Αθήνα, 16°C
Αθήνα
Σποραδικές νεφώσεις
16°C
16.9° 14.2°
3 BF
77%
Θεσσαλονίκη
Σποραδικές νεφώσεις
15°C
15.8° 13.2°
3 BF
69%
Πάτρα
Ασθενείς βροχοπτώσεις
14°C
15.9° 12.0°
5 BF
86%
Ιωάννινα
Αυξημένες νεφώσεις
10°C
9.9° 9.9°
3 BF
81%
Αλεξανδρούπολη
Ελαφρές νεφώσεις
9°C
10.7° 8.9°
2 BF
93%
Βέροια
Αυξημένες νεφώσεις
12°C
13.0° 11.0°
3 BF
95%
Κοζάνη
Αυξημένες νεφώσεις
9°C
9.4° 7.9°
3 BF
71%
Αγρίνιο
Ασθενείς βροχοπτώσεις
12°C
12.4° 12.4°
0 BF
90%
Ηράκλειο
Σποραδικές νεφώσεις
17°C
17.7° 16.1°
2 BF
55%
Μυτιλήνη
Αυξημένες νεφώσεις
12°C
11.8° 11.8°
2 BF
65%
Ερμούπολη
Ελαφρές νεφώσεις
16°C
16.6° 16.4°
4 BF
67%
Σκόπελος
Αυξημένες νεφώσεις
14°C
14.0° 14.0°
5 BF
83%
Κεφαλονιά
Αυξημένες νεφώσεις
15°C
15.3° 15.3°
2 BF
70%
Λάρισα
Αραιές νεφώσεις
14°C
14.6° 13.9°
3 BF
88%
Λαμία
Αυξημένες νεφώσεις
13°C
14.0° 13.3°
2 BF
91%
Ρόδος
Ελαφρές νεφώσεις
18°C
19.3° 16.8°
4 BF
66%
Χαλκίδα
Αυξημένες νεφώσεις
15°C
17.1° 14.9°
3 BF
72%
Καβάλα
Αυξημένες νεφώσεις
14°C
14.4° 14.4°
2 BF
71%
Κατερίνη
Ασθενείς βροχοπτώσεις
14°C
14.7° 12.2°
4 BF
92%
Καστοριά
Αυξημένες νεφώσεις
9°C
8.5° 8.5°
2 BF
92%
ΜΕΝΟΥ
Παρασκευή, 01 Μαρτίου, 2024
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
Dreamstime.com

Η τεχνολογία στην υπηρεσία του σινεμά

Φτάνοντας στις αρχές του 21ου αιώνα, η τεχνολογία έχει αναπτυχθεί σημαντικά, με αποτέλεσμα να έχει εισβάλει για τα καλά στις ζωές των ανθρώπων. Τα γεγονός αυτό δεν θα μπορούσε να αφήσει ανεπηρέαστο τον κινηματογράφο. Ανακαλύπτονται νέες τεχνικές εγγραφής και προβολής των ταινιών. Γίνεται μετάβαση στον ψηφιακό κινηματογράφο και στην κατάργηση του φιλμ. Κάτι που έφερε μεγάλες αλλαγές, κυρίως στη διανομή των ταινιών, αφού πλέον μια ταινία είναι απλά ένα αρχείο στον υπολογιστή, το οποίο μπορεί να μεταφερθεί ή να γίνει λήψη, όπως και τα υπόλοιπα αρχεία.

Επίσης, το γεγονός ότι πλέον όλα γίνονται μέσω του υπολογιστή, ακόμα και τα στάδια της παραγωγής, έχει αναβαθμίσει τα εφέ του κινηματογράφου. Σημαντική είναι η προσφορά της ψηφιακής τεχνολογίας, ακόμη, στη διατήρηση και αποθήκευση των ταινιών, αφού δεν υπάρχει καμία αλλοίωση του περιεχομένου, ανεξάρτητα από την ηλικία του έργου ή τις φορές που προβλήθηκε.

Ας μην ξεχνάμε ότι το σινεμά είναι μια τέχνη καταγραφής, χειρισμού και προβολής κινούμενων εικόνων, με τη βοήθεια ενός μέσου, όπως το φιλμ ή όπως στην περίπτωση του ψηφιακού κινηματογράφου, με τη βοήθεια ενός αισθητήρα, μιας συσκευής συζευγμένου φορτίου. Η ψηφιακή τεχνολογία, η οποία διαφέρει άρδην από την αναλογική, λειτουργεί με τον εξής τρόπο:

Ο κινηματογράφος βασίζεται κυρίως στο φως. Στις περισσότερες ψηφιακές κάμερες, το φως από τα διάφορα μήκη κύματος των χρωμάτων κατευθύνεται σε τρεις ξεχωριστούς μονοχρωματικούς, 1.920x1.080, αισθητήρες, μέσα από ένα σύστημα φίλτρων και πρισμάτων. Οι αισθητήρες συλλέγουν φωτόνια και παράγουν τρεις μεμονωμένες εικόνες για την ίδια σκηνή. Μία κόκκινη, μία πράσινη και μία μπλε. Αυτοί οι αισθητήρες μετατρέπουν το φως σε ηλεκτρική τάση. Οσο περισσότερα φωτόνια συλλέγουν τόσο υψηλότερη τάση θα παράγουν. Δηλαδή, για κάθε καρέ μιας ταινίας, ο καθένας από τους τρεις χρωματικούς αισθητήρες παράγει ηλεκτρική τάση ανάλογη με τον αριθμό των φωτονίων που έχουν συλλεχθεί σε αυτόν.

Από το 2011, δεν παράγονται πια αναλογικές κινηματογραφικές μηχανές. Επίσης, ένα από τα σημαντικά πλεονεκτήματα του ψηφιακού κινηματογράφου είναι ότι υπάρχει η δυνατότητα μετατροπής μιας αναλογικής ταινίας σε ψηφιακή.

Σε αυτό το σημείο, καλό θα ήταν να αναλυθούν οι δύο βασικότερες ψηφιακές τεχνικές που χρησιμοποιούνται στις ταινίες μέχρι σήμερα. Αυτές είναι η σύνθεση και η επεξεργασία εικόνας.

Με τον όρο σύνθεση εικόνας εννοούμε τη δημιουργία ενός χαρακτήρα ή ενός περιβάλλοντος, από το μηδέν. Επεξεργασία εικόνας είναι η οργάνωση και η διαμόρφωση των ήδη γυρισμένων πλάνων ή των πλάνων που έχουν προκύψει από τη σύνθεση εικόνας. Η επεξεργασία εικόνας είναι απαραίτητη σε όλες τις ταινίες σήμερα, ενώ η σύνθεση χρησιμοποιείται κυρίως σε ταινίες Animation, όπου το περιβάλλον και οι πρωταγωνιστές είναι φανταστικοί.

Ομως, πολλές είναι οι περιπτώσεις, ειδικότερα σε ταινίες φαντασίας -αλλά και όχι μόνο- που χρησιμοποιούνται και οι δύο αυτές τεχνικές ταυτόχρονα. Για παράδειγμα, στην ταινία «Πίτερ Παν», του 1999, η πτήση του ηθοποιού που υποδύεται τον Πίτερ Παν μοιάζει άκρως ρεαλιστική. Αυτό επιτυγχάνεται, δένοντας τον ηθοποιό με ένα μεγάλο, ασφαλές σκοινί, το οποίο του δίνει τη δυνατότητα να αιωρείται και να κινείται προς διάφορες κατευθύνσεις.

Μετά το γύρισμα, οι τεχνικοί αναλαμβάνουν, μέσω υπολογιστή, να αναλύσουν τα καρέ της ταινίας. Επιλέγουν το σημείο στο οποίο υπάρχει το σκοινί και το αντικαθιστούν με τα χρώματα του φόντου. Η συγκεκριμένη διαδικασία λέγεται «digital paint» και ουσιαστικά πραγματοποιείται σε ένα καρέ, δηλαδή σε μια εικόνα και ο υπολογιστής επιμελείται τα υπόλοιπα καρέ. Η πλειονότητα των ταινιών σήμερα διαθέτει είκοσι τέσσερα καρέ το δευτερόλεπτο, δηλαδή κάθε δευτερόλεπτο μιας ταινίας αποτελείται από είκοσι τέσσερις εικόνες. Το καθένα από αυτά τα καρέ αποτελείται από πολλά στρώματα εικόνων και μασκών, τα οποία τοποθετούνται το ένα πάνω στο άλλο, ώστε να προκύψει το τελικό καρέ.

Στις ταινίες που απαιτούν χρήση και των δύο αυτών τεχνικών, είναι σημαντικό να γίνει ο σωστός συνδυασμός ψηφιακού και ζωντανού περιβάλλοντος. Είναι ανάγκη να υπάρξει η τέλεια αντιστοιχία μεταξύ του μεγέθους που έχουν οι ζωντανοί άνθρωποι με αυτό των μοντέλων του υπολογιστή, καθώς και των χρωμάτων του πραγματικού κόσμου με αυτά του υπολογιστή.

Πολύ σημαντικές, επίσης, είναι οι κινήσεις, ο τύπος και οι ρυθμίσεις της κάμερας, ώστε να μη διαφέρουν από τα πλάνα της ψηφιακής πραγματικότητας. Αξίζει να σημειωθεί ότι τα στούντιο που ασχολούνται με την κάθε τεχνική θα πρέπει να επικοινωνούν και να δουλεύουν ταυτόχρονα, καθώς η μία τεχνική επηρεάζει άμεσα την άλλη.

Νέες τεχνολογίες στο επίκεντρο

Πλέον, τα στάδια παραγωγής μιας ταινίας υλοποιούνται με ψηφιακό τρόπο, γεγονός που αλλάζει μια για πάντα τον τομέα των ειδικών εφέ. Ο ηλεκτρονικός υπολογιστής γίνεται το κέντρο του ενδιαφέροντος, αφού μέσω αυτού μπορεί να αναπαρασταθεί οτιδήποτε περιέχει η φαντασία ενός σκηνοθέτη. Το 1995, η Pixar έβγαλε την ταινία «Toy Story», η οποία ήταν η πρώτη μεγάλου μήκους που γυρίστηκε ολόκληρη στον υπολογιστή, καθώς και η πρώτη που πραγματοποιήθηκε με την τεχνική του 3D Computer Animation, αποκομίζοντας τα εύσημα κοινού και κριτικών.

Το 1999, η ταινία της Disney, «Ταρζάν», ήταν η πρώτη εξ ολοκλήρου ψηφιακή. Δηλαδή δεν χρησιμοποιήθηκαν αναλογικά μέσα σε κανένα από τα στάδια παραγωγής ή προβολής της. Τα νέα ψηφιακά γραφικά βοήθησαν να μειωθεί ο αριθμός των ηθοποιών και των κομπάρσων, που μέχρι τότε ήταν αναγκαίοι σε μια ταινία, αφού τα πλήθη ανθρώπων υλοποιούνταν πλέον μέσω υπολογιστή.

Επίσης, σταμάτησαν να γυρίζονται ριψοκίνδυνες σκηνές, διότι είτε ήταν και αυτές γυρισμένες εξ ολοκλήρου μέσω υπολογιστή είτε οι ηθοποιοί που έπαιζαν, βρίσκονταν απλά σε ένα στούντιο και το περιβάλλον διαμορφωνόταν στη συνέχεια από το εκάστοτε ψηφιακό πρόγραμμα. Τέλος, με την ταινία του George Lucas «Ο πόλεμος των άστρων: Η αόρατη απειλή» (1999) έγινε ευρέως κατανοητό ότι, μέσω των ψηφιακών εφέ, υπήρχε η δυνατότητα να αποκτήσουν ζωή ακόμα και τα πιο τρελά όνειρα του ανθρώπου.

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS
Η τεχνολογία στην υπηρεσία του σινεμά

ΣΧΕΤΙΚΑ ΝΕΑ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΕ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας