• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    15°C 13.2°C / 16.2°C
    2 BF
    43%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    12°C 9.8°C / 13.3°C
    0 BF
    45%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    13°C 12.0°C / 15.0°C
    3 BF
    58%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    10°C 9.9°C / 9.9°C
    1 BF
    50%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    12°C 11.9°C / 11.9°C
    3 BF
    47%
  • Βέροια
    Αυξημένες νεφώσεις
    12°C 8.9°C / 12.1°C
    1 BF
    54%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    10°C 8.4°C / 10.4°C
    3 BF
    30%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    12°C 12.4°C / 13.6°C
    1 BF
    63%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    15°C 14.4°C / 18.7°C
    4 BF
    55%
  • Μυτιλήνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    14°C 11.9°C / 13.9°C
    1 BF
    54%
  • Ερμούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    16°C 15.1°C / 16.8°C
    4 BF
    44%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    14°C 13.5°C / 14.7°C
    2 BF
    47%
  • Κεφαλονιά
    Σποραδικές νεφώσεις
    15°C 13.9°C / 14.9°C
    0 BF
    55%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    15°C 13.5°C / 14.9°C
    2 BF
    41%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    13°C 12.2°C / 13.5°C
    2 BF
    62%
  • Ρόδος
    Αραιές νεφώσεις
    15°C 14.3°C / 14.8°C
    2 BF
    57%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    15°C 13.8°C / 16.4°C
    2 BF
    43%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    11°C 11.3°C / 11.5°C
    3 BF
    47%
  • Κατερίνη
    Αραιές νεφώσεις
    12°C 9.6°C / 14.7°C
    2 BF
    59%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    11°C 10.8°C / 10.8°C
    2 BF
    65%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ο Μεσαίωνας επιστρέφει στο «νέο» εκπαιδευτικό σύστημα

  • A-
  • A+
Δημιουργία περιφερειακών πρωθυπουργίσκων με την ίδρυση του θεσμού του (μέγα) Επόπτη τόσο σε επίπεδο περιφέρειας όσο και σε επίπεδο διευθύνσεων εκπαίδευσης, ενώ ο διευθυντής γίνεται ο αιώνιος δικτατορίσκος, αφού έχει απεριόριστο δικαίωμα εκλογής, αρμοδιότητα για το 90% των ζητημάτων που αφορούν το σχολείο και αποκτά και πειθαρχικό ρόλο, ο οποίος ανήκε στα ΠΥΣΔΕ.

Τώρα που καταλάγιασε ο πολύς θόρυβος και η επικοινωνιακή καταιγίδα για το «νέο σχολείο» και την αναβάθμιση της βασικής εκπαίδευσης που ευαγγελίζεται η κυβέρνηση, ας δούμε την πραγματικότητα. Είναι πιο απογοητευτική και από τις πιο απαισιόδοξες προβλέψεις.

Δεν αφορά καν την εκπαίδευση. Πρόκειται για συγκεκριμένη πολιτική, για κάποιους γνωρίζοντες ήδη ξεπερασμένη, αφού θυμίζει τις συντηρητικές αγγλοσαξονικές επιλογές του ’80 ή τα μεταλλαγμένα νεοφιλελεύθερα πρότυπά τους σε πολιτείες των ΗΠΑ ύστερα από μεγάλες καταστροφές. Σημασία, όμως, έχει ότι προωθείται τώρα και στη χώρα μας. Χωρίς δεύτερη κουβέντα.

Ας δούμε ορισμένα βασικά χαρακτηριστικά:

Α) Διοικητική δομή

Τα συλλογικά όργανα αντικαθίστανται από μια πυραμίδα μονοπρόσωπων οργάνων, ενώ ο ρόλος τους, από σχεδιαστικός και υποστηρικτικός στην παραγωγή εκπαιδευτικού έργου, γίνεται αποκλειστικά αξιολογητικός. Ο ανώτερος αξιολογεί τον κατώτερο, ο κατώτερος τον παρακάτω κ.ο.κ. Δεν υπάρχει καμία πρόβλεψη για διαδικασίες συναπόφασης, συλλογική ή πολυσυμμετοχική και άρα διαφανή λειτουργία, ενώ ακόμα και τα Υπηρεσιακά Συμβούλια (τα μόνα που επιβίωσαν) πετούν έξω τους αιρετούς (εκλεγμένους από τους εκπαιδευτικούς) που αποτελούσαν την εγγύηση του ελέγχου από κάτω προς τα πάνω.

Οχι ότι τα ΠΥΣΠΕ και ΠΥΣΔΕ (Περιφερειακά Υπηρεσιακά Συμβούλια Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης) υπήρξαν πάντα η επιτομή της διαφάνειας και οι αιρετοί τα λευκά περιστέρια. Ομως, η κυβέρνηση αντί να ενισχύσει ελεγκτικούς μηχανισμούς οργάνων, ενισχύει αποκλειστικά και μόνο πρόσωπα με υπεραρμοδιότητες. Πόσο καθησυχαστικό μπορεί να είναι αυτό για τη σωστή και διαφανή λειτουργία του (όποιου) συστήματος;

Η λουδοβίκεια αντίληψη για τη διοίκηση και την εξουσία δεν έμεινε γνωστή στην ιστορία για τα θετικά της αποτελέσματα. Κι αν γεμίσει όλο το σύστημα διοίκησης, ακόμα και στον χώρο της εκπαίδευσης, με μικρούς Λουδοβίκους, τότε θα αντιμετωπίσουμε τα χειρότερα. Είναι δυνατόν σε εποχές τόσο απαιτητικές όσο οι σύγχρονες, η καρατόμηση (και αντικατάσταση) του ενός από τον προïστάμενό του να εγγυάται την ευρυθμία ενός ολόκληρου συστήματος, εν προκειμένω του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος; Δεν μιλάμε για ιδιωτικές ανώνυμες εταιρείες. Μιλάμε για κράτη, δημόσιες υπηρεσίες και σοβαρά κοινωνικο-πολιτικά ζητήματα. Οι δημοκρατίες και τα στοιχήματά τους είναι πολύ πιο σύνθετα πια και οι μεσαιωνικές αντιλήψεις περί την εξουσία –έστω και με τον μανδύα των νεο-φιλελεύθερων ιδεών– ούτε διορθώνουν ούτε προάγουν.

Τι βαθύ νόημα υπάρχει στη δημιουργία περιφερειακών πρωθυπουργίσκων; Διότι αυτό θα γίνει με την ίδρυση του θεσμού του (μέγα) Επόπτη τόσο σε επίπεδο περιφέρειας όσο και σε επίπεδο διευθύνσεων εκπαίδευσης. Θα είναι ο επικεφαλής όλων των εκατοντάδων Συμβούλων που θα τοποθετηθούν σε όλο το φάσμα της διοίκησης στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση.

Τι νόημα έχει η κατάργηση των ΠΕΚΕΣ, του θεσμού των Περιφερειακών Κέντρων Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού, γνωστού για τον συνεργατικό και διεπιστημονικό χαρακτήρα τους (με πλήθος δράσεων από συνέδρια και σεμινάρια έως αντιμετώπιση παιδαγωγικών ζητημάτων) από τον έναν και μοναδικό Σύμβουλο Εκπαιδευτικού Εργου; Τι νόημα και τι σκοπό έχει γενικότερα ο πολλαπλασιασμός των πάσης φύσεως Συμβούλων (διπλασιάστηκαν και έγιναν 800+) και η ανάληψη από τον καθένα ενός ατομικού πλαισίου εξουσίας; Μοιάζει για μεταρρυθμιστική ή για αναχρονιστική αυτή η αντίληψη;

Β) Μέσα στο σχολείο

Ο διευθυντής γίνεται ο αιώνιος δικτατορίσκος. Εχει απεριόριστο δικαίωμα εκλογής, αρμοδιότητα για το 90% των ζητημάτων που αφορούν το σχολείο (από τη διοίκηση και τη λειτουργία έως το εκπαιδευτικό έργο έως τον τρόπο επιβίωσης του σχολείου). Για πρώτη φορά, μάλιστα, αποκτά και πειθαρχικό ρόλο ο οποίος ανήκε στα ΠΥΣΔΕ. Κανενα όργανο ελέγχου πάνω από αυτόν. Μόνο πρόσωπα.

Οι επόπτες. Που έχουν μόνο αξιολογητικό ρόλο, όπως είπαμε. Την ίδια στιγμή, ο Σύλλογος Διδασκόντων αποδυναμώνεται δραστικά και δεν έχει καμιά ουσιαστική συμβολή, συμμετοχή και ρόλο σε κανένα από τα θέματα που απασχολούν τη σχολική κοινότητα. Ποιες είναι ο δικλίδες ασφαλείας για όλα αυτά τα ατομικά προνόμια; Είναι λύση η αντικατάσταση προσώπων; Το ξαναλέμε. Πρόκειται για σχολεία όχι εταιρείες. Δεν είναι θέμα του ενός. Ούτε είναι θέμα του ενός η δέσμευση στις απαιτήσεις των χορηγών για τη θεματική εκδήλωση, την εκδρομή, την οικονομική επιβίωση που συνδέεται με το πετρέλαιο, τη δωρεά των κομπιούτερ, των πινάκων κ.ά. Κι όμως, έτσι θα γίνει.

Γ) Υλικό μάθησης

Ποιοι είναι πυλώνες εκπαίδευσης σε δημοτικό-γυμνάσιο-λυκειο; Δίχρονη προσχολική που ήδη έχει ξεκινήσει από προηγούμενα χρόνια, θεματικές ενότητες από τις μικρές τάξεις (σεξουαλική αγωγή, ΚΟΚ, κ.ά.) και νέα προγράμματα σπουδών. Τα πρώτα έχουν ήδη πολυσυζητηθεί και εν πολλοίς δρομολογηθεί, τα τελευταία ξαφνικά απέκτησαν μορφή γρίφου.

Από τη μία, είναι έντονο το ερώτημα για καίρια βιβλία, όπως της Ιστορίας ή των Θρησκευτικών (που θα ξανα… εκσυγχρονιστούν) και από την άλλη λίγοι μπορούν να υποψιαστούν πού θα τους οδηγήσει το λεγόμενο «πολλαπλό βιβλίο» έστω κι αν, παρά τις μεγαλόστομες προαναγγελίες, θα χρειαστεί πολύ χρόνο για να καθιερωθεί. Ποιες ομάδες θα αναλάβουν τη συγγραφή των διαφορετικών βιβλίων και ποια θα είναι τα κριτήρια της συγγραφικής, ιδεολογικής, διδακτικής διαφοροποίησης; Προς το παρόν, η μοναδική απάντηση της υπουργού Παιδείας είναι: «Το ΙΕΠ είναι υπεύθυνο».

Δ) Το εξετασιοκεντρικό σύστημα

Οσοι υπακούσουν νωρίς, θα τελειώσουν το γυμνάσιο και μετά θα πάνε στις μεταγυμνασιακές σχολές κατάρτισης. Μπορεί η ηλικία των 15 χρόνων να μην είναι και η καλύτερη για τέτοιες αποφάσεις αλλά, όπως είπε και ο πρωθυπουργός, «δεν μπορούν και δεν πρέπει να πάνε όλοι στο πανεπιστήμιο». Συνεπώς, τεχνίτης από τα 15. Κι αν το μορφωτικό υπόβαθρο παραμείνει χαμηλό, ας πρόσεχαν.

Τα παιδιά, όχι οι υπεύθυνοι για το εκπαιδευτικό σύστημα. Αν πάλι, αποφασίσουν κάποια παιδιά να συνεχίσουν, τότε πρέπει να τα βγάλουν πέρα με την Τράπεζα Θεμάτων, το παράλληλο μηχανογραφικό (που αν δεν τους πάει σε ΑΕΙ θα τους πάει κατευθείαν σε ΙΕΚ κι ας είναι ακόμα υποβαθμισμένα) και –από του χρόνου– στο αυστηρό μηχανογραφικών των λίγων επιλογών. Πόσες φορές να το πούμε; Η μόρφωση δεν είναι πια δικαίωμα. Είναι προνόμιο.

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Καθαγιασμός των ιδιωτικών
​Με τον δικό του τρόπο αποφάσισε να εγκαινιάσει σήμερα τη νέα σχολική χρονιά ο πρόεδρος της αξιωματικής αντιπολίτευσης, Κυριάκος Μητσοτάκης. Θα προλογίσει ένα βιβλίο για την εκπαίδευση, το οποίο εξηγεί τα...
Καθαγιασμός των ιδιωτικών
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Eίπε - ξείπε ο Κυριάκος και τελικά εκβιασμός
Αυστηρές ποινές όπως απαγόρευση εισόδου στα σχολεία, αναστολή καθηκόντων και περικοπή μισθού προβλέπει η πολυτροπολογία που κατέθεσε η Κεραμέως ● Νωρίτερα ο Κυρ. Μητσοτάκης διαβεβαίωνε ότι «δεν θα είναι...
Eίπε - ξείπε ο Κυριάκος και τελικά εκβιασμός
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Χάλασε η φιέστα Μητσοτάκη-Κεραμέως
Σ’ ένα σόου, που ήταν φανερό ότι πήρε πολύ χρόνο να οργανωθεί, πρωθυπουργός και υπουργός Παιδείας διαφήμισαν το σχέδιο νόμου για τη βασική εκπαίδευση θέλοντας να κάμψουν τις συνεχιζόμενες σφοδρές αντιδράσεις.
Χάλασε η φιέστα Μητσοτάκη-Κεραμέως
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Το… τουρκικό μοντέλο φέρνει στα Πανεπιστήμια η Κεραμέως
Εντείνονται οι κοινωνικές και πολιτικές αντιδράσεις με αφορμή το σχέδιο νόμου Κεραμέως-Χρυσοχοΐδη που επιφυλάσσει σφαγή χιλιάδων εισακτέων και καθεστώς αστυνομοκρατίας στα ΑΕΙ.
Το… τουρκικό μοντέλο φέρνει στα Πανεπιστήμια η Κεραμέως
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Αντιδράσεις για τις αιφνιδιαστικές αλλαγές στο σύστημα πρόσβασης στα ΑΕΙ
Αστυνόμευση των πανεπιστημίων και νέος τρόπος εισαγωγής στην τριτοβάθμια θα νομοθετηθούν ταχύτατα μέσα στην έρημο της πανδημίας. Διχασμένη η πανεπιστημιακή κοινότητα σύρεται στον χορό των κυβερνώντων.
Αντιδράσεις για τις αιφνιδιαστικές αλλαγές στο σύστημα πρόσβασης στα ΑΕΙ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Στο πόδι η εκπαιδευτική κοινότητα
Επιμένει στις αντιμεταρρυθμιστικές παρεμβάσεις στον χώρο της εκπαίδευσης η κυβέρνηση. Ωστόσο, αρχίζει να υπολογίζει πολιτικό κόστος και επικοινωνιακό κέρδος σε ένα μέτωπο που ήδη βράζει.
Στο πόδι η εκπαιδευτική κοινότητα

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας