Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Κατατεμαχίζουν τα Πειραματικά
EUROKINISSI / ΕΦΗ ΣΚΑΖΑ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Κατατεμαχίζουν τα Πειραματικά

  • A-
  • A+
Το υπουργείο Παιδείας σπάει στα δύο το σχολείο του Πανεπιστημίου Αθηνών, με το Δημοτικό να διατηρεί τον χαρακτήρα του, ενώ Γυμνάσιο και Λύκειο μετατρέπονται σε Πρότυπα •Τα ίδια προβλέπονται σε Θεσσαλονίκη και Πάτρα•Φωτογραφική ρύθμιση για τη Μαράσλειο

Η αποσύνδεση τριών ιστορικών Πειραματικών Σχολείων, που προβλέπεται στο σχέδιο νόμου-οδοστρωτήρα του υπουργείου Παιδείας, έχει συγκεντρώσει εκατοντάδες, αρνητικά στο σύνολό τους, σχόλια.

Γονείς και εκπαιδευτικοί διαμαρτύρονται για την πραξικοπηματική διάλυση των Πειραματικών και ειδικά των τριών διασυνδεδεμένων με πανεπιστημιακά ιδρύματα σχολείων, με τεράστια ιστορία και προσφορά στην εκπαίδευση.

Στο σχέδιο νόμου με τίτλο «Αναβάθμιση του Σχολείου και άλλες διατάξεις» και συγκεκριμένα στο άρθρο 13, επιχειρείται η μετατροπή αρκετών Πειραματικών Σχολείων σε Πρότυπα. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι οι μαθητές προκειμένου να μεταβούν από την πρωτοβάθμια στη δευτεροβάθμια βαθμίδα εκπαίδευσης αλλά και από το Γυμνάσιο στο Λύκειο θα πρέπει να δίνουν απαιτητικές εξετάσεις.

Από την αρχή λειτουργίας των Πειραματικών Σχολείων η εισαγωγή των μαθητών στο Δημοτικό γινόταν με κλήρωση και ο εμπλουτισμός του δείγματος στην πρώτη τάξη του Γυμνασίου γινόταν πάλι με τη διαδικασία κλήρωσης, προκειμένου να εξασφαλιστεί η τυχαιότητα του δείγματος που απαιτείται για την επίτευξη του στόχου των σχολείων, που δεν είναι άλλος από την εξαγωγή συμπερασμάτων σχετικά με την εφαρμογή πειραματικών και καινοτόμων μεθόδων εκπαίδευσης.

Η κυβέρνηση, όμως, στο όνομα μιας κατ’ επίφαση αριστείας, ισοπεδώνει την προσπάθεια των Πειραματικών Σχολείων, μετατρέποντας Γυμνάσια και Λύκεια σε Πρότυπα, διαρρηγνύοντας κατ’ αυτόν τον τρόπο την τόσο σημαντική διαχρονική διασύνδεση των Πειραματικών Νηπιαγωγείων και Δημοτικών με τα Πειραματικά Γυμνάσια και Λύκεια, αλλά και τη σχέση τους με τα ιδρύματα της Τριτοβάθμιας.

Συγκεκριμένα, στο νομοσχέδιο προβλέπεται η μετατροπή των Γυμνασίων και των Λυκείων των Πειραματικών Σχολείων του Πανεπιστημίου Αθηνών, Θεσσαλονίκης και Πάτρας σε Πρότυπα, με τους άμεσα εμπλεκόμενους να ζητούν να μη διαταραχθεί η διασύνδεση των δύο βαθμίδων σε κανένα από τα τρία σχολεία.

Πρότυπη διδασκαλία

Ενδεικτικά, το Πειραματικό Σχολείο του Πανεπιστημίου Αθήνας (ΠΣΠΑ), το αρχαιότερο Πειραματικό της χώρας, με ενιαίο εκπαιδευτικό και χωροταξικό πλαίσιο, που ιδρύθηκε το 1929 και στεγάζεται στο κτίριο της οδού Σκουφά, χάνει πλέον τον πειραματικό του χαρακτήρα. Στο σχολείο φοιτούν μαθητές και μαθήτριες από ολόκληρο το λεκανοπέδιο, συνιστώντας μια πολυποίκιλη, ωστόσο ενιαία μαθητική κοινότητα.

Οικογένειες από τα Γλυκά Νερά και το Ελληνικό μέχρι το Περιστέρι και τα Ανω Λιόσια επιλέγουν το σχολείο -παρά την όποια επιβάρυνση σε χρόνο ή και χρήμα λόγω απόστασης- με τη λογική ότι τα παιδιά τους θα αποφοιτήσουν από εκεί έχοντας παρακολουθήσει 12 χρόνια ενιαίας και πρωτοποριακής εκπαίδευσης.

«Το Δημοτικό του ΠΣΠΑ είναι ένα από τα ελάχιστα, εάν όχι το μοναδικό Πειραματικό Σχολείο της χώρας το οποίο τα τελευταία χρόνια υλοποιεί πιλοτικά ψηφιακή μέθοδο διδασκαλίας και νέα διδακτικά εργαλεία. Η διδασκαλία των μαθημάτων γίνεται με τη χρήση τάμπλετ ήδη από τη Β’ Δημοτικού. Δεν είναι τυχαίο, άλλωστε, που στην παρούσα κρίση το σχολείο υλοποίησε αμέσως προγράμματα σύγχρονης και ασύγχρονης εξ αποστάσεως εκπαίδευσης» λέει στην «Εφ.Συν.» μητέρα μαθητή Δημοτικού, με τον Γιάννη Γκούβη, αντιπρόεδρο του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων του σχολείου, να προσθέτει:

«Αισθανόμαστε έκπληξη και απογοήτευση για το γεγονός ότι εν μέσω πανδημίας καταστρέφεται ο χαρακτήρας του σχολείου, προκαλώντας πέραν των άλλων ανεπανόρθωτη ψυχική, συναισθηματική, κοινωνική και οικονομική φθορά στα παιδιά μας και εμάς. Και αυτό χωρίς προηγούμενη ενημέρωση ή συζήτηση».

Για το θέμα, ο Σύλλογος έστειλε σχετική επιστολή στην υπουργό Παιδείας την οποία μάλιστα κοινοποίησε σε βουλευτές κομμάτων και στον πρωθυπουργό.

Αντιστοίχως το Γυμνάσιο και το Λύκειο των Πειραματικών Σχολείων του Πανεπιστημίου Πατρών, που λειτουργεί ως ενιαία εκπαιδευτική δομή με διασύνδεση από το Νηπιαγωγείο έως και το Λύκειο από το 1972, και του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, που πρωτολειτούργησε το 1934-35 υπό την εποπτεία του μεγάλου παιδαγωγού Αλέξανδρου Δελμούζου, μετατρέπονται σε Πρότυπα, με μια πρόταση που στερείται εκπαιδευτικού σκοπού, καταλύει την ολιστική αντίληψη του εκπαιδευτικού σχεδιασμού και ανατρέπει τον ιδρυτικό σκοπό των σχολείων αυτών.

Το παρόν νομοσχέδιο αντιμετωπίζει επιλεκτικά τους μαθητές των Πειραματικών, καθώς σε κάποιες περιπτώσεις διατηρεί τη διασύνδεση των Δημοτικών με τα Γυμνάσια και τα Λύκεια, ενώ σε άλλες την καταργεί. Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση των Μαρασλείων, την οποία πολλοί συμμετέχοντες στη δημόσια διαβούλευση χαρακτηρίζουν σκανδαλώδη, κατηγορώντας την υπουργό για διακριτική μεταχείριση του εν λόγω σχολείου σε βάρος των υπολοίπων και για παραβίαση της αρχής της ισονομίας.

Με την επίμαχη ρύθμιση του νομοσχεδίου, τα Πειραματικά Δημοτικά Σχολεία της Μαρασλείου στο Κολωνάκι επανασυνδέονται με το 1ο Πειραματικό Γυμνάσιο της Πλάκας, την ώρα που η αντίστοιχη σύνδεση άλλων σχολείων -που όπως εξηγήσαμε παραπάνω συστεγάζονται μάλιστα- διαρρηγνύεται.

Η επιλεκτική διατήρηση της διασύνδεσης προκαλεί εύλογα ερωτήματα, ειδικά αν θυμηθούμε ότι το 2015 η κ. Κεραμέως είχε καταθέσει τροπολογία για την αναγκαιότητα διασύνδεσης ειδικά των Δημοτικών της Μαρασλείου με το 1ο Πειραματικό Γυμνάσιο της Πλάκας, τροπολογία η οποία έγινε δεκτή από τον τότε υπουργό Παιδείας Αριστείδη Μπαλτά.

Στη συνέχεια, βέβαια, το 2019 (νόμος 4610/2019), η διασύνδεση των Μαρασλείων διακόπτεται. «Αλήθεια, όλα αυτά τα παιδαγωγικώς ορθά που ίσχυαν πριν από πέντε χρόνια για τα εν λόγω σχολεία δεν ισχύουν τώρα για τα υπόλοιπα Πειραματικά Σχολεία;» αναρωτιέται κάποιος σε σχετικό σχόλιο, ενώ άλλος κάνει λόγο για «εξόφθαλμα ευνοϊκή, φωτογραφική αντιμετώπιση των Πειραματικών Δημοτικών του Μαρασλείου», η οποία δημιουργεί συνειρμούς «που οδηγούν σε παλαιοκομματικές και καταδικασμένες πρακτικές».

Οι εξετάσεις

Οι αντιδράσεις, όμως, δεν αφορούν μόνο τις αλλαγές στα Πειραματικά Σχολεία, αλλά και τις νέες ρυθμίσεις για τα Πρότυπα και συγκεκριμένα το άρθρο 18, σύμφωνα με το οποίο τα παιδιά που εισήχθησαν με εξετάσεις και ήδη φοιτούν σε κάποιο Πρότυπο Γυμνάσιο θα πρέπει να υποβληθούν εκ νέου σε εξετάσεις για τη μετάβασή τους στο Λύκειο.

«Ποια παιδαγωγική αρχή μπορεί να δικαιολογήσει αυτή την αψυχολόγητη και απαράδεκτη πρόταση; Κανείς μας δεν θα υπέβαλλε το παιδί και την οικογένειά του σε αυτή την ψυχοφθόρα και πολυέξοδη διαδικασία αν γνωρίζαμε ότι υπήρχε πιθανότητα να αλλάξει το παιδί σχολείο μετά από τρία χρόνια», μας λέει μητέρα μαθήτριας σε Πρότυπο Γυμνάσιο.

«Γιατί τα παιδιά των Προτύπων, που με πολύ κόπο και “στρίμωγμα” της οικογένειας κατάφεραν να περάσουν σε αυτά τα σχολεία, πρέπει να ζήσουν και αυτή την ανασφάλεια για κάτι τόσο αυτονόητο για τους υπόλοιπους; Μόνο ένας λόγος μπορεί να υπάρχει. Να βάλουμε και άλλο βούτυρο στο ψωμί των φροντιστηρίων» καταλήγει.


 

ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Έκθεση Πισσαρίδη με 42 εφιαλτικές προτάσεις για την εκπαίδευση
Πραγματικό εφιάλτη για την εκπαίδευση, τους εκπαιδευτικούς και τους εκπαιδευόμενους αποτελεί το «Σχέδιο Ανάπτυξης για την Ελληνική Οικονομία» της λεγόμενης Επιτροπής Πισσαρίδη.
Έκθεση Πισσαρίδη με 42 εφιαλτικές προτάσεις για την εκπαίδευση
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Το αποτύπωμα των κυβερνήσεων ΣΥΡΙΖΑ στην Παιδεία
Η καταγραφή των γεγονότων επί ΣΥΡΙΖΑ οδηγεί σε μια ανάγνωση όχι μόνον όσων έγιναν ή δεν έγιναν, υπό την επιρροή ή όχι των θεσμών, αλλά και όσων αναδείχθηκαν μέσα από τα κοινωνικά και πολιτικά ανακλαστικά.
Το αποτύπωμα των κυβερνήσεων ΣΥΡΙΖΑ στην Παιδεία
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Διεθνές Πνευματικό Κέντρο αφιερωμένο στον Αριστοτέλη
Ενας άλλος κόσμος, ένας άλλος τουρισμός, μια άλλη ανάπτυξη είναι δυνατά στη Χαλκιδική και ειδικότερα στον Δήμο Αριστοτέλη, ο οποίος φέρει το όνομα του Σταγειρίτη φιλόσοφου στο έργο του οποίου σκοπεύει να...
Διεθνές Πνευματικό Κέντρο αφιερωμένο στον Αριστοτέλη
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Οι μαθητές των ΕΠΑΛ έδειξαν τι αξίζουν
Τα υψηλά ποσοστά των επιτυχόντων από τα Επαγγελματικά Λύκεια της χώρας στις τελευταίες πανελλαδικές εξετάσεις διαψεύδουν τα στερεότυπα που απαξιώνουν την Τεχνική Επαγγελματική Εκπαίδευση. Συνολικά 11.290...
Οι μαθητές των ΕΠΑΛ έδειξαν τι αξίζουν
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Νηπιαγωγοί και βρεφονηπιοκόμοι ερίζουν για τα τετράχρονα
Τι λένε οι εμπλεκόμενοι φορείς για τη διαμάχη ανάμεσα στους εργαζομένους των δύο ειδικοτήτων, αλλά και συνολικά για τον θεσμό της φύλαξης, της αγωγής, της κοινωνικοποίησης και της εκπαίδευσης των νηπίων και τι...
Νηπιαγωγοί και βρεφονηπιοκόμοι ερίζουν για τα τετράχρονα
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Παρεμβάσεις με ορίζοντα τριετίας
Η αυτοαξιολόγηση και άλλες παρεμβάσεις στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση, βρίσκονται στις προτεραιότητες του υπουργείου Παιδείας μαζί με την έναρξη της μεγάλης αναδιάρθρωσης στην τριτοβάθμια, τα...
Παρεμβάσεις με ορίζοντα τριετίας

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας