Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Κοινωνικό θέατρο για τις «άλλες» ζωές
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Κοινωνικό θέατρο για τις «άλλες» ζωές

  • A-
  • A+
Η δολοφονία στη Γλάδστωνος, το 2018, πόσο απέχει από τα γεγονότα που έλαβαν χώρα στο Stonewall 50 χρόνια πριν; Τέτοιου είδους ερωτήματα θέτει η παράσταση «A new era (?)», μια πρωτότυπη ιδέα που θα παρουσιαστεί στο αθηναϊκό κοινό στο six d.o.g.s., στο Μοναστηράκι (Αβραμιώτου 6-8), από τις 27 μέχρι και τις 30 Ιουνίου

Το κοινωνικό θέατρο είναι μια ομπρέλα κάτω από την οποία μπαίνουν πολλά διαφορετικά είδη θεάτρου, από το θέατρο δρόμου ώς το θέατρο του καταπιεσμένου. Είναι οποιαδήποτε παρέμβαση αξιοποιεί την τέχνη για να πραγματευτεί ένα κοινωνικό ζήτημα σε παρόντα χρόνο. Δίνει φωνή σε ανθρώπους που κάτω από άλλες συνθήκες δεν θα είχαν την ευκαιρία να αφηγηθούν τις ιστορίες τους και αναρωτιέται πάνω στα προνόμια και τα κοινωνικά δεδομένα.

Σε αυτήν την κατηγορία συμπεριλαμβάνεται και η παράσταση «A new era (?)», που θα παίζεται στο six d.o.g.s., στο Μοναστηράκι (Αβραμιώτου 6-8), από τις 27 μέχρι και τις 30 Ιουνίου. Η παράσταση είναι sold-out, αλλά υπάρχει πιθανότητα παράτασής της.

«Η δολοφονία του Ζακ Κωστόπουλου ήταν η χειρότερη έκφραση αυτής της ζωής που είναι αναλώσιμη. Δεν έχει σημασία ως τι δολοφονήθηκε -ως γκέι ή ως “επίδοξος ληστής”, όπως μετέδωσαν πολλά μίντια. Δολοφονήθηκε ως μια ζωή που δεν είχε το δικαίωμα να υπάρχει όσο του διπλανού. Αυτό είναι ανατριχιαστικό», αναφέρει χαρακτηριστικά η Αλεξάνδρα Βασιλείου στη συζήτησή μας για την παράσταση.

«Ηταν σαν ένα απόστημα να άνοιξε. Ξέραμε ότι είναι εκεί, αλλά επειδή ήταν σκεπασμένο με ένα μανίκι, δεν το βλέπαμε ή ξέραμε ότι ήταν εκεί, αλλά δεν χρειαζόταν να ασχοληθούμε και με τη δολοφονία του Ζακ. Αυτό το απόστημα όχι μόνο άνοιξε... βρόμισε ο τόπος!».

Γκέι, λεσβίες και τρανς

Η Βέρα Λάρδη ασχολείται με το κοινωνικό θέατρο. Προσπαθεί να συνδέσει την τέχνη -το θέατρο κυρίως- με την κοινωνική παρέμβαση, τη θεραπεία και την εκπαίδευση. Η Αλεξάνδρα Βασιλείου είναι κοινωνική ψυχολόγος, εργάζεται ως ψυχοθεραπεύτρια και ως εκπαιδεύτρια ενηλίκων.

Η Βέρα Λάρδη και η Αλεξάνδρα Βασιλείου είχαν τη σύλληψη της παράστασης «Α new era(?)» και τη συν-σκηνοθέτησαν με τη Μαργαρίτα Καστρινού. Την επιστημονική επιμέλεια είχαν οι Νάνσυ Παπαθανασίου, Ελενα-Ολγα Χρηστίδη (Orlando lgbt+), Λένα Ασλανίδου και Λίλη Βασιλείου (Processwork Hub).

Γι’ αυτό που ακόμα και σήμερα για κάποιους αποτελεί «απόστημα» γεννήθηκε η ιδέα της συγκεκριμένης παράστασης, η οποία πραγματεύεται τις εμπειρίες queer ατόμων της Αθήνας του 2019. Γκέι, λεσβίες και τρανς μεταφέρουν στη σκηνή τα βιώματά τους, σε ένα έργο που διαδραματίζεται μέσα σε ένα μπαρ.

Για να χτιστεί αυτή η παράσταση, οι τρεις δημιουργοί μάζεψαν αφηγήσεις από νέους ανθρώπους της ΛΟΑΤΚΙ κοινότητας -από 20 έως 30 ετών κυρίως- κι αυτές αναβιώνουν πάνω στη σκηνή. «Σαν μια μικρή κοινότητα μαζευτήκαμε, κουβεντιάσαμε μαζί τους, τους ζητήσαμε να μας μιλήσουν για τη ζωή τους, τα βιώματά τους. Μετά, με βάση αυτές τις αφηγήσεις, φτιάξαμε ένα σπονδυλωτό έργο. Στο τέλος, έχουμε κι έναν διάλογο με το κοινό», εξηγεί η Βέρα.

Οπως μας λένε οι δύο γυναίκες, επέλεξαν επαγγελματίες, γιατί θέλησαν να ανοίξουν τον προβληματισμό και στην ομάδα των ηθοποιών.

«Μέσα στην ίδια την ομάδα υπάρχει μια διεργασία για το πώς ακούω, πώς πραγματεύομαι, πώς αναβιώνω, πώς συναισθάνομαι αυτό το οποίο ένας άνθρωπος δίπλα μου βιώνει -συνομήλικός μου, γιατί είναι και παιδιά αυτής της ηλικίας, 20 με 30, οι περισσότεροι ηθοποιοί μας. Υπάρχει επίσης η ομάδα των επιστημονικών συμβούλων με τους οποίους δουλεύουμε για το περιεχόμενο, για τους θεματικούς άξονες. Και μια διεργασία είναι με τους δημοσιογράφους (γελάνε), γιατί αυτό που ανακαλύψαμε είναι ότι πράγματα που για εμάς είναι αυτονόητα δεν είναι για όλο τον κόσμο. Οι δημοσιογράφοι δεν θέτουν ερωτήσεις ανεξάρτητες από τις στερεότυπες αντιλήψεις τους για το θέμα της ομοφοβίας και της τρανσοφοβίας. Ετσι, με έναν τρόπο, έχουμε κάνει και στους δημοσιογράφους ένα σεμιναριάκι, όπου έχει χρειαστεί».

Ο δρόμος για την κόλαση...

Το πρότζεκτ ξεκίνησε πριν από πέντε χρόνια από την «Αυθεντική αντίδραση», ένα πρόγραμμα επιμόρφωσης εκπαιδευτικών. Φέτος, για πρώτη φορά ανοίγεται στο Φεστιβάλ Αθηνών. Αυτό η Αλεξάνδρα και η Βέρα το θεωρούν επίτευγμα: «Υπάρχει κόσμος ήδη ευαισθητοποιημένος που θα έρθει να το δει, αλλά δεν είναι μέσα στο πλαίσιο της ΛΟΑΤΚΙ κοινότητας. Είναι βήμα το ότι ένας άνθρωπος θεατρόφιλος θα έρθει να μας δει, όπως και το ότι η καλλιτεχνική κοινότητα ανοίγει».

Η Αλεξάνδρα υπογραμμίζει και μια άλλη παράμετρο: «Οι άνθρωποι που θα έρθουν στην παράσταση, έχουν μια συμπεριληπτική πρόθεση, θέλουν μια κοινωνία η οποία χωράει την πραγματικότητα πολλών διαφορετικών ανθρώπων. Ωστόσο, ο δρόμος για την κόλαση είναι στρωμένος με καλές προθέσεις, γιατί ακόμα και σε αυτή την κατηγορία ή ομάδα ανθρώπων υπάρχουν πολλές στερεότυπες αντιλήψεις, οι οποίες μπορεί να μην είναι με πρόθεση να ζημιώσουν ή να πληγώσουν, αλλά υπάρχουν. Ετσι, ακόμα κι αυτός ο κόσμος, ακόμα και η ίδια η ΛΟΑΤΚΙ κοινότητα έχει νόημα να πραγματεύεται συνεχώς αυτά τα θέματα».

Τι γέννησε αυτήν την παράσταση; Οι θεσμικές αλλαγές που έχουν γίνει τα τελευταία χρόνια (το σύμφωνο συμβίωσης, το νομοσχέδιο για την αναδοχή που συμπεριλαμβάνει και ομόφυλα ζευγάρια, το νομοσχέδιο για την ταυτότητα φύλου), μας λένε η Αλεξάνδρα και η Βέρα.

«Από τη μια αποτελούν κατάκτηση για τα δικαιώματα των ανθρώπων, ώστε να ζουν με αξιοπρέπεια, αλλά, ταυτόχρονα, πυροδότησαν έναν κοινωνικό διάλογο που γίνεται με έναν πάρα πολύ πολωμένο τρόπο. Η δική μας πρόθεση είναι να δημιουργήσουμε έναν όσο γίνεται ασφαλή χώρο, όπου να μπορεί να γίνει ένας δημόσιος διάλογος πέρα από την αντιπαράθεση πολωμένων απόψεων».

ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Παράσταση στη μνήμη του Ζακ
Αυτή την Κυριακή τα έσοδα της θεατρικής βραδιάς «Ποιος σκότωσε τον σκύλο τα μεσάνυχτα;» στη σκηνή του «Τζένη Καρέζη» θα διατεθούν για να στηριχτεί ο δικαστικός αγώνας της οικογένειας του άγρια δολοφονημένου...
Παράσταση στη μνήμη του Ζακ
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
«Μνήμη, συν-αίσθημα και αγωνιστικότητα»
Πέρασε ένας χρόνος από τη στυγερή δολοφονία στην οδό Γλάδστωνος, με διαδηλώσεις στον δρόμο, με την οικογένεια, τους φίλους του και πολίτες στην Ελλάδα και όλο τον κόσμο να απαιτούν δικαιοσύνη.
«Μνήμη, συν-αίσθημα και αγωνιστικότητα»
ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ
Ο Ζακ, σαν κομήτης, έριξε φως σ’ αυτούς που ζουν στο σκοτάδι
Η «Εφ.Συν.» παραβρέθηκε στην εκδήλωση της Θετικής Φωνής και του HIV in Greece στο «Ρομάντζο», που αποτελεί την αφετηρία ενός πολιτικού αρχείου του ιού στην Ελλάδα.
Ο Ζακ, σαν κομήτης, έριξε φως σ’ αυτούς που ζουν στο σκοτάδι
ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ
Μια διαφορετική πολυμεσική πλατφόρμα
Από την άγρια δολοφονία της Ελένης Τοπαλούδη και το λιντσάρισμα του Ζακ Κωστόπουλου ώς τις γυναικοκτονίες στην Κύπρο είναι προφανές πως ο δρόμος για την ισότητα είναι δύσβατος και γεμάτος εμπόδια.
Μια διαφορετική πολυμεσική πλατφόρμα
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
«Είναι κρίσιμο να καταθέσουν όσοι ήταν παρόντες»
Πoλύ σημαντική χαρακτήρισαν την επιστολή Τσίπρα προς τη μητέρα του Ζακ η Αννυ Παπαρρούσου και η Κλειώ Παπαπαντολέων και επαναλαμβάνουν την έκκληση να προσέλθουν στην ανάκριση όσοι ήταν παρόντες στο συμβάν ή να...
«Είναι κρίσιμο να καταθέσουν όσοι ήταν παρόντες»
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Ο Ζακ Ζαχαρίας Zackie και οι φίλοι του
Η πολυσχιδής και πολυτάλαντη προσωπικότητα του Ζακ Κωστόπουλου μέσα από τις μαρτυρίες ανθρώπων που τον έζησαν και τον αγάπησαν ● Η δράση του για τα δικαιώματα των οροθετικών στην οργάνωση «Θετική Φωνή», στο...
Ο Ζακ Ζαχαρίας Zackie και οι φίλοι του

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας