Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Επενδυτές με τα... λεφτά μας

Αστικό λεωφορείο από τα «καινούργια» (15ετίας) των ΚΤΕΛ με αυτοκόλλητα στη θέση των δρομολογίων, παρ’ όλο που έχει ήδη εγκατεστημένη συσκευή τηλεματικής από τα παροπλισμένα του ΟΑΣΑ

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Επενδυτές με τα... λεφτά μας

  • A-
  • A+
Εγγραφο του ΟΑΣΑ αποκαλύπτει ότι στις 18 Φεβρουαρίου 2020 ο ΟΑΣΑ είχε διαθέσιμα 1.546 λεωφορεία (θερμικά και ηλεκτρικά), ενώ ο υπουργός Μεταφορών επιμένει ακόμη ότι ο αριθμός τους δεν ξεπερνά τα 1.100 και... γι’ αυτό επελέγη η «καινοτόμος» σύμπραξη με τους ιδιώτες των ΚΤΕΛ.

Με ψέματα και χαριστικές τροπολογίες η κυβέρνηση προσπαθεί να αναδείξει ντε και καλά τους λεωφορειούχους ΚΤΕΛ σε ιδιώτες επενδυτές που θα σώσουν τις αστικές συγκοινωνίες. Με τροπολογία που κατατέθηκε την περασμένη Παρασκευή, η κυβέρνηση δίνει στα ΚΤΕΛ πρόσθετη χρηματοδότηση 22 εκατομμυρίων ευρώ για την αγορά νέων και μεταχειρισμένων λεωφορείων και τη δημιουργία υποδομών και εγκαταστάσεων.

Την ίδια στιγμή, εσωτερικό έγγραφο του ΟΑΣΑ από τον περασμένο Φεβρουάριο αποκαλύπτει ότι υπήρχαν τότε ενεργά 1.546 λεωφορεία και τρόλεϊ, ενώ τις τελευταίες εβδομάδες, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κώστας Καραμανλής σε κάθε ευκαιρία διατυμπανίζει πως τα οχήματα είναι 1.100 και γι’ αυτό επελέγη η «καινοτόμος» σύμπραξη με τους ιδιώτες των ΚΤΕΛ.

Το αποκαλυπτικό έγγραφο του ΟΑΣΑ που εκθέτει τη... δημιουργική αριθμητική του υπουργού Μεταφορών, Κώστα Καραμανλή (και επιβεβαιώνει τις αποκαλύψεις μας για τα στοιχεία της τηλεματικής)

Η τροπολογία που χαρίζει τα 22 εκατομμύρια ευρώ στα ΚΤΕΛ κατατέθηκε σε νομοσχέδιο του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων που βρίσκεται προς ψήφιση στη Βουλή. Την υπογράφουν οι υπουργοί Σταϊκούρας, Γεωργιάδης, Θεοδωρικάκος, Κικίλιας, Καραμανλής και Σκυλακάκης και μέσω αυτής συμπληρώνεται άλλη τροπολογία που είχε κατατεθεί τον περασμένο Φεβρουάριο. Με τη σειρά:

■ Το μακρινό 2001 είχε ψηφιστεί ο νόμος 2963 για τα ΚΤΕΛ στον οποίο προβλέπονταν ενισχύσεις 30 δισεκατομμυρίων δραχμών, δηλαδή περίπου 90 εκατ. ευρώ, για αγορές οχημάτων και άλλες εκσυγχρονιστικές επενδύσεις με εκταμίευση έως τις 31/3/2004.

■ Φαίνεται, όμως, ότι ο εκσυγχρονισμός δεν προχώρησε και τόσο... Ετσι, τον περασμένο Φεβρουάριο, η παρούσα κυβέρνηση ψήφισε τροπολογία στον νόμο 4663/2020 που όριζε ότι «το αδιάθετο υπόλοιπο πιστώσεων, έως το ύψος του ποσού των 45.000.000 ευρώ από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, διατίθεται στα ΚΤΕΛ από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, κατά προτεραιότητα, για την ικανοποίηση των αιτήσεων που έχουν υποβληθεί από 1.1.2016 ή θα υποβληθούν μέχρι 31.12.2021».

■ Εννέα μήνες πανδημίας αργότερα και καθώς οι λεωφορειούχοι ΚΤΕΛ ωθούνται να μπουν ως επενδυτές για να στηρίξουν τις αστικές συγκοινωνίες αρχικά στη Θεσσαλονίκη και τώρα στην Αθήνα, οι ανάγκες αυξάνονται. Και έτσι ήρθε η τροπολογία της Παρασκευής που προβλέπει συμπληρωματικό ποσό 22 εκατομμυρίων ευρώ στα 45.

Η ενίσχυση που θα δώσει το Δημόσιο για την αντικατάσταση αστικών και υπεραστικών λεωφορείων κυριότητας των ΚΤΕΛ Α.Ε. ή των μετόχων αυτών φτάνει στο:

  1. 30% της τιμής κτήσης αυτών, αν είναι καινούργια ή ηλικίας μέχρις ενός έτους,
  2. 10% της τιμής κτήσης αυτών, αν είναι μεταχειρισμένα και έχουν συμπληρώσει μέχρι 5 έτη από το έτος κατασκευής του πλαισίου, του έτους αυτού μη συμπεριλαμβανομένου,
  3. Το 35% της τιμής κτήσης σε «περιπτώσεις συνένωσης δύο ή περισσότερων ΚΤΕΛ, ενός ή περισσότερων νομών ή ΚΤΕΛ και δημοτικής επιχείρησης, εφόσον συμμετέχουν στη συνένωση αυτή όλα τα ΚΤΕΛ του νομού ή των νομών ή της μεμονωμένης νήσου ή τουλάχιστον όλα τα υπεραστικά ΚΤΕΛ» εάν τα λεωφορεία είναι καινούργια και το 15% εάν είναι μεταχειρισμένα - Εδώ φωτογραφίζονται τα ΚΤΕΛ της Κρήτης.

Οπως αναφέρεται στα συνοδευτικά της τροπολογίας, «στόχος της διάταξης είναι η ικανοποίηση των αιτημάτων των ΚΤΕΛ», ενώ οι ενισχύσεις χαρακτηρίζονται δράσεις «με έντονα περιβαλλοντικό και κοινωνικό χαρακτήρα». Αυτό που προκύπτει όμως με ένταση είναι ο δημόσιος χαρακτήρας των συγκοινωνιών που παρέχονται από τους ιδιώτες των ΚΤΕΛ καθώς οι συγκεκριμένες ενισχύσεις δεν είναι ούτε οι πρώτες ούτε οι μόνες.

Αναθέτουσα αρχή

Βάσει αυτών των ενισχύσεων και του γεγονότος ότι εκτελούν κατ’ ανάθεση δημόσια υπηρεσία, έχουν θεωρηθεί Αναθέτουσα Αρχή. Αυτό, όπως αναφέραμε και σε προηγούμενα ρεπορτάζ, σημαίνει ότι δεν μπορούν να αγοράζουν λεωφορεία για να εκτελούν συγκοινωνιακό έργο «κατά το δοκούν», αλλά θα έπρεπε να έχουν προχωρήσει σε ανοικτό διαγωνισμό για να πετύχουν χαμηλότερες τιμές. Διαφορετικά, θα έρθουν κάποια στιγμή και θα ζητήσουν επιχορήγηση για να καλύψουν τις νέες ζημιές.

Η κυβέρνηση ουδέποτε έχει απαντήσει αν νομίμως τα ΚΤΕΛ προμηθεύονται λεωφορεία «στο μιλητό». Αυτό που επαναλαμβάνει ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κ. Καραμανλής είναι πως ήταν η μόνη λύση. Σε τηλεοπτική του συνέντευξη (Action24, 28/10/2020) ανέφερε: «Παραλάβαμε 830-850 λεωφορεία και αυτό που κάναμε σε πρώτη φάση ήταν να ανατάξουμε τον στόλο και φτάσαμε να βγάλουμε μέχρι 1.100 λεωφορεία και τρόλεϊ».

Ομως, σε εσωτερικό έγγραφο με το οποίο ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΑΣΑ, Νίκος Αθανασόπουλος, ενημερώνει τον υπουργό τον Φεβρουάριο (18/2/20), τα στοιχεία απέχουν παρασάγγας. Στον κατάλογο περιλαμβάνονται 1.052 λεωφορεία πετρελαίου, 252 λεωφορεία φυσικού αερίου και 242 τρόλεϊ, συνολικά 1.546.

Στο κείμενο που συνοδεύει τη λίστα, ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΑΣΑ μιλά για 1.546 ενεργά οχήματα, εξηγώντας ότι σε αυτά περιλαμβάνονται εκείνα που εκτελούν καθημερινά συγκοινωνιακό έργο καθώς και εκείνα τα προσωρινώς ακινητοποιημένα διότι παρουσιάζουν επισκευάσιμες βλάβες. Πάντως, στην περίπτωση που ο υπουργός ανέφερε τον αριθμό 1.100 μιλώντας για τα λεωφορεία εννοώντας μόνο αυτά που κυκλοφορούν, αυτό θα σήμαινε ότι υπάρχουν άλλα 446 «με επισκευάσιμες βλάβες».

Τα οποία, δηλαδή, δεν επισκευάζονται προκειμένου να υπάρχει έλλειψη, ο κόσμος να συνωστίζεται σε συνθήκες πανδημίας και να εμφανιστούν ως σωτήρες οι επιχορηγούμενοι επενδυτές των ΚΤΕΛ και βεβαίως οι εταιρείες που θα επιλεγούν να προμηθεύσουν άλλα 300 λεωφορεία με λίζινγκ, όπως υπόσχεται ο κ. Καραμανλής.

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Τραγέλαφος με τον... εμβολιαστικό τουρισμό
Το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης στέλνει ηλικιωμένους άνω των 85 ετών από την Αριδαία στην Κάρπαθο προκειμένου να κάνουν το εμβόλιο, ενώ δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις που πρέπει να ταξιδέψουν από νησί σε...
Τραγέλαφος με τον... εμβολιαστικό τουρισμό
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Δεύτερη παράταση στο πρόγραμμα λόγω πανδημίας
Αφού δέχθηκε και εξ οικείων βέλη, το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας προχώρησε σε δεύτερη αναβολή της ημερομηνίας για το πρόγραμμα «Εξοικονομώ-Αυτονομώ» που θα ξεκινούσε πρώτα από τη Θεσσαλία στις 9...
Δεύτερη παράταση στο πρόγραμμα λόγω πανδημίας
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Πιέζουν οι εργαζόμενοι να μην πωληθεί η ΕΛΒΟ
Κρίσιμες συναντήσεις σήμερα με τους Ευκλείδη Τσακαλώτο και Δημήτρη Βίτσα για τους εργαζόμενους της ΕΛΒΟ με βασικό τους επιχείρημα ότι η βιομηχανία μπορεί να καταστεί βιώσιμη εάν υποστηριχτεί από το υπ. Εθνικής...
Πιέζουν οι εργαζόμενοι να μην πωληθεί η ΕΛΒΟ
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Τέλη Απριλίου επανεκκινεί η Celestyal Cruises από το Λαύριο
Σχεδόν έναν μήνα πίσω μεταφέρει την επανέναρξη των δραστηριοτήτων της η εταιρεία κρουαζιέρας λόγω των συνεχιζόμενων ταξιδιωτικών περιορισμών διεθνώς και της αναστολής λειτουργίας των ελληνικών λιμανιών για τα...
Τέλη Απριλίου επανεκκινεί η Celestyal Cruises από το Λαύριο
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Υφεση-τέρας απειλεί και την εκκίνηση του 2021
Ορατό το ενδεχόμενο διψήφιας μείωσης του ΑΕΠ το πρώτο τρίμηνο ● Στο -10,5% κλείνει το 2020 ● Ανεπανόρθωτα τα πλήγματα στα δημόσια έσοδα ● Νέο πακέτο μέτρων εξετάζει η κυβέρνηση, υπό την απειλή μαζικών...
Υφεση-τέρας απειλεί και την εκκίνηση του 2021

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας