Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Πορτρέτο μιας δημοσιογράφου και μιας εποχής

Εκθεση Βιβλίου Φρανκφούρτης 2012. Με τον Μανώλη Πιμπλή και τον Σταύρο Πετσόπουλο

Aπό το προσωπικό αρχείο της ΄Ολγας Σελλά
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Πορτρέτο μιας δημοσιογράφου και μιας εποχής

  • A-
  • A+

«ΠΟΣΕΣ ΛΕΞΕΙΣ; ΕΝΑ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟ ΜΕΤΑ-ΡΕΠΟΡΤΑΖ 1995-2016» ΤΗΣ ΟΛΓΑΣ ΣΕΛΛΑ

Το συνηθισμένο πρόβλημα με τα βιβλία που βγάζουν οι δημοσιογράφοι είναι πως, ειδικά όταν είναι απολογισμός της καριέρας τους, δεν αποκτούν εύκολη επικοινωνία με ένα πλατύτερο κοινό. Καμιά φορά, όσο καλογραμμένα και συναρπαστικά κι αν είναι, αφορούν κυρίως το σινάφι τους, που αναγνωρίζει μέσα τους κοινότητα εμπειριών. Δεν είναι λίγο, δεν είναι όμως και πολύ.

Να, όμως, που η Ολγα Σελλά κατάφερε να κάνει και τα δυο μαζί. Να κλείσει μέσα σε 200 σελίδες τα εικοσιένα χρόνια της δημιουργικής δουλειάς της στις καλλιτεχνικές σελίδες της «Καθημερινής». Και να αναφερθεί άμεσα και διεισδυτικά στο τοπίο της ελληνικής τέχνης, που άλλαζε τότε ραγδαία. Διότι, όπως φαίνεται και από τον τίτλο του βιβλίου της, «Πόσες λέξεις; Ενα πολιτιστικό μετα-ρεπορτάζ 1995-2016» (εκδόσεις Στερέωμα), η εποχή που έγραφε στην «Καθημερινή» ήταν γεμάτη εξελίξεις και ζυμώσεις -για ένα μεγάλο διάστημα και οικονομική ευμάρεια. Η τελευταία δεν θα μπορούσε να αφήσει ανεπηρέαστη την τέχνη, αλλά και τη δημοσιογραφία.

Εξ ου και το ιδανικό, και απολαυστικό για οποιοδήποτε αφήγημα, πλούσιο υλικό από ταξίδια, περιπέτειες και συναντήσεις στο εξωτερικό και στο εσωτερικό, πάντα για δημοσιογραφική αποστολή. Η Ολγα Σελλά κάλυπτε κυρίως τον χώρο του βιβλίου, ήταν από τις πιο έγκυρες, διαβασμένες, μαχητικές και πανταχού παρούσες ρεπόρτερ.

Ετσι διαβάζοντας το «Πόσες λέξεις;», ξαναζούμε σημαντικές στιγμές, τομές και κατακτήσεις του εκδοτικού μας κόσμου. Μεγάλες εκθέσεις βιβλίου (η Φρανκφούρτη, πρώτη και καλύτερη), ραγδαία άνοδος της βιβλιοπαραγωγής, γέννηση θεσμών (ΕΚΕΒΙ και Διεθνής Εκθεση Βιβλίου Θεσσαλονίκης), προσπάθειες εκσυγχρονισμού της πολιτικής βιβλίου. Μια εικόνα που η Σελλά είναι σε θέση να την εξηγήσει, να την κρίνει, να την τοποθετήσει στο ευρύτερο πλαίσιο της χώρας, προσδίνοντας στο βιβλίο της σαφέστατο πολιτικό χαρακτήρα.

Μη νομίζετε, όμως, ότι έγραψε ένα κλειστό, δοκιμιακού τύπου βιβλίο, κάτι που θα ήταν πανεύκολο για μια δημοσιογράφο, που διαμορφώθηκε και διέπρεψε στη σοβαρή «Καθημερινή». Οχι. Η Ολγα Σελλά με χιούμορ, εξομολογητική διάθεση και μια κάποια νοσταλγία μετατρέπει τον εαυτό της σε ηρωίδα μυθιστορήματος μαθητείας. Ζωγραφίζει το πορτρέτο μιας δημοσιογράφου με πείσμα, εργασιομανία, περιέργεια, ενθουσιασμό και αγάπη. Για την ίδια τη δουλειά της -τόσο «εξωτική» προ ίντερνετ και google, τότε που φαξ και ξέχειλες με αρχεία ντουλάπες έσωζαν την κατάσταση. Για τους συναδέλφους της -εντός και εκτός «Καθημερινής». Και τους συγγραφείς.

Να ένα ακόμα συναρπαστικό στοιχείο του βιβλίου. Ξέρει και διαλέγει η Σελλά τα πιο ουσιαστικά αποσπάσματα από τις εκατοντάδες συνεντεύξεις της με κορυφαίους Ελληνες και ξένους των γραμμάτων, που από μόνες της θα μπορούσαν να είναι ένα ακόμα βιβλίο. Παδούρα, Γκρόσμαν, Σαχτούρης, Ταμπούκι, Λούλα Αναγνωστάκη, Ράμφος, Δημουλά...

Εδώ και αρκετά χρόνια, πριν, μάλιστα, συνταξιοδοτηθεί και αποχαιρετήσει την «Καθημερινή», στράφηκε με ορμή στον χώρο του θεάτρου, που τώρα πια καλύπτει από δημοφιλή σάιτ. Δεν αποκλείεται το επόμενο πολιτιστικό της μετα-ρεπορτάζ να μιλάει για παραστάσεις, σκηνοθέτες, ηθοποιούς. Να το περιμένουμε;

 

ΕΚΔΟΣΕΙΣ - ΒΙΒΛΙΑ
Γιεγιέδες, μεγαλοεκδότες και πράκτορες στη δίνη των Ιουλιανών
Ο Θεσσαλονικιός συγγραφέας στο νέο του μυθιστόρημα «Casa Μπιάφρα», που παίρνει το όνομά του από το πρώτο κοινόβιο της πόλης, στήνει έναν πολύχρωμο κόσμο που μπλέκεται το καλοκαίρι του 1965 σε πολιτικές...
Γιεγιέδες, μεγαλοεκδότες και πράκτορες στη δίνη των Ιουλιανών
ΕΚΔΟΣΕΙΣ - ΒΙΒΛΙΑ
Σε online μονοπάτια εκδότες, βιβλιοπώλες και αναγνώστες
Αγοράζουμε βιβλία με ένα κλικ, παίρνουμε τηλέφωνο στο αγαπημένο βιβλιοπωλείο της γειτονιάς μας. Νέα ήθη κορονοϊκά και στον χώρο του βιβλίου, που χτυπιέται σκληρά από το lockdown. Και μαζί νέες συνήθειες.
Σε online μονοπάτια εκδότες, βιβλιοπώλες και αναγνώστες
ΕΚΔΟΣΕΙΣ - ΒΙΒΛΙΑ
Οι σημερινοί 35άρηδες θυμόμαστε πόσο ωραία ήταν η ζωή πριν από την κρίση
Ο Ιάκωβος Ανυφαντάκης ήδη µε τα δύο βιβλία του, τη νουβέλα «Αλεπούδες στην πλαγιά» (2013) και τη συλλογή διηγηµάτων «Οµορφοι Ερωτες» (2017), είχε πάψει να αποτελεί πρόσωπο προς διερεύνηση, είχε κατακτήσει μια...
Οι σημερινοί 35άρηδες θυμόμαστε πόσο ωραία ήταν η ζωή πριν από την κρίση
ΕΚΔΟΣΕΙΣ - ΒΙΒΛΙΑ
Από τα τραύματα του Εμφυλίου στα σημερινά υπαρξιακά αδιέξοδα
Ο βραβευμένος συγγραφέας, Ηλίας Μαγκλίνης, στο τέταρτο βιβλίο του «Είμαι όσα έχω ξεχάσει» σκύβει με τόλμη πάνω στη δολοφονία του παππού του από την ΟΠΛΑ τον Ιανουάριο του 1944. Ξεσκονίζει επώδυνα οικογενειακά...
Από τα τραύματα του Εμφυλίου στα σημερινά υπαρξιακά αδιέξοδα
ΕΚΔΟΣΕΙΣ - ΒΙΒΛΙΑ
Ενας σέξι, πανέξυπνος και ηθικός «Φρανκενστάιν» στο Λονδίνο του 1982
Ο Ιαν ΜακΓιούαν βρέθηκε αυτή την εβδομάδα στην Ελλάδα για μια διάλεξη στο Αμερικανικό Κολλέγιο Ελλάδος. Ευκαιρία και για μίνι διακοπές στην Κέρκυρα. Ευκαιρία και για μας να μιλήσουμε μαζί του για το νέο του...
Ενας σέξι, πανέξυπνος και ηθικός «Φρανκενστάιν» στο Λονδίνο του 1982
ΕΚΔΟΣΕΙΣ - ΒΙΒΛΙΑ
Μια ρηγίτισσα στα χρόνια του ΠΑΣΟΚ
Η Αγγέλα Καστρινάκη, καθηγήτρια της Νέας Ελληνικής Λογοτεχνίας στο Πανεπιστήμιο Κρήτης και από τις πιο ενδιαφέρουσες και καταξιωμένες φωνές της πεζογραφίας μας επιστρέφει με νέες περιπέτειες της Ειρήνης.
Μια ρηγίτισσα στα χρόνια του ΠΑΣΟΚ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας