• Αθήνα
    Σποραδικές νεφώσεις
    14°C 11.7°C / 14.6°C
    3 BF
    74%
  • Θεσσαλονίκη
    Σποραδικές νεφώσεις
    11°C 9.8°C / 13.3°C
    1 BF
    88%
  • Πάτρα
    Σποραδικές νεφώσεις
    13°C 12.7°C / 15.9°C
    3 BF
    74%
  • Ιωάννινα
    Αραιές νεφώσεις
    11°C 10.9°C / 11.1°C
    0 BF
    89%
  • Αλεξανδρούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    10°C 9.9°C / 9.9°C
    3 BF
    81%
  • Βέροια
    Αυξημένες νεφώσεις
    10°C 9.9°C / 11.0°C
    1 BF
    97%
  • Κοζάνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    7°C 6.8°C / 7.4°C
    1 BF
    100%
  • Αγρίνιο
    Αραιές νεφώσεις
    12°C 12.4°C / 12.4°C
    2 BF
    84%
  • Ηράκλειο
    Αραιές νεφώσεις
    15°C 13.8°C / 15.8°C
    3 BF
    80%
  • Μυτιλήνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    14°C 11.8°C / 13.9°C
    4 BF
    77%
  • Ερμούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    14°C 13.8°C / 14.5°C
    4 BF
    64%
  • Σκόπελος
    Αυξημένες νεφώσεις
    11°C 10.7°C / 10.7°C
    3 BF
    70%
  • Κεφαλονιά
    Σποραδικές νεφώσεις
    14°C 13.9°C / 13.9°C
    2 BF
    88%
  • Λάρισα
    Αυξημένες νεφώσεις
    12°C 11.2°C / 12.3°C
    0 BF
    100%
  • Λαμία
    Αυξημένες νεφώσεις
    13°C 12.5°C / 13.8°C
    0 BF
    83%
  • Ρόδος
    Σποραδικές νεφώσεις
    17°C 16.6°C / 16.8°C
    4 BF
    75%
  • Χαλκίδα
    Αραιές νεφώσεις
    13°C 11.9°C / 14.0°C
    0 BF
    76%
  • Καβάλα
    Αραιές νεφώσεις
    11°C 9.3°C / 11.0°C
    0 BF
    72%
  • Κατερίνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    11°C 10.8°C / 13.4°C
    1 BF
    100%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    8°C 7.9°C / 7.9°C
    1 BF
    92%
Dreamstime.com
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ραδιοφωνική παιδεία

  • A-
  • A+
«Mε ένα καλό ραδιόφωνο, μπορώ να ζήσω δυο ζωές, με όλο τον κόσμο δίπλα μου…».

Η γενιά μας δέθηκε με πάθος με το ραδιόφωνο για δύο λόγους. Επειδή μας αγάπησε και μας δίδαξε με πάθος. Κι επειδή το αγαπήσαμε και το υπηρετήσαμε κι εμείς με πάθος.

Η δική του αγάπη γιατί το βοηθήσαμε, με όλες μας τις δυνάμεις, να γίνει κι αυτό ισότιμο με τις άλλες τέχνες που το… περιφρονούσαν. Η δική μας αγάπη γιατί, στα μεταπολεμικά, μετεμφυλιακά xρόνια, μας στάθηκε ο μόνος «επιτρεπόμενος», αγαπημένος μας δάσκαλος. Παρ' όλες τις λογοκρισίες, τις παρεμβάσεις και τις απρόβλεπτες περικοπές.

Εφερε τους ανθρώπους πιο κοντά, διέγειρε τη φαντασία τους και πρόσφερε μια σωστή, όσο μπορούσε, ενημέρωση. Και, το κυριότερο, μας ταξίδευε σε δρόμους και τόπους που αγνοούσαμε, μας έφερνε σε επαφή με όλες τις μορφές της τέχνης, της μουσικής, του θεάτρου, της λογοτεχνίας και του κινηματογράφου, αποτελώντας μια κυψέλη μόρφωσης και κοινωνικής αγωγής.

Η μεγάλη επιτυχία του ραδιοφώνου οφείλεται στην αμεσότητα που δημιουργούσε και στην εντύπωση στον ακροατή ότι συμμετείχε στη διαδικασία, ακολουθώντας τη διαδρομή της φωνής, με όλα τα εμπόδια που βρίσκει μπροστά της.

Η γενιά μας, από την άνοιξη του 1950 μέχρι τη σκοτεινιά της δικτατορίας του 1967, έδωσε αμέτρητες μέρες και ώρες από τη ζωή μας στα μικρόφωνα των ραδιοθαλάμων του Ζαππείου, κάτω από συνθήκες πρωτόγονες.

Με τη φωτεινή παρουσία, σε διοικητικές θέσεις, κορυφαίων πνευματικών ανθρώπων. Με ζωντανές εκπομπές ή με παμπάλαια μαγνητόφωνα. Με σωστή, όσο μπορούσε, ενημέρωση. Με ήχους που εμείς οι ίδιοι δημιουργούσαμε. Με κείμενα γραμμένα σε παμπάλαιες γραφομηχανές που μας τα έδιναν την τελευταία στιγμή. Κι όταν κάναμε κάποιο λάθος, έπρεπε να ξαναγράψουμε όλο το έργο από την αρχή!

Θέατρο Δευτέρας, Θέατρο Τετάρτης, Θέατρο Κυριακής. Αναμεταδόσεις από έκτακτες Θεατρικές Βραδιές. Ειδικά θεατρικά αφιερώματα σε συγγραφείς, ηθοποιούς και σκηνοθέτες. Το Θέατρο της Εβδομάδος, η Επιθεώρηση της Εβδομάδος, το Αρμα του Θέσπιδος, το Μικρό Θέατρο, το Μονόπρακτο, Από τις Ρίζες του Νεοελληνικού Θεάτρου, Από το Ελληνικό και Ξένο Δραματολόγιο, Μεγάλες Αθηναϊκές Πρεμιέρες, Γνήσια λαογραφικά κείμενα.

Και μονίμως, κάθε Κυριακή, η πλήρης θεατρική ενημέρωση με τον Αχιλλέα Μαμάκη.

Ας αρκεστούμε τώρα να αναφέρουμε, από τις χιλιάδες ραδιοφωνικές θεατρικές παραστάσεις, κάποια πασίγνωστα έργα που αντιπροσωπεύουν όλα τα είδη θεάτρου. Οπως τα μετέδιδαν το Εθνικό και το Β’ Πρόγραμμα και αργότερα και το Τρίτο:

Ο θείος Βάνιας, Ο θάνατος του εμποράκου, Λεωφορείο ο Πόθος, Οι φοιτητές, Οργισμένα νιάτα, Βρικόλακες, Λοκαντιέρα, Ερρίκος ο Δ’, Φαύστα, Στέλλα Βιολάντη, Αμλετ, Δωδέκατη νύχτα, Η φαλακρή τραγουδίστρια, Ιππόλυτος, Δεσποινίς ετών 39, Η Τρισεύγενη, Το στραβόξυλο, Νεφέλες, Βάκχες, Μήδεια, Ο φιλάργυρος, Ο γλάρος, Καποδίστριας, Κωνσταντίνος Παλαιολόγος, Ο μπαμπάς εκπαιδεύεται, Η κόμισσα της φάμπρικας, Το κορίτσι της γειτονιάς, Ρήγας ο Βελεστινλής, Σίβυλλα, Η πινακοθήκη των ηλιθίων, Η Βαβυλωνία και άλλα αμέτρητα...

Οι σκηνοθέτες που τότε κυριαρχούσαν: Μήτσος Λυγίζος, Κώστας Κροντηράς, Γρηγόρης Γρηγορίου, Γ. Σεβαστίκογλου, Ιων Νταϊφάς, Γ. Θεοδοσιάδης, Ντίνος Δημόπουλος... Και δίπλα τους σπουδαίοι και καταξιωμένοι συγγραφείς, μεταφραστές, διασκευαστές...

Και όλοι οι μεγάλοι και οι μικροί του ελληνικού θεάτρου: από τον Μινωτή, την Παξινού και τον Χορν με τη Λαμπέτη μέχρι τη Συνοδινού, τον Κωτσόπουλο, τον Αλεξανδράκη και τη Βαλάκου. Από τη Μαίρη Αρώνη, τη Βάσω Μανωλίδου, τον Πέτρο Φυσσούν και τον Τίτο Βανδή μέχρι τη Χατζηαργύρη και τη Ζαβιτσιάνου.

Και οι ακροατές. Με το ραδιοφωνάκι στο σπίτι, στο γραφείο, ακόμη και στα χωράφια και στους δρόμους - άκουγε ραδιόφωνο όλη η Ελλάδα. Οχι μόνο τις καθημερινές ραδιοφωνικές σειρές, που τις έγραφαν κορυφαίοι λογοτέχνες, αλλά και τα βράδια, στο σπίτι τους ή στο καφενείο του χωριού, τα θεατρικά έργα της Δευτέρας, της Τετάρτης και της Κυριακής. Ακουγαν και τις Λογοτεχνικές Σελίδες του ευαίσθητου Ντίμη Αποστολόπουλου. Τις λαογραφικές εκπομπές, με τα ήθη και τα έθιμα του τόπου μας. Τα ποιητικά βραδινά. Τι μαγεία, θεέ μου...

Δυστυχώς, σήμερα, η ΤV κυριαρχεί πλέον παντού, με όλα τα θετικά και τα αρνητικά της προγράμματα. Ευτυχώς όμως, υπάρχουν ακόμη κάποιοι ραδιοσταθμοί που, όσο μπορούν, υπηρετούν την ουσία του ραδιοφώνου: την αγωγή της ψυχής και την άσκηση του μυαλού.

Εχουμε κρατήσει πολλά σημαντικά γράμματα ακροατών. Διαλέγουμε δύο αντιπροσωπευτικά:

Από μια μάνα, από το Κιλκίς, το 1962. «Μόλις γυρίζουμε από τα καπνά, στρωνόμαστε όλοι γύρω από το ραδιόφωνο και ακούμε το θέατρό σας. Χτες, ο γερο-παππούς λέει ξαφνικά στα δύο εγγόνια του: Αυτά που ακούτε δεν θα τα μάθετε ούτε σε δέκα πανεπιστήμια...».

Και το 1964 από έναν φαροφύλακα. «Mε ένα καλό ραδιόφωνο, μπορώ να ζήσω δυο ζωές, με όλο τον κόσμο δίπλα μου…».

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ΑΝΟΧΥΡΩΤΗ ΠΟΛΗ
Radiohead
Η δική μας παιδεία, η παιδεία που χτίσαμε παράλληλα με όσα μας πέταγε στο κεφάλι το σχολείο, χτίστηκε κυρίως από δίσκους και από ταινίες. Το διάβασμα, το θέατρο, η πολιτική, το γούστο προέκυψαν απλά ως...
Radiohead
ΝΗΣΙΔΕΣ
Ωδή Χριστουγέννων στη γυναίκα
Για πρώτη φορά ο θεατρικός θίασος «Στενός Κορσές» συναντά επί σκηνής τις Muse Follies, την αθηναϊκή κοινότητα αφιερωμένη στη ρετρό διασκέδαση και το burlesque, σε ένα γιορτινό μουσικοχορευτικό αριστούργημα που...
Ωδή Χριστουγέννων στη γυναίκα
ART - ΝΕΑ
Έφυγε από τη ζωή ο σπουδαίος θεατρικός σκηνοθέτης Λεωνίδας Τριβιζάς
Σκηνοθέτησε έργα κλασικού, αλλά κυρίως σύγχρονου, ξένου δραματολογίου και νεοελληνικά έργα, ενώ συμμετείχε στην ίδρυση και λειτουργία εναλλακτικών, πειραματικών, θεατρικών σχημάτων.
Έφυγε από τη ζωή ο σπουδαίος θεατρικός σκηνοθέτης Λεωνίδας Τριβιζάς
ΝΗΣΙΔΕΣ
Υποθήκες
Ο νέος ηθοποιός οφείλει να βλέπει θέατρο, να διαβάζει, να μελετά τον περίγυρό του, την κοινωνία, τους χαρακτήρες, τον κόσμο ολόκληρο, σε βάθος.
Υποθήκες

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας