Αθήνα, 33°C
Αθήνα
Αίθριος καιρός
33°C
34.8° 32.2°
3 BF
24%
Θεσσαλονίκη
Αίθριος καιρός
34°C
35.7° 31.6°
1 BF
46%
Πάτρα
Αίθριος καιρός
33°C
33.0° 32.7°
1 BF
45%
Ιωάννινα
Αίθριος καιρός
28°C
27.9° 27.9°
1 BF
61%
Αλεξανδρούπολη
Αίθριος καιρός
33°C
33.5° 32.9°
2 BF
29%
Βέροια
Αίθριος καιρός
34°C
35.0° 29.6°
2 BF
43%
Κοζάνη
Αίθριος καιρός
31°C
31.4° 30.6°
2 BF
25%
Αγρίνιο
Αίθριος καιρός
36°C
36.3° 36.3°
1 BF
24%
Ηράκλειο
Αίθριος καιρός
30°C
31.1° 29.8°
4 BF
48%
Μυτιλήνη
Αίθριος καιρός
30°C
30.7° 29.9°
4 BF
46%
Ερμούπολη
Αίθριος καιρός
29°C
29.0° 27.8°
5 BF
42%
Σκόπελος
Αίθριος καιρός
30°C
30.1° 29.7°
2 BF
54%
Κεφαλονιά
Αίθριος καιρός
30°C
29.9° 29.9°
0 BF
66%
Λάρισα
Αίθριος καιρός
33°C
33.5° 32.9°
0 BF
35%
Λαμία
Αίθριος καιρός
34°C
33.8° 33.4°
2 BF
28%
Ρόδος
Αίθριος καιρός
30°C
29.9° 29.8°
4 BF
54%
Χαλκίδα
Αίθριος καιρός
34°C
35.0° 32.7°
2 BF
16%
Καβάλα
Αίθριος καιρός
30°C
30.5° 30.3°
3 BF
53%
Κατερίνη
Αίθριος καιρός
30°C
30.3° 29.7°
2 BF
66%
Καστοριά
Αίθριος καιρός
34°C
33.7° 33.7°
2 BF
23%
ΜΕΝΟΥ
Δευτέρα, 15 Ιουλίου, 2024
vivlio-oikonomou
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
Γιώργος Ν. Οικονόμου: Πολυτεχνείο 1973: Η απαρχή του αυτόνομου κινήματος. εκδ. Νησίδες 2023
Δημοσίευση

Το μήνυμα της εξέγερσης του Πολυτεχνείου

Οι «Νησίδες» φιλοξενούν σήμερα απόσπασμα από το βιβλίο του Γιώργου Ν. Οικονόμου που μόλις κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Νησίδες, με τον τίτλο: Πολυτεχνείο 1973 - Η απαρχή του αυτόνομου κινήματος.

 

 

Οι ανώνυμοι

Η κατάληψη δεν ελέγχεται ούτε καθοδηγείται από κάποιο κόμμα ή άλλη δύναμη. Είναι, ίσως, στα νεότερα χρόνια, το μόνο πολιτικό συμβάν μείζονος σημασίας που χαρακτηρίζεται από το αυθόρμητο, την αυτοοργάνωση, την πρωτοβουλιακή δράση. Αποκτάει πρόσωπο και χαρακτήρα μέσω συνεχούς και διαρκούς αντιπαράθεσης με τις κομματικές γραμμές, ντιρεκτίβες και μανούβρες. Ενα σημαντικό μέσον πληροφόρησης και μαζικοποίησης ήταν η κατασκευή του ραδιοφωνικού σταθμού, την Τετάρτη με μικρή εμβέλεια, αλλά την Πέμπτη στους 1.050 χιλιοκύκλους ακουγόταν σε όλη την Αθήνα και μέσω των πειρατικών ραδιοσταθμών και των τηλεφώνων σε όλη την Αττική και την Ελλάδα.

Στις εκκλήσεις του «Εδώ Πολυτεχνείο», ο κόσμος συρρέει στο Πολυτεχνείο, το πλαισιώνει, ενεργοποιείται, παίρνει πρωτοβουλίες: συνθήματα, χειρόγραφες προκηρύξεις, οδοφράγματα, συγκρούσεις. τα λεωφορεία και τα τρόλεϊ γραμμένα παντού, μεταφέρουν τα συνθήματα σε όλη την Αθήνα. Εχει σπάσει την επί εξίμισι χρόνια κρούστα της σιωπής, του φόβου και της δυσπιστίας, της απάθειας και της ιδιώτευσης. Εχει αποτινάξει όλα αυτά που τον κρατούσαν δέσμιο και μιλάει ελεύθερα, εκφράζεται, δρα, βοηθάει, δημιουργεί, συνεισφέρει με όποιον τρόπο μπορεί. Εκδηλώνει και αξιοποιεί τις καλύτερες πλευρές του: το θάρρος, την τόλμη, την επινοητικότητα, την πρωτοβουλία, την αλληλεγγύη, τη φιλία, τον έρωτα, το δόσιμο, τη φαντασία. Εκπληκτικό φαινόμενο, σε παρασέρνει, σε διαποτίζει ολόκληρο, σε συναδελφώνει με τον διπλανό σου, τον πριν από λίγο άγνωστό σου. Παντού ξεχειλίζει η ηδονή της ελευθερίας, η χαρά της δράσης, η συγκίνηση της δημιουργίας, η συνείδηση ότι δημιουργείς ιστορία.

Είναι πολύ απλά η εξέγερση, η λαϊκή εξέγερση. Οι έξω από το Πολυτεχνείο έχουν ταυτισθεί με τους μέσα και συνεχίζουν τον αγώνα τους στους δρόμους. Σχηματίζουν μία ασπίδα προστασίας γύρω από το Πολυτεχνείο και δίνουν την άλλη διάσταση της πολιτικής. Αυτό που γίνεται, δεν χωρεί σε θεωρητικά σχήματα, σε κομματικά πλαίσια, σε λογικές κατασκευές, σε προκρούστειες διαλεκτικές των τεχνικών της εξουσίας. Εχει τη δική του δυναμική. Είναι από τις σπάνιες στιγμές όπου οι ανώνυμοι δημιουργούν ιστορία. Γίνονται υποκείμενο της ιστορίας, και όχι αντικείμενό της, όπως στην υπόλοιπη ζωή τους. Είναι ακριβώς οι ανώνυμες παρέες, με τις οποίες δεν ασχολούνται οι πολιτειολόγοι, οι πολιτικές αναλύσεις, οι θεωρητικοί, οι βιογράφοι και οι τηλεοπτικές εκπομπές. Οι παρέες χωρίς οργανωμένο πολιτικό σχήμα, χωρίς κεντρικές επιτροπές και πολιτικά γραφεία. Είναι οι παρέες των ανωνύμων, στο εσωτερικό όμως των οποίων ο καθένας είναι επώνυμος και λειτουργεί ως πρόσωπο: ο Γιώργος, η Κλαίρη, ο Βασίλης, η Μαρία, ο Γιάννης, ο Θανάσης, η Εφη, ο Φοίβος, ο Κωστής, η Κική, ο Βαγγέλης, ο Δημήτρης, ο Σάκης, η Τούλα, ο Αλέξης, ο Πάνος, ο Ηρώδης, ο Τιμόθεος, ο Σταύρος, η Λιάνα. Εξω απ’ αυτές καταντάμε «εκπρόσωποι», ρόλοι, γραφειοκράτες, επιζητώντας προαγωγές, αναγνωρίσεις, μικροεξουσίες, ψήφους και δημοσιότητα.

Η αυτονομία

Η δυναμική και η λειτουργία της κατάληψης στηρίζονται στην αυτοοργάνωση και αυτοδιεύθυνση. Διαρκείς συνελεύσεις από όλες τις πανεπιστημιακές σχολές της Αθήνας: ΕΜΠ, Πανεπιστήμιο Αθηνών, Γεωπονική, ΑΣΟΕΕ, ΑΒΣΠ, Πάντειος –πλην της Θεολογικής– και εκλογή επιτροπών για τη συγκρότηση της Συντονιστικής με εικοσιτετράωρη θητεία. Οι συνελεύσεις κατά σχολές έγιναν το απόγευμα και το βράδυ της Πέμπτης 15ης Νοεμβρίου. Επίσης συγκροτήθηκαν επιτροπές για τη σίτιση, την περιφρούρηση, τον έρανο, την υγειονομική περίθαλψη (ιατρείο, φαρμακείο, πρώτες βοήθειες). Τα άτομα που συγκροτούσαν τη Συντονιστική ήταν εντολοδόχοι των συνελεύσεων. Το κυρίαρχο αποφασιστικό όργανο ήταν η βάση, οι συνελεύσεις, οι οποίες ελάμβαναν τις κύριες αποφάσεις και καθόριζαν το πολιτικό περιεχόμενο. Ετσι διασφαλιζόταν τόσο η διαφάνεια και η συνεχής πληροφόρηση όσο και η βούληση και η θέληση των συμμετεχόντων. Οι αποφάσεις εκφράζονταν άλλωστε από τα μεγάφωνα, τους πολυγράφους και τον ραδιοφωνικό σταθμό. Καμία κομματική δύναμη δεν καθοδηγεί, ουδείς «ηγέτης» χειραγωγεί, ουδεμία έξωθεν εξουσία κινεί τα νήματα. Ετσι, διασφαλίζεται η βούληση και η θέληση της βάσης. Η μόνη εξουσία είναι οι συνελεύσεις, η φαντασία, το αυθόρμητο και η πρωτοβουλιακή δράση. Η άμεση δημοκρατία στην πράξη, η αυτονομία ως έμπρακτη πρόταση. Αυτονομία σημαίνει ότι εμείς οι ίδιοι θέτουμε τους νόμους, τους θεσμούς, όχι κάποιοι άλλοι ερήμην μας, κόμματα, γραφειοκράτες και βουλευτές. Η πρόταση αυτή είναι ένα από τα βασικά μηνύματα του Πολυτεχνείου και το καινούργιο που κομίζει στην πολιτική πράξη. Αυτό καθορίζει τον χαρακτήρα και το πνεύμα της εξέγερσης.

Τα συνθήματα ποικίλα· βρίσκονται δίπλα δίπλα συνθήματα κατά της δικτατορίας, του φασισμού, του ιμπεριαλισμού, των Αμερικανών, συνθήματα για την ελευθερία, τη δημοκρατία, για τη λαϊκή κυριαρχία, την παιδεία, κατά του κράτους και του κεφαλαίου. Αλλά υπάρχει και κάτι που δεν μπορεί να χωρέσει σε αυτά, να γραφτεί σε φράσεις μουσειακές και περιγραφικές. Κάτι που υπερβαίνει κάθε οροθέτηση, ξεχειλίζει από κάθε σχήμα και έχει να κάνει με το πάθος, τη θέρμη, τον πυρετό, το απύθμενο της ψυχής, το ανεμόεν φρόνημα και τις αστυνόμους οργάς του Σοφοκλή, το πάθος για τα κοινά. Είναι η θέληση και η πίστη για μια καλύτερη κοινωνία, για την προσωπική και συλλογική ελευθερία, για ισότητα και δημοκρατία, οι οποίες δεν μπορούν να προέλθουν παρά από το ξεπέρασμα παραδοσιακών μορφών και δομών, από μια απελευθέρωση συνειδήσεων και έκρηξη ψυχικών, πνευματικών δυνάμεων, ατομικών και συλλογικών.

Αυτό συνιστά επίσης ένα κύριο μήνυμα του «Πολυτεχνείου», το οποίο έδωσε άλλη διάσταση στο ίδιο το νόημα της πολιτικής: κατήργησε όλες τις γραφειοκρατικές διαμεσολαβήσεις, μεσιτεύσεις, όλους τους μεσάζοντες, «αντιπροσώπους». διαμόρφωσε και επέβαλε νέες οργανωτικές μορφές αντιιεραρχικές, αντιηγετικές, βασισμένες στην αυτοδιεύθυνση, αυτοοργάνωση, αυτονομία. Το μήνυμα της εξέγερσης είναι η ίδια η εξέγερση, εξέγερση εναντίον κάθε αυταρχικής, ανελεύθερης, καταπιεστικής, αλλοτριωμένης και ανίκανης εξουσίας, με σκοπό την πραγματική δημοκρατία. Ετσι, στο ερώτημα που είχε τεθεί, «πού ανήκει το Πολυτεχνείο;» η απάντηση είναι: Ανήκει στους εξεγερθέντες. Η εξέγερση ανήκει σε αυτούς που εξεγείρονται.

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS
Το μήνυμα της εξέγερσης του Πολυτεχνείου

ΣΧΕΤΙΚΑ ΝΕΑ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΕ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας