Στους δρόμους βγαίνουν οι εργαζόμενοι της Volkswagen από σήμερα Δευτέρα 2/12, καθώς ο μεγαλύτερος κατασκευαστής αυτοκινήτων στην Ευρώπη απολύει εργαζομένους, περικόπτει μισθούς και κλείνει εργοστάσια για πρώτη φορά στην ιστορία της στη Γερμανία.
Ανακοινώνοντας ότι θα ξεκινήσουν «προειδοποιητικές απεργίες», οι οποίες συνήθως διαρκούν λίγες ώρες, ο επικεφαλής του συνδικάτου IG Metall με τη VW, Thorsten Gröger, δήλωσε: «Αν χρειαστεί, θα είναι η πιο σφοδρή συλλογική διαπραγμάτευση που έχει δει ποτέ η Volkswagen».
Ο ηγέτης του συνδικάτου κατηγόρησε τη διοίκηση της VW ότι επιδείνωσε την κατάσταση: «Η Volkswagen έβαλε φωτιά στις συλλογικές μας συμφωνίες», είπε ο Gröger.
Τα σχέδια της VW να κλείσει τουλάχιστον τρία εργοστάσια (τα πρώτα «λουκέτα» στην 87χρονη ιστορία της εταιρείας), να απολύσει χιλιάδες εργαζόμενους και να μειώσει τους μισθούς κατά 10% έχουν προκαλέσει σφοδρή διαμάχη με το συνδικάτο και το συμβούλιο εργασίας.
Ο Όμιλος VW, ο οποίος περιλαμβάνει την Audi και την Porsche, είναι ο μεγαλύτερος εργοδότης στη Γερμανία, με σχεδόν 300.000 υπαλλήλους στη χώρα, εκ των οποίων περίπου 120.000 καλύπτονται από συλλογικές συμβάσεις εργασίας.
Η VW ανέφερε ότι σέβεται το δικαίωμα των εργαζομένων να συμμετάσχουν σε προειδοποιητική απεργία και έχει λάβει μέτρα για να ελαχιστοποιήσει τις επιπτώσεις.
Τα προβλήματα για τη μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία στην Ευρώπη δημιουργούν μια αβέβαιη κατάσταση για τον καγκελάριο Όλαφ Σολτς, ο οποίος προκήρυξε πρόωρες εκλογές τον περασμένο μήνα όταν απέλυσε τον υπουργό Οικονομικών του, τερματίζοντας τον κυβερνητικό συνασπισμό.
Η VW είναι αντιμέτωπη με το πρόβλημα της καταναλωτικής ζήτησης, με το κόστος της μετάβασης από τους κινητήρες εσωτερικής καύσης στα ηλεκτρικά οχήματα και με τον έντονο ανταγωνισμό από την Κίνα.
Η εταιρεία επικαλείται τις ισχνές πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων ως βασική αιτία για την έκτακτη μείωση των δαπανών.
Οι διευθυντές της VW ανέφεραν ότι η «επιδεινούμενη οικονομική κατάσταση» απαιτεί «μια θεμελιώδη αναδιάρθρωση», επικαλούμενοι τη μειωμένη ζήτηση για αυτοκίνητα στην Ευρώπη, καθώς και τις αυξημένες δαπάνες για εργασία, ενέργεια και πρώτες ύλες.
Το συνδικάτο εργαζομένων έχει προτείνει μέτρα που θα μπορούσαν να εξοικονομήσουν 1,5 δισ. ευρώ από το κόστος εργασίας χωρίς το κλείσιμο εργοστασίων. Τα σχέδια περιλαμβάνουν την απόρριψη μελλοντικών αυξήσεων μισθών με αντάλλαγμα τη μείωση των ωρών εργασίας σε ορισμένα εργοστάσια, καθώς και την εξάλειψη των μπόνους για τα στελέχη και το προσωπικό.
Η Volkswagen απάντησε ότι, αν και τα μέτρα αυτά θα μπορούσαν να βοηθήσουν βραχυπρόθεσμα, δεν θα οδηγήσουν «σε καμία μακροπρόθεσμη οικονομική ανακούφιση για την εταιρεία τα επόμενα χρόνια».
Η IG Metall ανέφερε ότι η απάντηση αυτή ήταν «εξαιρετικά λυπηρή», κατηγορώντας την εταιρεία ότι «αγνοεί τις εποικοδομητικές προτάσεις των εκπροσώπων των εργαζομένων». Το συνδικάτο προειδοποίησε για έναν «καυτό χειμώνα» απεργιών.
Η κρίση για τον μεγαλύτερο κατασκευαστή αυτοκινήτων στην Ευρώπη είναι ενδεικτική των προβλημάτων για τη βιομηχανία σε όλη την ήπειρο. Την περασμένη εβδομάδα, η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, ανακοίνωσε ότι θα ηγηθεί ενός «στρατηγικού διαλόγου» για το μέλλον της ευρωπαϊκής βιομηχανίας αυτοκινήτων. Αντιμετωπίζει όμως πιέσεις από συμμάχους της κεντροδεξιάς και την άκρα δεξιά να καταργήσει ή να αποδυναμώσει τους πράσινους στόχους για τους κατασκευαστές αυτοκινήτων.
Οι κατασκευαστές αυτοκινήτων λένε ότι δυσκολεύονται να χρηματοδοτήσουν τις επενδύσεις για τη μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση, ακριβώς τη στιγμή που η ζήτηση για αυτοκίνητα μπαταρίας αδρανεί. Ταυτόχρονα, οι κατασκευαστές EV στην Κίνα – που κατηγορούνται από την ΕΕ ότι επωφελούνται από «άδικες» κρατικές επιδοτήσεις – αυξάνουν το μερίδιό τους στην αγορά.
Η VW ανακοίνωσε τον Οκτώβριο ότι τα κέρδη της είχαν πέσει σχεδόν 60% λόγω της πτώσης των πωλήσεων στην Κίνα. Η VW παραμένει κερδοφόρα, αλλά τα κέρδη προ φόρων μειώθηκαν σχεδόν κατά 60% και ανήλθαν σε 2,4 δισ. ευρώ (2 δισ. λίρες) το τρίμηνο από τον Ιούλιο έως τον Σεπτέμβριο, από 5,8 δισ. ευρώ την ίδια περίοδο πέρυσι.
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας