Aπό την εποχή που η «πολιτική ορθότητα» δεν επέτρεπε σε έναν δημόσιο φορέα να είναι ταυτόχρονα ελέγχων και ελεγχόμενος, το επιτελικό κράτος Μητσοτάκη φτάνει στο άλλο άκρο: θεσπίζει με τον νόμο για τις δημόσιες συμβάσεις ότι όχι μόνο οι εργολάβοι δημόσιων έργων θα ελέγχονται από ιδιώτες, αλλά τους ιδιώτες αυτούς θα τους επιλέγουν οι ίδιοι οι ανάδοχοι!
Το σύστημα «Γιάννης κερνάει και Γιάννης πίνει» βρίσκεται κρυμμένο μέσα στο άρθρο 57 του νομοσχεδίου για τις δημόσιες συμβάσεις που ξεκινά σήμερα να συζητείται στις επιτροπές της Βουλής προκειμένου να ψηφιστεί το ταχύτερο. Μάλιστα, η συγκεκριμένη διάταξη δεν υπήρχε στο νομοσχέδιο που είχε φέρει προς διαβούλευση ο επισπεύδων υπουργός Ανάπτυξης Αδωνις Γεωργιάδης τον περασμένο Νοέμβριο.
Για την ακρίβεια, εκείνο το νομοσχέδιο της υποτιθέμενης διαβούλευσης (για 180 άρθρα δόθηκε χρόνος 14 ημερών), «φούσκωσε» καθώς προστέθηκαν ακόμη 48 άρθρα επί παντός επιστητού (θα ακολουθήσει άραγε και η συνήθης βροχή τροπολογιών;) Μεταξύ αυτών, περιλαμβάνονται διατάξεις που ανοίγουν τις προστατευόμενες περιοχές Natura στους επενδυτές, χορηγούν οικοδομική άδεια στο Mall Αμαρουσίου (με υπογραφή πολεοδόμου Αδώνιδος) και μετατρέπουν το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας σε υπερ-φορέα που θα αναλαμβάνει έργα για λογαριασμό εκατοντάδων νομικών προσώπων δημοσίου και ιδιωτικού δικαίου.
Ηδη από τον περασμένο Οκτώβριο που το νομοσχέδιο για τις δημόσιες συμβάσεις παρουσιάστηκε στο υπουργικό συμβούλιο, η κυβέρνηση είχε υπερηφάνως ανακοινώσει την ιδιωτική επίβλεψη των δημόσιων έργων. Με δεδομένη την αποψίλωση του Δημοσίου από έμπειρο προσωπικό και την επί δεκαετίες δυσφήμησή του, το νομοσχέδιο προέβλεπε ότι τα καθήκοντα επίβλεψης των έργων θα ασκούνται από πιστοποιημένους ιδιωτικούς φορείς.
Οταν το νομοσχέδιο βγήκε σε διαβούλευση, η σχετική παράγραφος του άρθρου 57 ανέφερε ότι «η επίβλεψη δύναται να ασκηθεί, εφόσον προβλέπεται στη διακήρυξη, από πιστοποιημένο ιδιωτικό φορέα (φυσικό ή νομικό πρόσωπο ή ένωση προσώπων), ο οποίος απαιτείται να διαθέτει τις εξειδικευμένες γνώσεις που είναι αναγκαίες για την παρακολούθηση και επίβλεψη του έργου». Αφηνε, όμως, τις λεπτομέρειες να καθοριστούν με προεδρικό διάταγμα για το πώς οι φορείς αυτοί πιστοποιούνται, πώς τους ανατίθεται το έργο και πώς αμείβονται.
Ιδιωτικοί Φορείς Επίβλεψης
Στο προς συζήτηση νομοσχέδιο, όμως, παραμερίζονται οι μελλοντικές ρυθμίσεις και τα Π.Δ. Οι φορείς αποκτούν αρκτικόλεξο ΙΦΕ (Ιδιωτικός Φορέας Επίβλεψης) και στη συνέχεια ορίζεται η βούληση του νομοθέτη: «Κάθε υποψήφιος ανάδοχος υποχρεούται να δηλώνει με την προσφορά του τον ΙΦΕ, στον οποίο θα ανατεθεί η επίβλεψη της εκτέλεσης της σύμβασης, εφόσον αυτή κατακυρωθεί στον ίδιο».
Πρακτικά, κάθε εργολάβος θα μπορεί να ορίσει μια θυγατρική του, που θα ελέγχει εάν το έργο εκτελείται σωστά ώστε να λαμβάνει και τις αντίστοιχες αμοιβές. Προφανώς αυτό θα βοηθά στην ταχύτερη εκτέλεση και πληρωμή του έργου. Τι θα συμβεί όμως με την ποιότητά του και κυρίως, την ασφάλεια όσων πρόκειται να το χρησιμοποιήσουν; Στη διάταξη υπάρχει ένα «παράθυρο» που επιτρέπει στην «προϊσταμένη αρχή» (π.χ. το υπουργείο, η περιφέρεια κ.λπ.) να αρνηθεί «αιτιολογημένα» τον ορισμό του συγκεκριμένου ΙΦΕ. Στην περίπτωση αυτή, ο ανάδοχος θα προτείνει νέον ΙΦΕ.
Natura 2000
Πέφτουν και τα τελευταία προπύργια για τις προστατευόμενες περιοχές Natura 2000 καθώς αυτές χωρίζονται σε ζώνες για να υλοποιηθούν μέσα τους «ήπια αναπτυξιακά έργα». Υποτίθεται ότι για τις περιοχές αυτές θα έπρεπε να έχουν εγκριθεί Ειδικές Περιβαλλοντικές Μελέτες (προβλέπονται από το 1986) ώστε να προκύπτει εάν και ποιες παρεμβάσεις είναι επιτρεπτές. Αυτές δεν έγιναν και ακολουθήθηκε η οδός της «σαλαμοποίησης» (π.χ. ανεμογεννήτριες). Τώρα, στο άρθρο 219 προβλέπεται ο καθορισμός «υπο-περιοχών προστασίας» για την άσκηση δραστηριοτήτων και την υλοποίηση τεχνικών έργων. Υπενθυμίζεται ότι για την Ελλάδα εκκρεμεί συμμόρφωση με καταδικαστικές αποφάσεις του Δικαστηρίου της Ευρωπαϊκής Ενωσης για την πλημμελή προστασία των περιοχών Natura, ενώ και η Κομισιόν διερευνά κενά στην εφαρμογή της νομοθεσίας για την εκτίμηση των περιβαλλοντικών επιπτώσεων στις προστατευόμενες περιοχές.
Να αποσυρθεί αμέσως το περιβαλλοντοκτόνο άρθρο 219 ζητά με δήλωσή του ο τομεάρχης Περιβάλλοντος του ΣΥΡΙΖΑ, Σωκράτης Φάμελλος, τονίζοντας ότι «επιχειρεί την απόλυτη υποβάθμιση του περιβάλλοντος και της βιοποικιλότητας στην Ελλάδα με πρόσχημα την «ανάπτυξη». Οπως αναφέρει, «ποτέ στο παρελθόν το υπουργείο Ανάπτυξης δεν καθόριζε, υποβαθμίζοντάς τους, τους κανόνες προστασίας των περιοχών του δικτύου Natura 2000, ποτέ το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας δεν υποστήριζε τόσο απροκάλυπτα την υποβάθμιση και την παράκαμψη της προστασίας της βιοποικιλότητας, επιτρέποντας παράλληλα την αφαίρεση αρμοδιοτήτων από το χαρτοφυλάκιό του»!
Αμαρτίες 2004
Με διάταξη νόμου, όπως είχε γίνει και το 2003, έρχεται η κυβέρνηση να λύσει την εκκρεμότητα που κοντεύει να συμπληρώσει 20ετία με το τεράστιο αυθαίρετο εμπορικό κέντρο The Mall στο Μαρούσι. Το άρθρο 218 του νομοσχεδίου για τις δημόσιες συμβάσεις αντιμετωπίζει το οικοδόμημα ως «υφιστάμενο», προβλέπει την έκδοση οικοδομικής άδειας με αναδρομική ισχύ από την προολυμπιακή εποχή που ανεγέρθηκε στο πλαίσιο του τότε Ολυμπιακού Χωριού Τύπου, ενώ θα περιλαμβάνονται και οι μετέπειτα αναβαθμίσεις.
Την άδεια θα εκδώσει το υπουργείο Ανάπτυξης με βάση το Ειδικό Χωρικό Σχέδιο που εγκρίθηκε και αυτό πέρυσι με Π.Δ. Η πρώτη προσπάθεια νομιμοποίησης του Mall είχε γίνει με τον νόμο 3207/2003 επί υπουργού Πολιτισμού Ευάγγ. Βενιζέλου, αλλά το ΣτΕ ακύρωσε την προσπάθεια κρίνοντας ανίσχυρο το σχετικό άρθρο 6 με την απόφαση 376 του 2014 (χωρίς τότε να προηγηθεί «πόλεμος» κατά του υπουργού με υπόθεση «τύπου Λιγνάδη»...).
ΤΕΕ διά πάσαν χρήσιν
Με 23 άρθρα στο νομοσχέδιο, η κυβέρνηση παρέχει πρόσθετες αρμοδιότητες στο Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας (ΤΕΕ), το οποίο φαίνεται πως εξελίσσεται από «σύμβουλος του κράτους» σε ισχυρό φορέα υλοποίησης έργων και συμβάσεων. Στο άρθρο 192 προβλέπεται ότι το ΤΕΕ θα συνάπτει προγραμματικές συμβάσεις με υπουργεία, ΝΠΔΔ και ΝΠΙΔ στα οποία περιλαμβάνονται οι δήμοι, οι περιφέρειες, οι σύνδεσμοι δήμων, τα δίκτυα δήμων και περιφερειών, οι επιχειρήσεις οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης, τα δημοτικά και περιφερειακά ιδρύματα, καθώς και κοινωφελή ιδρύματα και κληροδοτήματα και τα ιδρύματα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, στα οποία περιλαμβάνονται και τα τεχνολογικά εκπαιδευτικά ιδρύματα.
Οι συμβάσεις αυτές θα αφορούν διαδικασίες ωρίμανσης έργων, προγραμμάτων ανάπτυξης, εκπόνησης μελετών και δημοπράτησης έργων πανελλαδικής εμβέλειας. Υπενθυμίζεται ότι ειδικά για τους φορείς της Αυτοδιοίκησης, ο απελθών υπουργός Εσωτερικών Τάκης Θεοδωρικάκος επιφύλασσε τον ρόλο αυτό για την ΕΕΤΑΑ (Ελληνική Εταιρεία Τοπικής Ανάπτυξης και Αυτοδιοίκησης), αλλά ο τρόπος με τον οποίο τη στελέχωσε τοποθετώντας δικούς του ανθρώπους ήταν και ο βασικός λόγος σύγκρουσής του με την ΚΕΔΕ.
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας