Σε πρωτοφανή περιστατικά που εύκολα μπορούν να καταλήξουν σε ολέθριες συνέπειες οδηγεί καθημερινά η έλλειψη συντήρησης στο τροχαίο υλικό και την υποδομή των σιδηροδρομικών μέσων. Χθες το απόγευμα, λίγο πριν από τις 18.00, ξεκόλλησε από την οροφή συρμού του Προαστιακού μέσα στον πολυσύχναστο σταθμό του Αεροδρομίου στα Σπάτα ολόκληρο το συγκρότημα του παντογράφου, δηλαδή της ογκώδους διάταξης που ακουμπά στα ηλεκτροφόρα καλώδια και μεταφέρει ρεύμα τάσης 25.000 Βολτ.
Ο μεταλλικός παντογράφος, που είναι κατασκευασμένος και στερεωμένος για να αντέχει, υποτίθεται, σε τεράστιες δυνάμεις αντίστασης, έφυγε με αδιανόητο τρόπο από τη βάση του και κατέληξε πάνω στην τσιμεντένια αποβάθρα του σταθμού αφού προηγουμένως χτύπησε στο πίσω παρμπρίζ του συρμού και του προκάλεσε θραύσεις.
Δευτερόλεπτα πριν ο παντογράφος εκτοξευθεί από την οροφή του συρμού, ακούστηκε θόρυβος έκρηξης και ηλεκτρικό τόξο έσκισε τον αέρα λόγω της εκκένωσης που προκάλεσε η απομάκρυνσή του από το ηλεκτροφόρο καλώδιο. Ηταν θέμα μεγάλης τύχης που δεν βρισκόταν κόσμος να περιμένει στο σημείο της αποβάθρας στο οποίο έπεσε η βαριά κατασκευή. Ενα άλλο εφιαλτικό σενάριο θα μπορούσε να περιλαμβάνει την αποκόλλησή του σε άλλο σημείο της διαδρομής, μακριά από τον σταθμό, με πιθανή συνέπεια να καταλήξει πάνω στις σιδηροτροχιές και να προκαλέσει τον εκτροχιασμό άλλου διερχόμενου τρένου.
Ο παντογράφος τροφοδοτούσε με ρεύμα την αμαξοστοιχία τύπου Siemens Desiro (κατασκευής του 2006) η οποία εκτελούσε το δρομολόγιο 1226 που είχε ξεκινήσει πριν από τις 5 το απόγευμα από τον Πειραιά προς το Αεροδρόμιο. Ο συρμός ήταν γεμάτος κόσμο που έζησε το περιστατικό χωρίς να μπορεί να καταλάβει τι ήταν αυτό που είχε προκαλέσει τέτοια έκρηξη και θόρυβο σε απόσταση αναπνοής από το κεντρικό αεροδρόμιο της χώρας. Οι επιβάτες έμειναν για κάποια λεπτά μέσα στο σταματημένο τρένο μέχρι να τρέξουν οι αρμόδιοι, να διακοπεί το ρεύμα και να ασφαλιστεί ο χώρος. Πλήθος δρομολογίων του προαστιακού σιδηροδρόμου που ακολουθούσαν, ερχόμενα από άλλες κατευθύνσεις, δεν κατάφεραν να φθάσουν στο «Ελευθέριος Βενιζέλος» και σταματούσαν στο Κορωπί, ενώ προκλήθηκαν αναστάτωση και καθυστερήσεις.
Η εταιρεία
Η Hellenic Train ως αρμόδια για τη λειτουργία και συντήρηση των τρένων, άρα και των παντογράφων τους, προσπάθησε να καλύψει το πρωτοφανές περιστατικό «πτώσης του παντογράφου» με μια ολιγόλογη ανακοίνωση η οποία παραπέμπει σε κάποια μελλοντική διερεύνηση. Η εταιρεία σημείωσε ότι «χάρη στην άμεση και αποτελεσματική αντίδραση του προσωπικού της Hellenic Train, το περιστατικό αντιμετωπίστηκε χωρίς κανένα απρόοπτο, με γνώμονα την ασφάλεια τόσο των επιβατών όσο και του προσωπικού» και ότι «προχωρά, σε συνεργασία με τους αρμόδιους φορείς, στη διερεύνηση του περιστατικού προκειμένου να διαπιστωθούν τα αίτια του συμβάντος». Λίγα λεπτά μετά το συμβάν ξεκίνησε και το συνηθισμένο «γαϊτανάκι» των ευθυνών ανάμεσα στη Hellenic Train και τον ΟΣΕ ο οποίος είναι αρμόδιος για την ορθή λειτουργία των ηλεκτροφόρων καλωδίων που κρέμονται πάνω από τα τρένα. «Μήπως ήταν τα φθαρμένα καλώδια και τα συστήματα στήριξής τους στα οποία σκάλωσε ο παντογράφος και ξεκόλλησε;», αναρωτιόνταν πηγές της Hellenic Train. Με αυτόν τον τρόπο αντέστρεφαν κάτι που είχε ακουστεί πριν από σχεδόν δύο χρόνια, τη μοιραία ημέρα του «εγκλήματος των Τεμπών».
Η μετωπική στα Τέμπη συνέβη στις 23.21 της 28ης Φεβρουαρίου 2023, αλλά λίγες ώρες νωρίτερα, στον σταθμό Παλαιοφαρσάλου, είχε συμβεί σε άλλη αμαξοστοιχία ένα ακόμη αδιανόητο: κόπηκε το ηλεκτροφόρο καλώδιο μέσα στον σταθμό και έπεσε πάνω στο σταματημένο τρένο. Τότε, ήταν πηγές του ΟΣΕ που διακινούσαν το σενάριο ότι είχε πρόβλημα ο παντογράφος της Hellenic Train και εκείνος προκάλεσε θραύση στο καλώδιο. Μάλιστα, λόγω εκείνου του περιστατικού, τα τρένα κινούνταν επί ώρες σε μονή γραμμή και ίσως αυτό συνέβαλε στο να συνεχίσει την ανοδική πορεία της η αμαξοστοιχία 62 των Τεμπών, παρά το γεγονός ότι είχε μπει στη γραμμή καθόδου. Εννοείται ότι για εκείνη τη θραύση καλωδίου στον Παλαιοφάρσαλο δεν δημοσιοποιήθηκε κανένα πόρισμα, αφού όλα σκεπάστηκαν από την τραγωδία στα Τέμπη και τα μόνιμα φαινόμενα της ατιμωρησίας και της απουσίας σοβαρών και ανεξάρτητων μηχανισμών διερεύνησης.
«Δεν ξεχνούν»
Με αυτά τα λόγια συνόδευσαν οι μηχανοδηγοί την ανακοίνωση που εξέδωσε η Πανελλήνια Ενωση Προσωπικού Ελξης (ΠΕΠΕ) μετά το χθεσινό συμβάν με τον παντογράφο που «εκτοξεύθηκε κυριολεκτικά στην αποβάθρα, μπροστά στα έντρομα μάτια των επιβατών». «Είναι προφανές ότι από καθαρή τύχη και σήμερα δεν θρηνήσαμε νέα θύματα», αναφέρει το σωματείο και σημειώνει ότι αυτά συμβαίνουν την ώρα που «η διοίκηση της Hellenic Train στέλνει στα δικαστήρια κάθε προσπάθεια κινητοποίησης με αίτημα την ασφάλεια και εξαντλεί τη διοικητική της δεινότητα στην επιβολή εξοντωτικών ποινών σε βάρος των εργαζομένων». Η ΠΕΠΕ μιλά για «προφανή απροθυμία και ανικανότητα κάποιων να ασχοληθούν με τα πραγματικά προβλήματα του σιδηροδρόμου» και καλεί «σε άμεση παραίτηση τόσο τη Διοίκηση του ΟΣΕ που έχει την απόλυτη ευθύνη για την επικίνδυνη κατάσταση της υποδομής όσο και τη διοίκηση της Hellenic Train που έχει την απόλυτη ευθύνη για την τραγική κατάσταση του απαρχαιωμένου τροχαίου υλικού».
Με «την οικτρή κατάσταση στην οποία βρίσκεται η υποδομή και το τροχαίο υλικό των αστικών, προαστιακών και υπεραστικών μέσων σταθερής τροχιάς» συνέδεσε το χθεσινό περιστατικό σε δήλωσή του ο τομεάρχης Υποδομών και Μεταφορών του ΣΥΡΙΖΑ, Αλέξανδρος Μεϊκόπουλος.
«Οικτρή κατάσταση»
Ο κ. Μεϊκόπουλος, που είχε προκαλέσει με ερώτησή του τη συζήτηση στην Βουλή λίγο πριν από τα Τέμπη, στην οποία ο Κ. Καραμανλής κατήγγειλε όποιον έθετε θέματα ασφάλειας, σημειώνει ότι η ασφάλεια των επιβατών «αφήνεται κυριολεκτικά στην τύχη», τονίζοντας ότι «ο παντογράφος είναι ένα βαρύ εξάρτημα από χαλκό» και ότι «η πτώση ενός τέτοιου αντικειμένου μπροστά σε πολίτες που περιμένουν την επιβίβασή τους μπορεί εύκολα να προκαλέσει σοβαρό ατύχημα και τραυματισμούς».
«Η Διοίκηση της Hellenic Train και ο αρμόδιος υπουργός οφείλουν επιτέλους να δώσουν εξηγήσεις για τα σοβαρά ελλείμματα ασφαλείας στη λειτουργία του σιδηροδρόμου», δηλώνει ο κ. Μεϊκόπουλος και υπόσχεται ο ΣΥΡΙΖΑ να επιδιώξει συναντήσεις με τα σωματεία των εργαζομένων στα μέσα σταθερής τροχιάς αλλά και με τη Διοίκηση της Hellenic Train προκειμένου να λάβει σαφείς απαντήσεις για την κατάσταση της υποδομής και του τροχαίου υλικού. Σε δική της ανακοίνωση η «Νέα Αριστερά» τονίζει ότι «πλέον, δεν πρόκειται για απλή ασυνειδησία των υπευθύνων, αλλά για συνειδητή επιλογή συστηματικής υποβάθμισης και απαξίωσης του σιδηροδρομικού δικτύου και μάλιστα του προαστιακού». Απαιτούμε από την κυβέρνηση και ειδικά από τον αρμόδιο υπουργό Χρήστο Σταϊκούρα άμεση ενημέρωση και λήψη μέτρων για την ασφάλεια του επιβατικού κοινού, αποφεύγοντας έτσι την παράδοση του προκατόχου του που χαρακτηρίστηκε από την εγκληματική του πολιτική.
Κοινή επιστολή
Σημειώνεται ότι λίγη ώρα πριν από το χθεσινό περιστατικό, τα τρία σωματεία εργαζομένων της Hellenic Train (ΣΕΠ, ΠΕΠ, ΠΕΠΕ) ένωσαν τις δυνάμεις τους σε κοινή επιστολή προς τα πολιτικά κόμματα, εξαπολύοντας επίθεση στη διοίκηση της εταιρείας που ανήκει από το 2017 στον κρατικό σιδηρόδρομο της Ιταλίας.
Στην επιστολή υπενθυμίζεται ότι οι Ιταλοί δεσμεύτηκαν να προχωρήσουν σε επενδύσεις για νέο τροχαίο υλικό, που αγνοείται, με εξαίρεση τα ανακατασκευασμένα τρένα 35ετίας, τα «Λευκά Βέλη» (ETR-470). Οι εργαζόμενοι καταγγέλλουν τη διοίκηση της Hellenic Train ότι κινείται με μοναδικό σκοπό την αύξηση των εσόδων από την κρατική επιχορήγηση (50 εκατ. ετησίως) και με εκβιασμούς εναντίον όσων επιδιώκουν τη νομιμότητα.
Τα τρία σωματεία απαριθμούν τραγικές ελλείψεις σε εξειδικευμένο προσωπικό, ασφάλεια κατά την εκτέλεση των τεχνικών εργασιών και ανταλλακτικά, καθώς επίσης και γερασμένο τροχαίο υλικό και απουσία συστημάτων ελέγχου παραβατών, τα οποία οδηγούν σε καθημερινές πολύωρες καθυστερήσεις δρομολογίων, ταλαιπωρία των επιβατών, ατυχήματα στους εργασιακούς χώρους, ξυλοδαρμό του προσωπικού επί των αμαξοστοιχιών, με συνέπεια την απαξίωση και τη δυσφήμηση του σιδηρόδρομου.
Οι εργαζόμενοι θυμίζουν ότι έχουν πολλές φορές προειδοποιήσει για αυτές τις ελλείψεις και σημειώνουν: «Εύλογα θα έλεγε κανείς ότι η Ελλάδα αντιμετωπίζεται ως μπανανία και γι’ αυτό σίγουρα υπάρχουν ευθύνες καθότι δεν υπάρχει ο απαραίτητος έλεγχος για την πιστή εφαρμογή-τήρηση των όρων της σύμβασης που έχει υπογραφεί μεταξύ των δύο πλευρών, κυβέρνησης και Hellenic Train». Ζητούν συνάντηση με εκπροσώπους των κομμάτων για να αναδείξουν τα τεράστια κενά που καθιστούν απαραίτητα τον εκσυγχρονισμό των τεχνικών εγκαταστάσεων, τις άμεσες προσλήψεις και την αγορά σύγχρονου τροχαίου υλικού.
Τα βαγόνια του Μετρό που βγάζουν καπνούς και οι πόρτες του Ηλεκτρικού που ανοίγουν εν κινήσει
Καθημερινά συμβάντα που θέτουν σε κίνδυνο τη ζωή των επιβατών δείχνοντας ότι και τα υπόλοιπα μέσα σταθερής τροχιάς ακολουθούν την πορεία απαξίωσης του σιδηροδρόμου
Την πορεία της απαξίωσης του σιδηροδρόμου ακολουθούν δυστυχώς και τα υπόλοιπα μέσα σταθερής τροχιάς, τα μόνα που θα μπορούσαν να δώσουν αξιόπιστη λύση στο συγκοινωνιακό πρόβλημα της Αττικής.
Τις τελευταίες εβδομάδες πυκνώνουν επικίνδυνα τα περιστατικά στις τρεις γραμμές του Μετρό της Αθήνας που δείχνουν ότι το τροχαίο υλικό ηλικίας και άνω των 40 ετών δεν μπορεί να ανταποκριθεί στις ολοένα αυξανόμενες ανάγκες και η άρνηση της κυβέρνησης να προχωρήσει σε νέες προμήθειες οδηγεί σε καθυστερήσεις δρομολογίων, ταλαιπωρία των επιβατών και πιθανά ατυχήματα. Ας δούμε κάποια πρόσφατα συμβάντα:
● Το βράδυ του Σαββάτου 11 Ιανουαρίου, επιβάτες διαμαρτύρονται για συρμό που βγάζει καπνούς στον σταθμό Αιγάλεω της γραμμής 3 (Αεροδρόμιο-Δημοτικό Θέατρο). Ο συρμός αποσύρεται, αλλά η αρμόδια εταιρεία ΣΤΑΣΥ υποστηρίζει πως δεν υπήρξαν καπνοί παρά μόνο «έντονη μυρωδιά που προκλήθηκε κατά το φρενάρισμα».
● Νωρίς το πρωί της 4ης Ιανουαρίου, συρμός στα Ανω Πατήσια (Γραμμή Πειραιάς-Κηφισιά) δεν μπορούσε να κλείσει τις πόρτες του και εκκενώθηκε από επιβάτες. Την ίδια μέρα συρμός στη γραμμή 3 στο Μοναστηράκι με κατεύθυνση προς Αεροδρόμιο εκκενώθηκε προκαλώντας συνωστισμό στην αποβάθρα, αφού προηγουμένως αναβόσβηναν επί ώρα τα φώτα του και δεν ξεκινούσε.
● Ανήμερα Πρωτοχρονιά στις 6.25 το πρωί, συρμός κινήθηκε με ανοικτές τις πόρτες μεταξύ Περισσού-Ανω Πατησίων. Η ΣΤΑΣΥ μιλά για «στιγμιαίο άνοιγμα και κλείσιμο των θυρών», αλλά ο συγκεκριμένος συρμός είναι ένα από τα 14 τρένα που πρωτοκυκλοφόρησαν το 1984 και η κυβέρνηση Μητσοτάκη συμφώνησε το 2022 να δώσει 70 εκατομμύρια ευρώ για να ανακατασκευαστούν. Μάλιστα, αντί για την παράδοση των 14 ανακατασκευασμένων μέσα στο 2025, τον ερχόμενο Οκτώβριο αναμένεται να παραδοθεί το πρώτο για να ξεκινήσουν οι εργασίες στα υπόλοιπα.
● Στις 30 Δεκεμβρίου 2024, στις 15.20, σε βαγόνι και πάλι της γραμμής 1 στο Μοσχάτο, εμφανίστηκαν καπνοί. Ο συρμός εκκενώθηκε από επιβάτες. Γενικά στη γραμμή 1, υπολογίζεται ότι αντί για τους 23 συρμούς που θα έπρεπε, κυκλοφορούν σήμερα μόλις 13, εκ των οποίων οι 4 είναι «δανεικοί» από το υπόγειο μετρό. Μάλιστα οι συγκεκριμένοι 4 συρμοί, κατασκευής του 1999, δεν διαθέτουν κλιματισμό, καθιστώντας την παραμονή των επιβατών ανυπόφορη στους καλοκαιρινούς μήνες.
Εννοείται ότι κάθε ένα από αυτά τα περιστατικά προκαλεί διακοπή των δρομολογίων μέχρι να αποσυρθούν από την κυκλοφορία οι συρμοί που εμφανίζουν βλάβες και τεράστια αναστάτωση στο δίκτυο του Μετρό. Οι καθυστερήσεις που προκαλούνται έρχονται να προστεθούν στις άλλες καθυστερήσεις οι οποίες είναι αποτέλεσμα της γενικευμένης έλλειψης τροχαίου υλικού σε όλες τις γραμμές.
Η κυβέρνηση που ξόδεψε πολλά δισεκατομμύρια σε απευθείας αναθέσεις δεν επέλεξε να προχωρήσει σε διαγωνισμούς για την προμήθεια νέων συρμών, οι οποίοι μάλιστα δεν υπάρχουν έτοιμοι σε κάποιο «ράφι», αλλά κατασκευάζονται πάντοτε σύμφωνα με τις προδιαγραφές κάθε δικτύου.
Ταλαιπωρία τουριστών
Εκτός από τη γραμμή Πειραιάς-Κηφισιά που «λειτουργεί» με 13 συρμούς αντί για 23, ενδεικτικές της υποβάθμισης είναι και οι τεράστιες ελλείψεις στη γραμμή του Αεροδρομίου, η οποία θα έπρεπε να εξυπηρετεί με τον καλύτερο τρόπο τους χιλιάδες τουρίστες που φθάνουν στη χώρα μας.
Η γραμμή αυτή επεκτάθηκε το 2022 για να φθάσει ώς τον Πειραιά και μεγάλωσε η διάρκεια των δρομολογίων της. Ομως, τα ειδικά τρένα που φθάνουν στο Αεροδρόμιο παραμένουν 7, όσα δηλαδή ήταν εδώ και 20 χρόνια.
Το αποτέλεσμα είναι τα δρομολόγια του Αεροδρομίου να έχουν αραιώσει σε συχνότητα και οι επιβάτες να στοιβάζονται σαν σαρδέλες. Μαζί με τους τουρίστες που παίρνουν έτσι μια πρώτη πικρή γεύση, ταλαιπωρούνται και χιλιάδες επιβάτες που ξεκινούν από τα Μεσόγεια με προορισμό τις κεντρικές συνοικίες.
Σύμφωνα με πληροφορίες, η κυβέρνηση προσανατολίζεται και πάλι στην ανακατασκευή συρμών και όχι στην προμήθεια νέου τροχαίου υλικού, επικαλούμενη την έλλειψη πόρων. Πάντως αύριο ετοιμάζεται να ανακοινώσει πανηγυρικά το νέο σύστημα αγοράς εισιτηρίου μέσα στο μετρό με τη χρήση πιστωτικής/τραπεζικής κάρτας...
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας