• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    15°C 13.6°C / 16.7°C
    2 BF
    67%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    13°C 10.2°C / 14.8°C
    0 BF
    62%
  • Πάτρα
    Αραιές νεφώσεις
    16°C 15.4°C / 18.0°C
    5 BF
    64%
  • Ιωάννινα
    Σποραδικές νεφώσεις
    11°C 10.9°C / 10.9°C
    0 BF
    71%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    12°C 11.9°C / 13.5°C
    3 BF
    62%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    11°C 9.6°C / 14.1°C
    2 BF
    70%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    6°C 5.4°C / 7.9°C
    2 BF
    75%
  • Αγρίνιο
    Αραιές νεφώσεις
    14°C 11.8°C / 17.6°C
    2 BF
    70%
  • Ηράκλειο
    Ψιχάλες
    16°C 15.5°C / 17.7°C
    1 BF
    83%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    16°C 14.9°C / 15.9°C
    1 BF
    63%
  • Ερμούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    16°C 16.4°C / 17.1°C
    5 BF
    77%
  • Σκόπελος
    Αραιές νεφώσεις
    12°C 12.3°C / 15.6°C
    4 BF
    63%
  • Κεφαλονιά
    Ελαφρές νεφώσεις
    15°C 14.9°C / 14.9°C
    0 BF
    82%
  • Λάρισα
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    11°C 9.5°C / 10.9°C
    0 BF
    71%
  • Λαμία
    Σποραδικές νεφώσεις
    11°C 9.5°C / 13.4°C
    1 BF
    100%
  • Ρόδος
    Σποραδικές νεφώσεις
    18°C 17.8°C / 18.8°C
    1 BF
    85%
  • Χαλκίδα
    Σποραδικές νεφώσεις
    15°C 13.8°C / 17.0°C
    2 BF
    66%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    13°C 10.3°C / 17.0°C
    2 BF
    72%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    13°C 11.2°C / 14.8°C
    2 BF
    65%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    6°C 5.8°C / 5.8°C
    1 BF
    58%

Τα απομεινάρια του τσακισμένου φουσκωτού στο οποίο επέβαιναν τουλάχιστον 120 άνθρωποι

Φωτ.: Flavio Gasperini
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Πώς πνίγηκαν αβοήθητοι 130 μετανάστες στη Λιβύη

  • A-
  • A+
Ο διασώστης Γιάννης Σκενδέρογλου, μέλος του μοναδικού διασωστικού σκάφους που έχει απομείνει να επιχειρεί στο θαλάσσιο νεκροταφείο της Μεσογείου, περιγράφει στην «Εφ.Συν.» την εφιαλτική βραδιά της 22ης Απριλίου, όταν το «Ocean Viking» της SOS Méditerranée ανταποκρίθηκε στο σήμα κινδύνου και έσπευσε στο σημείο, όμως έφτασε πολύ αργά και βρήκε μόνο πτώματα.

«Από τα εφιαλτικά έγκατα της Λιβύης ώς τα αριστοκρατικά σαλόνια των Βρυξελλών δεν πιστεύω ότι θα “ιδρώσει το αυτί” κανενός από τον χαμό των 130 αυτών ψυχών. Ακόμη και μετά τη θεμελίωση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και των φορέων που τα “προστατεύουν”, την καθιέρωση των νόμων της θάλασσας, την ισότητα και την καταπολέμηση του ρατσισμού που υποστηρίζουν όλες οι “προηγμένες χώρες της Δύσης”, εξακολουθούν να καταγράφονται τέτοια συμβάντα. Θα θέσω ένα ερώτημα και ας αναλογιστεί ο καθένας την απάντηση. Τι θα συνέβαινε αν το περιστατικό αυτό εξελισσόταν γύρω από ένα κρουαζιερόπλοιο που βρισκόταν σε ανάγκη;».

Τα παραπάνω λόγια ανήκουν στον Γιάννη Σκενδέρογλου, μέλος του πληρώματος του Ocean Viking της ΜΚΟ SOS Méditerranée, που επιχείρησε διάσωση στο πρόσφατο ναυάγιο ανοιχτά της Λιβύης τα χαράματα της Πέμπτης 22 Απριλίου. Ο Ελληνας διασώστης περιγράφει στην «Εφ.Συν.» τι συνέβη.

Λίγο πριν από τις 10 το πρωί της Τετάρτης 21 Απριλίου και ενώ το Ocean Viking βρισκόταν ήδη σε έρευνα εντοπισμού, ενημερώθηκε από τη γραμμή έκτακτης ανάγκης Alarmphone για δύο φουσκωτές βάρκες, με 120 επιβαίνοντες η καθεμιά.

Επειτα από πολλές ώρες άκαρπων προσπαθειών εντοπισμού του αρχικού «στόχου» τους, αποφάσισαν να κατευθυνθούν προς το σημείο που είχαν δώσει στίγμα τα δύο φουσκωτά. Το πλήρωμα ενημερώθηκε ότι το ένα φουσκωτό είχε εντοπιστεί από σκάφος του λιβυκού λιμενικού, οπότε ξεκίνησαν οι διαδικασίες εντοπισμού του δεύτερου, με τις καιρικές συνθήκες να επιδεινώνονται όσο περνούσε η ώρα.

Ο Γιάννης Σκενδέρογλου

Φωτ.: Flavio Gasperini

«Η ώρα ήταν γύρω στις 6 το απόγευμα και χρειαζόμασταν περίπου 10 ώρες για να φτάσουμε στο σημείο καθώς ήμασταν 100 ναυτικά μίλια μακριά! Είναι προφανές, νομίζω, ότι δεν μπορεί να περιπολεί τέτοιες εκτάσεις ένα μόνο διασωστικό καράβι», τονίζει ο Γ. Σκενδέρογλου.

Νέες πληροφορίες ήρθαν από τη γέφυρα ότι ελήφθη άγνωστη κλήση στον ασύρματο (αργότερα έμαθαν ότι ήταν αεροσκάφος της FRONTEX) για εντοπισμό βάρκας που εξέπεμψε δύο σήματα κινδύνου, το ένα λίγο μετά τις 19.00 και το δεύτερο μία ώρα μετά. Ηταν λίγο πριν από τις 10 το βράδυ όταν το Ocean Viking ενημερώθηκε από το Alarmphone για την τελευταία τηλεφωνική επικοινωνία με τη βάρκα, που δεν κράτησε παρά λίγα λεπτά.

«Οι καιρικές συνθήκες όλο και χειροτέρευαν. Ο αέρας ήταν πολύ δυνατός, άγγιζε τους 40 κόμβους και τα κύματα ξεπερνούσαν τα 4 μέτρα. Οι “βουτιές” που έκανε το καράβι όταν κατέβαινε τα κύματα ήταν σαν ελεύθερη πτώση. Συνάντησα τον υπεύθυνο της διασωστικής ομάδας, ο οποίος ήταν ανήσυχος, παρά τη μακρόχρονη εμπειρία του. Κάναμε πλάνα για το πώς θα επιχειρούσαμε τη διάσωση υπό αυτές τις συνθήκες, την ώρα που το πίσω κατάστρωμα του καραβιού πλημμύριζε από τα κύματα που το διαπερνούσαν από τα πλάγια και αρχίζοντας να αποδεχόμαστε ότι οι πιθανότητες να επιζήσουν οι άνθρωποι ήταν μηδαμινές», λέει.

«Ηταν λίγο μετά τις 5 τα χαράματα της 22ας Απριλίου, όταν φτάσαμε στην περιοχή και σε συνεννόηση με τα τρία εμπορικά M/V MY ROSE, M/V ALK and M/T VS LISBETH, οι καπετάνιοι των οποίων έκαναν το αυτονόητο ανταποκρινόμενοι στο σήμα κινδύνου, ξεκινήσαμε διαδικασίες εντοπισμού. Στο καράβι επικρατούσε απόλυτη ησυχία. Οι ελάχιστες ελπίδες να συμβεί κάποιο θαύμα είχαν πια εξαφανιστεί. Παρ’ όλα αυτά προετοιμαστήκαμε για πιθανή παράπλευρη προσέγγιση. Είναι απαγορευτική κίνηση, αλλά είχαμε ξεπεράσει το σημείο που θα ενεργούσαμε τυπικά. “Μπορεί να προκαλέσουμε χάος, αλλά θα κάνουμε ό,τι μπορούμε για να σώσουμε όσες περισσότερες ζωές γίνεται” ήταν το σύνθημα. Τσάντες με σωσίβια και σκοινιά τοποθετήθηκαν σε κάθε γωνιά του καταστρώματος και γύρω από τη ζώνη διάσωσης», μας περιγράφει ο Γιάννης Σκενδέρογλου.

Το σώμα ενός από τους άτυχους επιβαίνοντες της μοιραίας βάρκας

Φωτ.: Flavio Gasperini

Τα πρώτα τρία πτώματα εντοπίστηκαν από το ένα εμπορικό λίγο μετά το μεσημέρι. Υστερα από επανειλημμένες κλήσεις του διασωστικού για εναέρια υποστήριξη τόσο προς το ιταλικό κέντρο συντονισμού διάσωσης όσο και τη FRONTEX, το αεροπλάνο της δεύτερης εντόπισε απομεινάρια της βάρκας, μοιράζοντας το στίγμα στα πλοία. Ηταν προφανές ότι το χειρότερο είχε συμβεί. Πλησιάζοντας είδαν το μισοδιαλυμένο φουσκωτό και άψυχα σώματα να επιπλέουν στο νερό. «Δεν επέζησε κανείς. Περίπου 130 άνθρωποι χάθηκαν στην προσπάθειά τους να γλιτώσουν από την αβεβαιότητα και το δουλεμπόριο για μια καλύτερη ζωή. Χάθηκαν με τον βασανιστικό τρόπο του πνιγμού, σε μια νύχτα που ήταν λες και ο Ποσειδώνας ξέσπαγε όλη του την οργή για το πόσο άδικη και αηδιαστική είναι η ανθρωπότητα», δηλώνει στην «Εφ.Συν.» ο Ελληνας διασώστης.

Μέχρι σήμερα, ο ακριβής αριθμός των θυμάτων του ναυαγίου παραμένει άγνωστος. Πρόκειται για το μεγαλύτερο ναυάγιο που έχει καταγραφεί από την αρχή του έτους, ενώ μόνο μέσα στο 2021 ακόμη τουλάχιστον 300 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους ή αγνοούνται στα νερά της Κεντρικής Μεσογείου.

Το τραγικό περιστατικό έρχεται να προσθέσει δεκάδες ζωές στη μακρά λίστα εκείνων που δεν προλαβαίνουν να ολοκληρώσουν το ταξίδι της φυγής προς μια ξενοφοβική, όπως αποδεικνύεται, Ευρώπη.

Οι αντιπροσφυγικές πολιτικές που έχει υιοθετήσει η Ευρώπη γίνονται η ταφόπλακα απελπισμένων ανθρώπων που διασχίζουν παράτολμα τη Μεσόγειο προκειμένου να σωθούν από τα σκλαβοπάζαρα και τα βασανιστήρια που υφίστανται στη Λιβύη, η οποία, παρ’ όλα αυτά, θεωρείται «ασφαλές λιμάνι» βάσει της Διακήρυξης της Μάλτας (Φεβρουάριος 2017).

Η διακήρυξη υπογράφηκε μεταξύ ευρωπαϊκών κρατών και ένοπλων ομάδων που αντιμάχονται για την κυριαρχία της χώρας και υποχρεώνει τα πλοία που διασώζουν πρόσφυγες ανοιχτά αυτής να τους επιστρέφουν και όχι να τους πηγαίνουν στα όντως πλησιέστερα και ασφαλέστερα λιμάνια, όπως αυτά της Ιταλίας ή της Μάλτας, βάσει των Διεθνών Συμβάσεων για την Ερευνα και τη Διάσωση στη θάλασσα.

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ
Στο ευρωσκαμνί η Frontex για παράνομη επαναπροώθηση
Την πρώτη νομική ενέργεια κατά της Frontex στις δικαστικές αρχές της Ε.Ε. αποτελεί η προσφυγή από οικογένεια Σύρων προσφύγων που εκδιώχθηκαν από την Ελλάδα πίσω στην Τουρκία το 2016.
Στο ευρωσκαμνί η Frontex για παράνομη επαναπροώθηση
ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ
Πιέσεις μέσω κονδυλίων από Ε.Ε. για τις επαναπροωθήσεις
Δημοσίευμα στο Spiegel αποκαλύπτει πως η Κομισιόν έχει βάλει βέτο στην αποδέσμευση 15,8 εκατομμυρίων ευρώ προς την Ελλάδα, θέτοντας ως προϋπόθεση να θεσπίσει η χώρα ανεξάρτητο μηχανισμό επιτήρησης των...
Πιέσεις μέσω κονδυλίων από Ε.Ε. για τις επαναπροωθήσεις
ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ
Ι. Αποστολόπουλος: «Η Ελλάδα κάνει εγκλήματα κατά της ανθρωπότητας»
Σε μια καταιγιστική συνέντευξή του ο διασώστης Ιάσων Aποστολόπουλος μίλησε για τις «βιομηχανοποιημένες καθημερινές επιχειρήσεις απαγωγής και εξαφάνισης προσφύγων στο Αιγαίο και στον Έβρο, για τις...
Ι. Αποστολόπουλος: «Η Ελλάδα κάνει εγκλήματα κατά της ανθρωπότητας»
ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ
Στρίβειν διά της... διαστρέβλωσης
Η κυβέρνηση δεν διστάζει να αποσιωπήσει τα βασικά ευρήματα της έκθεσης του Ευρωκοινοβουλίου για τις επαναπροωθήσεις και τον ρόλο της Frontex σε αυτές.
Στρίβειν διά της... διαστρέβλωσης
ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ
Μονταζιέρα Μηταράκη και στην έκθεση του Ευρωκοινοβουλίου για τις επαναπροωθήσεις
Δεν μπορεί να κρύψει τον πανικό του για την έκθεση – κόλαφο του Ευρωκοινοβυλίου για τις επαναπροωθήσεις το υπουργείο Μετανάστευσης και Ασύλου.
Μονταζιέρα Μηταράκη και στην έκθεση του Ευρωκοινοβουλίου για τις επαναπροωθήσεις

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας