• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    36°C 32.3°C / 36.8°C
    3 BF
    27%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    35°C 32.8°C / 37.8°C
    3 BF
    33%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    34°C 32.7°C / 35.4°C
    2 BF
    39%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    33°C 32.7°C / 32.9°C
    3 BF
    22%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    32°C 31.9°C / 33.5°C
    3 BF
    43%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    37°C 34.6°C / 39.4°C
    2 BF
    15%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    31°C 31.4°C / 31.4°C
    2 BF
    19%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    36°C 36.3°C / 36.3°C
    2 BF
    26%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    30°C 29.8°C / 33.2°C
    4 BF
    50%
  • Μυτιλήνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    35°C 32.3°C / 34.9°C
    4 BF
    31%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    33°C 30.8°C / 33.4°C
    4 BF
    31%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    33°C 31.2°C / 32.7°C
    2 BF
    40%
  • Κεφαλονιά
    Ελαφρές νεφώσεις
    32°C 31.9°C / 31.9°C
    3 BF
    51%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    36°C 34.5°C / 35.9°C
    3 BF
    26%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    35°C 33.4°C / 34.9°C
    2 BF
    30%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    32°C 32.1°C / 32.8°C
    3 BF
    41%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    35°C 32.5°C / 36.0°C
    3 BF
    16%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    31°C 31.0°C / 32.3°C
    3 BF
    53%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    35°C 31.7°C / 35.3°C
    3 BF
    32%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    34°C 34.0°C / 34.0°C
    2 BF
    18%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ελληνοπρίγκιπες

  • A-
  • A+

Επετειακό το έτος. Διακόσια χρόνια από την απόφαση να γίνει η επανάσταση του 1821. Πέρα από τη λογική γεγονός και τον συσχετισμό δυνάμεων, κατά μία σύγχρονη έκφραση. Στην επαναστατική πυρά αποκτούσαν σχήμα οι συνειδήσεις, η πράξη είναι εκείνη που θέτει τα διλήμματα αλλά και τις επιλογές.

Κάποιοι από εκείνους που ασχολήθηκαν με τον αγώνα έκαναν τις δικές τους επιλογές. Ο νους ήταν προσηλωμένος στην εξουσία. Στη διαμόρφωση των συνθηκών εκείνων που θα διευκόλυνε τα σχέδια. Να αποκτήσουν δύναμη και να αποτελέσουν τη διάδοχη λύση μετά την απελευθέρωση.

Πρόκειται για τους «Ελληνοπρίγκιπας», κατά τον χαρακτηρισμό του Κοραή. Είναι όλοι εκείνοι που θεωρούσαν τους εαυτούς τους διαφορετικούς από τους υπόλοιπους. Νόμιζαν πως τους είχε δοθεί η θεία χάρη να ασκούν εξουσία. Είναι οι ευνοημένοι από την κοινωνία και τη δοσμένη εξουσία να κυβερνούν. Θεωρούσαν πως γεννήθηκαν μ’ αυτή την εντολή.

Ο Κοραής ευφυώς χρησιμοποίησε τον χαρακτηρισμό, που προκάλεσε δυσλειτουργίες στην πολιτική και στρατιωτική οργάνωση του αγώνα. Την ώρα που οι κατσαπλιάδες της πρώτης γραμμής αγωνίζονταν να κερδίσουν θέσεις και να επιβάλουν την παρουσία τους, οι «ελληνοπρίγκιπες» νοιάζονταν για τον μικρόκοσμό τους. Εβλεπαν στο καθρεφτάκι μόνο τους εαυτούς τους. Να διαμορφώσουν συμμαχίες, να εξουδετερώσουν -ή και να εξοντώσουν- αντιπάλους, να διαχειριστούν τα δάνεια για τους δικούς τους σκοπούς. Να δημιουργήσουν μια πολυπληθή στρατιά ακολούθων, που θα ήταν πρόθυμοι να τους υπηρετήσουν.

Κανείς απ’ αυτούς, τονίζει ο Κοραής «δεν ήθελε τολμήσειν όσα ετόλμησεν ο Βότσαρης και οι παρόμοιοί του άλλοι στρατηγοί». Η ναπολεόντεια αντίληψη για τη διοίκηση εξωθεί στον εγωκεντρισμό και στην ανασφάλεια. Και επομένως στην καχυποψία απέναντι στους άλλους, ιδίως σε όσους βρίσκονται στην πρώτη γραμμή του αγώνα. Οποιουδήποτε πολέμου. Οι στρατηγοί έχουν αξία στον βαθμό που είναι ασπόνδυλοι. Χωρίς βούληση. Οταν μένουν στη σκιά αποδίδοντας την ύπαρξή τους στην μεγαλοψυχία των «πριγκίπων.

Αν οι επισημάνσεις του Κοραή περιορίζονταν στα όσα συνέβησαν τα επαναστατικά χρόνια θα αποτελούσε η επέτειος των διακοσίων χρόνων μια καλή αφετηρία να αναστοχαστούμε. Να ξαναδούμε το παρελθόν, όχι φορώντας φουστανέλες και χλαμύδες, κατά τον προσφυή τίτλο του βιβλίου της Κουλούρη. Χωρίς δηλαδή μεγαλοστομίες και ανούσιες εκδηλώσεις, οι οποίες δεν πρόκειται να προσφέρουν κάτι το ιδιαίτερο στην εθνική μας αυτογνωσία.

Οι «ελληνοπρίγκιπες» δημιούργησαν παράδοση στη χώρα. Είναι παρόντες και παρούσες σ’ όλες τις κρίσιμες εθνικές στιγμές. Είναι εκείνοι που θεωρούν τους εαυτούς τους διαφορετικούς. Γεννήθηκαν για να κυβερνούν και να ξεχωρίζουν. Να υμνολογούνται από τους υπόλοιπους. Κριτήριο του ορθού είναι η δική τους επιθυμία. Κι έτσι το δέον γενέσθαι δεν είναι κοινό για όλους. Διαφέρει ανάλογα με τις δικές τους επιθυμίες. Καιρός είναι να τιμήσουμε τους στρατηγούς.

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΑΠΟΨΕΙΣ
Η Ιστορία πρέπει να είναι αντικειμενική όπως η επιστήμη
Ποιο είναι το πρώτο επιτυχημένο εθνικό- απελευθερωτικό κίνημα στην Ευρώπη κατά τον 19ο αιώνα: Απάντηση: Το ελληνικό εθνικό- απελευθερωτικό κίνημα του 1821.
Η Ιστορία πρέπει να είναι αντικειμενική όπως η επιστήμη
ΑΠΟΨΕΙΣ
Τίνος είναι το παιδί
Διακόσια χρόνια μετά, ο Καραϊσκάκης φαίνεται να αναδεικνύεται ο αγαπημένος της δημόσιας Ιστορίας, την ώρα που άλλοι πρωταγωνιστές πέρασαν σχεδόν απαρατήρητοι.
Τίνος είναι το παιδί
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ο Ιωάννης Κωλέττης και η Εποχή του
Ο Σύνδεσμος Συρρακιωτών Πρέβεζας, σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, την Περιφέρεια Ηπείρου/Π.Ε. Πρέβεζας και τους Δήμους Πρέβεζας και Βορείων Τζουμέρκων διοργανώνει επιστημονικό συνέδριο με τίτλο «Ο...
Ο Ιωάννης Κωλέττης και η Εποχή του
ΑΠΟΨΕΙΣ
Το πρόγραμμα «Μοριάς '21» και η Ενιαία Περιφέρεια Πελοποννήσου!
Ο επανασχεδιασμός του Διοικητικού Χάρτη της χώρας 200 χρόνια από την Ελληνική Επανάσταση θα έπρεπε να είναι η μεγάλη συζήτηση της περιόδου.
Το πρόγραμμα «Μοριάς '21» και η Ενιαία Περιφέρεια Πελοποννήσου!
ΑΠΟΨΕΙΣ
Από τον φράχτη στην Πάντζα
Αυτός ο κίνδυνος ανάγκασε τις μανάδες να θυσιάσουν τα παιδιά τους. Πίεζαν τα παιδιά τους στα στήθη τους. Για να σιωπήσουν. Και το αποτέλεσμα; Κανείς δεν θυμάται τα ονόματά τους.
Από τον φράχτη στην Πάντζα

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας