• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    28°C 25.1°C / 29.3°C
    3 BF
    50%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    23°C 21.6°C / 25.2°C
    2 BF
    67%
  • Πάτρα
    Αυξημένες νεφώσεις
    26°C 25.0°C / 26.0°C
    1 BF
    70%
  • Ιωάννινα
    Αραιές νεφώσεις
    17°C 16.9°C / 16.9°C
    1 BF
    100%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    23°C 22.9°C / 26.3°C
    1 BF
    73%
  • Βέροια
    Αυξημένες νεφώσεις
    22°C 20.0°C / 22.0°C
    0 BF
    72%
  • Κοζάνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    16°C 16.4°C / 18.4°C
    1 BF
    94%
  • Αγρίνιο
    Βροχοπτώσεις μέτριας έντασης
    23°C 23.1°C / 23.1°C
    1 BF
    72%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    27°C 26.6°C / 29.1°C
    3 BF
    61%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    25°C 24.0°C / 24.9°C
    3 BF
    69%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    26°C 24.8°C / 26.6°C
    2 BF
    69%
  • Σκόπελος
    Ελαφρές νεφώσεις
    26°C 24.6°C / 25.7°C
    3 BF
    69%
  • Κεφαλονιά
    Σποραδικές νεφώσεις
    22°C 21.9°C / 21.9°C
    0 BF
    88%
  • Λάρισα
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    21°C 20.9°C / 21.8°C
    0 BF
    83%
  • Λαμία
    Αυξημένες νεφώσεις
    25°C 22.5°C / 25.1°C
    2 BF
    62%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    26°C 26.0°C / 26.8°C
    5 BF
    74%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    26°C 25.3°C / 28.6°C
    2 BF
    51%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    25°C 22.3°C / 25.5°C
    0 BF
    63%
  • Κατερίνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    22°C 21.7°C / 22.8°C
    1 BF
    78%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    17°C 17.4°C / 17.4°C
    0 BF
    93%
ΜΟΤΙΟΝΤΕΑΜ/ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗΣ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

«Τρένο» πάει η σύμβαση των 930 εκατ. ευρώ

  • A-
  • A+
Η κυβέρνηση επιχειρεί να μετατρέψει σε νόμο τη σύμβαση με τους Ιταλούς ιδιοκτήτες των σιδηροδρόμων, προκειμένου να εκτελούν τα δρομολόγια προς το Αεροδρόμιο και το Αθήνα-Θεσσαλονίκη που χαρακτηρίζονται «άγονα». ● Αγονη είναι η θητεία Καραμανλή, σχολίασε ο Ν. Παππάς.

Σε νόμο του κράτους θέλει να μετατρέψει η κυβέρνηση Μητσοτάκη τη σύμβαση Δημόσιας Υπηρεσίας που υπέγραψε τον περασμένο Απρίλιο με τους Ιταλούς ιδιοκτήτες της πρώην ΤΡΑΙΝΟΣΕ (νυν Hellenic Train), για να τους δώσει 930 εκατ. ευρώ προκειμένου να εκτελούν «άγονες γραμμές» όπως το Αθήνα - Θεσσαλονίκη και τα δρομολόγια προς το Διεθνές Αεροδρόμιο Αθηνών.

Η σύμβαση υπεγράφη, μετά από πολλές παρατάσεις, στις 14 Απριλίου 2022 από τον εκπρόσωπο της κρατικής Ferrovia dello Stato Italiane (FSI) και τους υπουργούς Κ. Καραμανλή - Χρ. Σταϊκούρα, χωρίς την παρουσία δημοσιογράφων. Η επιδότηση προς τις σιδηροδρομικές επιχειρήσεις είναι τακτική που εφαρμόζεται διεθνώς καθώς τα αναπτυξιακά και περιβαλλοντικά οφέλη από τη λειτουργία του σιδηροδρόμου είναι τεράστια, αλλά και το σημαντικό κόστος υποδομής-λειτουργίας δεν μπορεί να φορτωθεί ολόκληρο στα εισιτήρια των επιβατών.

Στο αναλυτικό δημοσίευμα της «Εφ.Συν.» (22/4/2022), μετά την υπογραφή, αναφέραμε ότι η σύμβαση έχει δεκαετή διάρκεια με δυνατότητα παράτασης πέντε ετών και ετήσια κρατική επιδότηση του ελληνικού προς το ιταλικό Δημόσιο ύψους 50 εκατ. ευρώ. Βάσει αυτού, προκύπτει συνολικό κόστος 15ετίας ύψους 930 εκατομμυρίων μαζί με τον ΦΠΑ, όπως αναφέρεται και στην Εκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους που συνοδεύει το νομοσχέδιο. Τι θα κάνουν με αυτά τα χρήματα οι Ιταλοί διαχειριστές;

1. Θα εκτελούν δρομολόγια σε «άγονες γραμμές», όπως έχουν βαφτιστεί ουσιαστικά όλες εκείνες που έχουν απομείνει να εκτελούνται με σιδηρόδρομο. Περιλαμβάνονται δηλαδή όλα τα δρομολόγια ανάμεσα στα μεγαλύτερα αστικά κέντρα της χώρας (Αθήνα - Θεσσαλονίκη) ακόμη και εκείνα με τα «γρήγορα» ETR, όπου το εισιτήριο απλής διαδρομής κοστίζει 55 ευρώ (65 η Α’ θέση).

Επίσης όλα τα δρομολόγια του Προαστιακού της Αθήνας, ακόμη και το πλήθος των δρομολογίων σε Μακεδονία - Θράκη, όπου η εταιρεία κατά σύστημα καταργεί τις αμαξοστοιχίες και τις υποκαθιστά με λεωφορεία τα οποία φτάνουν με τεράστια καθυστέρηση (διότι πρέπει να κάνουν στάση στους σιδηροδρομικούς σταθμούς) σε σχέση με τα αντίστοιχα του ανταγωνιστικού ΚΤΕΛ.

Επιδοτούνται επίσης ακόμη, παρά τις αντίθετες προβλέψεις των ευρωπαϊκών κανονισμών, τα τουριστικά τρενάκια, όπως ο οδοντωτός των Καλαβρύτων και εκείνο του Πηλίου, όπου οι ενδιαφερόμενοι συχνά δυσκολεύονται να εξασφαλίσουν εισιτήριο λόγω αυξημένης ζήτησης. Εννοείται ότι στη σύμβαση δεν περιλαμβάνεται κάποια κοστολόγηση που να αναδεικνύει αν και πόσο ζημιογόνες είναι όλες οι γραμμές αυτές.

2. Θα μισθώσουν 10 νέα υδρογονοκίνητα τρένα και ακόμη 10 ηλεκτροκίνητα, τα οποία όμως θα έχει αγοράσει το ελληνικό Δημόσιο με τις διαδικασίες του Υπερταμείου που χαρακτηρίζονται από αυξημένη ευελιξία σε σχέση με τους δημόσιους διαγωνισμούς. Μάλιστα, τα τρένα αναμένεται να φτάσουν στην Ελλάδα στο τέλος του 2027, αλλά το Δημόσιο θα πληρώνει από τώρα έως τη λήξη της σύμβασης 86 εκατ. ευρώ, ενώ δεσμεύονται και πόροι 129 εκατ. από το Ταμείο Ανάκαμψης.

3. Θα καλύψουν επίσης το κόστος 47,5 εκατ. ευρώ που οι Ιταλοί δήλωσαν ότι κατέβαλαν για να ανακατασκευάσουν τις αμαξοστοιχίες ETR470. Πρόκειται για τρένα που κατασκευάστηκαν στη δεκαετία του 1990 και είχαν αποσυρθεί από το ιταλικό δίκτυο πριν αποκτήσουν νέα καριέρα «στην... Ανατολή».

Αρχικά ανακοινώθηκε ότι θα ξεκινούσαν δρομολόγια στις 25 Μαρτίου 2021 με την ονομασία «Λευκά Βέλη», αλλά καθυστέρησε η πιστοποίησή τους και ξεκίνησαν δρομολόγια στις 15 Μαΐου 2022, χωρίς να λείπουν οι τεχνικές αστοχίες και οι καθυστερήσεις. Υπενθυμίζεται ότι η ανακατασκευή αυτή έγινε στη διάρκεια των προηγούμενων ετών και ενώ η FSI λάμβανε ήδη 50 εκατομμύρια ετησίως από τότε που αγόρασε την πρώην ΤΡΑΙΝΟΣΕ έναντι 45 εκατ. ευρώ.

4. Θα προχωρήσουν σε έργα και προμήθειες, όπως πληροφοριακά συστήματα και συστήματα διαχείρισης πλήθους, χωρίς δημόσιους διαγωνισμούς αλλά με χρήματα του ελληνικού Δημοσίου, όπως και στην αναβάθμιση 15 τρένων που ανήκουν στην ΓΑΙΑΟΣΕ, δηλαδή του Υπερταμείο.

Η Σύμβαση Δημόσιας Υπηρεσίας είναι «κλειδωμένη» απέναντι και στο ενδεχόμενο κάποια μελλοντική κυβέρνηση να θέλει να τη λήξει πρόωρα ή να μην την ανανεώσει αυτόματα στη δεκαετία για ακόμη πέντε χρόνια. Λέει λοιπόν ότι σε τέτοια περίπτωση, από τη συνολική «κεφαλαιακή επένδυση του παρόχου» (με τα λεφτά του Δημοσίου), που θα είναι 163,5 εκατομμύρια ευρώ, θα επιστραφεί στον πάροχο το «υπολειπόμενο αναπόσβεστο μέρος».

Η κυβέρνηση αποφάσισε να κυρώσει τη σύμβαση Δημόσιας Υπηρεσίας με νόμο προκειμένου όσοι την υπέγραψαν να προστατευθούν από μελλοντικές ευθύνες. Ωστόσο, η διαδικασία θα είναι ταχύρρυθμη με συζήτηση στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής σήμερα και ψήφιση μεθαύριο Παρασκευή. Η στάση που θα τηρήσει η κυβέρνηση φάνηκε από την απάντηση που έστειλε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κ. Καραμανλής στην «Εφ.Συν.» τον περασμένο Απρίλιο.

Συνεχείς ακυρώσεις

Εκεί, επέρριπτε όλες τις ευθύνες για τα «στραβά» της σύμβασης στην κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ. Υποσχόταν επίσης ότι με τη συγκεκριμένη νέα σύμβαση θα αναζητούνται ευθύνες για τα δρομολόγια που δεν υλοποιούνται (σε αντίθεση με όσα προέβλεπε η παλιά του ΣΥΡΙΖΑ), οπότε θα ήταν ενδιαφέρον να μάθουμε αν αυτή η υπόσχεση έγινε και πράξη καθώς τους τελευταίους μήνες καταγράφονται συνεχείς ακυρώσεις σε συγκεκριμένες γραμμές – κυρίως στη Βόρεια Ελλάδα αλλά και στον Προαστιακό της Αττικής.

Εντονα είναι τις τελευταίες εβδομάδες τα προβλήματα και στα δρομολόγια μεταξύ Λάρισας - Θεσσαλονίκης, όπου πολλοί επιβάτες αναζητούν διέξοδο λόγω των αυξημένων τιμών στα καύσιμα. Οπως καταγγέλλουν, τα τοπικά δρομολόγια άλλαξαν ώρες για να δοθεί προτεραιότητα στα γρήγορα ETR, ενώ πληθαίνουν οι καθυστερήσεις με συνέπεια να μην μπορούν να εξυπηρετηθούν.

«Αγονη δεν είναι η γραμμή Αθήνα - Θεσσαλονίκη, όπως θέλει η σύμβαση. Αγονη είναι η θητεία Καραμανλή», σχολιάζει σε χθεσινή δήλωσή του ο αρμόδιος τομεάρχης του ΣΥΡΙΖΑ, Νίκος Παππάς. Προσθέτει ότι η σύμβαση «παρατείνει το καθεστώς των ακυρώσεων και των καθυστερήσεων των δρομολογίων», ενώ «το σιδηροδρομικό δίκτυο μένει ασυντήρητο, κρίσιμα έργα παραμένουν «παγωμένα», το απαραίτητο προσωπικό όλο και λιγοστεύει» και κατηγορεί τον υπουργό Κ. Καραμανλή ότι επέλεξε «να μη διαφυλάξει ούτε τα συμφέροντα του Δημοσίου ούτε του επιβατικού κοινού».

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Βαθιά το χέρι στην τσέπη για το ταξίδι με τo τρένo ETR 470
Μπορεί ο κεντρικός σιδηροδρομικός άξονας Αθήνας-Θεσσαλονίκης να αναβαθμίστηκε με τα δύο τρένα ETR ημερησίως, όμως αυτό γίνεται με υψηλότατη τιμή εισιτηρίου και με εμφανή την υποβάθμιση σε όλο το υπόλοιπο...
Βαθιά το χέρι στην τσέπη για το ταξίδι με τo τρένo ETR 470
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
«Μπαλάκι» οι ευθύνες για το μπάχαλο στα τρένα και αυτεπάγγελτη έρευνα
Πέρα δώθε πάνε οι ευθύνες ανάμεσα στην Hellenic Train και τον ΟΣΕ μετά το απίστευτο μπάχαλο στο σιδηροδρομικό δίκτυο και την ταλαιπωρία ωρών για πολλούς επιβάτες.
«Μπαλάκι» οι ευθύνες για το μπάχαλο στα τρένα και αυτεπάγγελτη έρευνα
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Ο εκτροχιασμός αμαξοστοιχίας αποκαλύπτει τις σοβαρές ελλείψεις
Η αμαξοστοιχία 1631 που είχε ξεκινήσει από τη Δράμα για τη Θεσσαλονίκη εκτροχιάστηκε μερικώς, καθώς βγήκαν από τις σιδηροτροχιές οι τροχοί του πρώτου βαγονιού.
Ο εκτροχιασμός αμαξοστοιχίας αποκαλύπτει τις σοβαρές ελλείψεις
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Δέσμευση Καραμανλή για αλλαγές στις «πρότυπες προτάσεις»
Μετά τις σφοδρές αντιδράσεις αντιπολίτευσης, κατασκευαστικών φορέων αλλά και ανεξάρτητων αρχών ο υπουργός δήλωσε ότι θα περιοριστούν οι εξαιρέσεις από το νομοθετικό πλαίσιο για τις δημόσιες συμβάσεις.
Δέσμευση Καραμανλή για αλλαγές στις «πρότυπες προτάσεις»
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Πρόστιμα 2 εκατ. ευρώ στην Αττική Οδό εν αναμονή κρίσιμων πορισμάτων
Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών ανακοίνωσε χθες δύο πρόστιμα του 1 εκατ. ευρώ στην παραχωρησιούχο εταιρεία και στην Αττικές Διαδρομές Α.Ε.
Πρόστιμα 2 εκατ. ευρώ στην Αττική Οδό εν αναμονή κρίσιμων πορισμάτων

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας