Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Σεξουαλική Αγωγή στο Πανεπιστήμιο: κι όμως, είναι μεγάλη νίκη!
Dreamstime
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Σεξουαλική Αγωγή στο Πανεπιστήμιο: κι όμως, είναι μεγάλη νίκη!

  • A-
  • A+
Μέχρι και στα περβάζια των παραθύρων κάθισαν φοιτητές από όλα τα έτη για να παρακολουθήσουν το μάθημα, που το υποδέχτηκαν με ενθουσιασμό και δεν έλειπαν τα χειροκροτήματα.

Eνα μάθημα που άργησε πολύ. Και που για να μπει χρειάστηκε πολλοί να παλέψουν πολύ. Μπορεί επιστήμονες να προειδοποιούσαν πως η έλλειψη σεξουαλικής διαπαιδαγώγησης έχει επαναφέρει ασθένειες που είχαν εξαφανιστεί (σύφιλη και γονόρροια) και πως κορίτσια κάτω των 16 ετών έρχονται αντιμέτωπα με ανεπιθύμητες εγκυμοσύνες, όμως η σεξουαλική αγωγή σε σχολικό επίπεδο δεν έχει επιτευχθεί ακόμα.

Παρ’ όλα αυτά, χθες έγινε ένα σημαντικό βήμα και -όσο κι αν ακούγεται απίστευτο για μια ευρωπαϊκή χώρα το 2019- για πρώτη φορά στην Ελλάδα στο προπτυχιακό πρόγραμμα του τμήματος Ψυχολογίας στο Πάντειο διδάσκεται μάθημα με αντικείμενο τον σεξουαλικό προσανατολισμό, την ταυτότητα, την έκφραση και τα χαρακτηριστικά φύλου και τις ορθές πρακτικές των ειδικών ψυχικής υγείας σε ΛΟΑΤΚΙ+ ζητήματα. Η «Εφ.Συν.» έπιασε θέση στο φοιτητικό αμφιθέατρο...

Το μάθημα πραγματοποιείται σε συνεργασία με το Orlando LGBT+, τον πρώτο νομικά αναγνωρισμένο επιστημονικό φορέα που ασχολείται εξειδικευμένα με την ψυχική υγεία των ΛΟΑΤΚΙ+ ατόμων. Διδάσκουσα είναι η δρ Νάνσυ Παπαθανασίου, κλινική ψυχολόγος, και στη διδασκαλία συμμετέχει επίσης η Ελενα-Ολγα Χρηστίδη, ψυχολόγος και ψυχοθεραπεύτρια, οι οποίες είναι οι επιστημονικά υπεύθυνες του Orlando LGBT+ και εκείνες που σχεδίασαν τόσο το συγκεκριμένο μάθημα για το Πάντειο όσο και το αντίστοιχο μάθημα του προηγούμενου έτους στο Τμήμα Κοινωνικής Εργασίας του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής.

Ο πρόεδρος του τμήματος και κλινικός ψυχολόγος με ειδίκευση στις διαπροσωπικές σχέσεις, καθηγητής Παναγιώτης Κορδούτης, μας είπε: «Τη δημιουργία του μαθήματος την επέβαλαν οι κοινωνικές ανάγκες. Τα τελευταία χρόνια παρατηρούμε ανεπίτρεπτα φαινόμενα, όπως αυτοκτονίες παιδιών λόγω εκφοβισμού, διότι δεν συμβάδιζαν με το ετεροκανονικό πρότυπο. Ατομα ανησυχούν για την έκφραση του φύλου τους και δεν λαμβάνουν την κατάλληλη στήριξη, καθώς θα ακούσετε πολλούς ψυχολόγους να διατυπώνουν αντιεπιστημονικές απόψεις που μπορούν να γίνουν επικίνδυνες για τους συνανθρώπους μας. Θεωρήσαμε, λοιπόν, ως τμήμα που εκπαιδεύει μελλοντικούς ψυχολόγους ότι οφείλουμε να αρθρώσουμε επιστημονικό λόγο γύρω από το φύλο και να τους προετοιμάσουμε ώστε να είναι έτοιμοι στην αντιμετώπιση τέτοιων καταστάσεων».

H δρ Νάνσυ Παπαθανασίου (αριστερά) και η Ελενα-Ολγα Χρηστίδη, που συμμετέχει στη διδασκαλία

Μέχρι και στα περβάζια των παραθύρων κάθισαν φοιτητές από όλα τα έτη για να παρακολουθήσουν το μάθημα, που το υποδέχτηκαν με ενθουσιασμό και δεν έλειπαν τα χειροκροτήματα. Ο καθένας τους ήρθε να μάθει για τους δικούς του λόγους, είτε προσωπικούς είτε από ενδιαφέρον. «Ηρθα σε αυτό το μάθημα διότι εμπεριέχει έννοιες που είναι ακόμα ταμπού στην κοινωνία μας και ως επιστήμονες πρέπει να έχουμε ανοιχτούς ορίζοντες», λέει μια φοιτήτρια. «Θέλω να μάθω για τη σεξουαλικότητα και την ταυτότητα φύλου, αν τελικά η άποψη πως ένα παιδί μπορεί να γίνει ομοφυλόφιλο επειδή μεγαλώνει με ομοφυλόφιλους γονείς ισχύει ή όχι», συμπληρώνει μια άλλη κοπέλα.

«Το γεγονός πως αυτά τα ζητήματα πρώτη φορά γίνονται αντικείμενο αυτόνομης διδασκαλίας μάς υποχρεώνει όλους να μπούμε σε διάλογο. Το μάθημα πρέπει να παρέχει ασφαλές πλαίσιο για συζήτηση» διευκρινίζει στους φοιτητές η Νάνσυ Παπαθανασίου. Ετσι, δειλά δειλά ξεκίνησε ένας διάλογος μεταξύ των δύο διδασκουσών και των φοιτητών, που εξελίχθηκε γρήγορα σε μια πολύ ενδιαφέρουσα συζήτηση όπου ο καθένας μπορούσε να εκφράσει με άνεση δικές του παρατηρήσεις και προβληματισμούς.

Στόχοι του μαθήματος είναι η διευκρίνιση ορολογιών γύρω από τη σεξουαλικότητα και το φύλο, η διάχυση όλων των έγκυρων αποπαθολογιοποιητικών επιστημονικών δεδομένων, η προώθηση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, η επιρροή των διακρίσεων στην ψυχική υγεία των ΛΟΑΤΚΙ+ ατόμων αλλά και η ιστορική αναδρομή σε παλιά (αντι)επιστημονικά δεδομένα, γιατί «για να καταλάβουμε πώς φτάσαμε εδώ πρέπει να ξέρουμε τι γινόταν πριν» τονίζει η Ελενα-Ολγα Χρηστίδη. «Το μάθημα είναι πολύ σημαντικό για την ορατότητα της ίδιας της ΛΟΑΤΚΙ+ κοινότητας, η οποία στο κομμάτι της ψυχικής υγείας μέχρι και σήμερα έχει δεχθεί πολλή κακοποίηση και στίγμα. Οταν κάτι ξεκινά από το πανεπιστήμιο, δίνει μήνυμα στους επαγγελματίες ψυχικής υγείας να αναπροσαρμοστούν, να επιμορφωθούν και να βελτιώσουν τις πρακτικές τους, γιατί τα ΛΟΑΤΚΙ+ άτομα έχουν αναφαίρετο δικαίωμα στην πρόσβαση σε ασφαλείς υπηρεσίες», συμπληρώνει.

Μπορεί το μάθημα στο τμήμα ψυχολογίας να δείχνει πως είχε μεγάλη απήχηση και να φανερώνει μια κοινωνική πρόοδο, αυτό όμως δεν σημαίνει πως δεν χρειάζεται παραπάνω προσπάθεια. «Στην Ελλάδα στις περισσότερες περιπτώσεις φαίνεται να είμαστε πάντα ένα βήμα πίσω, τα βασικά ελληνικά εγχειρίδια βασίζονται σε κείμενα και δεδομένα που είναι αρκετά παλιότερα και η διάχυση των νέων δεδομένων αργεί σοβαρά. Τα θέματα σεξουαλικού προσανατολισμού και ταυτότητας φύλου είναι ακόμα ταμπού στην ελληνική κοινωνία, δεν συζητιούνται και αν συζητιούνται δεν είναι ούτε με επιστημονικά ορθό τρόπο ούτε με σεβασμό στα ανθρώπινα δικαιώματα. Συχνά συναντάμε να παρουσιάζονται μονόπλευρα, αναχρονιστικά δεδομένα από επαγγελματίες ή να έχει λόγο η Εκκλησία σε επιστημονικές εκδηλώσεις» δηλώνει η Νάνσυ Παπαθανασίου.

Ακόμα και στον ακαδημαϊκό χώρο χρειάστηκε να ξεπεραστούν εμπόδια για να ενταχθεί στο πρόγραμμα σπουδών ένα τέτοιο μάθημα. «Οι φραγμοί που υπήρχαν -και ακόμα υπάρχουν σε πολλά ακαδημαϊκά πλαίσια- σχετίζονται ευθέως με κοινωνικούς και προσωπικούς φραγμούς, απόρροια στερεοτύπων των ίδιων των ειδικών της ψυχικής υγείας. Μεγαλώνουμε σε ένα πλαίσιο με στερεότυπα, τα αφομοιώνουμε. Κάποια στιγμή, ειδικά αν φέρουμε έναν επιστημονικό μανδύα, χρειάζεται αυτά τα στερεότυπα να τα δουλέψουμε, μόνο έτσι θα προσφέρουμε συμπεριληπτικές υπηρεσίες» συμπληρώνει η Ελενα-Ολγα Χρηστίδη.

ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Γιατί αντιγράφουν οι φοιτητές
Το φαινόμενο της αντιγραφής στις εξετάσεις στα Πανεπιστήμια είναι ένα διεθνές φαινόμενο, το οποίο αναπτύσσεται περισσότερο τα τελευταία χρόνια λόγω και της χρήσης των νέων τεχνολογιών, αλλά και της...
Γιατί αντιγράφουν οι φοιτητές
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Εντατικές διαβουλεύσεις για τα ΑΕΙ
Με έντονο παρασκήνιο και αρκετές πανταχόθεν πιέσεις για αλλαγές της τελευταίας στιγμής οδεύει προς την Ολομέλεια της Βουλής, τη Δευτέρα, το σχέδιο νόμου για την ανώτατη εκπαίδευση. Η διεύρυνση του αριθμού των...
Εντατικές διαβουλεύσεις για τα ΑΕΙ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Παρεμβάσεις με ορίζοντα τριετίας
Η αυτοαξιολόγηση και άλλες παρεμβάσεις στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση, βρίσκονται στις προτεραιότητες του υπουργείου Παιδείας μαζί με την έναρξη της μεγάλης αναδιάρθρωσης στην τριτοβάθμια, τα...
Παρεμβάσεις με ορίζοντα τριετίας
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Γλωσσοδέτης αλλάζει την ατζέντα στην Παιδεία
Εθνικό Συμβούλιο Εκπαίδευσης και Ανάπτυξης Ανθρώπινου Δυναμικού. Το όνομά του μπορεί ακόμα να ξενίζει, αλλά με την ατζέντα του πολύ γρήγορα θα αναχθεί σε βασικό παράγοντα εξελίξεων στον χώρο της Εκπαίδευσης...
Γλωσσοδέτης αλλάζει την ατζέντα στην Παιδεία
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Στόχος πάλι το άσυλο!
Την πρόθεσή του να καταθέσει μηνυτήρια αναφορά τις επόμενες μέρες για τα όσα διαδραματίστηκαν στο ίδρυμα, με την εισβολή ομάδας αντιεξουσιαστών και τη συμπλοκή φοιτητών με την Αστυνομία, δήλωσε ενώπιον της...
Στόχος πάλι το άσυλο!
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Ιατρική και Χημικό... Θεωρητικής Παιδείας
Σε δύο τμήματα του ΕΚΠΑ, στα οποία είναι αστείο να γίνεται λόγος για επιστημονική εκπαίδευση χωρίς εργαστηριακά μαθήματα, οι φοιτητές αδυνατούν να τα παρακολουθήσουν, λόγω έλλειψης προσωπικού και πόρων.
Ιατρική και Χημικό... Θεωρητικής Παιδείας

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας