Την έντονη ανησυχία τους για το νέο μοντέλο των απομονωμένων και περίκλειστων προσφυγικών δομών εκφράζουν οι Συντονιστές και Συντονίστριες Εκπαίδευσης Προσφύγων (ΣΕΠ) από 32 προσφυγικές δομές σε όλη τη χώρα, επισημαίνοντας με ανοιχτή επιστολή τους στο υπουργείο Μετανάστευσης και Ασύλου και στο υπουργείο Παιδείας τα σοβαρά προβλήματα που ενέχουν οι νέου τύπου δομές για την εκπαίδευση των προσφυγόπουλων.
Οι ΣΕΠ κάνουν λόγο για δομές-ανοιχτές φυλακές, οι οποίες είναι απομακρυσμένες από τον αστικό ιστό, έχουν τσιμεντένια περίφραξη ύψους τριών μέτρων και εσωτερικά χωρίζονται σε διαφορετικούς τομείς με διπλή περίφραξη και λεπιδωτό συρματόπλεγμα και φυλάσσονται από ιδιωτικές εταιρείες ασφάλειας εν είδει κλουβιού.
Η είσοδος και η έξοδος των προσφύγων και του προσωπικού επιτρέπεται μόνο σε καθορισμένα χρονικά διαστήματα μέσα στο εικοσιτετράωρο, ενώ απαγορεύεται η πρόσβαση σε οποιοδήποτε «μη εξουσιοδοτημένο πρόσωπο», πρακτικά σε οποιονδήποτε δεν φιλοξενείται ή δεν εργάζεται στη δομή. Σημειώνονται επίσης απαγορεύσεις στην πρόσβαση εργαζομένων εκτός του καθορισμένου ωραρίου ή για λόγους που δεν περιλαμβάνονται άμεσα στα αυστηρά καθορισμένα καθήκοντα, όπως για τη διανομή ρούχων ή σχολικών ειδών.
Η είσοδος των προσφύγων και του προσωπικού τόσο στη δομή όσο και στα εσωτερικά τμήματα ελέγχεται με συστήματα επιτήρησης, όπως πολλαπλά τουρνικέ, έρευνα αποσκευών και πορτ μπαγκάζ των οχημάτων των εργαζομένων, σωματική έρευνα, ακτίνες Χ, ντρόουν και κάμερες κλειστού κυκλώματος και συστήματα τεχνητής νοημοσύνης για ανίχνευση μη συνηθισμένης κίνησης.
Την ώρα που αυξάνεται το προσωπικό φύλαξης, παραμένουν σοβαρά υποστελεχωμένες οι κοινωνικές και υγειονομικές υπηρεσίες, ενώ σημειώνονται μεγάλες ελλείψεις σε γιατρούς και επιστήμονες υγείας, όπως και σε διερμηνείς και μεταφραστές.
Αντί για την ενίσχυση του αισθήματος ασφάλειας των προσφύγων, που αποτελεί τον διακηρυγμένο στόχο του υπουργείου Μετανάστευσης και Ασύλου, οι νέου τύπου δομές δημιουργούν ανυπέρβλητα προβλήματα πρόσβασης των προσφύγων μαθητών στη δημόσια εκπαίδευση, λόγω της μεγάλης απόστασης της δομής από τα σχολεία, ενώ περιορίζουν δραστικά την επικοινωνία των προσφυγόπουλων με συνομηλίκους τους εκτός δομής, όπως και καθιστούν αδύνατη τη συμμετοχή τους σε εκδρομές, ομαδικές δραστηριότητες και άλλες δράσεις κοινωνικής ένταξης. Αποτρέπουν επίσης την επικοινωνία των γονέων και κηδεμόνων των προσφυγόπουλων με τους εκπαιδευτικούς και τους γονείς και κηδεμόνες των άλλων μαθητών και δημιουργούν ασφυκτικό πλαίσιο διαβίωσης των προσφύγων και εργασίας του προσωπικού.
Οι 32 ΣΕΠ που υπογράφουν επωνύμως την ανοιχτή επιστολή (από δομές σε Αθήνα, Αλεξάνδρεια, Δυτική Αττική, Δράμα, Θερμοπύλες, Θεσσαλονίκη, Θήβα, Ιωάννινα, Καβάλα, Κατσικά, Λιβαδειά, Πειραιά, Πέλλα, Ριτσώνα, Σάμο, Σέρρες, Σχιστό, Χίο) ζητούν νέα μοντέλα αξιοπρεπούς διαβίωσης των προσφύγων σε μικρές αυτόνομες δομές μέσα στον αστικό ιστό και προστασία των εργαζόμενων εκπαιδευτικών και των μαθητών προσφύγων «από αυτές τις εξαντλητικές και ταπεινωτικές καθημερινές διαδικασίες ελέγχου και επιτήρησης».
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας