• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    23°C 20.3°C / 25.1°C
    0 BF
    43%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    21°C 18.6°C / 22.7°C
    0 BF
    63%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    20°C 18.0°C / 23.4°C
    2 BF
    57%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    15°C 14.9°C / 20.3°C
    1 BF
    67%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    17°C 16.9°C / 19.1°C
    0 BF
    77%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    21°C 19.0°C / 21.5°C
    1 BF
    48%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    16°C 15.4°C / 17.9°C
    1 BF
    51%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    19°C 18.5°C / 18.6°C
    1 BF
    53%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    22°C 21.5°C / 24.2°C
    4 BF
    78%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    23°C 21.9°C / 22.9°C
    1 BF
    46%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    24°C 21.1°C / 25.5°C
    3 BF
    43%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    22°C 16.6°C / 22.3°C
    0 BF
    55%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    22°C 18.9°C / 21.9°C
    2 BF
    68%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    18°C 17.5°C / 17.5°C
    1 BF
    49%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    17°C 17.5°C / 17.5°C
    1 BF
    46%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    24°C 17.8°C / 24.9°C
    2 BF
    69%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    22°C 20.0°C / 25.3°C
    1 BF
    53%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    21°C 17.3°C / 22.1°C
    2 BF
    69%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    20°C 19.7°C / 22.8°C
    0 BF
    96%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    16°C 15.8°C / 15.8°C
    1 BF
    28%
Μάριος Βαλασόπουλος
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ο ψέκας

  • A-
  • A+
Ακολουθήστε μας στο Google news

Ενας από τους πιο ενδιαφέροντες και αστείους νεολογισμούς των ημερών είναι και η λέξη «ψέκας», στον πληθυντικό «ψέκες». Ο όρος αποτελεί σύντμηση της λέξης «ψεκασμένος», που έχει καταξιωθεί πλέον, έχοντας βρει τον χώρο της τόσο στον προφορικό όσο και στον γραπτό λόγο. Ο «ψεκασμένος» είναι κατά κυριολεξία «αυτός που έχει ψεκαστεί, που τον έχουν ψεκάσει», αλλά μεταφορικά είναι αυτός που πιστεύει στη θεωρία των κακόβουλων ψεκασμών από αέρος και κατ’ επέκταση σε διάφορες συνωμοσιολογικές θεωρίες, όπως ας πούμε σε εκείνη που λέει πως η Γη είναι επίπεδη, ή κούφια, ή στην άλλη που υποστηρίζει πως εξωγήινα όντα κυβερνούν τον πλανήτη μας, οι ερπετόμορφοι, οι «reptilians», οι οποίοι μεταμφιέζονται σε γήινους για να μη δίνουν στόχο...

Βέβαια, τον τελευταίο καιρό, ο όρος έχει αποκτήσει μια πιο ευρεία σημασία: έτσι «ψεκασμένοι» ή «ψέκες», ή ακόμα και «ψεκ», καλούνται εκείνοι που βλέπουν σκοτεινές συνωμοσίες πίσω από τον μαζικό εμβολιασμό κατά της επιδημίας του κορονοϊού. Αυτοί λοιπόν οι «ψεκασμένοι», που συνηθέστατα είναι φανατικοί θρησκόληπτοι, είναι σίγουροι πως με το εμβόλιο εισάγεται ένα τσιπ στον οργανισμό του εμβολιαζόμενου, ενώ τροποποιείται το DNA του, ώστε να καταντήσει υποχείριο των σκοτεινών δυνάμενων που πολεμούν την Εκκλησία, την Πατρίδα και την Οικογένεια. Ποιες είναι αυτές οι δυνάμεις; Α, εδώ χωρούν οι πάντες, από τον Σόρος μέχρι τους εξωγήινους, ή τον Σατανά τον ίδιο.

Στην πρόσφατη διαδήλωση κατά των εμβολίων στην πλατεία Συντάγματος, ένας από τους ευσεβείς ομιλητές είχε δηλώσει πως κανείς δεν πρέπει να εμβολιαστεί, ενώ θα πρέπει να αφεθεί ελεύθερη η Εκκλησία να χρησιμοποιεί τα δικά της εμβόλια και αντιβιοτικά, που είναι τα ιερά λείψανα.... Εννοείται πως στη χορεία αυτών που κραδαίνουν σταυρούς ψεκάζοντας (...) με τα σάλια τους το σύμπαν, καθώς ουρλιάζουν με ιερό μένος, δεν συγκαταλέγονται και εκείνοι οι νηφάλιοι άνθρωποι που έχουν αμφιβολίες για την αποτελεσματικότητα του μαζικού εμβολιασμού με τα συγκεκριμένα σκευάσματα που κυκλοφορούν. Ούτε βέβαια είναι ψεκασμένοι κι αυτοί που εκλαμβάνουν, και με το δίκιο τους, την εργαλειοποίηση του εμβολιασμού ως μέσο ελέγχου των μαζών, και την ίδια την πανδημία ως την ιδανική πρόφαση για κάποιους να περιστείλουν τις ατομικές ελευθερίες και τα εργατικά δικαιώματα. Και δεν μιλάμε για τα ασύλληπτα κέρδη των φαρμακευτικών εταιρειών που αρνούνται να σπάσουν την πατέντα των εμβολίων, ώστε να εμβολιαστούν και οι άνθρωποι δευτέρας και τρίτης κατηγορίας, οι φτωχοί του κόσμου.

Επίσης, ασφαλώς και δεν είναι «ψέκες» εκείνοι που αρνούνται τον διχασμό της κοινωνίας, το απαρτχάιντ εναντίον των ανεμβολίαστων, των οποίων η περιορισμένη πρόσβαση στην εστίαση κι εν γένει στα κοινωνικά δρώμενα είναι το λιγότερο. Οχι, δεν είναι συνωμοσιολόγοι αυτοί που είναι πολύ επιφυλακτικοί απέναντι στον χαρακτηρισμό του μισού πληθυσμού ως ανεύθυνα μιάσματα που διασπείρουν τον κορονοϊό, όταν η ίδια η αβελτηρία και η υστεροβουλία του κράτους ευθύνονται εν πολλοίς για τη διάδοση του Covid.

Ψεκασμένοι λοιπόν, ή «ψέκες» στην αργκό, είναι εκείνοι που όχι μόνο πιστεύουν σε εξωφρενικές θεωρίες, που μπροστά τους η κοινή λογική ψάχνει να βρει τρύπα να κρυφτεί, παρά κάνουν προπαγάνδα των... ταλιμπανικών τους θέσεων χρησιμοποιώντας τα προαιώνια όπλα ελέγχου των μαζών: τον φόβο και την αμάθεια. Ο Γιόζεφ Γκέμπελς είχε πει πως «όσο πιο τερατώδες είναι ένα ψέμα τόσο πιο εύκολα γίνεται πιστευτό» και βέβαια είχε δίκιο. Πώς όμως η λέξη «ψεκασμένος» έφτασε να σημαίνει τον οπαδό των συνωμοσιολογικών θεωριών;

Η όλη ιστορία ξεκίνησε από τις νεφελώδεις γραμμές που άφηναν και αφήνουν πίσω τους αεροπλάνα που πετούν σε μεγάλα ύψη – στα αγγλικά ο όρος είναι «chem trails», μια συντομογραφία του «chemical trails» (χημικά ίχνη), που στα ελληνικά αποδίδονται ως «αεροψεκασμοί» από τους θιασώτες της σχετικής θεωρίας συνωμοσίας.

Η αλήθεια είναι πως αυτές οι γραμμές είναι τα ίχνη των υδρατμών (τα ίχνη συμπύκνωσής τους, «condensation trail» στα αγγλικά – «contrail» εν συντομία) που αφήνουν πίσω τους τα αεροπλάνα και όχι κάποια βιολογικά ή χημικά αέρια που διασπείρονται δολίως πάνω από μεγάλες πόλεις, για να επέλθει ο «αποπληθυσμός της Γης», όπως φοβούνται κάποιοι. Βεβαίως, να πούμε πως αεροψεκασμοί γίνονται κανονικά εδώ και πολλές δεκαετίες για την προστασία των γεωργικών καλλιεργειών από τα παράσιτα που τις απειλούν.

Πάντως, η όλη υπόθεση μπορεί να μας φαίνεται αστεία τώρα, αλλά κάμποσα χρόνια πριν, έγιναν και δύο επερωτήσεις στη Βουλή για τους αεροψεκασμούς. Το 2007 ο βουλευτής του Συνασπισμού Φώτης Κουβέλης ρωτούσε τους υπουργούς ΠΕΧΩΔΕ, Αμυνας και Υγείας εάν «πραγματοποιούνται αεροψεκασμοί. Από ποιους φορείς και για ποιο λόγο πραγματοποιούνται και εάν το περιεχόμενο αυτών εμπεριέχει κινδύνους για τους κατοίκους και το περιβάλλον».

Στο ίδιο θέμα επανήλθε με μεγαλύτερη ένταση και έμφαση το 2010 ο Μάκης Βορίδης, ως βουλευτής του ΛΑΟΣ, ρωτώντας τους υπουργούς Περιβάλλοντος, Αμυνας και Υποδομών: «Δεδομένου του γεγονότος ότι υπάρχουν αρκετές φωτογραφίες και βίντεο που καταγράφουν αυτή τη δραστηριότητα πάνω από ελληνικές πόλεις είναι σε γνώση της Κυβέρνησης, αυτοί οι αεροψεκασμοί; Αν όχι, γιατί και αν ναι, ποια είναι η αποστολή τους και από ποιους διενεργούνται; Εντάσσονται οι ψεκασμοί στο πρόγραμμα της λεγόμενης “Γεωμηχανικής” που επικαλείται το δημοσίευμα, δηλαδή της τεχνικής παρέμβασης στη φύση για τον έλεγχο των κλιματολογικών συνθηκών; Ποια είναι η σύσταση του ψεκαζόμενου υλικού και από ποια αρχή έχει αδειοδοτηθεί η διενέργειά τους; πότε άρχισαν, με τι πρόγραμμα εκτελούνται και πότε θα ολοκληρωθούν;»

Κάπως έτσι ξεκίνησε την... καριέρα της η λέξη «ψεκασμένος», που καμιά φορά θα τη δείτε γραμμένη, για περισσότερη πλάκα, ως «πσεκασμένος», δηλαδή αυτός που τον ψεκάζουν με κάποιες ουσίες οι οποίες επηρεάζουν την αντίληψη και την κρίση του, μετατρέποντάς τον σε όργανο κάποιων σκοτεινών κύκλων. Το Λεξικό της Νέας Ελληνικής Γλώσσας αναφέρει πως η λέξη «ψεκάζω» είναι μεταγενέστερη- η αρχαία ήταν «ψακάζω», από το «ψακάς -ψακάδος», που είναι η σταγόνα της βροχής, η ψιχάλα. Το ρήμα σημαίνει ρίχνω υγρό ή αέριο με ψεκαστήρα, με συνώνυμα «ραντίζω», «καταβρέχω». Ψεκάζω σημαίνει επίσης «ρίχνω υγρό καθαρισμού» – ιστορικό έχει μείνει το σλόγκαν διαφήμισης απορρυπαντικού «ψεκάστε, σκουπίστε, τελειώσατε». Μακάρι να υπήρχε ένα τέτοιο απορρυπαντικό, που να καθάριζε όχι τους βιολογικούς, αλλά τους πνευματικούς λεκέδες, που αφήνουν πίσω τους κάποιοι συνωμοσιολάγνοι, κάποιοι έξαλλοι «ψέκες».

ΑΠΟΔΡΑΣΕΙΣ
Συνδυάζουν ιδανικά το βουνό με τη θάλασσα
Σε τούτη τη μεταβατική εποχή επιλέγουμε τέσσερις διαφορετικούς τόπους όπου η γλυκιά νοσταλγία του καλοκαιριού συναντά την άγρια ομορφιά της ορεινής φύσης: Πλαταμώνας, Καμένα Βούρλα, Τσαγκαράδα και Πάργα.
Συνδυάζουν ιδανικά το βουνό με τη θάλασσα
ΝΗΣΙΔΕΣ
«Αχρηστα» αυτοκόλλητα για τα ηλεκτρομαγνητικά κύματα
Η Αρχή Προτύπων Διαφήμισης διαπίστωσε ότι η Global EMF Solutions Ltd είχε διατυπώσει αβάσιμους ισχυρισμούς στον ιστότοπο Energydots ότι τα ηλεκτρομαγνητικά κύματα ήταν επιβλαβή και ότι τα αυτοκόλλητα πρόσφεραν...
«Αχρηστα» αυτοκόλλητα για τα ηλεκτρομαγνητικά κύματα
ΝΗΣΙΔΕΣ
Η τεχνολογία στην υπηρεσία του αστυνομικού Big Brother
Η αστυνομία του Λος Αντζελες δίνει εντολή στους αξιωματικούς να συλλέγουν πληροφορίες λογαριασμών κοινωνικής δικτύωσης και διευθύνσεις ηλεκτρονικού ταχυδρομείου όταν ανακρίνουν υπόπτους.
Η τεχνολογία στην υπηρεσία του αστυνομικού Big Brother
ΝΗΣΙΔΕΣ
«Μια παράσταση είναι σαν μια λαϊκή προσευχή»
Η Εμα Ντάντε έσκασε σαν βόμβα στο Φεστιβάλ της Αβινιόν του 2014 με το «Οι αδελφές Μακαλούζο» κι έκτοτε οι παραστάσεις της σημειώνουν τεράστια επιτυχία στη Γαλλία.
«Μια παράσταση είναι σαν μια λαϊκή προσευχή»
ΝΗΣΙΔΕΣ
Ενα σώμα γεμάτο ιστορίες
Στο «Εικονογραφημένος Ανθρωπος» που πρωτοκυκλοφόρησε το 1951 ο Ρέι Μπράντμπερι χρησιμοποιεί ως καμβά το σώμα ενός ανθρώπου και διαγαλαξιακά σκηνικά για να αναδείξει τις «παράξενες γωνιές» του ανθρώπινου...
Ενα σώμα γεμάτο ιστορίες

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας