• Αθήνα
    Σποραδικές νεφώσεις
    19°C 17.7°C / 19.7°C
    2 BF
    69%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    13°C 11.6°C / 15.5°C
    1 BF
    65%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    16°C 14.9°C / 18.0°C
    4 BF
    60%
  • Ιωάννινα
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    11°C 10.9°C / 12.5°C
    2 BF
    93%
  • Αλεξανδρούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    15°C 14.9°C / 14.9°C
    3 BF
    55%
  • Βέροια
    Αυξημένες νεφώσεις
    11°C 9.7°C / 14.8°C
    1 BF
    65%
  • Κοζάνη
    Αραιές νεφώσεις
    10°C 6.1°C / 10.4°C
    2 BF
    66%
  • Αγρίνιο
    Ελαφρές νεφώσεις
    17°C 14.6°C / 18.6°C
    4 BF
    79%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    19°C 17.7°C / 19.8°C
    5 BF
    58%
  • Μυτιλήνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    17°C 16.9°C / 16.9°C
    4 BF
    63%
  • Ερμούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    18°C 18.4°C / 20.2°C
    4 BF
    72%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    17°C 16.8°C / 17.6°C
    1 BF
    56%
  • Κεφαλονιά
    Σποραδικές νεφώσεις
    19°C 18.9°C / 18.9°C
    5 BF
    72%
  • Λάρισα
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    13°C 12.9°C / 16.5°C
    0 BF
    71%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    15°C 14.5°C / 16.7°C
    2 BF
    100%
  • Ρόδος
    Αραιές νεφώσεις
    17°C 16.6°C / 17.8°C
    2 BF
    64%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    19°C 17.3°C / 19.4°C
    3 BF
    55%
  • Καβάλα
    Σποραδικές νεφώσεις
    13°C 11.5°C / 13.3°C
    1 BF
    74%
  • Κατερίνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    13°C 11.7°C / 15.6°C
    2 BF
    66%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    11°C 10.8°C / 10.8°C
    2 BF
    85%
ΜΟΤΙΟΝΤΕΑΜ/ΒΑΣΙΛΗΣ ΒΕΡΒΕΡΙΔΗΣ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Οι επτά μνηστήρες της Εγνατίας

  • A-
  • A+
Ανοίγονται αύριο οι οικονομικές προσφορές των εταιρειών που διεκδικούν κέρδη 6 δισ. ευρώ ● Σενάρια για μεγάλες αυξήσεις στα διόδια ● Αβέβαιο το όφελος για το Δημόσιο.

Κέρδη 6 δισεκατομμυρίων ευρώ κληρώνουν αύριο για όποιον αναλάβει να λειτουργεί την Εγνατία Οδό. Για τους χρήστες του δρόμου, όμως, κληρώνονται διπλάσια διόδια και για τον κρατικό προϋπολογισμό αβέβαια έσοδα εφόσον υπολογιστούν με τη μειωμένη κίνηση της πανδημίας.

Τα παραπάνω καταγγέλλει ο Σύλλογος Εργαζομένων στην «Εγνατία Οδό», επισημαίνοντας τις απώλειες για το Δημόσιο τις οποίες τεκμηριώνουν μέσα από ειδική μελέτη που εκπόνησαν έγκριτοι οικονομολόγοι. Υπενθυμίζεται ότι η Εγνατία Οδός είναι δρόμος μήκους 1.000 χιλιομέτρων που συνολικά στοίχισε στο Δημόσιο 7 δισεκατομμύρια ευρώ.

Σήμερα λειτουργεί με διόδια 3 λεπτών ανά χιλιόμετρο, δηλαδή πολύ χαμηλότερα από τα 6,4 λεπτά που χρεώνουν οι άλλοι αυτοκινητόδρομοι με συμβάσεις παραχώρησης, όπως εξηγεί στην «Εφ.Συν.» ο πρόεδρος του Συλλόγου Εργαζομένων, Σταύρος Σάκκος. Σύμφωνα με τα συμπεράσματα της μελέτης, για την οποία συνεργάστηκαν ο αναπληρωτής καθηγητής του Τμήματος Οικονομικών Επιστημών του ΑΠΘ Γρηγόρης Ζαρωτιάδης και ο δρ οικονομολόγος Λεωνίδας Βατικιώτης, μέσα στην 35ετία της παραχώρησης:

  1. Οι δαπάνες συντήρησης και λειτουργίας οδού και διοδίων θα κυμαίνονται ετησίως από 56 έως 118 εκατομμύρια ευρώ. Οι μεγαλύτερες δαπάνες είναι κατά τα πρώτα έτη, οπότε προβλέπεται η εκτέλεση των νέων κατασκευών ταυτόχρονα με εργασίες βαριάς συντήρησης.
  2. Ομως, τα ετήσια έσοδα θα κυμαίνονται από 106 έως 178 εκατομμύρια ευρώ και μάλιστα θα φτάνουν σε αυτό το επίπεδο εάν διατηρηθεί στα διόδια η χαμηλή χρέωση των 3 λεπτών/χλμ.
  3. Στο σενάριο αύξησης της χρέωσης στα 6,4 λεπτά/χλμ., που προβλέπεται στη σύμβαση παραχώρησης, τα έσοδα θα κυμαίνονται από 149 έως και 278 εκατομμύρια ευρώ ετησίως.
  4. Σε όλα τα σενάρια, το οικονομικό αποτέλεσμα θα είναι κερδοφόρο. Τα ετήσια κέρδη χωρίς αυξημένα διόδια φτάνουν ώς τα 114 εκατομμύρια τον χρόνο και με την αύξηση φτάνουν ώς τα 213 εκατομμύρια.

Και τι θα πάρει το Δημόσιο παραχωρώντας τα έσοδα της Εγνατίας Οδού σε έναν από τους επτά αναδόχους που εκδήλωσαν ενδιαφέρον από το έτος 2017; Σύμφωνα με τη μελέτη, το μοντέλο της σύμβασης παραχώρησης μπορεί να αποφέρει κέρδη μεταξύ 1,23 και 1,98 δισ. Μπορεί όμως να περιοριστούν σημαντικά εάν ο παραχωρησιούχος υπερεκτιμήσει τις δαπάνες συντήρησης, καθώς θα έχει δικαίωμα σε έκτακτες αποζημιώσεις για κατολισθήσεις, πλημμύρες κ.λπ. Κοντολογίς, «η παραχώρηση, η οποία δεν εμπεριέχει σημαντικό κατασκευαστικό κομμάτι, είναι μια παραχώρηση μελλοντικών εσόδων, με αντάλλαγμα άμεση πληρωμή, δηλαδή αντί το Δημόσιο να εισπράξει κέρδη 6 δισεκατομμυρίων στα 35 έτη, θα εισπράξει άμεσα όχι περισσότερα από 1,5 δισ.».

Αύριο Παρασκευή, το ΤΑΙΠΕΔ έχει προγραμματίσει να ανοιχθούν οι οικονομικές προσφορές των ενδιαφερόμενων εταιρειών που είναι: Roadis Transportation Holding-Ακτωρ Παραχωρήσεις, Sichuan Communications Investment Group-Damco Energy (όμιλος Κοπελούζου), Vinci Highways-Vinci Concessions-Μυτιληναίος Holdings, ΓΕΚ Τέρνα-Egis Projects, Anas International Enterprise, Freyja Holdings SARL και Δίολκος Κατασκευαστική.

Οι εργαζόμενοι

Από την πλευρά των 125 εργαζομένων της Εγνατίας Οδού δεν προτάσσεται το πρόβλημα της δικής τους απασχόλησης εάν η εταιρεία χάσει το βασικό της αντικείμενο, αλλά ο κίνδυνος να χάσει το Δημόσιο μελλοντικά έσοδα εάν, εν μέσω πανδημίας, οι ανάδοχοι καταθέσουν προσφορές με βάση τα σημερινά έσοδα τα οποία είναι μειωμένα περισσότερο από 50% λόγω πανδημίας.

Το υπουργείο Υποδομών δρομολογεί προς την εταιρεία της Εγνατίας Οδού έργο 450 εκατομμυρίων για τη βελτίωση 7.000 επικίνδυνων σημείων σε 80 οδικούς άξονες ανά την επικράτεια. Μάλιστα χθες, την ώρα που η Βουλή συζητούσε τα έργα στις περιοχές που πλήττονται από την απολιγνιτοποίηση, ο πρόεδρος της αρμόδιας Συντονιστικής Επιτροπής Κ. Μουσουρούλης ανακοίνωσε, στην τελευταία του ομιλία, ότι η Εγνατία Οδός θα δημιουργήσει θυγατρική ακριβώς γι’ αυτά τα έργα της δίκαιης αναπτυξιακής μετάβασης. Αραγε ο παραχωρησιούχος της οδού θα έχει προνομιακή πρόσβαση σε αυτά τα έργα που έχουν συνολικό προϋπολογισμό 5 δισ. ευρώ;

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Σε ΤΕΡΝΑ-EGIS η Εγνατία
Με τυμπανοκρουσίες και πανηγυρισμούς ανακοίνωσε χθες η κυβέρνηση την παραχώρηση εκμετάλλευσης της Εγνατίας Οδού στην κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-EGIS, η οποία θα επιφέρει έσοδα για το ΤΑΙΠΕΔ αλλά και κάθετη αύξηση...
Σε ΤΕΡΝΑ-EGIS η Εγνατία
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Βελτιωμένη προσφορά για την Εγνατία ζητεί το ΤΑΙΠΕΔ
Μία βελτιωμένη προσφορά αποφάσισε να ζητήσει το ΤΑΙΠΕΔ για την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού και των τριών κάθετων οδικών αξόνων για 35 χρόνια. Οι προσφορές που ανοίχτηκαν την περασμένη Πέμπτη είχαν κατατεθεί...
Βελτιωμένη προσφορά για την Εγνατία ζητεί το ΤΑΙΠΕΔ
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Βελτιωμένη προσφορά ζητά το ΤΑΙΠΕΔ από τους δύο διεκδικητές της Εγνατίας
Βελτιωμένη προσφορά από τους ενδιαφερόμενους επενδυτές για την Εγνατία Οδό ζητά το ΤΑΙΠΕΔ, όπως ήταν αναμενόμενο, μετά το άνοιγμα των φακέλων των δεσμευτικών τους οικονομικών προσφορών.
Βελτιωμένη προσφορά ζητά το ΤΑΙΠΕΔ από τους δύο διεκδικητές της Εγνατίας
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΤΑΙΠΕΔ: Αποσφραγίστηκαν οι φάκελοι των προσφορών για την Εγνατία
Άνοιξαν οι φάκελοι των δεσμευτικών οικονομικών προσφορών για την παραχώρηση του δικαιώματος χρήσης και εκμετάλλευσης του διεθνούς αυτοκινητοδρόμου της Εγνατίας Οδού και τριών κάθετων οδικών αξόνων της, για...
ΤΑΙΠΕΔ: Αποσφραγίστηκαν οι φάκελοι των προσφορών για την Εγνατία
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Πιέσεις για δημόσιο έλεγχο στα ΕΛΠΕ
Το Πανελλήνιο Σωματείο Εργαζομένων στα ΕΛΠΕ επανέρχεται με δεύτερο εξώδικο προς το ΤΑΙΠΕΔ, σημειώνοντας πως ορθά εισηγείται να παραμείνει το δικαίωμα του Δημοσίου να ορίζει απευθείας μέλη στο Δ.Σ. αλλά ζητά...
Πιέσεις για δημόσιο έλεγχο στα ΕΛΠΕ
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Οπισθεν ολοταχώς στα ΕΛΠΕ, μετά την παρέμβαση του ΤΑΙΠΕΔ
Κυβερνητική σιωπή για την αιφνίδια αναβολή της Γενικής Συνέλευσης μέχρι την επόμενη Παρασκευή ● Το παρασκήνιο πίσω από την απόφαση του ΤΑΙΠΕΔ να υποβάλει αντιπρόταση.
Οπισθεν ολοταχώς στα ΕΛΠΕ, μετά την παρέμβαση του ΤΑΙΠΕΔ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας