ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ Γιώργος Τσιάρας
Ανακαλύψτε περισσότερα άρθρα στα αποτελέσματα αναζήτησης
Προσθήκη του efsyn.gr στην Google

Παραμύθια της Χαλιμάς αποδεικνύονται οι παραληρηματικές δηλώσεις του Ντόναλντ Τραμπ περί προχωρημένων ειρηνευτικών διαπραγματεύσεων με την… «απεγνωσμένη για ένα ντιλ» ιρανική ηγεσία, καθώς τόσο οι αδιάλλακτες και υπερήφανες δηλώσεις κορυφαίων Ιρανών αξιωματούχων, όσο και οι αδιάκοπες ανταλλαγές όλο και σκληρότερων πυραυλικών πληγμάτων μεταξύ των δύο πλευρών, δείχνουν πως οι ΗΠΑ… «λόγω των εσωτερικών τους συγκρούσεων, διαπραγματεύονται με τον εαυτό τους», όπως σχολίασε δηκτικά ο εκπρόσωπος του ιρανικού στρατού Εμπραχίμ Ζολφαγκαρί!

Ουσιαστικά, το μόνο που προκύπτει με κάποια σαφήνεια από τις διάφορες «διαρροές» είναι πως η αμερικανική ηγεσία έχει χάσει τον έλεγχο της κατάστασης και προσπαθεί με κάθε τρόπο να κερδίσει χρόνο, στέλνοντας μέσω τρίτων προς τη φλεγόμενη Τεχεράνη διάφορα «ληγμένα» σχέδια συμφωνίας, τα οποία όμως επιστρέφονται με συνοπτικές διαδικασίες ως απαράδεκτα.

Πιο συγκεκριμένα, το περίφημο «ειρηνευτικό σχέδιο των 15 σημείων» στο οποίο αναφέρθηκε επανειλημμένα αυτές τις μέρες ο Τραμπ, αποδεικνύεται πως είναι το ίδιο μπαγιάτικο πακέτο αμερικανικών αξιώσεων που προωθούσε την περασμένη άνοιξη ο Γουίτκοφ στους Ιρανούς διαπραγματευτές, και το οποίο είχε απορριφθεί από τότε ως «μαξιμαλιστικό», προτού καν ξεκινήσει η πρώτη πισώπλατη επιδρομή του Ιουνίου –ένα σχέδιο ουσιαστικής συνθηκολόγησης του Ιράν όσον αφορά το πυρηνικό και το βαλλιστικό του πρόγραμμα, αλλά και τη στήριξη στις οργανώσεις του «Αξονα της Αντίστασης», όπως η Χεζμπολάχ και η Ανσαραλάχ της Υεμένης, με μόνο αντάλλαγμα κάποιες αόριστες υποσχέσεις για σταδιακή άρση των κυρώσεων…

Για ποιο λόγο θα δέχονταν σήμερα οι Ιρανοί κάτι τέτοιο, μετά από τόσες ύπουλες επιθέσεις και δολοφονίες, και την ώρα που οι πάντες, ακόμα και κορυφαίοι δυτικοί στρατιωτικοί αναλυτές και ΜΜΕ, παραδέχονται πως ΗΠΑ και Ισραήλ έχουν αποτύχει στους στρατηγικούς τους στόχους; Και γιατί να δεχτούν μια πρόσκαιρη εκεχειρία ενός μήνα, που φέρονται να προτείνουν οι Αμερικανοί, και προφανώς αποσκοπεί στην αναδιάταξη των δυνάμεών τους στην περιοχή και κυρίως στον ανεφοδιασμό σε κρίσιμα αντιπυραυλικά πυρομαχικά που εξαντλούνται ταχύτατα; Χτες οι Ιρανοί χτύπησαν και πάλι με διαδοχικές πυραυλικές ομοβροντίες το Τελ Αβίβ, τη Χάιφα και εγκαταστάσεις στην Ντιμόνα, πολύ κοντά στον πυρηνικό αντιδραστήρα του Ισραήλ, αλλά και αμερικανικούς στόχους στο Μπαχρέιν, στο Κατάρ και στα Εμιράτα, ενώ οι Ισραηλινοί συνεχίζουν το βάρβαρο σφυροκόπημα της Τεχεράνης και της Βηρυτού –καταστρέφοντας μεταξύ πολλών άλλων «τρομοκρατικών» στόχων, και το σπίτι του διάσημου Ιρανού σκηνοθέτη Αμπάς Κιαροστάμι…

Εύλογα, λοιπόν, σύσσωμη η ιρανική πολιτική και στρατιωτική ηγεσία επανέλαβε το δικό της «σετ» απαιτήσεων προκειμένου να ξεκινήσουν ουσιαστικές διαπραγματεύσεις. Είναι πέντε όροι που φυσικά βρίσκονται στον αντίποδα των τραμπικών αξιώσεων και περιλαμβάνουν:

● Την άρνηση κάθε περιορισμού στον εμπλουτισμό ουρανίου.

● Τη συνέχιση της ανάπτυξης του βαλλιστικού πυραυλικού προγράμματος χωρίς περιορισμούς.

● Τη διάλυση των αμερικανικών στρατιωτικών βάσεων σε ολόκληρη την περιοχή.

● Την πληρωμή οικονομικής αποζημίωσης για όλες τις ζημιές του πολέμου.

● Την άμεση κατάπαυση του πυρός μεταξύ Ισραήλ και Χεζμπολάχ στον Λίβανο!

Ο Ζολφαγκαρί ήταν ιδιαίτερα σκληρός με τους Αμερικανούς: «Μην αποκαλείτε την ήττα σας “ντιλ”… Ανθρωποι σαν εμάς δεν μπορούν ποτέ να τα βρουν με ανθρώπους σαν εσάς. Η στρατηγική ισχύς που επισείατε εναντίον μας έχει μετατραπεί σε στρατηγική αποτυχία… Η εποχή των κενών υποσχέσεών σας έχει τελειώσει. Οπως λέγαμε πάντα… κανείς σαν εμάς δεν θα κάνει συμφωνία μαζί σας. Ούτε τώρα. Ούτε ποτέ. Ο,τι κι αν κάνετε, οι τιμές του πετρελαίου δεν πρόκειται να επιστρέψουν στα προηγούμενα επίπεδα. Μόνο εμείς μπορούμε να εγγυηθούμε τη σταθερότητα στην περιοχή». Αλλά και το υπουργείο Εξωτερικών του Ιράν ξεκαθάρισε χτες ότι δεν μπορεί να διαπραγματευτεί με τις ΗΠΑ. Δεν διεξάγονται συνομιλίες, επέμεινε ο εκπρόσωπός του, καθώς «έχουμε πολύ κακή εμπειρία με την αμερικανική διπλωματία», δεδομένου ότι η Ουάσιγκτον έχει επιτεθεί στη χώρα δύο φορές κατά τη διάρκεια διαπραγματεύσεων τον τελευταίο χρόνο.

Ομως τη χαριστική βολή στις φήμες για «προχωρημένες διαπραγματεύσεις» έδωσε το βράδυ ο ίδιος ο πρόεδρος της Βουλής και υποτιθέμενος «συνομιλητής» του Τραμπ, Μοχάμεντ Μπαγκέρ Γκαλιμπάφ, που έγραψε στο Χ ότι όλα αυτά είναι ένας αντιπερισπασμός των εχθρών την ώρα που κλιμακώνονται οι προετοιμασίες για απόπειρα κατάληψης ενός ιρανικού νησιού στον Περσικό, εννοώντας πιθανότατα το νησί Χαργκ, με την υποστήριξη «άλλων κρατών». Συμπλήρωσε μάλιστα ότι οι ιρανικές ένοπλες δυνάμεις «παρακολουθούν στενά όλες τις κινήσεις των ΗΠΑ» και ότι «αυτό που κατέστρεψαν οι στρατηγοί δεν μπορούν να το διορθώσουν οι στρατιώτες· αντίθετα, θα πέσουν θύματα των παραληρημάτων του Νετανιάχου» – τονίζοντας ότι το Ιράν είναι έτοιμο να επιτεθεί σε ζωτικές υποδομές στην περιοχή, αν εφαρμοστεί το σχέδιο εισβολής. Αλλά και το πρακτορείο Tasnim, επικαλούμενο «ανώτατο αξιωματούχο», απείλησε ότι σε αυτή την περίπτωση το Ιράν και οι σύμμαχοί του στην Υεμένη θα «κλείσουν» και το Στενό Μπαμπ αλ-Μαντέμπ στην Ερυθρά Θάλασσα, αν δεχθεί επίθεση το Ορμούζ.

Οι απειλές αυτές δεν είναι κούφιες: Πράγματι, περίπου δυόμισι χιλιάδες πεζοναύτες έχουν φτάσει στον Ινδικό ωκεανό, ενώ η Wall Street Journal επιβεβαίωσε χτες ότι μετακινείται στην περιοχή η 82η αερομεταφερόμενη μεραρχία, με περίπου 3.000 αλεξιπτωτιστές, μαζί με μια ταξιαρχία πεζικού που αριθμεί αρκετές ακόμη χιλιάδες στρατιώτες. Γιατί αποστέλλονται στην περιοχή, αν όχι για κάποια θεαματική (όσο και δυνάμει αυτοκτονική) επιχείρηση στη «ζώνη θανάτου» του Κόλπου;

Ομως το πιο ενδιαφέρον και… ιντριγκαδόρικο στοιχείο των τελευταίων δηλώσεων ήταν η αποκάλυψη του Αμερικανού πρόεδρου ότι το Ιράν του πρόσφερε, λέει, ένα «δώρο» τεράστιας οικονομικής αξίας που σχετίζεται με τα Στενά του Ορμούζ. Τι μπορεί να ήταν αυτό; Οι κακές γλώσσες πάντως το συνδέουν με τα μεγάλα όσο και αφύσικα ανώνυμα πονταρίσματα αξίας τουλάχιστον 580 εκατομμυρίων δολαρίων στην πτώση της αγοράς προθεσμιακών συμβολαίων πετρελαίου (τόσα λέει το Bloomberg, άλλοι ανεβάζουν το «σορτάρισμα» στο 1,5 δισ.!) που καταγράφηκε κυριολεκτικά πέντε λεπτά πριν από το προεδρικό τουίτ της Δευτέρας περί «ειρηνευτικών διαπραγματεύσεων».

Οι φήμες για «insider trading» οργιάζουν, με αρκετά μεγάλα ΜΜΕ να θυμούνται αντίστοιχες περιπτώσεις εξόφθαλμου σορταρίσματος τόσο από πέρσι, όσο και από την πρώτη θητεία του Τραμπ, και ενώ είναι γνωστό ότι Δημοκρατικοί γερουσιαστές συγκεντρώνουν ενοχοποιητικά στοιχεία για μια πιθανή πρόταση μομφής κατά του πρόεδρου σε περίπτωση ανάκτησης της πλειοψηφίας στο Κογκρέσο, τον ερχόμενο Νοέμβριο…