• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    22°C 19.2°C / 22.9°C
    0 BF
    51%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    21°C 18.8°C / 21.6°C
    2 BF
    57%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    18°C 16.0°C / 19.3°C
    1 BF
    85%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    13°C 12.9°C / 15.9°C
    1 BF
    94%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    18°C 15.2°C / 17.9°C
    0 BF
    77%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    20°C 18.0°C / 19.9°C
    2 BF
    74%
  • Κοζάνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    14°C 13.7°C / 14.4°C
    1 BF
    82%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    16°C 16.1°C / 16.1°C
    1 BF
    87%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    17°C 16.8°C / 21.6°C
    3 BF
    55%
  • Μυτιλήνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    19°C 18.5°C / 18.9°C
    0 BF
    63%
  • Ερμούπολη
    Αραιές νεφώσεις
    20°C 19.8°C / 20.4°C
    1 BF
    64%
  • Σκόπελος
    Ελαφρές νεφώσεις
    22°C 21.8°C / 21.8°C
    2 BF
    85%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    19°C 19.0°C / 19.0°C
    2 BF
    77%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    14°C 13.9°C / 16.8°C
    0 BF
    100%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    21°C 16.5°C / 22.3°C
    2 BF
    63%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    19°C 18.8°C / 19.8°C
    3 BF
    68%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    20°C 19.4°C / 22.7°C
    1 BF
    73%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    17°C 17.1°C / 17.1°C
    2 BF
    78%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    20°C 19.5°C / 19.7°C
    2 BF
    72%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    14°C 14.1°C / 14.1°C
    0 BF
    91%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

ΠροσγεΙΩΣΗ ΙΘ΄

  • A-
  • A+
ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΑ ΚΟΡΟΝΟΪΟΥ

Γουστόζικες ιστορίες της Σικελίας του παλιού καιρού, γραμμένες με τη διεισδυτική πένα του Λουίτζι Πιραντέλο, μεταφέρουν αριστουργηματικά στην οθόνη οι Πάολο και Βιτόριο Ταβιάνι στο φιλμ στο οποίο αναφέρθηκα χθες. «Kaos» είναι ο τίτλος του, δηλαδή «Χάος», καθότι οι Ιταλοί κρατάνε βεντέτα και δεν μιλιούνται με ορισμένα οδοντικά και ουρανικά σύμφωνα, μεταξύ των οποίων το «χι». Με ύφος σκωπτικό, σχεδόν ανάλαφρο, ο νομπελίστας συγγραφέας αποκαλύπτει μέσω του φαρσικού στοιχείου την τραγικότητα της ανθρώπινης ψυχής, με αφηγήσεις από την παράδοση της γενέτειράς του, που θυμίζουν κάτι από Αλέξανδρο Παπαδιαμάντη, Ανδρέα Καρκαβίτσα ή Πέτρο Γλέζο.

Αρχίζει με «Το κοράκι του Μιτζάρο» η σπονδυλωτή ταινία, όπου παρέα ποιμένων βρίσκει σε κάποια αετοφωλιά έναν αρσενικό κόρακα να κλωσάει αυγά, τις οίδε εξαιτίας ποιανού οικογενειακού δράματος. Οι άξεστοι φαλλοκράτες βουκόλοι αιφνιδιάζουν το ταλαίπωρο όρνιο, το φυλακίζουν εναλλάξ στις χοντρές τους παλάμες και το χλευάζουν κραυγάζοντας επειδή ξέπεσε στο επίπεδο να καταπιάνεται με γυναικείες αρμοδιότητες. Ο πιο επινοητικός από δαύτους τού φορά στον λαιμό μικρό κουδούνι και το αφήνει να πετάξει.

Τυμπανιστός μεταλλικός θόρυβος συνοδεύει την πτήση του, το πουλί τα χρειάζεται και φτερουγίζει ξέφρενα κατατρομαγμένο μπας και γλιτώσει απ’ το αβάσταγο μαρτύριο.

Οι βασανιστές του κρατούν τις κοιλιές απ’ τα γέλια. Οι Ταβιάνι χρησιμοποιούν το καμπανιστό του πέταγμα σαν συνδετικό κρίκο του φιλμ, επαναφέροντάς το στο ξεκίνημα κάθε σκετς. Μου φέρνουν στον νου οι κωμικοτραγικές σκηνές πανομοιότυπη ιστορία η οποία διαμείφθηκε στα κακοτράχαλα γκρίφια της ορεινής Νάξου περί τα μέσα της δεκαετίας του 1970.

Ηταν δεν ήταν δέκα ετών ο Μανώλης και περνούσε μεγάλο μέρος του χρόνου του στη μάντρα. Αυτός, ο πατέρας του, τα ζουλοπρόβατα, οι σκύλοι κι ένας τροφαντός γάτης, που δεν άφηνε σε χλωρό κλαρί, ή μάλλον σε δαιδαλώδες όρυγμα, ποντικό για ποντικό της ευρύτερης περιοχής.

Του ’χαν έναν τρόχαλο δίπλα στο πορτάκι του μιτάτου αποθήκευσης των τυριών, απ’ όπου μπαινόβγαινε σαν αυτοκράτορας, σκορπίζοντας πανικό στα απρόσκλητα τρωκτικά που επιβουλεύονταν τα πεντανόστιμα γαλακτοκομικά προϊόντα. Καμάρωνε ο βοσκός το απόκτημά του και το τάιζε πλουσιοπάροχα, ώσπου διέπραξε κάποτε το σφάλμα να το φιλέψει υπολείμματα της τυροκόμησης.

Σάστισε το αιλουροειδές με τη λαχταριστή λιχουδιά και δεν παρέλειπε έκτοτε να τιμά δεόντως μυζήθρες, γραβιέρες και αρσενικά, πολλαπλασιάζοντας τις επισκέψεις του στον μαντζέ. Αποδείχτηκε μάλιστα αρκούντως εκλεκτικός, καθώς δεν καταδεχόταν να τρώει μόνο από ένα κεφάλι, αλλά δοκίμαζε όλα τα είδη με ευσυνειδησία επαγγελματία γευσιγνώστη. Είδε κι απόειδε τ’ αφεντικό του και σφάλισε τον τρόχαλο.

Επιασαν όμως πάλι δουλειά οι εναπομείναντες αρουραίοι. Πλήρες αδιέξοδο. Κυνηγούσε, λοιπόν, να πιάσει τον γάτη μπας και τον συνετίσει, μετερχόμενος πατροπαράδοτες, αλάνθαστες συνταγές. Το ζώο την είχε ψυλλιαστεί και, παρά τα καλοπιάσματα, δεν τον πλησίαζε ούτε στο χιλιόμετρο. Με τον μικρό Μανώλη, ωστόσο, ήταν αλλιώς.(Συνεχίζεται)

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Προσγείωση ΚΑ΄
Ξετυλίγω για τρίτη μέρα σήμερα αληθινά περιστατικά, διανθισμένα με παράφωνες μυθοπλαστικές νότες, άτινα διημείφθησαν περί τα μέσα του ’70 στα ποιμενοστάσια της ορεινής Νάξου, όπου ο δεκάχρονος Μανώλης φορά με...
Προσγείωση ΚΑ΄
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Δεύτερο Κύμα ΚΒ'
Παρεπιδημούμε, ωστόσο, στη... Χώρα της φαιδράς πορτοκαλέας και του συνόλου των εσπεριδοειδών με την ξεχωριστή γεύση πατάτας. «Με απόφαση της υπουργού Παιδείας Νίκης Κεραμέως», διαβάζω, «το ΓΕΛ Νάξου αποκτά την...
Δεύτερο Κύμα ΚΒ'
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Κρυφός κώδικας
Ο Μανώλης Γλέζος –καλή του ώρα– διηγείται ότι, σε αλήστου μνήμης εκλογές βίας και νοθείας, ξεκίνησε τις συγκεντρώσεις της ΕΔΑ από την Απείρανθο.
Κρυφός κώδικας
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Απρίλης ανθεμόεις
Η ΜΠΟΥΜΠΑ ΔΗΜΗΤΡΟΚΑΛΛΗ, ετεροθαλής αδελφή των Μανώλη και Νίκου Γλέζου, γεννήθηκε στις 25 Μαρτίου 1934. Παρούσα σε όλους τους αγώνες από την κατοχή μέχρι σήμερα είχε έντονη παρουσία στον χώρο του βιβλίου....
Απρίλης ανθεμόεις
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Οικτρά μειοψηφία
Ένας Παναγούλης επειγόντως χρειάζεται και σήμερα. Υποψιάζομαι μολαταύτα ότι ο σοφός λαός θα τον αντιμετώπιζε με την ίδια παγερή αδιαφορία.
Οικτρά μειοψηφία
ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Γεωτιτανικός
Ακολούθως, ονομάστηκε εσχάτως «σύνδρομο Νάξος» η ανήκουστη γκάφα του Γεωδυναμικού Ινστιτούτου του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών να ανακοινώσει, το απόγευμα της περασμένης Πέμπτης, σεισμό πέντε Ρίχτερ, με...
Γεωτιτανικός

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας