• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    19°C 17.2°C / 20.6°C
    2 BF
    63%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    18°C 15.0°C / 19.4°C
    2 BF
    82%
  • Πάτρα
    Ελαφρές νεφώσεις
    15°C 9.4°C / 18.9°C
    3 BF
    82%
  • Ιωάννινα
    Αραιές νεφώσεις
    11°C 10.0°C / 12.0°C
    1 BF
    87%
  • Αλεξανδρούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    14°C 13.9°C / 13.9°C
    2 BF
    87%
  • Βέροια
    Αραιές νεφώσεις
    18°C 18.3°C / 18.3°C
    2 BF
    53%
  • Κοζάνη
    Αραιές νεφώσεις
    12°C 12.0°C / 12.0°C
    1 BF
    62%
  • Αγρίνιο
    Ελαφρές νεφώσεις
    14°C 10.0°C / 18.9°C
    1 BF
    82%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    16°C 15.6°C / 17.8°C
    1 BF
    82%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    17°C 17.0°C / 17.0°C
    1 BF
    77%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    18°C 18.0°C / 18.0°C
    2 BF
    77%
  • Σκόπελος
    Ελαφρές νεφώσεις
    19°C 18.9°C / 18.9°C
    2 BF
    53%
  • Κεφαλονιά
    Σποραδικές νεφώσεις
    17°C 16.8°C / 16.8°C
    2 BF
    74%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    18°C 18.0°C / 18.0°C
    2 BF
    52%
  • Λαμία
    Ελαφρές νεφώσεις
    17°C 17.0°C / 17.8°C
    2 BF
    63%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    20°C 19.0°C / 20.6°C
    4 BF
    82%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    14°C 12.8°C / 16.1°C
    1 BF
    77%
  • Καβάλα
    Αραιές νεφώσεις
    15°C 13.3°C / 16.7°C
    2 BF
    78%
  • Κατερίνη
    Αραιές νεφώσεις
    18°C 18.3°C / 18.3°C
    0 BF
    58%
  • Καστοριά
    Σποραδικές νεφώσεις
    12°C 12.0°C / 12.0°C
    1 BF
    62%
Μια γυναίκα απολογείται - Κι εμείς ακόμα δεν της έχουμε ζητήσει συγνώμη

Μια γυναίκα απολογείται - Κι εμείς ακόμα δεν της έχουμε ζητήσει συγνώμη

  • A-
  • A+
Ακολουθήστε μας στο Google news

Όλη η ομορφιά σε ένα παραμύθι εντοπίζεται στο φανταστικό στοιχείο του. Αλλά και στο γεγονός ότι αφορά συνήθως μια μικρή κοινότητα ανθρώπων, στην οποία προκύπτουν διάφορα τεχνουργήματα και κάποια στιγμή, στο τέλος, οι ήρωες ζουν «καλά και εμείς καλύτερα».  Φαντάζει παράξενο που στις σημερινές κοινωνίες, καθόλα εξορθολογισμένες, εξατομικευμένες, απομαγευμένες, να γνωρίζουν τεράστια εμπορική επιτυχία οι λογής-λογής παραμυθίες, όπως για παράδειγμα ο «Χάρι Πότερ» κ.α.

Γιατί συμβαίνει αυτό; Μα γιατί το μυθικό στοιχείο συνδέεται με την ανάγκη ένταξης στην κοινότητα που τόσο πολύ έχει ανάγκη ο εξατομικευμένος εαυτός μας, κατά τον Άντερσον (Φαντασιακές Κοινότητες). Και όχι με την κατανάλωση μιας θνησιγενούς ζωής τού ανθρώπου-καταναλωτή αισθήσεων του Μπρωντιγιάρ - Δηλαδή μια ζωή που είναι πατριαρχικά πλασμένη, παράγει μη βιώσιμες ανθρώπινες σχέσεις που έχουν ως βασικό γνώμονα την επερχόμενη απώλεια και, κυρίως, την ανδρική κυριαρχία.

Το αίτημα για την ουσιαστική ισότητα των φύλων αφορά, διαχρονικά, την ανάπτυξη της ανθρώπινης συνεργασίας και όχι τον εκφυλισμό μιας συμβατικής κοινωνικής συνθήκης.  Η ίδια η δυναμική τού φεμινιστικού κινήματος αφορά, τελικά, την καλλιέργεια της συλλογικότητας, της κατανόησης, της δημιουργικότητας γύρω από τις ανθρώπινες ιδιότητες - Εκείνες που ξεχωρίζουν έναν άνθρωπο από ένα κοπάδι με ζώα.

Τα πατριαρχικά πρότυπα είναι παντού, μακιγιαρισμένα ή όχι, παράγονται και αναπαράγονται με φρενήρεις ρυθμούς στην καθημερινότητα: Για παράδειγμα η επιφανειακή εικόνα τής γυναίκας στη βιομηχανία της διαφήμισης, αποτελεί αναπαράσταση της επιφανειακής εικόνας του άντρα. Εγκλωβισμένη, φυσικά, στο οριακό δίπολο άντρας-γυναίκα. Με αποτέλεσμα να προκύπτει αυτό που η Κολέτ Ντόουλινγκ έχει χαρακτηρίσει ως Cinderella Complex, δηλαδή το Σύνδρομο της Σταχτοπούτας: Ο κρυφός γυναικείος φόβος απέναντι στην ανεξαρτησία. Γιατί, ναι, το πατριαρχικό κοινωνικό μοντέλο, δηλαδή οι περισσότερες κοινωνίες διαχρονικά σε ολόκληρο τον πλανήτη - φυσικά ανάμεσά τους βρίσκεται και η ελληνική κοινωνία, ευνοούν τη μη χειραφέτηση σε γυναίκες και θηλυκότητες, ακριβώς για να προκύπτει ο φόβος απέναντι στην ανεξαρτησία τους.

Κι εδώ είναι που έχουν ενδιαφέρον οι μελέτες του Αντόρνο, καθώς αποζητά την συνταύτιση της ανθρώπινης φύσης με την κοινωνία - Δηλαδή την ανθρώπινη χειραφέτηση για να υπάρξει, τελικά, μια καλύτερη κοινωνία. Η ίδια η νεωτερικότητα όμως συνταύτισε το ατομικό και συλλογικό πεπρωμένο με τον άνθρωπο και την κοινωνία, κάτι που με όρους εξουσίας σημαίνει ότι οι αδύναμοι της κοινωνίας παραμένουν πάντα αδύναμοι και, με μια έννοια, οι ισχυροί έχουν ετοιμάσει για εκείνους ένα συγκεκριμένο μέλλον.

Αν όπου υπάρχει η λέξη «αδύναμοι» αντικαταστήσουμε με τη λέξη «γυναίκες», «θηλυκότητες» ή «ΛΟΑΤΚΙ υποκείμενα» και όπου υπάρχει η λέξη «ισχυροί» αντικαταστήσουμε με την πατριαρχική φιγούρα του μάτσο «άντρα», τότε θα φτάσουμε με μαθηματική ακρίβεια στα λόγια του Μπάουμαν για τη στιγμή που η πόρτα κλείνει έξω από το σπίτι και γίνεται όνειρο. Αλλά και για τη στιγμή που η πόρτα κλείνει μέσα από το σπίτι και γίνεται εφιάλτης και φυλακή. Γιατί, ναι, για πολλές από εκείνες η πόρτα που κλείνει μέσα από το σπίτι και μαζί τους βρίσκεται ένας άντρας, γίνεται εφιάλτης και φυλακή.

Όπως σημειώνει στο τελευταίο βιβλίο της η Μαρία Λούκα, με τίτλο «Μια γυναίκα απολογείται» (εκδ. Τόπος), που δεν αφορά αποκλειστικά μια ιστορία, αυτονομημένη, αλλά μια νουβέλα καθημερινών μικρών θανάτων που υπάρχουν τριγύρω μας. Και σε αυτή την περίπτωση την ευθύνη την έχουμε και εμείς. Όπως ο κακοποιητής δεν έχει ένα εκμαγείο που να τον κάνει να ξεχωρίζει όταν εκμηδενίζει την προσωπικότητα ή μπορεί να φτάσει ακόμα και σε έγκλημα με βάση το φύλο (τη γυναικοκτονία δηλαδή), έτσι και η κακοποιημένη γυναίκα, θηλυκότητα, ΛΟΑΤΚΙ υποκείμενο δεν ξεχωρίζει από τις υπόλοιπες. Κι αυτό, τυπικά, σημαίνει ότι αυτή η συνθήκη τις αφορά όλες.

Με όσα καταπιάνεται η Μ. Λούκα στο βιβλίο της (εμπνευσμένα χωρισμένο στη νουβέλα, το επίμετρο, και το γλωσσάρι των ορισμών), αφορούν έναν διαρκή πόλεμο που έχει κηρύξει το κοινωνικό σύστημα της πατριαρχίας, θέτοντας τα όρια της ελευθερίας, της δυστοπίας και του πόνου πάνω στη γυναικεία ψυχή και το γυναικείο κορμί. Αν δεν θέλουμε να βρεθεί ποτέ ξανά καμία μόνη, δεν φτάνει μόνο να τις ακούμε αφού έχουν υπάρξει θύματα. Αλλά να δημιουργήσουμε ένα περιβάλλον στο οποίο πραγματικά δεν θα είναι καμία μόνη και, κυρίως, δεν θα υπάρχει λόγος για καμία από εκείνες να φοβάται. Προσπάθειες όπως αυτή της Μαρίας λειτουργούν προσθετικά προς αυτή την κατεύθυνση, μέχρι να φτάσουμε στη στιγμή που, ως κοινωνία, θα καταργήσουμε τον λόγο ύπαρξης τέτοιων βιβλίων. 

ΑΠΟΨΕΙΣ
Σκασιαρχείο στο σχολειό: Ο μόνος τρόπος να μην είναι πένθιμο για τα παιδιά
Μια σειρά παιδαγωγικών δράσεων από τις 13 μέχρι τις 23 Μαΐου,  με αφορμή την επίσκεψη των Ζαπατίστας στην Ευρώπη, που αναδεικνύει τον σημαντικό ρόλο των φωτισμένων δασκάλων στα εκπαιδευτικά προγράμματα.
Σκασιαρχείο στο σχολειό: Ο μόνος τρόπος να μην είναι πένθιμο για τα παιδιά
ΑΠΟΨΕΙΣ
ΙΝΕ-ΓΣΕΕ: Μια εναλλακτική πρόταση για την ανάκαμψη της οικονομίας
Σύμφωνα με το ΙΝΕ, αποτελεσματική αντικυκλική δημοσιονομική πολιτική πρέπει να θεωρείται όχι αυτή που ενισχύει τη συνολική δαπάνη όταν καταρρέει η ζήτηση του ιδιωτικού τομέα, αλλά αυτή που στοχεύει στη...
ΙΝΕ-ΓΣΕΕ: Μια εναλλακτική πρόταση για την ανάκαμψη της οικονομίας
ΑΠΟΨΕΙΣ
Μακροχρόνια ύφεση, Covid-19 και το μέλλον της εργασίας
Η πανδημία Covid-19 θα μείνει γνωστή στην οικονομική ιστορία όχι μόνο για την αξιοσημείωτη πτώση του ρυθμού οικονομικής μεγέθυνσης, αλλά και γιατί φέρνει στην επιφάνεια μια σειρά από μεγάλα οικονομικά και...
Μακροχρόνια ύφεση, Covid-19 και το μέλλον της εργασίας
ΑΠΟΨΕΙΣ
Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Υπέρτασης
Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Υπέρτασης (17 Μαΐου), σταχυολογώ παρακάτω ορισμένες πληροφορίες για δύο σημαντικούς παράγοντες κινδύνου της καρδιάς και των αγγείων μας.
Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Υπέρτασης
ΑΠΟΨΕΙΣ
Πρώτη φορά η Αριστερά…
Η μνήμη από τον Γενάρη του ’15 είναι ακόμα νωπή. Η Αριστερά, για πρώτη φορά στην Ελλάδα, πήρε την εντολή να κυβερνήσει τη χώρα μετά από αδιάβλητες εκλογές.
Πρώτη φορά η Αριστερά…
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ιούνιος μεγάλων προσδοκιών…
Πώς με διαφορά λίγων ημερών θα συνδυαστεί η αναζωογόνηση της διατλαντικής σχέσης με κοινό αντίπαλο δέος τη Ρωσία με την επικύρωση μιας θετικής ατζέντας συνεργασίας της Ουάσινγκτον με τη Μόσχα;
Ιούνιος μεγάλων προσδοκιών…

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας