Αθήνα, 23°C
Αθήνα
Σποραδικές νεφώσεις
23°C
24.1° 21.5°
3 BF
71%
Θεσσαλονίκη
Σποραδικές νεφώσεις
19°C
20.5° 17.2°
1 BF
63%
Πάτρα
Αίθριος καιρός
23°C
23.8° 22.7°
1 BF
69%
Ιωάννινα
Ελαφρές νεφώσεις
13°C
12.9° 12.9°
0 BF
100%
Αλεξανδρούπολη
Ελαφρές νεφώσεις
17°C
20.2° 16.9°
3 BF
72%
Βέροια
Αυξημένες νεφώσεις
16°C
17.0° 15.1°
1 BF
68%
Κοζάνη
Ελαφρές νεφώσεις
13°C
13.7° 12.3°
0 BF
54%
Αγρίνιο
Σποραδικές νεφώσεις
23°C
23.1° 23.1°
0 BF
53%
Ηράκλειο
Ελαφρές νεφώσεις
25°C
26.4° 23.8°
3 BF
77%
Μυτιλήνη
Σποραδικές νεφώσεις
23°C
23.9° 20.7°
2 BF
64%
Ερμούπολη
Ελαφρές νεφώσεις
24°C
24.4° 23.3°
4 BF
64%
Σκόπελος
Σποραδικές νεφώσεις
21°C
20.7° 19.0°
2 BF
68%
Κεφαλονιά
Αίθριος καιρός
23°C
22.9° 22.9°
2 BF
73%
Λάρισα
Ελαφρές νεφώσεις
18°C
20.2° 17.9°
0 BF
59%
Λαμία
Αυξημένες νεφώσεις
22°C
22.2° 21.2°
1 BF
59%
Ρόδος
Ελαφρές νεφώσεις
25°C
25.4° 23.8°
2 BF
81%
Χαλκίδα
Αραιές νεφώσεις
23°C
24.0° 21.7°
2 BF
60%
Καβάλα
Ελαφρές νεφώσεις
19°C
18.8° 18.3°
3 BF
74%
Κατερίνη
Αυξημένες νεφώσεις
16°C
17.7° 15.8°
2 BF
68%
Καστοριά
Αυξημένες νεφώσεις
14°C
14.1° 14.1°
1 BF
77%
ΜΕΝΟΥ
Κυριακή, 13 Οκτωβρίου, 2024

Ξετυλίγουν το κουβάρι του πολύνεκρου ναυαγίου UPD

Με το Λιμενικό να αποφεύγει να δώσει απαντήσεις στα πολλά ερωτήματα που εύλογα τέθηκαν μετά την τραγωδία στα ανοικτά της Πύλου οι συμπληρωματικές καταθέσεις διασωθέντων επιχειρούν να ρίξουν φως στα αίτια του ναυαγίου.

Ενόψει των απολογιών στον ανακριτή εννέα συλληφθέντων Αιγυπτίων οι οποίοι βρίσκονται αντιμέτωποι με βαριές κατηγορίες (αρνούνται ότι έχουν σχέση με αυτά που τους κατηγορούν), οι συμπληρωματικές καταθέσεις που έδωσαν εννέα διασωθέντες το Σαββατοκύριακο δημιουργούν νέα δεδομένα.

Οι καταθέσεις

Σύμφωνα με την «Καθημερινή», με μικρές διαφοροποιήσεις υποστήριξαν (στην ανακρίτρια που προΐσταται της έρευνας) ότι το ναυάγιο προκλήθηκε όταν το ελληνικό πλοίο έδεσε με σχοινί το αλιευτικό και προσπάθησε να το τραβήξει.

Το iΕidiseis παρουσιάζει επίμαχα αποσπάσματα των καταθέσεων που οδηγούν στις συνθήκες της βύθισης του αλιευτικού.

«Το βράδυ της τελευταίας ημέρας μας προσέγγισε το ελληνικό πλοίο και ο καπετάνιος δέχτηκε τη βοήθεια γιατί ο κόσμος είχε αρχίσει και εξαγριωνόταν. Το πλοίο μας ήταν σταματημένο, δε λειτουργούσε η μηχανή. Το ελληνικό πλοίο έριξε σχοινί και το δέσαμε αλλά δεν πρόλαβε να μας μετακινήσει, όλος ο κόσμος έκανε φασαρία, κάποιοι ζητούσαν βοήθεια και κάποιοι άλλοι ήθελαν να πάνε στην Ιταλία. Το πλοίο μας τότε από το δυνατό τράβηγμα πήρε μία πρώτη κλίση και μετά μία δεύτερη και κατέληξε στο νερό» φέρεται να καταθέτει ένας εκ των διασωθέντων.

«Ήρθε το ελληνικό πλοίο να μας τραβήξει, έκανε μία κλίση το δικό μας καράβι αναλόγως που πήγαινε ο κόσμος. Κλίση αριστερά ο κόσμος δεξιά στην άλλη κλίση δεξιά ο κόσμος πήγαινε αριστερά, άλλη μία κλίση και έφυγε το καράβι. Είχε κύματα που δεν ήταν ψηλά αλλά το καράβι επειδή ήταν υπερφορτωμένο έφυγε και αναποδογύρισε. Όταν έδεσε το ελληνικό πλοίο τα σχοινιά ο κόσμος ηρέμησε. Πιστεύω ότι το τράβηξαν πιο γρήγορα και κουνήθηκε. Έπεσα κάτω από το καράβι στη θάλασσα και προσπάθησα να ανέβω επάνω στην επιφάνεια. Το πλοίο γύρισε ανάποδα και το πάνω έγινε κάτω. Το 95% που σώθηκε ήταν στο κατάστρωμα. Μετά ανέβηκαν 90 άτομα επάνω στο πλοίο, έμεινε ένα τετραγωνικό μέτρο από το πλοίο πάνω στο νερό. Φωνάζαμε βοήθεια», αναφέρει ένας δεύτερος.

Ανάλογη είναι και η μαρτυρία που δίνει Σύρος επιζών του πολύνεκρου ναυαγίου, σε εκπρόσωπο της οργάνωσης Consolidated Rescue Group.

«Όλοι οι επιζώντες μετανάστες είπαν ότι το ελληνικό Λιμενικό μας βούλιαξε», αναφέρει στη μαρτύρια του ο Σύρος επιζών. «Μας έδεσαν με μόνο ένα σκοινί. Αφού έδεσαν το σκάφος, ξεκίνησαν γρήγορα. Τότε το σκάφος έχασε την ισορροπία του [...] Πρώτα το σκάφος έγειρε προς τα αριστερά, μετά δεξιά, μετά αριστερά και μετά αναποδογύρισε. Τότε οι μετανάστες έπεσαν στη θάλασσα» ανέφερε.

Μια τρίτη κατάθεση που δόθηκε, δεν απέχει από τις προηγούμενες δύο.

«Όταν πλησίασε το ελληνικό πλοίο έδεσε σχοινί στο μπροστινό μέρος του πλοίου μας και ξεκίνησε να μας τραβάει αργά, όμως το σχοινί κόπηκε. Μετά έδεσαν άλλο σχοινί, το έδεσαν δύο φορές αυτό. Είδα με τα μάτια μου ότι έριξαν τα σχοινιά, όμως καθόμουν σε απόσταση και έβλεπα θολά, δεν είδα καθαρά. Αυτοί που ήταν μπροστά είδαν πιο καθαρά. Τη δεύτερη φορά που το έδεσαν στην αρχή αισθανθήκαμε ότι μας τραβάνε, μετά το πλοίο μας πήρε κλίση. Το ελληνικό πλοίο ανέπτυξε ταχύτητα και εμείς φωνάζαμε στα αγγλικά «στοπ», όλοι φωνάζαμε αλλά αυτοί δεν μας καταλάβαιναν. Όταν αρχικά έριξαν το σχοινί εμείς ήμασταν ήρεμοι γιατί νομίζαμε ότι θα μας πάνε στην Ιταλία. Η θάλασσα είχε λίγο κύμα. Η πρώτη κλίση ήταν αριστερά και μετά δεξιά και μετά γύρισε ανάποδα το πλοίο μας. Την πρώτη φορά κατέβηκα στο νερό και μετά ανέβηκα στο ανάποδο του καραβιού. Καθένας προσπαθούσε να πνίξει τον άλλον για να ανέβει αυτός. Μετά το πλοίο άρχισε να βυθίζεται».

Ένας ακόμα επιζών, σύμφωνα με το iΕidiseis, καταθέτει: «Όταν εμφανίστηκε το ελληνικό καράβι, ένα μέλος του πληρώματος φοβήθηκε ότι ο κόσμος που ήταν εξαγριωμένος θα χτυπούσε τον καπετάνιο λόγω της δίψας και της πείνας και μας είπε ότι το ελληνικό πλοίο θα προχωρούσε μπροστά μας και θα μας πήγαινε στα ιταλικά ύδατα. Μας είπε ότι σε δύο ώρες θα ήμασταν στην Ιταλία. Το ακολουθήσαμε για λίγο αλλά μετά χάλασε η μηχανή του πλοίου μας. Όταν το ελληνικό πλοίο κατάλαβε ότι σταματήσαμε γύρισε πίσω. Τότε έριξε ένα σχοινί και το έδεσαν μπροστά στο πλοίο μας. Εγώ ήμουν πίσω, ήταν νύχτα, το ότι έδεσαν σχοινί μου το είπαν τα παιδιά που ήταν μπροστά αλλά το αισθάνθηκα και εγώ γιατί μετά κινηθήκαμε όχι όμως πάνω από δύο λεπτά. Είπαμε τότε σταμάτα-σταμάτα γιατί πήρε κλίση το πλοίο μας. Θεωρώ ότι το ναυάγιο οφείλεται στο ότι το καράβι μας ήταν σε κακή κατάσταση και υπερφορτωμένο και ότι δεν έπρεπε να γίνει το τράβηγμα».

Ακολουθούν άλλες τρεις καταθέσεις με την πρώτη να εστιάζει στο γεγονός πως «το αλιευτικό ήταν υπερφορτωμένο», τη δεύτερη στο γεγονός πως «ήρθαν όλοι οι άνθρωποι από τη μία μεριά και πήρε κλίση» το σκάφος και η τρίτη για «ένα σχοινί» που δεν είδε ο ίδιος αλλά όπως το είπαν χρησιμοποιήθηκε γιατί «ήθελαν να μας τραβήξουν».

Διαψεύδει το Λιμενικό

Το Λιμενικό διαψεύδει την εκδοχή της ρυμούλκησης του αλιευτικού σκάφους κατηγορηματικά και μιλά μόνο για παροχή τροφοεφοδίων στους επιβαίνοντες του αλιευτικού.

 

«Η απόφαση της ελληνικής ακτοφυλακής να μην επέμβει σε ένα θανατηφόρο ναυάγιο έχει εγείρει ανησυχίες ότι η ευθυγράμμιση των συμφερόντων μεταξύ των λαθρεμπόρων, που πληρώνονται για να φτάσουν στην Ιταλία, και των ελληνικών αρχών, που προτιμούν οι μετανάστες να είναι το πρόβλημα της Ιταλίας, οδήγησε σε καταστροφή που μπoρούσε να αποφευχθεί» αναφέρουν οι New York Times.  

► «Είναι φρικτό αυτό που συνέβη» ανέφερε η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν ερωτηθείσα για το ναυάγιο έξω από την Πύλο κατά τη διάρκεια συνέντευξης τύπου που παραχώρησε στις Βρυξέλλες.

Στη Μαλακάσα

Στο μεταξύ, συνεχίζεται από το υπουργείο Μετανάστευσης και Ασύλου η περίθαλψη των διασωθέντων στο Κέντρο Υποδοχής και Ταυτοποίησης (ΚΥΤ) Μαλακάσας. Στη συγκεκριμένη δομή έχουν μεταφερθεί, μέχρι στιγμής, συνοδευόμενοι από κλιμάκια του υπουργείου, συνολικά 86 διασωθέντες, συμπεριλαμβανομένων 5 ασυνόδευτων ανηλίκων. Οι ανήλικοι, στη συνέχεια, μεταφέρθηκαν σε Δομές Επείγουσας Φιλοξενίας. Ανάμεσα στους 86 βρίσκονται και 10 άτομα τα οποία νοσηλεύονταν μέχρι πρότινος στο νοσοκομείο της Καλαμάτας και μεταφέρθηκαν στο ΚΥΤ Μαλακάσας χθες το απόγευμα.

Στους διασωθέντες έχει προσφερθεί ο απαραίτητος ρουχισμός, παρέχονται τα απαραίτητα γεύματα και διαμένουν σε οικίσκους της δομής. Επιπλέον, έχουν δημιουργηθεί και δωμάτια επικοινωνίας, στα οποία οι ωφελούμενοι έχουν τη δυνατότητα πρόσβασης στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για επικοινωνία με τους οικείους τους.

Στη δομή της Μαλακάσας πραγματοποιούνται υποδοχή, καταγραφή και ταυτοποίηση των διασωθέντων, ενώ οι υπεύθυνοι τους έχουν ενημερώσει για τα δικαιώματά τους. Σε αυτό το πλαίσιο, συνεχίζονται οι διαδικασίες αιτήσεων διεθνούς προστασίας.


► Σε νέα συγκέντρωση διαμαρτυρίας, για το ναυάγιο στην Πύλο καλούν σήμερα, μετά τις 18:00, στο άγαλμα του Βενιζέλου, στο κέντρο της Θεσσαλονίκης μέλη αντιρατσιστικών οργανώσεων και άλλων συλλογικοτήτων της Θεσσαλονίκης.

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS
Ξετυλίγουν το κουβάρι του πολύνεκρου ναυαγίου

ΣΧΕΤΙΚΑ ΝΕΑ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΕ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας