Με μία λέξη: κόλαφος. Από πολλές πλευρές. Το αλαζονικά αισιόδοξο -πλην άκρως απατηλό- αφήγημα της κυβέρνησης του Μπόρις Τζόνσον για «πετυχημένη» αντιμετώπιση της πανδημίας καταρρέει παταγωδώς μέρα-μέρα, κατ’ αρχάς υπό το ασήκωτο βάρος των θανάτων-ρεκόρ που καταγράφει πανευρωπαϊκά το Ηνωμένο Βασίλειο.
Και αυτή τη «μαύρη» Τρίτη -τη μέρα που το Γραφείο Εθνικής Στατιστικής (ONS) δημοσιοποιεί τα εβδομαδιαία νέα στοιχεία του- οι αριθμοί προκάλεσαν σοκ.
Συμπεριλαμβάνοντας στην επίσημη καταμέτρηση των νεκρών και τους ύποπτους θανάτους από Covid-19 (σε αντίθεση με τον απολογισμό που παρουσιάζει η κυβέρνηση), το ONS ανακοίνωσε πως μέχρι τις 9 Μαΐου μόνο σε Αγγλία και Ουαλία είχαν πεθάνει 35.044 άνθρωποι (με βάση τα πιστοποιητικά θανάτου που παίρνουν χρόνο να εκδοθούν).
Αν προστεθούν τα θύματα του νέου κορονοϊού σε Σκοτία και Ουαλία και τα επικαιροποιημένα νούμερα για τους θανάτους στις τέσσερις περιοχές, ο συνολικός επίσημος απολογισμός ανέρχεται πλέον σε 40.496 νεκρούς. Σχεδόν οι 10.000 εξ αυτών ήταν φιλοξενούμενοι σε οίκους (κατ’ ευφημισμόν πια) ευγηρίας.
«Οι αριθμοί χαλυβδώνουν τη θέση του Ηνωμένου Βασιλείου ως της χειρότερα πληγείσας χώρας στην Ευρώπη» έγραφε χθες η Guardian. Ο «μακράν» φονικότερος απολογισμός στην ευρωπαϊκή επικράτεια «εγείρει ερωτήματα για τη διαχείριση της κρίσης του κορονοϊού από τον πρωθυπουργό Μπόρις Τζόνσον», ανέφερε το Reuters.
Τόσο υψηλά νούμερα «αυξάνουν την πίεση στον Τζόνσον: τα κόμματα της αντιπολίτευσης λένε πως άργησε υπερβολικά να επιβάλει lockdown, άργησε υπερβολικά να εισαγάγει μαζικούς διαγνωστικούς ελέγχους και άργησε υπερβολικά να εξασφαλίσει επαρκή προστατευτικό εξοπλισμό στα νοσοκομεία» συμπλήρωνε το ειδησεογραφικό πρακτορείο.
Τα γηροκομεία
Επισήμαινε δε την οικτρή κατάσταση στα γηροκομεία, τα οποία, σύμφωνα με εκτενή του έρευνα, εγκαταλείφθηκαν ουσιαστικά στη μοίρα τους από την κυβέρνηση, αφού η πολιτική της ήταν σχεδιασμένη με επίκεντρο τη (δήθεν) «θωράκιση» των νοσηλευτικών ιδρυμάτων.
Tο Reuters έθετε καυστικά το ερώτημα αν το Ηνωμένο Βασίλειο είναι «ο ασθενής της Ευρώπης» (ή ο… Αγγλος ασθενής, θα σχολιάζαμε εμείς). Εξακολουθώντας να χειραγωγεί επικοινωνιακά την κοινή γνώμη και να ωραιοποιεί την εφιαλτική πραγματικότητα, η κυβέρνηση ανακοίνωσε χθες 627 νέους θανάτους και συνολικό απολογισμό 32.692 νεκρών.
Δηλωτικά, η Ντάουνινγκ Στριτ αφαίρεσε μάλιστα από την παρουσίαση των στοιχείων το διάγραμμα που συνέκρινε τον αριθμό των θυμάτων στις πιο πληγείσες χώρες διεθνώς και καταδείκνυε την κάκιστη, όσο και ντροπιαστική, «επίδοση» του Ηνωμένου Βασιλείου!
Ο ίδιος ο Τζόνσον, άλλωστε, υποστηρίζει -εν μέρει αληθώς και σίγουρα βολικώς- πως είναι δύσκολες οι ευθείες συγκρίσεις λόγω του διαφορετικού τρόπου καταμέτρησης των θανάτων από κράτος σε κράτος.
Ο κόλαφος όμως είχε και συνέχεια. Ομάδα ανεξάρτητων εμπειρογνωμόνων, υπό τον πρώην επικεφαλής επιστημονικό σύμβουλο της κυβέρνησης, Ντέιβιντ Κινγκ, την κάλεσε να αναθεωρήσει τα «επικίνδυνα» σχέδια που εξήγγειλε για σταδιακή άρση του αποκλεισμού και επιστροφή των πολιτών στις εργασίες τους, προειδοποιώντας πως θα υπάρξουν περαιτέρω ξεσπάσματα της επιδημίας και θα είναι αναπόφευκτη η εκ νέου επιβολή περιοριστικών μέτρων και η απώλεια ζωών, αν δεν ξεκινήσουν αμέσως και συνδυαστικά αποκεντρωμένοι διαγνωστικοί έλεγχοι, ιχνηλάτηση των επαφών των φορέων του ιού και απομόνωση των κρουσμάτων.
Στηλιτεύεται δε το γεγονός πως η κυβέρνηση εγκατέλειψε από τις 12 Μαρτίου αυτήν την κρίσιμη στρατηγική και υιοθέτησε ένα κεντροποιημένο σύστημα που βασίζεται υπερβολικά στον ιδιωτικό τομέα. Μεταξύ άλλων επικρίσεων, οι εμπειρογνώμονες χαρακτηρίζουν «κενό» το νέο κεντρικό μήνυμα «Μείνετε σε εγρήγορση», που αντικατέστησε το «Μείνετε Σπίτι» προκαλώντας διάχυτη σύγχυση λόγω της αοριστίας του.
Ο δε επικεφαλής των αντιπολιτευόμενων Φιλελεύθερων Δημοκρατών, Εντ Ντέιβι, κατηγόρησε ανοιχτά τον Τζόνσον πως παραπλάνησε το Κοινοβούλιο, όταν ισχυρίστηκε αναληθώς πως οι δυο κορυφαίοι νυν επιστημονικοί σύμβουλοι της κυβέρνησης ενέκριναν την αντικατάσταση του μηνύματος, χωρίς οι ίδιοι να το επιβεβαιώνουν.
