• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    21°C 18.1°C / 21.8°C
    2 BF
    69%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    20°C 16.8°C / 21.0°C
    0 BF
    76%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    19°C 16.0°C / 19.4°C
    1 BF
    77%
  • Ιωάννινα
    Ελαφρές νεφώσεις
    14°C 13.9°C / 15.9°C
    1 BF
    94%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    15°C 14.9°C / 16.3°C
    0 BF
    88%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    19°C 17.1°C / 18.7°C
    0 BF
    71%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    14°C 14.4°C / 15.1°C
    2 BF
    82%
  • Αγρίνιο
    Ελαφρές νεφώσεις
    17°C 17.1°C / 17.1°C
    1 BF
    89%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    17°C 16.8°C / 19.9°C
    2 BF
    77%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    16°C 16.2°C / 16.2°C
    2 BF
    80%
  • Ερμούπολη
    Αραιές νεφώσεις
    20°C 20.4°C / 21.8°C
    1 BF
    73%
  • Σκόπελος
    Σποραδικές νεφώσεις
    21°C 20.7°C / 20.7°C
    2 BF
    81%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    19°C 19.2°C / 19.2°C
    2 BF
    76%
  • Λάρισα
    Σποραδικές νεφώσεις
    17°C 17.3°C / 17.3°C
    0 BF
    87%
  • Λαμία
    Σποραδικές νεφώσεις
    20°C 14.5°C / 20.5°C
    1 BF
    66%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    20°C 20.4°C / 20.8°C
    4 BF
    58%
  • Χαλκίδα
    Αραιές νεφώσεις
    19°C 18.3°C / 21.1°C
    1 BF
    71%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    17°C 17.4°C / 17.4°C
    2 BF
    78%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    18°C 15.7°C / 19.4°C
    1 BF
    93%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    13°C 13.3°C / 13.3°C
    1 BF
    85%
AP Photo/Nasser Nasser
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Παλαιστίνη

  • A-
  • A+
Η ελληνική ονομασία «Παλαιστίνη» για την περιοχή αναβίωσε και καθιερώθηκε επίσημα μετά τον Πρώτο Παγκόσμιο, όταν δημιουργήθηκε κράτος κατ’ εντολή υπό την προστασία των Βρετανών.

Είναι γνωστό πως ο χειρότερος πόλεμος είναι ο εμφύλιος. Πως μόνο αυτοί που συνδέονται στενά, οι σύντροφοι ή οι συγγενείς, εξ αίματος ή εξ αγχιστείας, μπορούν να στρίψουν ο ένας το λαρύγγι του άλλου με τέτοιο μένος, που δεν θα έδειχναν σε κανένα άσχετο ή και εχθρό ακόμα. Φαίνεται πως τα εξ ιδίων βέλη είναι τα πιο ευθύβολα, και κάνουν τη μεγαλύτερη ζημιά. Αλλωστε, συνήθως περιμένουμε τις εχθρικές επιθέσεις, κι όχι τα φίλια πυρά.

Οι Παλαιστίνιοι είναι ένας σημιτικός λαός, όπως και οι Εβραίοι. Λέγονται «Σημίτες», γιατί η παράδοση λέει πως γενάρχης όλων ήταν ο Σημ, ένας από τους γιους του Νώε. Είναι «ξαδέλφια», εάν όχι φυλετικώς, οπωσδήποτε γλωσσικώς: η εβραϊκή γλώσσα θεωρείται μια σημιτική γλώσσα του βορειοδυτικού κλάδου της αφροασιατικής γλωσσικής οικογένειας.

Τα εβραϊκά μιλιούνται από τα επτά εκατομμύρια των Ισραηλινών, καθώς και από τις εβραϊκές κοινότητες ανά τον κόσμο, κι είναι η μία από τις δύο επίσημες γλώσσες του κράτους του Ισραήλ, του «Μεντινάτ Γισραέλ» στα εβραϊκά, ή του «Ντάουλατ Ισραΐλ», στην αραβική γλώσσα, που είναι η άλλη επίσημη γλώσσα του κράτους. Τα Αραβικά είναι μια νοτιο-κεντρική σημιτική γλώσσα, που ανήκει κι αυτή στην αφροασιατική γλωσσική οικογένεια, στενά συγγενική με τα εβραϊκά και τα αραμαϊκά – τη γλώσσα που μιλούσε ο Ιησούς Χριστός.

Η Παλαιστίνη τώρα, σύμφωνα με το Λεξικό της Νέας Ελληνικής Γλώσσας, είναι, πρώτον, αυτή η περιοχή της Μέσης Ανατολής που εκτείνεται από τα παράλια της Μεσογείου ώς τον ποταμό Ιορδάνη, και από τα σημερινά σύνορα του κράτους του Ισραήλ με τον Λίβανο ώς την περιοχή της Γάζας.

Και δεύτερον, Παλαιστίνη είναι εκείνη η περιορισμένα αυτοδιοικούμενη περιοχή στα πρώην κατεχόμενα από το Ισραήλ εδάφη της Δυτικής Οχθης του Ιορδάνη, που προορίζεται να γίνει η εθνική εστία των Αράβων της παραπάνω περιοχής (της πρώτης σημασίας), οι οποίοι εκδιώχθηκαν με την ίδρυση του κράτους του Ισραήλ το 1948. Αυτά λέει το Λεξικό, συνοψίζοντας σε μια στεγνή παράγραφο μια αιμάσσουσα πληγή που χαίνει εδώ και περισσότερο από επτά δεκαετίες στην περιοχή.

Την ιστορία τη γράφουν... οι νικητές

Ετυμολογικά, το τοπωνύμιο «Παλαιστίνη» προέρχεται από την αρχαία εβραϊκή λέξη «Pleseth», που σημαίνει «η χώρα των Φιλισταίων». Οι Φιλισταίοι, σύμφωνα με το Λεξικό, ήταν αρχαίος λαός εγκατεστημένος στη νότια ακτή της Παλαιστίνης πριν από την άφιξη των Ισραηλιτών, με τους οποίους συγκρούστηκαν, και νικήθηκαν οριστικά από τον βασιλιά Δαβίδ. Το καταπληκτικό είναι πως η λέξη «Φιλισταίος» ετυμολογείται πιθανώς από το αρχαίο εβραϊκό όρο «palos», που σημαίνει «εισβάλλω»! Μ’ άλλα λόγια, εμ οι επιτιθέμενοι Ισραηλίτες εισέβαλαν στα εδάφη των Φιλισταίων, εμ τους ονόμασαν, τους νικημένους, «εισβολείς»! Και σαν να μην έφτανε η ετυμολογική διαστρέβλωση των ιστορικών γεγονότων, η κατασυκοφάντηση των Φιλισταίων συνεχίστηκε με τον ηθικό τους στιγματισμό μέσω των εννοιών: η δεύτερη, μεταφορική, σημασία της λέξης «Φιλισταίος» είναι «στενόμυαλος, εγωιστής και υποκριτής»!

Εφόσον είναι απίθανο να χαρακτήριζαν έτσι οι Φιλισταίοι τους εαυτούς τους, την πατρότητα του απαξιωτικού χαρακτηρισμού πρέπει να τη χρεώσουμε στους Εβραίους... Ολη αυτή η ιστορία είναι ένα καλό παράδειγμα για το ότι την ιστορία, των ανθρώπων και των λέξεων, τη γράφουν συνήθως οι νικητές...

Η Γουικιπίντια αναφέρει πως η Παλαιστίνη στα εβραϊκά λέγεται «Παλεστίνα» και στα αραβικά «Φιλαστίν ή Φαλαστίν». Σύμφωνα με τη διαδικτυακή εγκυκλοπαίδεια είναι ιστορικά πιθανό οι Φιλισταίοι, δηλαδή οι αρχαίοι Παλαιστίνιοι, να προέρχονται από κάποια φύλα που έφυγαν από την αρχαία Κρήτη, τα οποία αναφέρονται σε κείμενα της Γραμμικής Β΄ γραφής ως «Πελεστέτ».

Η ελληνική ονομασία «Παλαιστίνη» για την περιοχή, που στους Ρωμαίους συγγραφείς του 2ου π.Χ. αιώνα ήταν «Παλαιστίνη της Συρίας», αναβίωσε και καθιερώθηκε επίσημα μετά τον Πρώτο Παγκόσμιο, όταν δημιουργήθηκε κράτος κατ’ εντολή υπό την προστασία των Βρετανών.

Η Παλαιστίνη επίσης είναι γνωστή και ως «Γη του Ισραήλ» («Ερέτζ Γισραέλ» στα εβραϊκά), «Αγιοι Τόποι» ή «Γη της Επαγγελίας», δηλαδή η γη, τα εδάφη που υποσχέθηκε ο Θεός της Παλαιάς Διαθήκης στον Αβραάμ και τον εγγονό του, τον Ιακώβ. Παρεμπιπτόντως, από αυτόν τον Ιακώβ προέρχεται η ονομασία «Ισραήλ».

Σύμφωνα με την παράδοση, έπειτα από μια πάλη με έναν άγγελο που είχε στείλει ο Θεός, ο Ιακώβ άλλαξε το όνομά του και ονόμασε τον εαυτό του «Ισραήλ», που σημαίνει «ο Θεός τον έκανε πιο δυνατό». Συνεπώς, «Ισραηλίτες» κατά λέξη είναι οι απόγονοι του Ιακώβ, που κατέκτησαν τη γη που τους υποσχέθηκε το Θεός.Τώρα, βέβαια, το ότι αυτή η γη ήδη κατοικούνταν από άλλους ανθρώπους, αυτό ήταν μια μικρή λεπτομέρεια, που δεν απασχόλησε ούτε τον Θεό ούτε τον Αβραάμ, τον πατριάρχη των Εβραίων.

Μια που μιλάμε για τον Θεό, που παραχωρεί εκτάσεις κατά το δοκούν στους εκλεκτούς του (!), να θυμίσουμε πως και από την ονομασία του στα εβραϊκά και στα αραβικά αποδεικνύεται η συγγένεια μεταξύ των δύο λαών: ο Θεός των Μουσουλμάνων είναι ο Αλλάχ. Η λέξη ετυμολογείται από το αραβικό «Al-Ilah», που σημαίνει «ο Θεός». Στα εβραϊκά, «Elohah» είναι ακριβώς το ίδιο πράγμα, ο Θεός...

Φαίνεται πως ο Θεός, αφού παραχώρησε την Παλαιστίνη στους Ισραηλίτες, μάλλον απέστρεψε το πρόσωπό του από αυτή την τυραννισμένη γη. Είναι τραγικό, την ίδια στιγμή που ισραηλινοί πύραυλοι ισοπεδώνουν τη Γάζα σκοτώνοντας παιδιά, σε απάντηση στις ρουκέτες που εκτοξεύει η Χαμάς εναντίον των αμάχων σε πόλεις του Ισραήλ, πως η λέξη «ειρήνη», αυτή η πολυπόθητη ειρήνη που δεν είναι δυνατόν να επιτευχθεί χωρίς δικαιοσύνη, όπως λένε οι εθνοκαθαρθέντες από το κράτος του Ισραήλ Παλαιστίνιοι, αυτή η μαγική λέξη, λοιπόν, η ειρήνη, είναι σχεδόν ίδια και στις δύο γλώσσες: «σαλόμ» στα εβραϊκά, «σαλαάμ» στα αραβικά. «Σαλόμ αλαϊχέμ» σημαίνει στα εβραϊκά «η ειρήνη μαζί σας, ειρήνη υμίν».

Η απάντηση σ’ αυτή την ευχή, η αντιφώνηση σ’ αυτόν τον χαιρετισμό, είναι η αντιστροφή των λέξεων της φράσης: «αλαϊχέμ σαλόμ». Στα αραβικά, ο χαιρετισμός είναι σχεδόν ίδιος: «ασαλαμού αλάικουμ» (η ειρήνη μαζί σας), καθώς και ο αντιχαιρετισμός, που είναι «αλάικουμ ασαλαμού», δηλαδή «ειρήνη σε σας, ο Θεός μαζί σας». Εφόσον ο Θεός, ο Αλλάχ ή Ελοάχ, καταπώς φαίνεται δεν ανακατεύεται, μακάρι οι άνθρωποι να μπουν στον κόπο να εκπληρώσουν αυτή την ευχή, δηλαδή οι Ισραηλίτες και οι Παλαιστίνιοι, αυτά τα ξαδέλφια που αλληλοσφάζονται με ζέση εδώ και χιλιάδες χρόνια, να κάνουν ειρήνη.

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΜΕΣΗ ΑΝΑΤΟΛΗ
Νέα ένταση στη Δ. Όχθη: Το Ισραήλ κατηγορεί Παλαιστίνιους για βεβήλωση χώρου λατρείας
Νέα ένταση ξέσπασε μεταξύ Παλαιστίνιων και Ισραηλινών, με το Τελ Αβίβ να καταγγέλλει ότι Παλαιστίνιοι μαχητές έβαλαν φωτιά σε εβραϊκό θρησκευτικό μνημείο.
Νέα ένταση στη Δ. Όχθη: Το Ισραήλ κατηγορεί Παλαιστίνιους για βεβήλωση χώρου λατρείας
ΑΝΟΧΥΡΩΤΗ ΠΟΛΗ
Το λεωφορείο του εφιάλτη σταμάτησε σήμερα στη Γάζα
Για την κυβέρνηση του Ισραήλ ο Αλλος γίνεται Άλλος προς θάνατο, απογυμνώνεται από κάθε του δικαίωμα ακόμη και από αυτό της ανάσας και της επιβίωσης, γίνεται αναλώσιμο βιολογικό απόθεμα. Ο κυρίαρχος...
Το λεωφορείο του εφιάλτη σταμάτησε σήμερα στη Γάζα
ΝΗΣΙΔΕΣ
«Η κατοχή μάς στέρησε την παιδική μας ηλικία»
Τελ Αβίβ, Ραμάλα, Χεβρώνα, Βηθλεέμ, Ιερουσαλήμ. Πέντε ημέρες μαζί με 7 Ελληνες δασκάλους και καθηγητές στα ιστορικά αυτά χώματα όπου γράφεται με εξευτελισμό, check point, συγκρούσεις, συλλήψεις, φυλακίσεις,...
«Η κατοχή μάς στέρησε την παιδική μας ηλικία»
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
«Η λέξη “αριστερός” είναι ύβρις σήμερα στο Ισραήλ»
Ο πανεπιστημιακός και ακτιβιστής Ούρι Γκόρντον περιγράφει τις δυσκολίες των κινημάτων αλληλεγγύης στους Παλαιστίνιους εξαιτίας της κατασταλτικής πολιτικής του Ισραήλ και εξηγεί με ποιους τρόπους οι αναρχικοί...
«Η λέξη “αριστερός” είναι ύβρις σήμερα στο Ισραήλ»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας