Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Οι φαντασιώσεις της Νίκης Κεραμέως

Φωτογραφία Αρχείου

EUROKINISSI/ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Οι φαντασιώσεις της Νίκης Κεραμέως

  • A-
  • A+
Τα ίδια τα στοιχεία του υπουργείου Παιδείας διαψεύδουν τη μαγική εικόνα των 17 παιδιών ανά τάξη που επινόησε η πολιτική προϊσταμένη του ● Στο 52% των τμημάτων σε Δημοτικά, Γυμνάσια και Γενικά Λύκεια φοιτούν πάνω από 21 μαθητές, ενώ δεν λείπουν και τα 30άρια και 31άρια.

«Οι τάξεις θα λειτουργήσουν σε πλήρη σύνθεση» επιμένει η υπουργός Παιδείας. Βέβαια, πλέον, αποφεύγει να αναφέρεται στον περιβόητο μέσο όρο των 17 μαθητών ανά τάξη, για τον οποίο προσπάθησε -ανεπιτυχώς- να πείσει ότι αποτελεί τον κανόνα στα ελληνικά σχολεία, ωστόσο απόφαση για τη μάσκα δεν αλλάζει. «Είναι το αποτελεσματικότερο μέτρο», λέει και ξαναλέει.

Γνωρίζει, όμως, ότι το συντριπτικό ποσοστό του μαθητικού πληθυσμού, που φτάνει στο 74% πανελλαδικώς, φοιτά σε τάξεις με περισσότερα από 18 παιδιά. Πρόκειται για πάνω από ένα 1 εκατ. μαθητές επί συνόλου 1.350.000. Γνωρίζει, επίσης, ότι περισσότερα από τα μισά παιδιά (52%), ήτοι 700.000, είναι σε τάξεις που αριθμούν περισσότερους από 21 μαθητές. Είναι βέβαιο ότι τα γνωρίζει, γιατί πρόκειται για στοιχεία του ίδιου του υπουργείου Παιδείας, τα οποία φέρνει στο φως η «Εφ.Συν.».

Τα στοιχεία, λοιπόν, που έχει στη διάθεσή του το υπουργείο Παιδείας, συνθέτουν άλλη εικόνα από αυτήν που φιλοτεχνεί η κ. Κεραμέως. Κάτι που γνωρίζουν καλά και οι εκπαιδευτικοί και οι μαθητές και οι γονείς. Δάσκαλοι μιλούν για τμήματα των 25 παιδιών, καθηγητές για τμήματα των 27-28, ενώ μαθητές και γονείς το έχουν εμπεδώσει καλά. Από ποιον, λοιπόν, η υπουργός Παιδείας προσπαθεί να τα κρύψει;

Εδώ πρέπει να θυμίσουμε την αύξηση του ανώτατου ορίου μαθητών ανά τάξη σε όλες τις βαθμίδες, η οποία συμπεριλήφθηκε στο πολυνομοσχέδιο για την παιδεία που ψηφίστηκε το καλοκαίρι. Ηδη, ξεκίνησε από Νηπιαγωγεία και από την πρώτη Δημοτικού, ενώ σε βάθος πενταετίας θα έχει ολοκληρωθεί το σχέδιο περικοπών τμημάτων και εκπαιδευτικών – διότι, προφανώς, περί αυτού πρόκειται.

Από 22 το όριο ανέβηκε στους 24 μαθητές, ενώ προβλέπεται δυνατότητα προσαύξησης κατά 10% με απόφαση του διευθυντή. Αναφέρεται, δε, ρητά πως από επταθέσιο σχολείο και άνω ο ελάχιστος αριθμός των μαθητών δεν μπορεί να είναι μικρότερος των 20 ανά τμήμα. Στη δευτεροβάθμια το όριο ανεβαίνει στους 27 μαθητές και μαζί με το 10% της προσαύξησης μπορεί να φτάσει τους 30! Ως εκ τούτου, η σχολική γεωγραφία, αν αλλάξει, θα είναι προς το χειρότερο.

Προς το παρόν και σύμφωνα με στοιχεία του υπουργείου Παιδείας για την περσινή χρονιά 2019-2020, το 74% των μαθητών είναι σε τμήματα με πάνω από 17 μαθητές, στην Περιφέρεια της Αττικής το ποσοστό ανεβαίνει στο 85%, ενώ στα Γυμνάσια και Λύκεια ανά την επικράτεια σχεδόν τερματίζεται φτάνοντας στο 91% και 92% των μαθητών! Σε απόλυτους αριθμούς μιλάμε για σχεδόν 293.000 και 190.000 παιδιά αντιστοίχως.

Ο αγαπημένος αριθμός «17» της υπουργού δεν είναι παραπλανητικός. Είναι μαγικός. Σύμφωνα, πάντα, με τα στοιχεία του υπουργείου Παιδείας, το «17» γίνεται 18, 19, 20 για περίπου 1 εκατ. μαθητές (74%), γίνεται 21-23 για 700.000 μαθητές (52%), γίνεται 23-26 για 429.535 μαθητές (32%), 26 και άνω για 102.145 (8%), 27 και άνω για 49.443 (4%), 28 και άνω για 16.827 (1%), 29 και άνω για 9.239 (1%), 30 και άνω για 6.281 (0,5%) και 31 μέχρι όσο χρειάζεται για 5.081 μαθητές, ήτοι 0,4% του συνολικού πληθυσμού.

Μπορεί οι τάξεις με 30 και πάνω μαθητές να μην είναι πολλές σε σχέση με το σύνολο του ενός εκατομμυρίου, όμως πρόκειται για χιλιάδες μαθητές, κυρίως σε Αττική και Θεσσαλονίκη. Στη δε ιδιωτική εκπαίδευση, τα 30άρια τμήματα (και πάνω) είναι κανόνας για πολλά σχολεία. Καμία πρόβλεψη για σπάσιμο τάξεων. Καμία πρωτοβουλία για αναζήτηση νέων ή αξιοποίηση υπαρχόντων χώρων.

Η μάσκα προβάλλεται ως το υπερόπλο και οι εκπαιδευτικοί ως οι μαχητές. Με πιο εύκολη δουλειά στα Δημοτικά, γιατί «προσαρμόζονται με εντυπωσιακό τρόπο», όπως ασταμάτητα διαβεβαιώνει η υπουργός. Κάτι σε πιο πρακτικό ή έστω πιο ρεαλιστικό δεν προβλέπεται. Πού θα αφήνουν τη μάσκα όταν θα βγαίνουν έξω (όπως ρωτά μεταξύ πολλών άλλων και η ΟΛΜΕ), τι θα γίνεται όταν πάνε τουαλέτα, αν δεν ακούγεται καλά ο εκπαιδευτικός κ.ο.κ.

Κανείς, ειδικός και μη, δεν είπε πως τα μέτρα που αποφασίστηκαν είναι εσφαλμένα. Η κυβέρνηση επιμένει να τα προβάλλει ως τα μοναδικά. Και οι ειδικοί διαφωνούν. Ακόμα και η επίσημη φωνή της Πολιτείας, ο καθηγητής Λοιμωξιολογίας, Σωτήρης Τσιόδρας, χαρακτήρισε τη χρήση μάσκας «μαχαίρι με δύο όψεις», ενώ δεν παύει να τονίζει πως «η χρήση μάσκας είναι ένα μέτρο που δεν λειτουργεί από μόνο του αλλά συνδυαστικά με τις αποστάσεις και την υγιεινή των χεριών».

Την περασμένη Τρίτη, μάλιστα, λίγο μετά τις ανακοινώσεις των υπουργών Κεραμέως-Θεοδωρικάκου για το άνοιγμα των σχολείων (στις 14 Σεπτεμβρίου), παραδεχόμενος την άποψη των συναδέλφων του που επιμένουν να ζητούν -δημοσίως- μείωση των μαθητών ανά τάξη, είπε ότι «Το ιδανικό θα ήταν ένας μαθητής ανά θρανίο με δύο μέτρα απόσταση μεταξύ των θρανίων».

Σίγουρα, δεν βοηθά τις πολιτικές δημόσιες παραδοχές η υπάρχουσα κατάσταση στα σχολεία. Ούτε όμως, όπως φαίνεται, και τις γενναίες αποφάσεις. Προπαγάνδα μόνο. Και παρά τις συνεχιζόμενες αντιδράσεις. Χθες, δάσκαλοι και νηπιαγωγοί πραγματοποίησαν συγκέντρωση διαμαρτυρίας έξω από το υπουργείο Παιδείας ζητώντας αύξηση προσλήψεων, μείωση του αριθμού των μαθητών ανά τάξη, μαζικά επαναλαμβανόμενα τεστ σε όλους τους εκπαιδευτικούς αλλά και στους μαθητές κ.ά. Τίποτα...

ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Οι ομοιότητες με τις αναχρονιστικές παρεμβάσεις Κεραμέως
Δύο ήταν οι μαθητικές κινητοποιήσεις που έγιναν κινήματα, αυτές του 1990 και του 1999 που έχουν αρκετά κοινά χαρακτηριστικά με αποφάσεις της Νίκης Κεραμέως σχετικά με τη λειτουργία των σχολείων.
Οι ομοιότητες με τις αναχρονιστικές παρεμβάσεις Κεραμέως
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Σμίκρυνση της διδακτικής ώρας, τέλος οι εκδρομές
Το υπ. Παιδείας, αναλόγως των εξελίξεων στο μέτωπο του κορονοϊού, εξετάζει τα ενδεχόμενα παράτασης του σχολικού έτους, μαθημάτων στις μέρες διακοπών του Πάσχα και εκπαίδευσης εξ αποστάσεως.
Σμίκρυνση της διδακτικής ώρας, τέλος οι εκδρομές
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Ανοίγουν τα σχολεία με ευχολόγια και τα μισά μέτρα προστασίας
Για τις 14 Σεπτεμβρίου ορίστηκε η έναρξη της σχολικής χρονιάς με τη μείωση του αριθμού των μαθητών ανά τάξη όπως προτείνουν οι ειδικοί να μην είναι στο άμεσο σχέδιο του υπουργείου.
Ανοίγουν τα σχολεία με ευχολόγια και τα μισά μέτρα προστασίας
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Τι προβλέπεται σε περίπτωση κρούσματος κορονοϊού σε σχολείο
Με μάσκες και με όλους τους μαθητές θα γίνει η επιστροφή στα σχολεία στις 7 Σεπτεμβρίου όπως ανακοίνωσε το υπουργείο Παιδείας παρά την ανησυχία που υπάρχει μετά την κατακόρυφη άνοδο των κρουσμάτων τον...
Τι προβλέπεται σε περίπτωση κρούσματος κορονοϊού σε σχολείο
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Επιστροφή στη θολή κανονικότητα και για Δημοτικά και νηπιαγωγεία
Αόριστες απαντήσεις του υπουργείου στα αγωνιώδη ερωτήματα των γονιών για την κοινωνική αποστασιοποίηση, χωροταξία και καθαριότητα.
Επιστροφή στη θολή κανονικότητα και για Δημοτικά και νηπιαγωγεία
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Δικαιολογίες για το άνοιγμα των σχολείων
Ποιες απαντήσεις δίνει το υπουργείο Παιδείας στα σοβαρά ερωτήματα που έχουν διατυπωθεί για τη σκοπιμότητα και τις συνθήκες επιστροφής των μαθητών στα θρανία.
Δικαιολογίες για το άνοιγμα των σχολείων

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας