Μια ανεξιχνίαστη υπόθεση
«Πλάσματα του Θεού: Υπόθεση Παπέν»
Γαλλία, αρχές του 20ού αιώνα. Στο Παρίσι ήδη έχει ξεκινήσει ένας έντονος καλλιτεχνικός αναβρασμός, με νέες ιδέες, τάσεις και ρεύματα (από την επιστήμη έως την τέχνη) να αναδύονται. Ωστόσο τόσο στο Παρίσι όσο και στην υπόλοιπη Γαλλία, οι ταξικές διαφορές είναι πολύ έντονες και ένας έντονος συντηρητισμός κυριαρχεί. Σε ένα χωριό νότια του Λε Μαν (κεντρική Γαλλία), μεγαλώνουν οι Κριστίν και Λέα Παπέν, σε ένα κακοποιητικό περιβάλλον, με αλκοολικό πατέρα και μια μητέρα η οποία δεν ενδιαφερόταν. Οι δύο αδερφές κατέληξαν να εργάζονται ως υπηρετικό προσωπικό σε διάφορα σπίτια του Λε Μαν, προτιμώντας να δουλεύουν μαζί. Ηταν ήσυχες και ικανές, με παρέα μόνο η μία την άλλη.
Γαλλία, 1933. Φλεβάρης ήταν και τότε, όταν πρωτοσέλιδο στις εφημερίδες της χώρας γίνεται η ομολογία των αδερφών Παπέν πως σκότωσαν την κυρία του σπιτιού όπου εργάζονταν επί επτά χρόνια και την κόρη της, κατακρεουργώντας τα πτώματά τους. Τόσο η κοινή γνώμη όσο και το δικαστήριο διχάστηκε ανάμεσα σε όσους ζητούσαν την παραδειγματική τιμωρία των δύο αδερφών και σε όσους έβρισκαν ικανές δικαιολογίες για την πράξη τους. Ακόμη έως σήμερα, 100 χρόνια μετά, τα ερωτήματα γύρω από τη ζωή και την ιστορία τους μένουν αναπάντητα. Ωστόσο και ντοκιμαντέρ έχουν γυριστεί και σπουδαίοι φιλόσοφοι, επιστήμονες και καλλιτέχνες ασχολήθηκαν με την απεγνωσμένη αυτή ιστορία: Σαρτρ, Μποβουάρ, Λακάν... ακόμα και ο Ζαν Ζενέ έγραψε το δημοφιλέστερο θεατρικό του «Δούλες» εμπνεόμενος από τις Παπέν.
Τώρα, ο καλλιτεχνικός διευθυντής του θεάτρου Altera Pars, Πέτρος Νάκος, σκηνοθετεί την ιστορία τους με τις Αγγελική Κοντού και Αιλιάνα Μαρκάκη να ενσαρκώνουν τις δύο αδερφές επί σκηνής και τις Μίνα Χειμώνα και Αντα Κουγιά ως μάνα και κόρη, αντίστοιχα. Το σκηνικό είναι προσεγμένο στη λεπτομέρεια, το σενάριο βασισμένο σε ενδελεχή έρευνα.
Η Αγγελική Κοντού ξεχωρίζει ως η μεγαλύτερη από τις δύο αδερφές, δίνοντας όλο το ψυχολογικό υπόβαθρο του ρόλου της στον θεατή. Μαζί της και η νεαρότερη Αιλιάνα, και έτσι μέσα από τις δύο εκπροσωπούνται όχι μόνο η θέση της γυναίκας την εποχή εκείνη αλλά και η ταξική διαφοροποίηση.
Η Αντα Κουγιά είναι εξαιρετική στον ρόλο της κόρης και η Μίνα Χειμώνα, εγνωσμένης αξίας ηθοποιός, ενσαρκώνει όλο τον συντηρητισμό μιας μικροαστικής τάξης γεμάτης συμπλέγματα... μιας τάξης που εγκληματεί εις βάρος των αδυνάτων, δεχόμενη εν τέλει παραδειγματική τιμωρία.
📌 Κάθε Σάββ. στις 21.00, Κυρ. 20.30, στο Altera Pars (Μεγ. Αλεξάνδρου 123, Κεραμεικός, τηλ. 2103410011)
Συναυλία
Carbon Based Lifeforms
Ενα από τα σοβαρότερα συγκροτήματα ηλεκτρονικής μουσικής, οι Σουηδοί Carbon Based Lifeforms (CBL), δηλαδή οι 48χρονοι Johannes Hedberg και Daniel Vadestrid, έρχονται στην Ελλάδα για μια μεγάλη συναυλία γεμάτη από τον ambient ήχο τους και τα ιδιαίτερα ηχοτοπία τους. Μαζί τους θα παίξουν ζωντανά οι Sync 24, Miktek και AES Dana.
📌 Σάββ. 17/2, στις 21.30 στο Gazarte (Βουτάδων 34, τηλ. 2103460347). Προπώληση: more.com
Εικαστικά
Στην Ελευσίνα
Μια ολόκληρη μέρα, για τελευταία φορά, το κοινό θα έχει την ευκαιρία να περιηγηθεί σε τέσσερις εικαστικές εκθέσεις της «Ελευσίς 2023», με ξενάγηση από τους επιμελητές: «Μυστήριο 111-Ο πήλινος στρατός της Ελευσίνας», «Μυστήριο 151-A Rave Down Below» , «Μυστήριο 87-Εγώ το θαλάσσιο ταξίδι, εγώ η κατάληψη της γης», «Μυστήριο 8-Με το βλέμμα στην Ιαπωνία».
📌 Κυρ. 11/2, 13.00-20.00, στο Παλαιό Ελαιουργείο (Πολιτιστικό Κέντρο Λ. Κανελλόπουλος) στην Ελευσίνα.
Θέατρο
Το αμάρτημα της μητρός μου
Μετά τον Ηλία Λογοθέτη, το σπουδαίο αυτό έργο της νεοελληνικής λογοτεχνίας, «Το αμάρτημα της μητρός μου» του Γεωργίου Βιζυηνού ανεβαίνει σε σκηνοθεσία και ερμηνεία Κωνσταντίνου Γιαννακόπουλου, μουσική Θοδωρή Οικονόμου και σκηνικά/κοστούμια Πάρι Μέξη.
📌 Κάθε Δευτ., Τρ. στις 21.00, στο θέατρο «Εν Αθήναις» (Ιάκχου 19, απέναντι από τη στάση Μετρό Κεραμεικός). Προπώληση: more.com
Μουσική
Γαλάνη-Βουλγαράκη
Με αφορμή το νέο της άλμπουμ «Είσοδος κινδύνου» η Δήμητρα Γαλάνη μάς ξεναγεί και στις μεγαλύτερες επιτυχίες της στα 55 χρόνια της καριέρας της. Μαζί της η Παυλίνα Βουλγαράκη, με την οποία έχουν γράψει μαζί δύο τραγούδια («Χίλιες ζωές», «Δεν είπες κάτι»).
📌 Κάθε Τετ. του Φεβρουαρίου στις 21.00 στο Vox (Ιερά Οδός 16, τηλ. 2103475900)
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας