• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    23°C 22.2°C / 24.7°C
    1 BF
    48%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    19°C 16.6°C / 21.8°C
    1 BF
    66%
  • Πάτρα
    Αραιές νεφώσεις
    21°C 20.5°C / 23.2°C
    1 BF
    58%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    18°C 15.9°C / 17.7°C
    1 BF
    44%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    15°C 14.9°C / 14.9°C
    0 BF
    77%
  • Βέροια
    Ελαφρές νεφώσεις
    18°C 16.8°C / 18.2°C
    1 BF
    66%
  • Κοζάνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    14°C 14.4°C / 14.5°C
    0 BF
    55%
  • Αγρίνιο
    Αραιές νεφώσεις
    23°C 23.4°C / 23.4°C
    1 BF
    37%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    23°C 22.2°C / 24.7°C
    2 BF
    53%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    19°C 18.9°C / 21.2°C
    1 BF
    63%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    23°C 20.8°C / 23.4°C
    3 BF
    43%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    23°C 20.7°C / 22.7°C
    2 BF
    56%
  • Κεφαλονιά
    Ελαφρές νεφώσεις
    21°C 20.9°C / 20.9°C
    0 BF
    56%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    20°C 19.9°C / 20.1°C
    0 BF
    49%
  • Λαμία
    Αυξημένες νεφώσεις
    23°C 21.2°C / 22.7°C
    1 BF
    40%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    23°C 22.8°C / 22.8°C
    2 BF
    60%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    24°C 23.0°C / 23.8°C
    0 BF
    38%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    18°C 15.3°C / 18.3°C
    0 BF
    73%
  • Κατερίνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    18°C 16.7°C / 21.7°C
    2 BF
    74%
  • Καστοριά
    Αραιές νεφώσεις
    16°C 16.1°C / 16.1°C
    1 BF
    40%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ασθενεί ο «υγιής ανταγωνισμός», αιμορραγεί το δημόσιο συμφέρον

  • A-
  • A+
Παγκόσμια πρωτοτυπία: διεθνής διαγωνισμός 176 εκατομμυρίων με... έναν διαγωνιζόμενο, το σχήμα ΑΚΤΩΡ - Hitachi ● Ποια η θέση της Επιτροπής Ανταγωνισμού για το σφιχτό και αδιαπραγμάτευτο χρονοδιάγραμμα, που περιλάμβανε και την περίοδο των γιορτών και «πέταξε» εκτός άλλες εταιρείες κατασκευαστών συρμών.

Γίνεται διεθνής διαγωνισμός με κόστος 176 εκατομμύρια ευρώ με τη συμμετοχή μόλις μιας (1) εταιρείας; Γίνεται, στην Ελλάδα, από την Αττικό Μετρό (Α.Μ.) και αφορά το υπόλοιπο των συρμών του Μετρό Θεσσαλονίκης (γραμμή Καλαμαριάς). Και, φυσικά, δεν χάθηκαν από προσώπου γης όλες οι άλλες εταιρείες κατασκευαστών συρμών. Τρεις από αυτές, μάλιστα, ζήτησαν παράταση για να υποβάλουν προσφορές, καθώς έκριναν μικρό το χρονικό διάστημα ενός μήνα για τις προτάσεις τους, αλλά είδαν τα αιτήματά τους να απορρίπτονται. Μα, τότε, τι σόι διαγωνισμός είναι αυτός με μία συμμετοχή, πού έχει πάει ο καλούμενος και ποικιλοτρόπως διαφημιζόμενος «υγιής ανταγωνισμός»; Μα, στον κάλαθο των απορρίψεων – και φυσικά στην πληθώρα των ερωτημάτων που εγείρονται μάλλον απαντήσεις πρέπει να αναζητήσει τώρα η Επιτροπή Ανταγωνισμού.

Στις 31 Ιανουαρίου έληξε η προθεσμία –ο διεθνής ηλεκτρονικός διαγωνισμός προκηρύχθηκε στις 23.12.2021– και μόνο μία εταιρεία βρέθηκε τελικά να έχει καταθέσει προσφορά, το σχήμα της ΑΚΤΩΡ–Hitachi και η προσφορά αυτή θα γίνει γνωστή στις 4 Φεβρουαρίου, όταν ανοίξει ο φάκελος για τη συμπληρωματική αγορά δεκαπέντε (15) συρμών για τη βασική γραμμή (Νέος Σιδηροδρομικός Σταθμός) αλλά και για την επέκταση προς Καλαμαριά (Πατρικίου - Μίκρα). Μέχρι σήμερα, έπειτα από προηγούμενο διαγωνισμό, έχουν μεταφερθεί ήδη στη Θεσσαλονίκη 18 συρμοί ιταλικής κατασκευής της εταιρείας Hitachi/Ansaldobreda.

Οπως αναφερόταν στο κείμενο της πρόσκλησης, «αντικείµενο της Σύµβασης είναι η µελέτη, κατασκευή, προµήθεια και θέση σε λειτουργία δεκαπέντε (15) νέων συρµών, εκ των οποίων έξι (6) για τις ανάγκες του βασικού έργου του µετρό Θεσσαλονίκης και εννιά (9) για τις ανάγκες της επέκτασής του προς Καλαµαριά. Οι συρµοί θα λειτουργούν αυτόµατα χωρίς οδηγό (Grade-of-Automation 4 GoA4) σύµφωνα µε το IEC 62290-1. Οι συρµοί θα είναι φυσικά και λειτουργικά συµβατοί µε το υπάρχον σύστηµα Μετρό Θεσσαλονίκης ήτοι, µε το Βασικό Εργο, την επέκταση προς Καλαµαριά, το Αµαξοστάσιο Πυλαίας µε τον υπάρχοντα εξοπλισµό συντήρησης του Τροχαίου Υλικού καθώς και µε το υπάρχον τροχαίο υλικό».

Σε ό,τι αφορά τον χρόνο παράδοσης των συρμών, «ο συνολικός συµβατικός χρόνος για την πλήρη περάτωση και παράδοση του αντικειµένου της Προµήθειας ορίζεται σε εννιακόσιες δέκα (910) ηµερολογιακές ηµέρες από την ημερομηνία υπογραφής της Σύµβασης». Οπως αναφέρεται στο κείμενο του διαγωνισμού, «η εκτιµώµενη αξία της σύµβασης ανέρχεται στα εκατό σαράντα δυο εκατοµµύρια ευρώ (142.000.000,00 €) χωρίς ΦΠΑ και αφορά την εκτέλεση του συνολικού αντικειµένου της σύµβασης».

Ασφαλείς πληροφορίες της «Εφ.Συν.» θέλουν να έχουν κατατεθεί τρία αιτήματα παράτασης του χρόνου κατάθεσης προσφορών από τρεις εταιρείες-κολοσσούς του παγκόσμιου κατασκευαστικού χώρου ανάλογων συρμών –ανάλογου μεγέθους με τη Hitachi–, τα οποία όμως απορρίφθηκαν από την Αττικό Μετρό.

Καταληκτική ημερομηνία υποβολής των προσφορών ήταν η 26/1/2022 και τουλάχιστον μία εταιρεία είχε ζητήσει παράταση τριών μηνών καθώς είχε προηγηθεί αλληλογραφία με την Α.Μ. από την οποία υποστηρίζει ότι είχαν ζητηθεί και δοθεί διευκρινίσεις στις οποίες διαπίστωσε διαφοροποίηση σε δεδομένα του τεχνικού φακέλου, και σημείωνε ότι οι υπολογιστικές και σχεδιαστικές απαιτήσεις είναι τέτοιες που στην παγκόσμια πρακτική δίνεται χρόνος προετοιμασίας στους ενδιαφερόμενους από 3 μέχρι 6 μήνες για να καταθέσουν τις προτάσεις τους.

Η Α.Μ. απέρριψε αυτά τα αιτήματα για παράταση με κοινό σημείο στις απαντήσεις το σκεπτικό του ασφυκτικού χρονικού πλαισίου σχετικά με τη χρηματοδότηση της σύμβασης από το ΕΣΠΑ (λήγει το 2023, που είναι και καταληκτικός χρόνος για εκτέλεση του έργου του Μετρό, ο οποίος όμως σήμερα αναφέρεται συμβατικά αφού αφενός δεν υπάρχει επίσημο χρονοδιάγραμμα, αφετέρου, όπως πολλές φορές η «Εφ.Συν.» έχει εξηγήσει, η συνάρτηση ολοκλήρωσης του έργου με την κατασκευή του σταθμού Βενιζέλου παραπέμπει την ολοκλήρωση του έργου στο 2025) αλλά και «την κρισιμότητα ολοκλήρωσής της σε σχέση με τα υπό κατασκευή έργα του Μετρό Θεσσαλονίκης».

Το ερώτημα, λοιπόν, είναι γιατί δόθηκε τέτοιο σφιχτό και αδιαπραγμάτευτο χρονοδιάγραμμα, που περιλάμβανε μέσα και την περίοδο των γιορτών; Διότι δεν είναι μόνο οι όποιες υποψίες που επιτρέπει να γεννιούνται αλλά και, κυρίως, αυτές που αφορούν την ποιότητα του τελικού προϊόντος, την ασφάλεια και την τιμή που τελικά θα διαμορφωθεί για τους συρμούς. Εν ολίγοις, το θέμα είναι αν προστατεύεται το δημόσιο συμφέρον με την κατάθεση μόνο μιας προσφοράς.

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Οργή για τις απολύσεις εργαζομένων της «Ακτωρ» στο Μετρό Θεσσαλονίκης
Αναστάτωση και οργή των εργαζομένων στα εργοτάξια του Μετρό Θεσσαλονίκης όταν πληροφορήθηκαν χθες την πρόθεση της αναδόχου εταιρείας (ΑΚΤΩΡ) να απολύσει τέσσερις εργαζομένους.
Οργή για τις απολύσεις εργαζομένων της «Ακτωρ» στο Μετρό Θεσσαλονίκης
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Λεφτόδεντρα ανθίζουν στις ημερίδες
Ιστοσελίδα έλαβε πάνω από 30.000 ευρώ για συνδιοργάνωση ημερίδας που κράτησε 3 ώρες και την παρακολούθησαν 24 άτομα, δηλαδή οι ομιλητές, οι δημοσιογράφοι της ιστοσελίδας και... λίγοι ακόμα.
Λεφτόδεντρα ανθίζουν στις ημερίδες
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Ιδιωτικοποίηση του Μετρό με παράδειγμα τον ΟΑΣΘ
Ταυτόχρονα οι εργαζόμενοι στο μετρό κατεβαίνουν για δεύτερη συνεχόμενη εβδομάδα σε κινητοποιήσεις, ζητώντας αυξήσεις μισθών, βελτίωση των συνθηκών εργασίας και μέτρα προστασίας.
Ιδιωτικοποίηση του Μετρό με παράδειγμα τον ΟΑΣΘ
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Ξενοδόχοι Θεσσαλονίκης: Χαμηλές πληρότητες, ισχνά έσοδα
Οι ξενοδοχοϋπάλληλοι στη Θεσσαλονίκη προειδοποιούν για επερχόμενο τσουνάμι απολύσεων παρά τις θετικές προβλέψεις της κυβέρνησης.
Ξενοδόχοι Θεσσαλονίκης: Χαμηλές πληρότητες, ισχνά έσοδα

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας