NASA/ESA/CSA/STScI via AP

NASA: Το ανθρώπινο «μάτι» στο Σύμπαν έφτασε πιο μακριά από ποτέ

Το φως της δημοσιότητας «βλέπει» η πρώτη εικόνα από το μακρύτερο «παρελθόν» του σύμπαντος, που έβγαλε το διαστημικό τηλεσκόπιο James Webb και δημοσιεύθηκε από τη NASA.

Πρόκειται για μία φωτογραφία ορόσημο για την επιστήμη και τον άνθρωπο, αφού η ματιά μας δεν έχει ξαναφτάσει τόσο μακριά στο διάστημα, αλλά και τόσο… «πίσω» στο χρόνο, πιο κοντά σε εκείνο το σημείο που ξεκίνησαν όλα στο σύμπαν, οπότε έγινε το Big Bang.

Η εικόνα υπέρυθρης απεικόνισης του σύμπαντος προβλήθηκε στη διάρκεια σύντομης παρουσίασης στον Λευκό Οίκο και είναι γεμάτη με πολλά αστέρια, τεράστιους και ποικιλόμορφους γαλαξίες σε μικρότερη ή μεγαλύτερη απόσταση από τον δικό μας. Σύμφωνα με τους επιστήμονες, στην εικόνα φαίνεται φως που «γεννήθηκε» μερικές εκατοντάδες εκατομμύρια χρόνια μετά το Big Bang, δίνοντας έτσι την πρώτη τόσο μακρινή ματιά στο παρελθόν του σύμπαντος.

NASA/ESA/CSA/STScI via AP

Ο Τζο Μπάιντεν, ο οποίος ήταν παρών στη διάρκεια της παρουσίασης, εξέφρασε θαυμασμό για την εικόνα που όπως είπε δείχνει «το αρχαιότερο καταγεγραμμένο φως στην ιστορία 13 δισεκατομμυρίων χρόνων του σύμπαντος -επιτρέψτε μου να το πω ξανά- πριν από 13 δισεκατομμύρια χρόνια. Είναι δύσκολο να το συλλάβουμε».

AP Photo/Evan Vucci

Η πλούσια σε ουράνια χρώματα και σχήματα εικόνα περιέχει εκατοντάδες κηλίδες, ραβδώσεις, σπείρες και αποχρώσεις λευκού, κίτρινου, πορτοκαλί και κόκκινου φωτός και αποτελεί μονάχα «ένα μικρό σημείο του σύμπαντος», δήλωσε ο διευθυντής της NASA, Μπιλ Νέλσον.

«Αυτό που είδαμε σήμερα είναι το πρώιμο σύμπαν», είπε ο αστρονόμος του Χάρβαρντ Ντίμιταρ Σασέλοφ σε τηλεφωνική συνέντευξη μετά την παρουσίαση.

Πέρα από αυτό όμως, αύριο Τρίτη, πρόκειται να δημοσιευθούν τέσσερις ακόμη διαστημικές λήψεις του James Webb. Οι φωτογραφίες περιλαμβάνουν έναν γιγάντιο αέριο πλανήτη έξω από το ηλιακό μας σύστημα, δύο εικόνες ενός νεφελώματος όπου αστέρια γεννιούνται και πεθαίνουν με εντυπωσιακή ομορφιά και μια καλύτερη και πληρέστερη εκδοχή μιας κλασικής εικόνας πέντε σφιχτά συσπειρωμένων γαλαξιών που χορεύουν ο ένας γύρω από τον άλλο, σύμφωνα με τους επιστήμονες.

Το «ταξίδι» του James Webb

Το James Webb είναι το μεγαλύτερο και πιο ισχυρό διαστημικό τηλεσκόπιο που δημιουργήθηκε ποτέ και κόστισε 10 δισεκατομμύρια δολάρια. Ξεκίνησε το διαστημικό ταξίδι του από την Νέα Γουιάνα στη Λατινική Αμερική, τον περασμένο Δεκέμβριο. Έφτασε στο πρώτο σημείο αναφοράς σε απόσταση 1,6 εκατομμυρίου χιλιομέτρων από τη Γη τον Ιανουάριο. Στη συνέχεια, εφαρμόζοντας μια μακρόχρονη διεργασία άρχισε να ευθυγραμμίζει τους καθρέφτες τους, να κρυώνει αρκετά τους ανιχνευτές υπερύθρων για να λειτουργούν και να βαθμονομούν τα επιστημονικά όργανα, όλα υπό την προστασία ενός σκίαστρου στο μέγεθος ενός γηπέδου του τένις χάρη στο οποίο το τηλεσκόπιο διατηρείται δροσερό.

Στόχος των επιστημόνων είναι να χρησιμοποιηθεί το τηλεσκόπιο για να κοιτάξουμε πίσω τόσο μακριά, ώστε οι επιστήμονες να πάρουν μια γεύση από τις πρώτες μέρες του σύμπαντος πριν από περίπου 13,8 δισεκατομμύρια χρόνια και να κάνουν ζουμ σε πιο κοντινά κοσμικά αντικείμενα, ακόμη και το δικό μας ηλιακό σύστημα, με πιο ευκρινή εστίαση.

Βέβαια, η NASA δεν διευκρίνισε πόσο πίσω στο χρόνο «φτάνει» η εν λόγω φωτογραφία. Πότε δηλαδή υπήρξαν τα κοσμικά αυτά αντικείμενα, το φως των οποίων έφτασε τώρα στον φακό του James Webb. Εξωτερικοί επιστήμονες είπαν ότι αυτοί οι υπολογισμοί θα χρειαστούν χρόνο, αλλά είναι αρκετά βέβαιοι ότι κάπου στην εικόνα είναι ένας γαλαξίας παλαιότερος από ό,τι έχει δει ποτέ η ανθρωπότητα, πιθανώς πίσω στα 500 εκατομμύρια ή 600 εκατομμύρια χρόνια μετά τη Big Bang.

To Webb είναι ο διάδοχος του άκρως επιτυχημένου, αλλά τεχνολογικά ξεπερασμένου διαστημικού τηλεσκοπίου Hubble. Το Hubble έχει «κοιτάξει» μέχρι και 13,4 δισεκατομμύρια χρόνια πίσω. Εντόπισε το ίχνος του φωτεινού κύματος ενός εξαιρετικά φωτεινού γαλαξία το 2016. Οι αστρονόμοι μετρούν πόσο πίσω «βλέπουμε» σε έτη φωτός. Το ένα έτος φωτός ισοδυναμεί με 9,3 τρισεκατομμύρια χιλιόμετρα.

«Το Webb μπορεί να δει προς τα πίσω στο χρόνο, αμέσως μετά το Big Bang αναζητώντας γαλαξίες που είναι τόσο μακριά που το φως χρειάστηκε πολλά δισεκατομμύρια χρόνια για να φτάσει από αυτούς τους γαλαξίες στα τηλεσκόπια μας», δήλωσε ο Τζόναθαν Γκράρντνερ, αναπληρωτής επιστήμονας του προγράμματος Webb. κατά τη διάρκεια παλιότερης ενημέρωσης, τον Ιούνιο.

Η βαθύτερη θέα του σύμπαντος «δεν είναι ένα ρεκόρ που θα παραμείνει για πολύ», είπε ο επιστήμονας του έργου Κλάους Ποντόπινταν κατά τη διάρκεια της ενημέρωσης, καθώς οι επιστήμονες αναμένεται να χρησιμοποιήσουν το τηλεσκόπιο Webb για να προχωρήσουν ακόμη πιο μακριά.

Με μήκος 6,4 μέτρων, ο επιχρυσωμένος καθρέφτης του Webb σε σχήμα λουλουδιού είναι ο μεγαλύτερος και πιο ευαίσθητος που στάλθηκε ποτέ στο διάστημα. Αποτελείται από 18 τμήματα, ένα από τα οποία χτυπήθηκε από μικρό μετεωρίτη τον Μάιο, και τέσσερις μικρότερους νωρίτερα. Παρά τις κρούσεις, το τηλεσκόπιο συνέχισε να υπερβαίνει τις απαιτήσεις της αποστολής, με ελάχιστη απώλεια δεδομένων, σύμφωνα με τη NASA.

AP PHOTO
Chris Gunn/NASA via AP, File

Η NASA συνεργάζεται για τη λειτουργία του Webb με τις ευρωπαϊκές και καναδικές διαστημικές υπηρεσίες.

To James Webb απαθανάτισε τη γέννηση ενός αστεριού
Η πανέμορφη εικόνα του κόκκινου, πορτοκαλί και μπλε νεφελώματος σε σχήμα κλεψύδρας περιλαμβάνει ακριβώς στο λαιμό της έναν πρωταστέρα, ο οποίος μαζεύει «συμπαντικό» υλικό από το μητρικό Νεφέλωμα μέχρι να γίνει...
To James Webb απαθανάτισε τη γέννηση ενός αστεριού
Το νεφέλωμα του Ωρίωνα η νέα εντυπωσιακή ανακάλυψη του James Webb
Το νεφέλωμα βρίσκεται σε απόσταση 1.350 ετών φωτός από τη Γη και το περιβάλλον του θεωρείται παρόμοιο με εκείνο που οδήγησε στη γένεση του ηλιακού μας συστήματος.
Το νεφέλωμα του Ωρίωνα η νέα εντυπωσιακή ανακάλυψη του James Webb
Το ταξίδι του διαστημικού τηλεσκοπίου JWST ξεκίνησε!
Οταν φτάσει στο σημείο προορισμού το τεχνολογικό «μάτι» του τηλεσκοπίου θα αρχίσει να διερευνά -σε ασύλληπτο μέχρι σήμερα βάθος χρόνου και έκταση- μια σειρά από αινιγματικά κοσμικά φαινόμενα.
Το ταξίδι του διαστημικού τηλεσκοπίου JWST ξεκίνησε!
Εκτοξεύθηκε επιτέλους για τη Σελήνη η αποστολή Artemis 1 της NASA