Πληθαίνουν με σταθερό ρυθμό οι αμφιβολίες, οι ενστάσεις, οι λογικές απορίες, οι αναπάντητες ερωτήσεις και οι πληροφορίες σχετικά με την ασφαλή λειτουργία του Μετρό Θεσσαλονίκης στις 30 Νοεμβρίου, όπως έχει ανακοινώσει η κυβέρνηση και υποστηρίζουν οι υπεύθυνοι της «Ελληνικό Μετρό», αλλά όχι της ΤΗΕΜΑ, της κοινοπραξίας δηλαδή που έχει αναλάβει τη λειτουργία του μέσου.
Παράλληλα με αυτά, τις τελευταίες μέρες η «Εφ.Συν.» έγινε κοινωνός πληροφοριών για ατυχήματα κατά τα δοκιμαστικά των συρμών, πληροφορίες οι οποίες λόγω της σοβαρότητάς τους ζητούν επειγόντως μια καθαρή απάντηση.
Η τελευταία παρέμβαση στη Βουλή έγινε από τους βουλευτές του ΚΚΕ Γιάννη Δελή και Λεωνίδα Στολτίδη, οι οποίοι με ερώτησή τους στον Χρήστο Σταϊκούρα, υπουργό Μεταφορών και Υποδομών, ζητούν από την κυβέρνηση να πάρει τα απαραίτητα μέτρα για την επιτυχή ολοκλήρωση των δοκιμών ασφάλειας και λειτουργικότητας όλων των συστημάτων του Μετρό Θεσσαλονίκης πριν από την παράδοση και έναρξη λειτουργίας του, με ιδιαίτερη παρατήρηση σχετικά με την επαρκή εκπαίδευση και κατάρτιση του προσωπικού της εταιρείας λειτουργίας σε πραγματικές συνθήκες.
Ελλιπείς δοκιμές
Οι βουλευτές σημειώνουν ότι «με την ανακοίνωση της έναρξης της λειτουργίας του Μετρό και μετά το προδιαγεγραμμένο έγκλημα στα Τέμπη εγείρονται πολλά ερωτήματα όσον αφορά την ασφαλή λειτουργία της υποδομής τόσο για το επιβατικό κοινό όσο και για τους εργαζόμενους», αφού «δεκάδες δημοσιεύματα στον Τύπο μιλούν για παραλείψεις και καθυστερήσεις που πηγαίνουν να μπουν κάτω από το χαλί προκειμένου να υλοποιήσει τη δέσμευσή της η κυβέρνηση για παράδοση του Μετρό Θεσσαλονίκης στις 30 Νοεμβρίου, διακινδυνεύοντας την ασφάλεια του επιβατικού κοινού».
Ποια δημοσιεύματα επικαλούνται; «Ο διευθύνων σύμβουλος της «Ελληνικό Μετρό Α.Ε.» κ. Κουρέτας σε συνέντευξή του σε ραδιοφωνικό σταθμό αναιρεί ουσιαστικά τις δηλώσεις του πρώην προέδρου της «Ελληνικό Μετρό. Α.Ε» κ. Ταχιάου που στο παρελθόν (σ.σ. τον Μάιο του 2020 στο ΑΠΕ-ΜΠΕ) μιλούσε για δοκιμαστικά δρομολόγια διάρκειας 18 μηνών».
Προσθέτουν ακόμη οι βουλευτές του ΚΚΕ ότι, «καθόσον είμαστε σε θέση να γνωρίζουμε, ουσιαστικές δοκιμές του στόλου δεν έχουν γίνει όλα αυτά τα χρόνια παρά μόνο δοκιμές μεμονωμένων συρμών, που σε καμία των περιπτώσεων δεν συνιστούν δοκιμαστικά δρομολόγια. Με αποτέλεσμα να εγείρονται ερωτήματα για το εάν η διαδικασία που ακολουθείται είναι εναρμονισμένη με τα διεθνή πρότυπα ασφάλειας».
Παράλληλα επικαλούνται ότι σε «πρόσφατο ρεπορτάζ του τηλεοπτικού σταθμού ΣΚΑΪ στο Μετρό Θεσσαλονίκης εμφανίζονται στο κέντρο ελέγχου όλοι οι συρμοί με κόκκινη σήμανση πάνω στο αναγνωριστικό τους, γεγονός που υποδηλώνει μεγάλο σφάλμα (major fault). Και αναρωτιόμαστε πώς γίνεται τα περίφημα δοκιμαστικά δρομολόγια να γίνονται σε συρμούς με σφάλματα και όχι σε μια υγιή κατάσταση, μόλις δύο μήνες πριν από την ανακοινωμένη από την κυβέρνηση λειτουργία του Μετρό Θεσσαλονίκης».
Προσθέτουν στα ανωτέρω πληροφορίες που λένε ότι «το πολυδιαφημισμένο σύστημα αυτόματου χειρισμού των συρμών ATS, όπως επίσης και άλλα κρίσιμα συστήματα ασφάλειας και λειτουργίας, όπως το CBACS, το κεντρικό σύστημα διαχείρισης του εξοπλισμού των σταθμών, και το CBACS-Safe, το σύστημα διαχείρισης σεναρίων πυρκαγιάς, το σύστημα ACCESS-Intrusion, έχουν αυτή τη στιγμή αρκετά προβλήματα, τα οποία είναι αδύνατον να επιλυθούν από την κοινοπραξία κατασκευής και να γίνουν επαρκείς δοκιμές μέσα στους δύο μήνες που απομένουν από την ανακοινωμένη ημερομηνία λειτουργίας. Συνεπώς, για ακόμη μία φορά ακολουθείται από την κυβέρνηση η τακτική τού «πάμε και όπου βγει»».
Και καταλήγουν σε δύο λογικά ερωτήματα: «Σε ποιες συνθήκες έχει εκπαιδευτεί το προσωπικό της εταιρείας (σ.σ.: ΤΗΕΜΑ) εφόσον τρέχουν παράλληλα κατασκευή, δοκιμές και εκπαιδεύσεις προσωπικού; Πώς είναι δυνατόν να εκπαιδεύονται επαρκώς εργαζόμενοι σε ένα σύστημα που αυτή τη στιγμή δεν είναι πλήρως λειτουργικό;».
Οι ενστάσεις
Οι παρατηρήσεις, οι πληροφορίες, τα σχόλια και οι ερωτήσεις των βουλευτών δεν αναφέρονται σε κάποιο αόριστο θεωρητικό ζήτημα αλλά σε αυτό που αποκαλείται ασφάλεια των επιβατών του Μετρό Θεσσαλονίκης όταν αυτό δοθεί σε εμπορική χρήση.
Λίγες μέρες νωρίτερα, ενστάσεις είχε καταθέσει ο πρώην πρόεδρος της «Αττικό Μετρό», καθηγητής στο Πολυτεχνείο Θεσσαλονίκης, Γιάννης Μυλόπουλος, που υποστήριζε ότι τα δοκιμαστικά πρέπει να κρατήσουν 18 μήνες, όχι λιγότερο, και ζητούσε απάντηση από την κοινοπραξία ΤΗΕΜΑ, μόνο που στη θέση της απάντησε ο κ. Κουρέτας.
Η «Εφ.Συν.» προσθέτει σήμερα πληροφορίες που ήρθαν σε γνώση μας και μοιάζουν με αποτελέσματα όλων των προηγούμενων παρατηρήσεων και ζητά απάντηση επί συγκεκριμένων ερωτημάτων: Αληθεύει ότι προ δεκαπενθημέρου, περίπου, υπήρξε εκτροχιασμός βαγονιού κατά τα δοκιμαστικά δρομολόγια, με τη ζημιά να ανέρχεται σε 600.000 ευρώ περίπου; Αληθεύει ότι καταγράφηκε και μετωπική σύγκρουση συρμών στο αμαξοστάσιο της Πυλαίας και ευτυχώς είχαν την ελάχιστη ταχύτητα, οπότε δεν υπήρξαν ζημιές και βαρύτερες συνέπειες;
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας