• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    23°C 20.9°C / 23.5°C
    1 BF
    59%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    20°C 17.9°C / 21.3°C
    5 BF
    42%
  • Πάτρα
    Σποραδικές νεφώσεις
    22°C 19.3°C / 21.6°C
    0 BF
    73%
  • Ιωάννινα
    Σποραδικές νεφώσεις
    19°C 16.9°C / 18.8°C
    1 BF
    54%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    16°C 15.9°C / 15.9°C
    1 BF
    88%
  • Βέροια
    Σποραδικές νεφώσεις
    19°C 18.2°C / 19.0°C
    2 BF
    56%
  • Κοζάνη
    Αραιές νεφώσεις
    15°C 14.8°C / 15.4°C
    4 BF
    44%
  • Αγρίνιο
    Ελαφρές νεφώσεις
    21°C 21.3°C / 21.3°C
    1 BF
    66%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    20°C 19.8°C / 22.7°C
    2 BF
    64%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    23°C 20.1°C / 22.9°C
    3 BF
    40%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    22°C 21.6°C / 22.8°C
    4 BF
    56%
  • Σκόπελος
    Σποραδικές νεφώσεις
    21°C 19.6°C / 20.7°C
    2 BF
    73%
  • Κεφαλονιά
    Ελαφρές νεφώσεις
    21°C 20.9°C / 20.9°C
    4 BF
    78%
  • Λάρισα
    Σποραδικές νεφώσεις
    22°C 20.7°C / 21.9°C
    5 BF
    37%
  • Λαμία
    Ελαφρές νεφώσεις
    23°C 21.5°C / 22.8°C
    2 BF
    59%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    24°C 22.8°C / 24.3°C
    4 BF
    44%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    22°C 20.3°C / 23.8°C
    3 BF
    46%
  • Καβάλα
    Σποραδικές νεφώσεις
    20°C 17.3°C / 19.9°C
    2 BF
    68%
  • Κατερίνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    20°C 19.7°C / 23.9°C
    2 BF
    44%
  • Καστοριά
    Αραιές νεφώσεις
    15°C 15.2°C / 15.2°C
    2 BF
    65%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ανταγωνισμός για τα σουπερμάρκετ του μέλλοντος

  • A-
  • A+
Ενώ ο κλάδος αναδεικνύεται σε κατεξοχήν κερδισμένο της πανδημίας, με τζίρο άνω των 13 δισ. φέτος, ταυτόχρονα εξελίσσεται σε καταλύτη αλλαγών στην οργάνωση της εργασίας, της παραγωγής και της κατανάλωσης. Ενδιαφέρουσες φουτουριστικές προβολές σε διαδικτυακό συνέδριο για τους «ήρωες της πανδημίας».

Με αυξήσεις του τζίρου που κινήθηκαν σταθερά σε διψήφια ποσοστά το διάστημα της πανδημίας, τα σουπερμάρκετ ανήκουν στους κερδισμένους του 2020. Τόσο κατά τη διάρκεια του πρώτου λοκντάουν όσο και στο δεύτερο, τα σουπερμάρκετ είδαν τις πωλήσεις τους να εκτοξεύονται, ειδικά στα λεγόμενα «ταχυκίνητα καταναλωτικά αγαθά» -τρόφιμα, ποτά, καθαριστικά-, κλείνοντας τη χρονιά με εκτιμώμενο τζίρο άνω των 13 δισ. ευρώ - σχεδόν ένα δισ. περισσότερο από το 2019.

Αν σε αυτό προσθέσουμε την ιλιγγιώδη αύξηση των διαδικτυακών πωλήσεων, που υπερδιπλασιάστηκαν από το 2019, είναι προφανές ότι η αγορά των σουπερμάρκετ και στην Ελλάδα θα αποτελέσει πεδίο σκληρού ανταγωνισμού, αλλά και δοκιμαστικό σωλήνα ριζικών αλλαγών στην οργάνωση της εργασίας, της παραγωγής και της κατανάλωσης.

Μια πρώτη γεύση των επερχόμενων αλλαγών πήραν όσοι συμμετείχαν στο διήμερο συνέδριο του Ινστιτούτου Ερευνας Λιανεμπορίου και Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), που φέτος πραγματοποιήθηκε μέσω τηλεδιασκέψεων, με θέμα «Σουπερμάρκετ 2030» και το βλέμμα στραμμένο στη δεκαετία που ξεκινά.

Στελέχη της αγοράς, διευθυντές εγχώριων και πολυεθνικών αλυσίδων, μάνατζερ, τεχνοκράτες αναλυτές, ο υπουργός Ανάπτυξης Αδ. Γεωργιάδης, ο πρόεδρος της Αρχής Ανταγωνισμού Γ. Λιανός, ο διευθυντής του ΙΟΒΕ Ν. Βέττας, ήταν ανάμεσα στους δεκάδες ομιλητές του συνεδρίου που ήταν αφιερωμένο στους «ήρωες της πανδημίας» - δηλαδή τους εργαζόμενους. Οι ίδιοι οι εργαζόμενοι, όσο τα αφεντικά τους παρακολουθούσαν το διαδικτυακό ιβέντ, με το τσουχτερό αντίτιμο από 100 ώς 175 ευρώ το άτομο, δούλευαν ασταμάτητα στα φυσικά και διαδικτυακά καταστήματα, μετρώντας δεκάδες κρούσματα κορονοϊού μεταξύ των συναδέλφων τους, παρά τα μέτρα ασφαλείας.

Το «ανθρωποκεντρικό σουπερμάρκετ του μέλλοντος», στο οποίο «ο ανθρώπινος παράγοντας είναι στο επίκεντρο της αναπτυξιακής στρατηγικής», περιέγραψε ο επιστημονικός συνεργάτης του ΙΕΛΚΑ καθηγητής Γ. Δουκίδης, τονίζοντας ότι στο οργανωμένο λιανεμπόριο τροφίμων απασχολούνται 100.000 εργαζόμενοι, με 180 εκατομμύρια εργατοώρες ετησίως.

Φαίνεται πως οι «ήρωες» του 2030 θα πρέπει να μάθουν να συμβιώνουν με τα ρομπότ, που θα αναλαμβάνουν όλο και περισσότερες σύνθετες εργασίες, αντικαθιστώντας θέσεις εργασίας. Μια προσομοίωση αποθήκευσης, ταξινόμησης, εκτέλεσης και παράδοσης ηλεκτρονικών παραγγελιών, χωρίς σχεδόν καθόλου εργαζόμενους, παρουσίασε ο ομιλητής της εταιρείας Μyrmex, η οποία έχει έδρα στις ΗΠΑ και στην Ελλάδα. Κινούμενες ρομποτικές μονάδες-παραγγελιοδόχοι, που συνομιλούν με λογισμικό πρόγραμμα ονλάιν αγορών, θα παραδίδουν ανέπαφα τα ψώνια στον πελάτη, μέσω θυρίδας που θυμίζει τις μηχανές αυτόματης ανάληψης των τραπεζών.

Το «έξυπνο καλάθι» και τις «προσωποποιημένες αγορές» μέσω του Διαδικτύου των Πραγμάτων παρουσίασε ο εκπρόσωπος της εταιρείας Βespot, η οποία συλλέγει και οπτικοποιεί δεδομένα για το πώς κινούνται οι καταναλωτές στον χώρο των καταστημάτων και παρέχει συμβουλές στις εταιρείες. Πλέον, όπως είπε ο εκπρόσωπος της εταιρείας, τα δεδομένα συλλέγονται και εκτός καταστήματος, στις ουρές των πελατών, ενώ αναζητούνται τρόποι «να επικοινωνούνται οι προσφορές εκτός καταστήματος, για να αξιοποιείται ο νεκρός χρόνος».

Το μέλλον της διανομής τροφίμων παρουσίασε ο εκπρόσωπος της εταιρείας e-food.gr, παράρτημα της πολυεθνικής delivery heroes, που έχει τη μεγαλύτερη διαδικτυακή πλατφόρμα ντελίβερι έτοιμου φαγητού στην Ελλάδα - με 2 εκατομμύρια χρήστες και εξυπηρέτηση σε 90 πόλεις. Μέσα στην πανδημία η e-food.gr επεκτάθηκε και στην αγορά των σουπερμάρκετ και των παντοπωλείων, πραγματοποιώντας πάνω από 1.000 νέες προσλήψεις. Χρησιμοποιώντας περισσότερες αγγλικές λέξεις από ό,τι ελληνικές, ο ομιλητής της e-food είπε μεταξύ άλλων ότι «όσοι είχαν ατίζλιτι εξελίχθηκαν στην πανδημία», ότι «χρειάζεσαι πολλά ρισόρσις γιατί τα λοτζίστικς είναι πολύ ντιμάντινγκ» και ότι «αν παίζεις σέιφ αυτό είναι πια ρίσκι», παρομοιάζοντας τους εργαζόμενους με σουπερ-ήρωες.

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Είναι κεφάτη, ψωνίζει από το πληκτρολόγιο
Μόλις το 1% της συνολικής κατανάλωσης τροφίμων γίνεται από ηλεκτρονικές πλατφόρμες, ενώ το ΙΕΛΚΑ προβαίνει σε καθησυχαστικές διευκρινίσεις για τους κινδύνους μετάδοσης στα καταστήματα.
Είναι κεφάτη, ψωνίζει από το πληκτρολόγιο
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Το μέλλον του εμπορίου είναι (και) ψηφιακό...
Ποια είναι η εικόνα του λιανεμπορίου σήμερα και πώς φανταζόμαστε την αγορά του κοντινού μας μέλλοντος; Απαντήσεις θα επιχειρήσει να δώσει το τριήμερο συνέδριο που διοργανώνει η Ελληνική Συνομοσπονδία Εμπορίου.
Το μέλλον του εμπορίου είναι (και) ψηφιακό...
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
O πόλεμος των ψηφιακών «marketplaces»
«Χάσταγκ», χτυπήματα κάτω από τη ζώνη και διαγκωνισμοί για την πίτα των διαδικτυακών αγορών πίσω από την πρόσφατη περιπέτεια της πλατφόρμας skroutz, που πάντως αντέδρασε έγκαιρα και μάλλον κέρδισε τις...
O πόλεμος των ψηφιακών «marketplaces»
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Ασφυξία στο μικρό λιανεμπόριο
Τις δραματικές επιπτώσεις της πανδημίας στον κλάδο της μικρής λιανικής αποτυπώνει έρευνα του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αττικής για τη μείωση του τζίρου στα περίπτερα το 2020, την οποία διενήργησε η ICAP,...
Ασφυξία στο μικρό λιανεμπόριο
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Ο ψηφιακός μετασχηματισμός δεν έφτασε στις μικρές επιχειρήσεις
Πλάι στα μεγαλόπνοα επενδυτικά σχέδια των εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ, τα οποία παρουσιάστηκαν στο Οικονομικό Φόρουμ των Δελφών, ακούστηκε και η πλευρά των μικρομεσαίων επιχειρήσεων.
Ο ψηφιακός μετασχηματισμός δεν έφτασε στις μικρές επιχειρήσεις
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Αλαλούμ με τους ΚΑΔ της εστίασης
Βροχή διαμαρτυριών από επαγγελματίες και φορείς ● Ανοιχτή επιστολή στον γενικό γραμματέα Εμπορίου, που εξετάζει το ενδεχόμενο να εκδοθεί διευκρινιστική οδηγία
Αλαλούμ με τους ΚΑΔ της εστίασης

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας