Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Η έρευνα είναι αγαθό της Παιδείας
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Η έρευνα είναι αγαθό της Παιδείας

  • A-
  • A+

Η νυν υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως έχει εκφράσει πολλάκις την άποψη ότι η τριτοβάθμια εκπαίδευση πρέπει να συνδέεται άμεσα με την αγορά εργασίας, ενώ έχει χαρακτηρίσει την Παιδεία ως ένα από τα βασικά «οχήματα» ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας. Ως τέτοιο την αντιμετωπίζει λοιπόν από τη στιγμή που ανέλαβε την ηγεσία του υπουργείου Παιδείας.

Η απουσία της Γενικής Γραμματείας Ερευνας και Τεχνολογίας (ΓΓΕΤ) από τη νέα δομή του υπουργείου και η υπαγωγή τόσο της ίδιας της γενικής γραμματείας όσο και των εποπτευόμενων από αυτήν φορέων (ερευνητικά κέντρα κ.λπ.) στο υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων αλλά και η μεταφορά μονάδων όπως το Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης (οργανική μονάδα του Εθνικού Ιδρύματος Ερευνών) και του Εθνικού Δικτύου Ερευνας και Τεχνολογίας (τεχνολογικός φορέα της ΓΓΕΤ) στο υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης δίνουν ξεκάθαρο στίγμα για τον τρόπο με τον οποίο αντιμετωπίζει η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας το δημόσιο αγαθό της ανώτατης εκπαίδευσης.

Φυσικά οι ενέργειες αυτές έχουν ήδη προκαλέσει προβληματισμό, με τους άμεσα εμπλεκόμενους και τους καλά γνωρίζοντες τα θέματα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης να αντιδρούν έντονα. Η Πανελλήνια Ομοσπονδία Συλλόγων Διδακτικού και Ερευνητικού Προσωπικού (ΠΟΣΔΕΠ) κάνει λόγο για «διάσπαση του Ενιαίου Χώρου Εκπαίδευσης και Ερευνας», υποστηρίζοντας ότι κάτι τέτοιο «θα δυσχεράνει τη δρομολόγηση της χρηματοδότησης της έρευνας στα πανεπιστήμια, που αποτελούν τους κατεξοχήν χώρους καλλιέργειας της έρευνας και της νέας γνώσης».

Αλλά και η Ενωση Ελλήνων Ερευνητών, σε σχετική της ανακοίνωση, καταγγέλλει ότι η απόφαση λήφθηκε χωρίς να έχει προηγηθεί οποιαδήποτε διαβούλευση ή συζήτηση με την ερευνητική και ακαδημαϊκή κοινότητα, χωρίς καμία αιτιολόγηση και σκεπτικό και χωρίς να υπάρχει οποιαδήποτε σχετική μνεία στο προεκλογικό πρόγραμμα της σημερινής κυβέρνησης.

«Η απομάκρυνση της Ερευνας και Τεχνολογίας από την ανώτατη εκπαίδευση είναι σε πλήρη αναντιστοιχία με την αποδεδειγμένα επιτυχημένη διεθνή και ευρωπαϊκή πρακτική και εμπειρία και θα οδηγήσει αναπόφευκτα στον κατακερματισμό και βαθμιαία στη διάλυση του ερευνητικού-ακαδημαϊκού ιστού» αναφέρει η ένωση, η οποία ζητά την άμεση θεσμική επαναφορά των Ερευνητικών Κέντρων στον φυσικό τους χώρο, που δεν είναι άλλος από το υπουργείο Παιδείας.

«Εργαλειακή αντίληψη»

Θέση για το ζήτημα πήρε χθες και η τέως γενική γραμματέας Ερευνας και Τεχνολογίας τού μέχρι πρότινος υπουργείου Παιδείας, Ερευνας και Θρησκευμάτων, Πατρίτσια Κυπριανίδου, η οποία κάνει λόγο για «μονόπλευρη και εργαλειακή αντίληψη» της έρευνας εκ μέρους της νέας κυβέρνησης, αντιπαραβάλλοντας παράλληλα το «συνεκτικό σχέδιο πολιτικών» -όπως το χαρακτηρίζει- που υλοποίησε η προηγούμενη κυβέρνηση, σχέδιο το οποίο διπλασίασε τις δημόσιες και ιδιωτικές δαπάνες με στόχο τη συνέχιση του ερευνητικού έργου που παράγεται από τα ΑΕΙ και τα ερευνητικά κέντρα της χώρας, αλλά και την παράλληλη διασφάλιση του δημόσιου και ακαδημαϊκού χαρακτήρα της έρευνας και της υψηλής ποιότητας του παραγόμενου έργου.

«Θεωρούμε ότι η στήριξη από την πολιτεία της λεγόμενης βασικής έρευνας είναι απαραίτητη προϋπόθεση για ποιοτικά και ρηξικέλευθα αποτελέσματα στη καινοτομία. Ειδικότερα σήμερα αυτό έχει κομβική σημασία για τον ρόλο της χώρας σε διεθνές και ευρωπαϊκό επίπεδο, μπροστά στις γοργά αναδυόμενες νέες τεχνολογίες και στις μεγάλες προκλήσεις της εποχής. […] Από την άλλη, είναι σαφές ότι ο διαχωρισμός της οργανικής ενότητας των ΑΕΙ και των Ερευνητικών Κέντρων θα δυσχεράνει τις συνέργειες που έχουν αναπτυχθεί μεταξύ του ενιαίου ερευνητικού συστήματος και της καινοτόμου επιχειρηματικότητας» τονίζει η τέως γ.γ. Ερευνας και Τεχνολογίας.

ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Ο ελάχιστος αριθμός μαθητών περιορίζει τις επιλογές
Mε την πρόσφατη ρύθμιση για τα Επαγγελματικά Λύκεια, το υπουργείο Παιδείας προχώρησε σε αλλαγές οι οποίες βάζουν τέλος στη λογική που ήθελε την επαγγελματική εκπαίδευση να είναι υποδεέστερη της γενικής. Ωστόσο...
Ο ελάχιστος αριθμός μαθητών περιορίζει τις επιλογές
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Μια επιστολή και μια απάντηση
Ο κ. Κώστας Φωτάκης, αναπληρωτής υπουργός Ερευνας & Καινοτομίας, μας έστειλε επιστολή σχετικά με το χθεσινό μας ρεπορτάζ «240 εκατ. για την έρευνα» την οποία και δημοσιεύουμε.
Μια επιστολή και μια απάντηση
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
240 εκατ. για την έρευνα
​Η δρομολόγηση του Ελληνικού Κέντρου Ερευνας και Καινοτομίας φαίνεται πολύ ελκυστικό εγχείρημα, και είναι. Για πρώτη φορά στην Ελλάδα επιχειρείται η ίδρυση ενός «ανεξάρτητου, ευέλικτου και αξιοκρατικού...
240 εκατ. για την έρευνα
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Υποβαθμίζεται η εποπτεία στην ιδιωτική εκπαίδευση
Η μεταφορά της εποπτείας της Διεύθυνσης Ιδ. Εκπαίδευσης από την υπ. Παιδείας στη Γ.Γ. Πρωτοβάθμιας, Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και Ειδικής Αγωγής ερμηνεύεται ως κλείσιμο του ματιού για εργοδοτικές αυθαιρεσίες.
Υποβαθμίζεται η εποπτεία στην ιδιωτική εκπαίδευση
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
«Ο αποκλεισμός των ΤΕΙ πάσχει νομιμότητας...»
Την παρέμβαση του υπουργού Παιδείας «προς αποκατάσταση της αναγνωρισιμότητάς τους ως Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα» ζητούν τα ΤΕΙ με αφορμή τον αποκλεισμό τους από τη Γενική Συνέλευση του υπό ίδρυση...
«Ο αποκλεισμός των ΤΕΙ πάσχει νομιμότητας...»
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
«Δημοκρατικό» επιχειρείν στο νέο Πανεπιστήμιο
Στο νέο σχέδιο νόμου για την ανώτατη εκπαίδευση, το υπουργείο Παιδείας προσπαθεί να ισορροπήσει μεταξύ του εκδημοκρατισμού στη λειτουργία των ιδρυμάτων και της στροφής των ΑΕΙ-ΤΕΙ σε χρηματοδότηση μέσω των...
«Δημοκρατικό» επιχειρείν στο νέο Πανεπιστήμιο

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας