• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    7°C 6.2°C / 8.5°C
    3 BF
    77%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    4°C 1.6°C / 5.5°C
    2 BF
    69%
  • Πάτρα
    Σποραδικές νεφώσεις
    9°C 7.1°C / 8.8°C
    4 BF
    66%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    2°C -2.1°C / 1.6°C
    1 BF
    71%
  • Αλεξανδρούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    3°C 2.9°C / 2.9°C
    2 BF
    75%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    4°C 2.9°C / 4.9°C
    0 BF
    75%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    0°C 0.4°C / 0.4°C
    3 BF
    60%
  • Αγρίνιο
    Ελαφρές νεφώσεις
    2°C 1.8°C / 1.8°C
    2 BF
    85%
  • Ηράκλειο
    Σποραδικές νεφώσεις
    8°C 6.8°C / 8.6°C
    2 BF
    88%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    6°C 5.7°C / 5.7°C
    4 BF
    70%
  • Ερμούπολη
    Αραιές νεφώσεις
    11°C 10.4°C / 10.6°C
    5 BF
    57%
  • Σκόπελος
    Αυξημένες νεφώσεις
    6°C 5.7°C / 5.7°C
    3 BF
    73%
  • Κεφαλονιά
    Αραιές νεφώσεις
    10°C 10.3°C / 10.3°C
    2 BF
    72%
  • Λάρισα
    Αραιές νεφώσεις
    5°C 4.9°C / 5.0°C
    0 BF
    70%
  • Λαμία
    Σποραδικές νεφώσεις
    7°C 6.5°C / 7.3°C
    1 BF
    85%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    13°C 12.8°C / 12.8°C
    2 BF
    67%
  • Χαλκίδα
    Σποραδικές νεφώσεις
    7°C 6.4°C / 8.0°C
    2 BF
    74%
  • Καβάλα
    Αυξημένες νεφώσεις
    5°C 4.9°C / 4.9°C
    2 BF
    77%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    4°C 3.6°C / 3.7°C
    1 BF
    81%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    -1°C -0.6°C / -0.6°C
    1 BF
    74%
Ο Αποστόλης Καπαρουδάκης / Φωτογραφία: Σπύρος Τσακίρης
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ο τρομοκράτης δημοσιογράφος

  • A-
  • A+

Με τον Αποστόλη Καπαρουδάκη, το ενσώματο alter ego του Ευάγγελου, είμαστε πολύ φίλοι. Δημοσιογράφος –σκέτο, ούτε αλήτης ούτε ρουφιάνος–, εμπνεύστηκε αυτή τη νουάρ φάρσα τις ατέλειωτες μέρες του πανδημικού εγκλεισμού. Και έγραψε ένα βαθιά πολιτικό μυθιστόρημα που μιλάει για όλα εκείνα που συζητάμε στις δημοσιογραφικές συντροφιές τα βράδια: τα μίντια και την πολιτική, την Αθήνα της κρίσης, την πολιτική και την Αριστερά.

● Ο Ευάγγελος Αρναούτης από τη μια στιγμή στην άλλη βαφτίζεται τρομοκράτης. Πολύ οικείο, δυστυχώς, ακούγεται στην Ελλάδα.

Οικείο πράγματι. Πάει κανείς να επινοήσει μια ιστορία και βρίσκει μπροστά του την πραγματικότητα να τον κοροϊδεύει. Αν τους καταγράψουμε όσους βαφτίστηκαν τις τελευταίες δεκαετίες τρομοκράτες από τα δικαστήρια που συνεδρίασαν στα τηλεοπτικά παράθυρα, θα κερδίσουμε την πρώτη θέση στην παγκόσμια κατάταξη ως η χώρα με τους περισσότερους ανά χιλιάδα πληθυσμού.

● Ενας δημοσιογράφος τρομοκράτης –εντάξει, ο Ευάγγελος δεν πήρε τα όπλα σαν την Ουλρίκε Μάινχοφ, αλλά πάλεψε το σύστημα με το περφορατέρ του.

Δημοσιογράφος είναι, τι να κάνει... Θα μπορούσε, θα μου πεις, να βγει στο βουνό... Δεν είναι ότι φοβήθηκε το κρύο, μάλλον τη μοναξιά δεν άντεχε ο άνθρωπος. Ισως γι’ αυτό, τελικά, να μην είναι και πολύ συμπαθής· αν και, ας πούμε, ακτιβιστής και ηγέτης του κινήματος του περφορατέρ, παραμένει ένας τύπος πνιγμένος στις αντιφάσεις και στα αδιέξοδά του.

● Το σύστημα των ΜΜΕ και οι φιγούρες του, όπως τις περιγράφεις, μοιάζουν γκροτέσκα, μπορεί κάποιος εκτός χώρου να σκεφτεί «δεν μπορεί να συμβαίνουν αυτά, δεν υπάρχουν τέτοιοι άνθρωποι». Ωστόσο είναι ανατριχιαστικά αληθή. Είσαι δημοσιογράφος από το 1989, πώς βλέπεις τα μίντια στην Ελλάδα;

Η πραγματικότητα εκπέμπεται περιχαρής από τα ρούχα και τις κομμώσεις των παρουσιαστών των δελτίων ειδήσεων· θα τολμούσα να πω, περισσότερο απ’ ό,τι κι απ’ τις ίδιες τις ειδήσεις που αυτοί μεταφέρουν προς το κοινό. Οπως λέει κι ένας από τους ήρωες του βιβλίου, «δεν είναι ότι ο κόσμος πιστεύει τα δελτία ειδήσεων που βλέπει, ξέρει ότι είναι σαν την μπάλα, όλα τα παιχνίδια στημένα, αλλά αν δεν δεις και λίγη μπαλίτσα πώς θα περάσει η ώρα;».

● Το βιβλίο τοποθετείται στο πανδημικό εδώ και τώρα, στην Αθήνα των πολλαπλών κρίσεων και των αλλεπάλληλων ματαιώσεων με πρωταγωνιστές έναν δημοσιογράφο, ένα στέλεχος μεγάλου καναλιού κι έναν μπάτσο. Εχω την εντύπωση πως ενώ είσαι τρυφερός κάποιες στιγμές ακόμα και με τον μπάτσο, δεν χαρίζεις τίποτα στο μεγαλοστέλεχος.

Ισως γιατί ο διευθυντής ειδήσεων και μεγαλοστέλεχος του σταθμού δεν αμείβεται σαν αστυνομικός αλλά σαν δημοσιογράφος, το εθνόσημο το έχει προαιρετικό και το κρεμάει στις ειδήσεις όποτε τον βολεύει.

● Αστυνομικό, νουάρ φάρσα, «το νουάρ της Αθήνας του Β’ Μεσοπολέμου» όπως λες εσύ, εγώ δεν είμαι κριτικός λογοτεχνίας ωστόσο σίγουρα είναι ένα βαθιά πολιτικό βιβλίο. Τι το πυροδότησε;

Οι ήρωες του βιβλίου είναι πρόσωπα πραγματικά, κορνάρουν πίσω μας στο κόκκινο φανάρι, κάθονται στο διπλανό κάθισμα του λεωφορείου. Οπότε, μεταφέρουν, θέλουν δε θέλουν, τη μαυρίλα που είναι περιρρέουσα στην ατμόσφαιρα. Η οποία με τη σειρά της αναπαράγει και τη μέσα τους σκοτεινιά. Η οποία έπειτα αντανακλά κάνοντας και το μαύρο του περίγυρου ακόμη βαθύτερο. Είτε το εκλάβει κανείς ως πολιτικό το βιβλίο είτε ως ένα ελαφρύ αστυνομικό ανάγνωσμα για το πλοίο, μετά τον μεσοπόλεμο ακολουθεί πάντα και ο πόλεμος, ίσως η επίγνωση αυτού του κανόνα να το πυροδότησε. Αν βρισκόμαστε στον δεύτερο μεσοπόλεμο, τουλάχιστον ας το διασκεδάσουμε, στον πρώτο χόρευαν ταγκό και σουίνγκ, άνθιζε η τζαζ, τώρα με τραπ θα τη βγάλουμε;

● Το «Περφορατέρ» σίγουρα μιλάει στους αριστερούς και για την Αριστερά, είναι ένα κοινωνικά ευαίσθητο και με ταξική αντίληψη βιβλίο. Κι εσύ με κάθε τρόπο έζησες τη μεγάλη περιπέτεια της Αριστεράς από τα νεανικά σου χρόνια. Πώς τη βλέπεις τώρα;

Η Αριστερά παραμένει μια περιπέτεια, απλά κάποιοι τη θέλαμε ποιητική και επιτιθέμενη σαν εξαιρετική ταινία, κι αυτή περνάει μια φάση που είναι σαν σειρά του Netflix που βρίσκεται στη δωδέκατη σεζόν της. Τόσα χρόνια που παίζεται, γνωρίζουμε τους χαρακτήρες, έχουμε συνδεθεί συναισθηματικά με κάποιους απ’ αυτούς, ίσως ακόμη και με κάποιους από τους κακούς της υπόθεσης, αλλά στην τελική, μια σειρά είναι... Κι είναι και οι διάλογοί της λειψοί, όλο για οικονομικούς δείκτες μιλάνε, λες και εμπνεύστηκε ποτέ κανείς από μια καμπύλη αύξησης των επενδύσεων για να αλλάξει τον κόσμο προς το καλύτερο.


📌 Μπορείτε να βρείτε το «Περφορατέρ» (Εκδόσεις Hackademy / You May Say...) σε όλα τα βιβλιοπωλεία. Πληροφορίες: youmaysay iamadreamer.com και στο Fb: perforater.thebook

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ΝΗΣΙΔΕΣ
Πολίτες στο σιδερένιο κλουβί του φόβου
Το βιβλίο που έγραψαν από κοινού και κυκλοφόρησε πρόσφατα από τον «Καστανιώτη», συζητάει τον φόβο και τον κόσμο, το συναίσθημα και την αντίδραση, τη γλώσσα και το νόημα.
Πολίτες στο σιδερένιο κλουβί του φόβου
ΕΜΕΙΣ ΚΙ ΑΥΤΑ
Ενα φτωχόπαιδο της Μάνης πήρε τη μοίρα στα χέρια του
«Μετά από 50 χρόνια δημοσιογραφίας, δεν φιλοδοξώ να γίνω τώρα και συγγραφέας», γράφει ο καλός συνάδελφος Νίκος Γερακάρης στον πρόλογο του βιβλίου του με τίτλο «Εσωτερικός μετανάστης». Και συμπληρώνει: «Είναι...
Ενα φτωχόπαιδο της Μάνης πήρε τη μοίρα στα χέρια του
ΝΗΣΙΔΕΣ
Κάθε τέχνη είναι προπαγάνδα
Η πιο επικίνδυνη μορφή λογοκρισίας είναι η αυτολογοκρισία και αυτός ο κίνδυνος μπορεί να προέλθει από τα αριστερά όσο και από τα δεξιά.
Κάθε τέχνη είναι προπαγάνδα
ΝΗΣΙΔΕΣ
Η Φρίντα και η Κρατούλα
Οι σημαιούλες κόντευαν να γίνουν ράκη θλιβερά στα κουρασμένα χέρια των παιδιών προς παρηγορία κι εκείνων που τις είχαν χάσει από νωρίς.
Η Φρίντα και η Κρατούλα
ΝΗΣΙΔΕΣ
«Είναι δύσκολο να μην αισθανθείς τη γοητεία της Ρόζας μέσα από το έργο της»
Η Λούξεμπουργκ δείχνει πειστικά ότι αυτή η προοπτική μετάβασης στον σοσιαλισμό χωρίς επανάσταση ήταν μια απάτη και στην πράξη σήμαινε υποταγή στην αστική τάξη.
«Είναι δύσκολο να μην αισθανθείς τη γοητεία της Ρόζας μέσα από το έργο της»
ΝΗΣΙΔΕΣ
Δημόσιες εκμυστηρεύσεις
Στο τελευταίο βιβλίο της «Αποδελτίωση ΙΙ» η Σεμίνα Διγενή ανθολογεί συνεντεύξεις και κείμενά της από τη μακρά δημοσιο­γραφική πορεία της.
Δημόσιες εκμυστηρεύσεις

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας