Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Έκθεση Επιτροπής Πισσαρίδη: τι προτείνει για φορολογία, υγεία, μισθούς και εκπαίδευση
EUROKINISSI

Έκθεση Επιτροπής Πισσαρίδη: τι προτείνει για φορολογία, υγεία, μισθούς και εκπαίδευση

  • A-
  • A+

Δόθηκε στη δημοσιότητα από την κυβέρνηση το Σχέδιο Ανάπτυξης της Ελληνικής Οικονομίας, γνωστό και ως Έκθεση της Επιτροπής Πισσαρίδη, η οποία περιλαμβάνει προτάσεις για το μισθολογικό καθεστώς και τη μείωση των ασφαλιστικών εισφορών, για αλλαγές στο δικαστικό σύστημα, το εκπαιδευτικό σύστημα και στο σύστημα υγείας. 

Στην ανακοίνωση τονίζεται ότι για να επιτευχθεί συστηματική αύξηση των εισοδημάτων απαιτούνται δράσεις οικονομικής πολιτικής που συστηματικά θα ενισχύουν την παραγωγικότητα, την εργασία και τις επενδύσεις, ενώ η αύξηση των πραγματικών εισοδημάτων προϋποθέτει τη συστηματική αύξηση τόσο της παραγωγικότητας όσο και της εξωστρέφειας. 

Ως άξονας της ανάπτυξης αναφέρεται η ενσωμάτωση καινοτόμων μεθόδων στην παραγωγική διαδικασία σε μακροχρόνιο ορίζοντα.

Προτεινόμενες δράσεις αναπτυξιακής πολιτικής

Η επιτροπή, η οποία έχει πρόεδρο τον νομπελίστα οικονομολόγο Χριστόφορο Πισσαρίδη και μέλη τους καθηγητές Δημήτρη Βαγιανό, Νίκο Βέττα, Κώστα Μεγήρ, προτείνει, κατά προτεραιότητα, τις παρακάτω κύριες δράσεις οικονομικής πολιτικής:

  1. Μείωση του βάρους στη μισθωτή εργασία με συνδυαστικά μέτρα όπως (α) μείωση των ασφαλιστικών εισφορών (για παράδειγμα μέσω ενός σταθερού ποσού εισφορών υγείας για όλους τους εργαζόμενους), (β) απάλειψη της «εισφοράς αλληλεγγύης», και (γ) μείωση του ανώτατου ορίου ασφαλιστέου εισοδήματος. Ενσωμάτωση εισοδημάτων σε ενιαία κλίμακα φορολογίας, ανεξάρτητα από την πηγή. Ενίσχυση διαφάνειας στις συναλλαγές με θετικά κίνητρα για χρήση ηλεκτρονικών πληρωμών, για αγοραστές και πωλητές, στοχευμένα σε κλάδους και επαγγέλματα υψηλής φοροδιαφυγής και επέκταση και στα νομικά πρόσωπα.
  2. Ενίσχυση της αναλογικότητας και διαφάνειας του δημόσιου διανεμητικού πρώτου πυλώνα κοινωνικής ασφάλισης και ταυτόχρονα ανάπτυξη ενός δεύτερου και τρίτου πυλώνα με κίνητρα για ιδιωτικές αποταμιευτικές αποφάσεις. Μετάβαση από διανεμητικό σε κεφαλαιοποιητικό σύστημα επικουρικής σύνταξης, με άμεση εφαρμογή για όσους εισέρχονται στην αγορά εργασίας και εθελοντικά για όσους άλλους εργαζόμενους το επιθυμούν. Οριστικοποίηση αποτελεσματικού πλαισίου εποπτείας για τα ασφαλιστικά ταμεία στον δεύτερο πυλώνα, συμπεριλαμβανομένου και ενός δημόσιου ταμείου.
  3. Εκσυγχρονισμός του συστήματος χρηματοπιστωτικής εποπτείας στον τομέα της προστασίας των επενδυτών και εκσυγχρονισμός του συστήματος εταιρικής διακυβέρνησης. Στοχοθεσία για ταχύτερη μείωση των προβληματικών δανείων από τις τράπεζες, με παράλληλες παρεμβάσεις στον πτωχευτικό κώδικα. Φορολογικά κίνητρα για αύξηση μακροχρόνιας αποταμίευσης στην κατεύθυνση ανάπτυξης της εσωτερικής κεφαλαιαγοράς.
  4. Άμεση λειτουργία εξειδικευμένων τμημάτων στα δικαστήρια για υποθέσεις σημαντικού οικονομικού ενδιαφέροντος με ανώτατο όριο 12 μηνών έως την απόφαση. Διεύρυνση και συστηματική υποστήριξη του συστήματος ενδικοφανών διαδικασιών σε όλους τους τομείς της δημόσιας διοίκησης για υποθέσεις διαφορών μεταξύ του Δημοσίου και ιδιωτών (επιχειρήσεις και φυσικά πρόσωπα). Συνέχιση των διαδικασιών αξιολόγησης, κωδικοποίησης και απλοποίησης της νομοθεσίας.
  5. Θεσμική ενίσχυση της δημόσιας διοίκησης, όπως μέσω της αύξησης της θητείας και της κινητικότητας στις ανώτερες διοικητικές θέσεις, καθώς και της αναβάθμισης του ρόλου του Ανώτατου Συμβουλίου Επιλογής Προσωπικού. Καθολική εφαρμογή της αξιολόγησης. Συνέχιση και εμβάθυνση των διαδικασιών ψηφιοποίησης με έμφαση στην διαλειτουργικότητα των εφαρμογών και στην ευχρηστία τους από τους πολίτες. Εφαρμογή της αρχής μόνο μίας φοράς (once-only principle) για την παροχή δεδομένων πολιτών και επιχειρήσεων προς το Δημόσιο.
  6. Μείωση του κόστους παραγωγής στη μεταποίηση, κυρίως μέσω επιταχυνόμενων φορολογικών αποσβέσεων για επενδύσεις σε εξοπλισμό και μείωση του κόστους ενέργειας. Συστηματική καταγραφή και απάλειψη εμποδίων σε κλάδους με υψηλότερο δυναμικό για εξαγωγική δραστηριότητα.
  7. Ενίσχυση βασικής έρευνας μέσω άρσης αγκυλώσεων για πανεπιστήμια και ερευνητικά κέντρα και συντονισμό από ένα ανεξάρτητο ίδρυμα με πόρους και μακροπρόθεσμη ερευνητική στρατηγική. Ενίσχυση καινοτομίας με κίνητρα για έρευνα στις επιχειρήσεις σε μεταποίηση, αγροδιατροφή και αλλού, και ανάπτυξη μέσω έξυπνης εξειδίκευσης. Υποστήριξη με αρχικά κεφάλαια για συστήματα ερευνών που θα αναπτύσσουν λύσεις για ιδιωτικό και δημόσιο τομέα και θα διασυνδεθούν με την επιστημονική κοινότητα της διασποράς.
  8. Ριζική αναβάθμιση του συστήματος κατάρτισης για ανέργους και για εργαζόμενους. Αύξηση χρηματοδότησης, ευθυγράμμιση κινήτρων και επιβράβευση των παρόχων σε συνάρτηση με τα αποτελέσματα της κατάρτισης. Αναδιάρθρωση του Οργανισμού Απασχόλησης Εργατικού Δυναμικού με στροφή προς ενεργητικές πολιτικές απασχόλησης. Βελτίωση της στόχευσης κοινωνικών επιδομάτων ώστε να μη λειτουργούν ως αντικίνητρο για εργασία. Προγράμματα κατάρτισης μεταναστών και καλύτερης ενσωμάτωσης στην αγορά εργασίας.
  9. Διευκόλυνση της πληρέστερης ένταξης των γυναικών στην αγορά εργασίας και της αύξησης των αμοιβών τους. Ανάπτυξη συστήματος προσχολικής αγωγής και εκπαίδευσης με καθολική πρόσβαση, που θέτει ισχυρές βάσεις για τη μελλοντική ανάπτυξη του παιδιού. Δράσεις για την καταπολέμηση διακρίσεων κάθε μορφής.
  10. Εκσυγχρονισμός της δομής του συστήματος εκπαίδευσης σε όλες τις βαθμίδες. Έμφαση στην προσχολική αγωγή. Αύξηση του μέσου μεγέθους των σχολικών μονάδων, με ουσιαστική αυτονομία και αξιολόγησή τους, καθολική ανάπτυξη ψηφιακών υποδομών και περιεχομένου, επέκταση προγραμμάτων ολοήμερου σχολείου. Ριζικός εκσυγχρονισμός συστήματος διακυβέρνησης στην ανώτατη εκπαίδευση και ουσιαστική διασύνδεση Ιδρυμάτων με αντίστοιχα της αλλοδαπής και με την οικονομία και ευρύτερη κοινωνία.
  11. Αναδιάρθρωση του συστήματος υγείας με προτεραιότητα στην πλήρη ανάπτυξη συστήματος ψηφιακού φακέλου ασθενούς, πρωτοβάθμιας φροντίδας και πρόληψης. Εξορθολογισμός της δημόσιας δαπάνης προμηθειών φαρμάκων και υλικών, με αύξηση όγκου γενόσημων φαρμάκων, και διασύνδεση των επιστροφών και εκπτώσεων που επιβάλλονται με χαρακτηριστικά καινοτομίας, έρευνας, επενδύσεων και κλινικών μελετών.
  12. Εξορθολογισμός, συγχώνευση και απλούστευση όλων των φόρων για την ακίνητη περιουσία και σταδιακή μεταφορά πόρων σε τοπικό επίπεδο, σε αναλογία με αρμοδιότητες.
  13. Δημόσιες επενδύσεις και κίνητρα για ιδιωτικές δαπάνες για ενεργειακή αναβάθμιση κτιρίων (κατοικιών και επαγγελματικών) με σκοπό τη μείωση της κατανάλωσης ενέργειας, του περιβαλλοντικού αποτυπώματος και την αύξηση της αξίας των ακινήτων. Υποστήριξη εμβληματικών δράσεων πράσινης ανάπτυξης με έμφαση σε (α) στροφή σε ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, (β) άμβλυνση κόστους μετάβασης κατά τη διαδικασία απολιγνιτοποίησης και (γ) ανάπτυξη συστημάτων κυκλικής οικονομίας.
  14. Ανάπτυξη υποδομών μέσω δημόσιων επενδύσεων και κινητοποίησης ιδιωτικών κατά προτεραιότητα σε (α) ψηφιακές τεχνολογίες και συστήματα, (β) πράσινη ανάπτυξη και περιβαλλοντική αναβάθμιση, (γ) διαχείριση αποβλήτων, (δ) μεταφορές ώστε να ισχυροποιηθούν τα ελληνικά λιμάνια ως πηγή εισόδου εμπορευμάτων στην Ευρώπη και για να διευκολυνθούν οι εξαγωγές αγαθών από τη χώρα και (ε) αναβάθμιση υποδομών για τον εισερχόμενο τουρισμό.

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της έκθεσης όπου αναλύονται οι προτάσεις της επιτροπής 

 

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Κόντρες κυβέρνησης - ΣΥΡΙΖΑ μετά τα στοιχεία της ΕΛ.ΣΤΑΤ.
«Οι παρεμβάσεις που ωφελούν το 1% φέρνουν ανάπτυξη 1% —και όχι 4%— για το υπόλοιπο 99%», δήλωσε ο Ευκλείδης Τσακαλώτος, με τον Χρήστο Σταϊκούρα να απαντά πως ο πρώην υπουργός «πάντα έπεφτε έξω στις...
Κόντρες κυβέρνησης - ΣΥΡΙΖΑ μετά τα στοιχεία της ΕΛ.ΣΤΑΤ.
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Αντιφάσεις αλλά και μηνύματα του ΣΕΒ για την οικονομική πολιτική
«Σε σαφή φάση δυναμικής επανεκκίνησης» βρίσκεται η ελληνική οικονομία σύμφωνα με το τελευταίο μηνιαίο δελτίο του ΣΕΒ, που αφενός πλέκει περίπου το εγκώμιο της κυβερνητικής πολιτικής, αφετέρου σχεδόν απορεί που...
Αντιφάσεις αλλά και μηνύματα του ΣΕΒ για την οικονομική πολιτική
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Κόντρα για τα σχέδια ανάπτυξης
Σε ένα δύσκολο και ρευστό διεθνές οικονομικό περιβάλλον, με την ευρωπαϊκή ανάπτυξη να φρενάρει, η Ελλάδα καλείται να κάνει την υπέρβαση, ώστε να πετύχει αύξηση του ΑΕΠ άνω του 2% για το 2019.
Κόντρα για τα σχέδια ανάπτυξης
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Τετ α τετ Λε Μερ με Μητσοτάκη - Σταϊκούρα
Επισκεπτόμενος τη χώρα μας, ο υπουργός Οικονομικών της Γαλλίας, Μπρούνο Λε Μερ, είχε αναγνωριστικές συναντήσεις με τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη και τον ομόλογό του Χρήστο Σταϊκούρα.
Τετ α τετ Λε Μερ με Μητσοτάκη - Σταϊκούρα
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Υπό συζήτηση οι λεπτομέρειες για την προστασία της πρώτης κατοικίας και τα «κόκκινα» δάνεια
Εξ αποστάσεως θα συζητηθούν οι λεπτομέρειες του σχεδίου της κυβέρνησης για το νέο πλαίσιο προστασίας της πρώτης κατοικίας που θα διαδεχτεί τον νόμο Κατσέλη, αλλά και η επιθετική αντιμετώπιση των «κόκκινων»...
Υπό συζήτηση οι λεπτομέρειες για την προστασία της πρώτης κατοικίας και τα «κόκκινα» δάνεια
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Περάσαμε τις συμπληγάδες, αλλά παραμένουν δυσκολίες
Με μια εξαιρετικά πολιτική δήλωση στην «Εφ.Συν.» ο υπουργός Οικονομικών Ευκλείδης Τσακαλώτος στέλνει το δικό του μήνυμα για τη νέα χρονιά. Η επιλογή του υπουργού να μιλήσει με τέτοιο τρόπο σηματοδοτεί την...
Περάσαμε τις συμπληγάδες, αλλά παραμένουν δυσκολίες

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας