250 δέντρα και η ιστορική του βαρύτητα, καθώς αποτελεί, μαζί με τον Εθνικό Κήπο, τους μοναδικούς χώρους στο κέντρο της Αθήνας με τα ίδια χαρακτηριστικά τους τελευταίους αιώνες.

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Το κοντέρ γράφει ήδη έναν χρόνο παράταση
Φόβοι ότι οι καθυστερήσεις στη Γραμμή 4 θα φέρουν και άνοδο του κόστους, την ώρα που η κυβερνητική προπαγάνδα προσπαθεί να πείσει ότι το Μετρό Θεσσαλονίκης είναι ήδη σε πραγματική λειτουργία.
Το κοντέρ γράφει ήδη έναν χρόνο παράταση
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
«Φυτεύουν» νέες γραμμές μετρό για επικοινωνιακό αντιπερισπασμό
Χωρίς εξασφαλισμένη χρηματοδότηση, η κυβέρνηση επιδίδεται τις τελευταίες μέρες σε διασπορά γραμμών μετρό σε ολόκληρο το λεκανοπέδιο.
«Φυτεύουν» νέες γραμμές μετρό για επικοινωνιακό αντιπερισπασμό
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Οι καθυστερήσεις στη γραμμή 4 του μετρό που μένουν στη «σκιά»
Πολλά σημεία του έργου έχουν ήδη ξεφύγει από τα αρχικά χρονοδιαγράμματα, «χωρίς αποκλειστική υπαιτιότητα» του κατασκευαστή, με συνέπεια την αύξηση του κόστους ● Ρωγμή στις σχέσεις «Αττικό Μετρό» με τον ανάδοχο.
Οι καθυστερήσεις στη γραμμή 4 του μετρό που μένουν στη «σκιά»
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Το μετρό Πειραιά σκαλώνει στις... ραδιοεπικοινωνίες
Επεσαν στις... ράγες οι κυβερνητικές υποσχέσεις για παράδοση τριών σταθμών φέτος το καλοκαίρι ● Οι εμπλεκόμενες εταιρείες επικαλούνται ελλιπή ραδιοκάλυψη στις δοκιμές λειτουργίας.
Το μετρό Πειραιά σκαλώνει στις... ραδιοεπικοινωνίες
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Προβληματική η ασφάλεια και στις αερομεταφορές
Ο Πανελλήνιος Σύλλογος Αερολιμενικών καταγγέλλει την πολιτική της κυβέρνησης να καταργήσει τις επί τόπου εποπτείες για θέματα ασφαλείας, αφότου ιδιωτικοποιήθηκαν τα μεγάλα αεροδρόμια της χώρας.
Προβληματική η ασφάλεια και στις αερομεταφορές
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Αυξήσεις σε τιμολόγια μειώσεις σε επιδοτήσεις
Παρά το γεγονός ότι οι καταμετρήσεις γίνονται ανά τετράμηνο (...και αν), η κυβέρνηση μειώνει τις επιδοτήσεις σε όλους όσοι δεν θα μειώσουν την κατανάλωση ηλεκτρικού ρεύματος κατά 15%!
Αυξήσεις σε τιμολόγια μειώσεις σε επιδοτήσεις

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας