Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Ένα εκδικητικό νομοσχέδιο, με στόχο την καταστολή και όχι τον σωφρονισμό
EUROKINISSI/ΤΑΤΙΑΝΑ ΜΠΟΛΑΡΗ

Ένα εκδικητικό νομοσχέδιο, με στόχο την καταστολή και όχι τον σωφρονισμό

  • A-
  • A+
Εντονη κριτική για το σωφρονιστικό νομοσχέδιο από αντιπολίτευση, Συνήγορο του Πολίτη, ΕλΕΔΑ, δικηγορικούς συλλόγους, αλλά και από την Πανελλήνια Ομοσπονδία Υπαλλήλων Υπηρεσίας Εξωτερικής Φρούρησης και την Ομοσπονδία Σωφρονιστικών Υπαλλήλων.

Με την έντονη κριτική βουλευτών της αντιπολίτευσης, των εκπροσώπων του Συνηγόρου του Πολίτη, της Ολομέλειας των Δικηγορικών Συλλόγων Ελλάδος, της Ελληνικής Ένωσης για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου και των προέδρων της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Υπαλλήλων Υπηρεσίας Εξωτερικής Φρούρησης και της Ομοσπονδίας Σωφρονιστικών Υπαλλήλων Ελλάδας συνεχίστηκε χθες η συζήτηση του νομοσχεδίου για τη σωφρονιστική πολιτική στη Διαρκή Επιτροπή Δημόσιας Διοίκησης, Δημόσιας Τάξης και Δικαιοσύνης.

Στις καίριες τοποθετήσεις τους οι αγορητές εστίασαν στη συρρίκνωση δικαιωμάτων των κρατουμένων, όπως η χορήγηση αδειών και η έκτιση ποινών σε αγροτικές φυλακές, και έκαναν λόγο για ένα εκδικητικό και τιμωρητικό νομοσχέδιο που παραγνωρίζει ότι βασικός στόχος κάθε αντίστοιχου νομοσχεδίου θα πρέπει να είναι ο σωφρονισμός και όχι η καταστολή. Εμπεριστατωμένες απαντήσεις δόθηκαν στον υπουργό Προστασίας του Πολίτη, Μιχάλη Χρυσοχοΐδη, που επιχείρησε να δημιουργήσει εντυπώσεις αναφερόμενος σε αποδράσεις από αγροτικές φυλακών ενώ τα επίσημα στοιχεία τον διαψεύδουν, αλλά και στη γενική γραμματέα Αντεγκληματικής Πολιτικής, Σοφία Νικολάου, που προχωράει σε 130(!) προσλήψεις μόνιμου προσωπικού διοικητικού προσωπικού, λογιστών, γραμματέων και οδηγών μετατρέποντας τη Γραμματεία σε υπερ-Υπουργείο, όταν η κυβέρνηση δεν έχει ακόμα διαθέσει χρήματα για τη διεξαγωγή τεστ για τον κορονοϊό στα χειμαζόμενα καταστήματα κράτησης. 

Ακολουθούν αποσπάσματα από τις τοποθετήσεις των ομιλητών 

ΣΟΥΛΤΑΝΑ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑΔΟΥ (ΣΥΡΙΖΑ)

Όλοι οι φορείς και θα κάνω αναφορά συγκεκριμένα στο Συνήγορο του Πολίτη, στον εκπρόσωπο του Δικηγορικού κλάδου και κυρίως, στον εκπρόσωπο της Ομοσπονδίας Σωφρονιστικών Υπαλλήλων, τάχθηκαν ενάντια στις διατάξεις του παρόντος νομοσχεδίου και μίλησαν για παραβίαση του άρθρου 3 του σωφρονιστικού κώδικα, που αναφέρει, ότι όλοι οι κρατούμενοι είναι ίσοι κατά την εκτέλεση της ποινής. Μίλησαν για την ουσιαστική κατάργηση των αδειών που εξομοιώνεται με την υφ' όρου απόλυση και χάνει την έννοια της, που είναι να δώσει μια ανάσα στους καταδικασμένους, να συνεχίσουν να εκτίουν την ποινή τους και να βοηθήσει αργότερα στην επανένταξη τους. Επίσης, όλοι, σας επισήμαναν τον κίνδυνο κατάργησης πρακτικά των αγροτικών φυλακών με τη διάταξη που φέρνετε και φυσικά αποδόμησαν όλα τα επιχειρήματά σας περί του κινδύνου αποδράσεων και τα λοιπά. Κινδύνου αποδράσεων, είτε κατά τη διάρκεια των αδειών, είτε κατά την έκτιση της ποινής στις αγροτικές φυλακές. Τέλος, αποδομήθηκε το επιχείρημά σας για τη μη μεταγωγή των καταδικασμένων για τρομοκρατία στις αγροτικές φυλακές. Σκοπός της ποινής είναι σωφρονισμός και όχι η τιμωρία. Η ποινή επιβάλλεται από το δικαστήριο με βάση την ηθική και κοινωνική απαξία της πράξης. Η εκτέλεση όμως της ποινής, έχει σχέση με το πρόσωπο, όχι με την πράξη και στην εκτέλεση της ποινής, όλοι οι κρατούμενοι είναι ίσοι. Αυτό σας το τόνισαν όλοι οι φορείς.

Επίσης, δεν αντιλήφθηκε κανείς, για ποιο λόγο εφόσον δεν πάνε στις αγροτικές φυλακές οι καταδικασμένοι για τρομοκρατία, γιατί να μην πάνε και καταδικασμένοι για άλλα αδικήματα τα οποία έχουν την ίδια κοινωνική και ηθική απαξία, ενδεχομένως και μεγαλύτερη, όπως οι παιδεραστές. Δεν καταλάβαμε επίσης, γιατί στις αγροτικές φυλακές δεν μπορεί να πάει κάποιος καταδικασμένος για τρομοκρατία, αλλά μπορεί να πάει στις κλειστές φυλακές και να πάρει και άδεια. Και για να κλείσω για σήμερα την αναφορά μου στις αγροτικές φυλακές. Καταθέτω στα πρακτικά, απόσπασμα από το βιβλίο της καθηγήτριας εγκληματολογίας της Νομικής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θράκης, της κυρίας Μαρίας Αρχιμανδρίτου. «Η ανοιχτή έκτιση της ποινής» είναι το θέμα, στις σελίδες 445 και 446. Τι προκύπτει από αυτό; Από την έρευνα των αποδράσεων, φαίνεται, ότι σχεδόν το σύνολο έγινε από μικροποινίτες. Καμία απόδραση ισοβίτη. Άρα, δεν συνάδει αυτό το πόρισμα με την επιλογή της κυβέρνησης να περιορίσει τη μεταγωγή βαρυποινιτών. Αντίθετα, φαίνεται, ότι απλά θέλει να τους τιμωρήσει περαιτέρω.

Ο υπουργός αναφέρθηκε στην Τίρυνθα και τις 26 αποδράσεις στη συγκεκριμένη αγροτική φυλακή, από το 2015 ως το 2019. Καταθέτω στα πρακτικά, σύνολο των αποδράσεων σε όλες τις φυλακές της Ελλάδος από το 2000 έως το 2018. Πίνακας ο οποίος διαψεύδει τον Υπουργό. Βέβαια, τα μπέρδεψε λίγο Υπουργός εχθές, αφού μετά είπε για 200 αποδράσεις σε όλες τις φυλακές. του θυμίζουμε ότι η μόνη διευθύντρια αγροτικής φυλακής που δεν καρατομήθηκε από τη Νέα Δημοκρατία είναι η Διευθύντρια της φυλακής της Τίρυνθας, που επέλεξε να μας αναφέρει ως παράδειγμα πολλών αποδράσεων. Γιατί δεν την έβγαλε από τη θέση της αφού πήγαν τόσο χάλια τα πράγματα; [...] Ο κ. Χρυσοχοΐδης, χτες, έπαιξε, για ακόμα μια φορά, με fake news για τους θανάτους. Καταθέτω, στα Πρακτικά, στοιχεία για θανάτους κρατουμένων, από το 2009 έως και το 2018, καθώς και σχετική Ερώτηση, που κατέθεσε ο ΣΥΡΙΖΑ, στο ελληνικό Κοινοβούλιο, προς απάντηση του κυρίου Χρυσοχοΐδη.

ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΚΑΜΙΝΗΣ (Κίνημα Αλλαγής)

Εκτός από θέματα δικαιωμάτων των κρατουμένων, οι ανισότητες που δημιουργούνται υπονομεύουν και το ίδιο το κλίμα μέσα στη φυλακή και διαιωνίζουν κάποιες εκφάνσεις υποκουλτούρας. Γιατί, πώς θα εκλάβει ένας κρατούμενος το γεγονός ότι ο συγκρατούμενός του εκτίει ποινή 10 έτη και μία μέρα και θα πάρει άδεια στα 2/5 της ποινής, δηλαδή, μετά από τέσσερα χρόνια, ενώ αυτός εκτίει ποινή δεκαετούς παρά μία μέρα και θα πάρει άδεια στο 1/5  δηλαδή στα δύο έτη. Αντίστροφα θα έπρεπε να το διατυπώσω. Παρά ταύτα η αδικία υπάρχει: κάποιος οποίος έχει ποινή 10 έτη και μία μέρα, ουσιαστικά, χρειάζεται διπλάσιο χρόνο για να μπορέσει να πάρει άδεια από αυτόν ο οποίος καταδικάστηκε σε ποινή ολίγων ημερών μειωμένο σε σχέση με τη δίκη του. Αυτό είναι σωφρονιστική μεταχείριση; Ενώ εκκρεμούν άλλα ζητήματα; Πώς θα επιλυθούν τα διαχρονικά ζητήματα του υπερπληθυσμού; Της έλλειψης γιατρών; Της έλλειψης εκπαιδευτικών και άλλων προγραμμάτων; Της βίας; Το γεγονός ότι αυτοκτονούν Υπάλληλοι; Ότι γίνονται εμπρηστικές επιθέσεις σε διευθυντικά στελέχη; Καθώς, και στο ζήτημα της πανδημίας [...]

Αλλάζουν οι προϋποθέσεις για τη μεταγωγή στα Αγροτικά Καταστήματα και στην Κεντρική Αποθήκη Υλικού των Φυλακών. Εδώ ο λόγος είναι και πάλι οι αποδράσεις. Ακούσαμε έναν αριθμό, ακούσαμε καμία αξιολόγηση; Εγώ άκουσα ότι ενώ με την ανάληψη της εξουσίας από τη Νέα Δημοκρατία άλλαξαν οι περισσότεροι διευθυντές των φυλακών, δεν άλλαξε η διεύθυνση στις φυλακές Τίρυνθας, εκεί που έγιναν οι περισσότερες αποδράσεις. Αυτό το ελέγξαμε;  Με τις προτεινόμενες ρυθμίσεις για να μεταφερθεί κρατούμενος με ποινή πάνω από δέκα χρόνια στις Αγροτικές Φυλακές πρέπει να έχει εκτίσει τα 2/5 της ποινής του. Είναι χρονικό διάστημα κατά το οποίο μπορεί και να αποφυλακιστεί όμως, όταν έχει συμπληρώσει το ένα πέμπτο της ποινής με ημέρες εργασίας στη φυλακή. Φαίνεται ότι σταδιακά -οι Αγροτικές Φυλακές επειδή δεν υπάρχει μια συγκροτημένη άποψη για το πώς μπορούμε να τις αξιοποιήσουμε- ο θεσμός εγκαταλείπεται για να μαραζώσει [...] 

Είναι απορίας άξιο, πως το Υπουργείο δεν ενδιαφέρεται το ίδιο να παρακολουθεί τους κρατούμενους, υπό ηλεκτρονική επιτήρηση και αφήνει την αρμοδιότητα, στις επιτροπές του Υπουργείου Δικαιοσύνης. Φαίνεται ότι, είναι μια πλήρης πια αποστασιοποίηση του Υπουργείου και απομάκρυνση από κάθε στόχο ομαλής επανένταξης. Έχετε δύο σημαντικότατους θεσμούς στα χέρια σας, με τους οποίους μπορείτε να αποσυμφορήσετε τις φυλακές και να κάνετε πιο ανθρώπινη την έκτιση της ποινής και, επίσης,  να προετοιμάσετε με ομαλότερο τρόπο, την ένταξη των κρατουμένων στην κοινωνία. Αυτό είναι η ηλεκτρονική επιτήρηση και η κοινωνική υπηρεσία.

ΜΑΡΙΑ ΚΟΜΝΗΝΑΚΑ (ΚΚΕ)

Είναι πραγματικά ενδεικτικό της αυταρχικής νοοτροπίας της κυβέρνησης το ζήτημα της συρρίκνωσης των δικαιωμάτων του κρατούμενου σε σχέση με τις άδειες. Ουσιαστικά καταργείται ο θεσμός της άδειας όταν αυτός καθίσταται δυνατός μόνο λίγο διάστημα πριν, εάν και αυτό γίνει, από την απόλυση του κρατουμένου. Δεν μπορούμε, πραγματικά, να κατανοήσουμε γιατί δυναμιτίζετε έναν απόλυτα απαραίτητο, για την ομαλή προετοιμασία της επιστροφής του κρατουμένου, θεσμό, έναν θεσμό που βοηθάει στο να διατηρεί σε κάποιο βαθμό και τους δεσμούς με την οικογένειά του, να μπορεί να κρατάει ζωντανή την κοινωνικοποίηση και όταν, μάλιστα, ομολογείται από παντού η τεράστια επιτυχία του θεσμού, όταν κατά 98%, όπως ακούσαμε και στην ακρόαση των φορέων, πληρούνται όλοι οι όροι της άδειας και δεν μπορούμε να καταλάβουμε, ακόμα και ο τρόπος με τον οποίο περιορίζετε τις μέρες τις ημέρες της άδειας, σε τι εξυπηρετεί. Είναι, δηλαδή, δυνατόν κάποιος να θεωρείται επικίνδυνος να αποδράσει και αυτό να γίνει εάν αυξηθούν οι ημέρες της άδειάς του και να μην μπορεί να γίνει από την πρώτη ημέρα που θα του δοθεί άδεια; Δεν νομίζουμε ότι απαντάτε. [...] Με τον ίδιο τρόπο θεωρούμε ότι καθίσταται ουσιαστικά ανενεργή η λειτουργία των αγροτικών φυλακών, όταν είναι ελάχιστες οι περιπτώσεις που τελικά θα καταφέρουν να υπηρετήσουν σε αυτές, πριν από την αποφυλάκισή τους.

Άρα, δυναμιτίζετε ακόμα περισσότερο τον υπερπληθυσμό των κλειστών φυλακών, όταν ουσιαστικά δεν έχετε απαντήσει, γιατί και οι αριθμοί που δώσατε για τις αποδράσεις δεν απαντούν, όταν αναλογικά και με τις άλλες αποδράσεις, που υπάρχουν και στα κλειστά καταστήματα, δεν λύνεται ουσιαστικά το ζήτημα μ' αυτό τον τρόπο. Σε σχέση με το άρθρο 8, με τη γενική Γραμματεία Αντεγκληματικής Πολιτικής, είναι χαρακτηριστικό ότι ενώ βρίσκονται τα κονδύλια και οι πόροι για να δημιουργηθούν τόσες θέσεις για την γραμματειακή υποστήριξη και άλλα πόστα, ούτε για δείγμα δεν υπάρχει μια θέση κοινωνικών επιστημόνων ψυχιάτρων. Δηλαδή, επιβεβαιώνεται ουσιαστικά ότι η εγκληματική πολιτική για σας εξαντλείται στον τρόπο της τήρησης της τάξης, όχι βέβαια στην πρόληψη, στην εκπαίδευση, δεν έχει καμία σχέση με αυτό το ρόλο που θα έπρεπε να παίζει μία Γραμματεία Αντεγκληματικής Πολιτικής.

ΦΩΤΕΙΝΗ ΜΠΑΚΑΔΗΜΑ (ΜέΡΑ25)

Στο θέμα της μετεγκατάστασης των φυλακών στον Ασπρόπυργο εγείρονται δύο ζητήματα: Πρώτον, είναι η τεράστια αντίδραση από πλευράς του δήμου Ελευσίνας, που έχει χαρακτηρίσει την μετεγκατάσταση ξεκάθαρα αντιαναπτυξιακή για την Ελευσίνα και τους όμορους δήμους και συνεπώς σφόδρα ανεπιθύμητη. Και δεύτερον και εξαιρετικά σημαντικό είναι το τι θα γίνει το μέλλον του οικοπέδου που τώρα βρίσκονται οι φυλακές Κορυδαλλού όταν ολοκληρωθεί μετεγκατάσταση. Σε ποιον θα αποδοθεί αυτό το οικόπεδο όταν πλέον όλα θα έχουν τελειώσει.

ΑΝΤΩΝΙΟΣ ΜΥΛΩΝΑΚΗΣ (Ελληνική Λύση)

Χθες σχολιάζατε, κ. Υπουργέ, λέγοντας ότι ουσιωδώς τώρα συγκροτείται σε ένα μηχανισμό του δημοσίου ο οποίος θα μπορεί να διαχειριστεί με ευθύνη, αποφασιστικότητα και αποτελεσματικότητα τα θέματα που άπτονται της σωφρονιστικής πολιτικής και της διοίκησης των καταστημάτων κράτησης και ότι τώρα συγκροτείται μια δομή της δημόσιας διοίκησης. Δυστυχώς, όμως, αυτό που βλέπουμε δεν είναι να συγκροτείται μόνο μία δομή. Είναι να συγκροτείται κατ' ουσίαν ένα Υπουργείο μέσα στο Υπουργείο, γιατί με τόσες υπηρεσίες που δεν υπάρχουν σε άλλη Γενική Γραμματεία το ξέρετε κύριε Υπουργέ -όπως το ξέρω και εγώ και το ξέρουμε όλοι μας- και τόση ελευθερία κινήσεων που έχει κύρια Νικολάου όταν μπορεί όχι μόνο να κάνει απευθείας αναθέσεις κατά την κρίση της, αλλά ακόμη και να προσβάλει την αξιοπρέπεια και την προσωπικότητα κρατουμένων με παραδείγματα τον Βασίλη Δημάκη και όχι μόνο και άλλους φοιτητές που χρειάστηκε να καταφύγουν σε απεργία πείνας και δίψας για να διεκδικήσουν το δικαίωμά τους στην εκπαίδευση.

Σε πλήρη αντιδιαστολή με αυτό που επισημάνατε για τη σημασία σεβασμού της ανθρώπινης αξιοπρέπειας των φυλακισμένων. Ειλικρινά τείνουμε να αναρωτιόμαστε ποιος είναι τελικά ο επικεφαλής του Υπουργείου, γιατί καλείστε συνεχώς να απολογείστε για τα τεκταινόμενα, για τη δράση, της κυρίας Νικολάου. Εκτός, φυσικά αν στα σχέδια της Νέας Δημοκρατίας είναι να δούμε κάπου παρακάτω να φεύγει η αντεγκληματική πολιτική, να συστήνεται Υπουργείο Αντεγκληματικής Πολιτικής και να τοποθετείται σε υπουργικό θώκο η νυν Γενική Γραμματέας, έτσι κι αλλιώς και τώρα έχει τόσο την εξουσία όσο και την ευχέρεια δράσης.


ΠΑΥΛΟΣ ΠΟΛΑΚΗΣ (ΣΥΡΙΖΑ)

Δεν μπορώ να κρατηθώ άλλο. Ξέρετε κάτι. Κύριε Χρυσοχοΐδη, αν μπείτε στο σκρουτζ και πατήσετε «γάντια νιτριλίου» θα σας βγάλει τιμές από 8 μέχρι 10,5 ευρώ. Και παίρνει 8.000 κουτιά, η κυρία Νικολάου, με 17,5 ευρώ το κουτί;  Δηλαδή, του μπαμπά της είναι τα λεφτά και τα ξοδεύει με αυτόν τον τρόπο ή του ελληνικού λαού; Και προσέξτε τώρα. Εγώ, την κυρία Νικολάου, την έχω βγάλει πολλές φορές στον τάκο. Εδώ, όμως, ξεπερνά το όριο, γιατί είναι, πλέον, πρόδηλο. Φαντάσου Σπίρτζη, εσύ στο Μεταφορών, εγώ στο Υποδομών, εσύ να τα παίρνεις 100 και εγώ 200. Γιατί, για αυτό κουβεντιάζουμε εδώ πέρα. Η γνωστή κυρία Νικολάου, όταν την είχα «πρωτοκράξει»  με την απολύμανση των φυλακών, που έδωσε τον Απρίλη 145, 145, 145, διαδοχικά, σε μία εταιρεία, η οποία άλλαξε καταστατικό στο ΓΕΜΥ, διοργάνωνε συνέδρια πριν και μετά ανέλαβε να κάνει και μυοκτονίες και απεντομώσεις. Ένας κύριος  Μιχαηλίδης, νομίζω,  διηύθυνε την εταιρεία. Ή που έδωσε τότε, για να απολυμάνει τα καταστήματα 220.000 ευρώ, σε μία κυρία Βασιλική Παππά, που έφτιαξε την εταιρεία πέντε μέρες πριν. Και μετά συνέχισε. Αγόρασε μάσκες, από μια εταιρεία που πούλαγε αμορτισέρ, κ. Χρυσοχοΐδη, 47.000 ευρώ, από μία εταιρεία που πούλαγε αμορτισέρ. Αγόρασε, πάλι, μάσκες –και είναι  του Νοεμβρίου αυτό, 12. 11.2020-  από ένα κύριο Μαρή, ο οποίος έχει κρεοπωλείο. Βέβαια, για να λέμε και του στραβού το δίκιο, από κρεοπωλείο αγοράζατε και εσείς. Αστυνομικά τμήματα, μισό λεπτό, αυτά είναι πολύ σοβαρά. Δεν γίνεται πλέον. Εδώ, πρέπει να κινηθεί Εισαγγελέας. 

ΜΙΧΑΛΗΣ ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗΣ (υπουργός Προστασίας του Πολίτη)

Χθες, αναφέρθηκα στην εγκληματικότητα που υπάρχει στις φυλακές και ήρθε μια απάντησε σήμερα από τον κ. Παρασκευόπουλο, τον πρώην Υπουργό Δικαιοσύνης, ο οποίος επιχείρησε να με διαψεύσει. Να διαψεύσει αυτά τα οποία είπα. Θέλω λοιπόν να σας πω το εξής και θα καταθέσω τα στοιχεία όλα στην Ολομέλεια αυτά τα οποία επικαλούμαι αυτή τη στιγμή. Από 01/01/2015 μέχρι 30/06/2019 είχαμε 8 ανθρωποκτονίες, είχαμε 14 αυτοκτονίες, είχαμε συμπλοκές κρατουμένων 760, είχαμε βιαιοπραγίες κατά υπαλλήλων 157, είχαμε κρατουμένους που επέδρασσαν 610 και πολλά άλλα στοιχεία τα οποία θα καταθέσω επαναλαμβάνω στο Κοινοβούλιο μεθαύριο στην Ολομέλεια της Βουλής. Ωστόσο, θέλω να προσθέσω και κάτι ακόμη επειδή ο κ. Παρασκευόπουλος επιχείρησε να πει κάποιες απόψεις οι οποίες δεν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα. Από τον 7ο  μήνα έως και τον 12ο  του 2015 και αναφέρομαι στο ΕΔΑΔ, στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Δικαιωμάτων του Ανθρώπου για τις προσφυγές, είχαμε 4 αποφάσεις εναντίον της χώρας, το 2016 είχαμε 9 αποφάσεις με συνολική εκδικασμένη μηνιαία αποζημίωση 657 χιλιάδες ευρώ, το 2017 είχαμε 5 αποφάσεις με ένα ποσό πάλι επίσης, 9 αποφάσεις το 2018. Από 01/01/19 έως σήμερα έχουμε 12 αποφάσεις με συνολική εκδίκαση 1,5 περίπου εκατομμύριο και επίσης, οι προσφυγές που αφορούν συνθήκες διαβίωσης στα καταστήματα κράτησης που κοινοποιήθηκαν στην Ελληνική Δημοκρατία για το χρονικό διάστημα από το 2019 ως σήμερα, σύμφωνα με τη σχετική ενημέρωση του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, είναι 18. Θέλω να πω, ότι δυστυχώς, υπάρχουν και αυτά. Γιατί δεν μπορέσαμε ακόμη να οργανώσουμε τον τρόπο ούτως ώστε οι υποδομές στις φυλακές να βελτιωθούν, για να βελτιωθούν και οι συνθήκες κράτησης των ανθρώπων.

ΧΡΗΣΤΟΣ ΣΠΙΡΤΖΗΣ:  Όταν συνεδριάζει το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο και βγάζει απόφαση το 2016 και το 2017, δεν αφορά υποθέσεις του 2016 και του 2017.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗΣ: Ναι. Μπορεί να έχετε δίκιο, αλλά του 2018 και του 2019 αφορά αποφάσεις του 2015. Σωστά το λέτε. Άρα λοιπόν, μην εμφανίζεται ο κ. Παρασκευόπουλος και λέει, ότι επί της διακυβέρνησης Σύριζα δεν υπήρξαν κρούσματα και περιπτώσεις που κατέφυγαν στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο και δεν υπήρξαν καταδικαστικές αποφάσεις. Επαναλαμβάνω, και το 2020 υπήρξαν καταδικαστικές αποφάσεις.

ΑΝΔΡΕΑΣ Ι. ΠΟΤΤΑΚΗΣ (Συνήγορος του Πολίτη)

Σε έρευνα που έχει διεξάγει ο Συνήγορος του Πολίτη για τα έτη 2015 έως και 2020, έρευνα η οποία διεξήχθη κατόπιν συλλογής ερωτηματολογίων από όλα τα Καταστήματα Κράτησης της χώρας προκύπτει ότι ένα συντριπτικό ποσοστό που αγγίζει το 98% οι όροι των αδειών που έχουν χορηγηθεί τηρούνται. Οπότε θα περίμενα και θα περιμένω να ακούσω και, τον κ. Υφυπουργό, να τοποθετηθεί επί του συγκεκριμένου ζητήματος. Δεν μου παρίσταται πλήρως αιτιολογημένη η εν γένει αυστηροποίηση των διατάξεων για τη χορήγηση αδειών με βάση την επίκληση της παραβίασης των όρων του.

Σε ό,τι αφορά τις αγροτικές φυλακές, θα ήθελα να αναφέρω, πρώτα από όλα, ότι σύμφωνα με τα πρόσφατα δημοσιευμένα στοιχεία της Γενικής Γραμματείας Αντεγκληματικής Πολιτικής, για τα τέσσερα αγροτικά καταστήματα κράτησης της χώρας, προκύπτει ότι παραμένουν σταθερά με πληθυσμό σημαντικά λιγότερο του ορίου χωρητικότητάς τους. Αυτός είναι ο λόγος που η πρότασή μας είναι ο εξορθολογισμός των όρων μεταγωγής σε καταστήματα αγροτικών φυλακών, με τον ορισμό συγκεκριμένων μόνο και ιδιαιτέρως σοβαρών πειθαρχικών παραπτωμάτων, τα οποία να αποτελούν κώλυμα για τη μεταγωγή στην αγροτική φυλακή. Επίσης, να σημειώσω ότι σε μία διάταξη, η οποία προστέθηκε στο στάδιο της διαβούλευσης, αναφέρομαι στο δεύτερο εδάφιο του άρθρου 3, που κατατέθηκε στην Βουλή αλλά δεν συμπεριλαμβανόταν στο σχέδιο το οποίο έτυχε επεξεργασίας στο στάδιο της δημόσιας διαβούλευσης, γίνεται αναφορά σε απαγόρευση μεταγωγής σε αγροτικές φυλακές σε όσους κρατούμενους έχουν καταδικαστεί για εγκλήματα τρομοκρατίας.  Έτσι εισάγεται μια εξαίρεση στις προϋποθέσεις μεταγωγής κρατουμένων σε αγροτικά καταστήματα με κριτήριο το αδίκημα.  Εδώ θα εκφράσω απλά τον προβληματισμό μου ως προς τη συμβατότητα της συγκεκριμένης ρύθμισης με τη γενική αρχή της ισότητας στη μεταχείριση των κρατουμένων, που θεσπίζεται από το άρθρο 3 του ισχύοντος Σωφρονιστικού Κώδικα, ως γενική αρχή της έκτισης των στερητικών της ελευθερίας ποινών, σύμφωνα με την οποία επιτρέπεται και προβλέπεται ειδική μεταχείριση κρατουμένων μόνο εφόσον αυτό γίνεται υπέρ του κρατούμενου και προς εξυπηρέτηση των ειδικών αναγκών που απορρέουν από την κατάσταση στην οποία βρίσκεται.

Ένα άρθρο το οποίο θα ήθελα να σχολιάσω, είναι το άρθρο 41, που αφορά την κατάργηση της προστατευτικής φύλαξης των ασυνόδευτων ανηλίκων. Είναι προφανές ότι υποστηρίζουμε τη σχετική ρύθμιση. Είναι, άλλωστε, πάγιο το αίτημα και από την πλευρά του Συνηγόρου του Πολίτη και από άλλους φορείς, διεθνείς και εγχώριους, για την κατάργηση της στέρησης της ελευθερίας των ασυνόδευτων ανηλίκων. Θα ήθελα απλά να εκφράσω μόνο έναν μικρό προβληματισμό σε ότι αφορά την επιλεγείσα διατύπωση και το κατά πόσο η διατύπωση αυτή καταλαμβάνει το σύνολο των ανηλίκων. 

ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΣΤΑΜΑΤΟΓΙΑΝΝΗΣ (πρόεδρος του Δικηγορικού Συλλόγου Πειραιά και Εκπρόσωπος της Ολομέλειας των Δικηγορικών Συλλόγων Ελλάδος)

Φαίνεται ότι υπάρχει μία αυστηροποίηση στον τρόπο χορήγησης των αδειών. Μάλιστα, υπάρχει μια αυστηροποίηση που λειτουργεί σε σχέση με τις υφιστάμενες μέχρι τώρα έρευνες, που δεν ξέρω κατά πόσο δικαιολογείται. Φαίνεται ότι υπάρχει μια δυσαναλογία και αδικία, θα την έλεγα, σε σχέση με αυτούς που έχουν μια κάθειρξη πάνω από 10 έτη, που χρειάζονται τουλάχιστον τα δύο πέμπτα της έκτισης ποινής για να μπορέσουν να αιτηθούν της χορήγησης άδειας. Με αυτό τον τρόπο θα χρειάζεται κάποιος που έχει καταδικαστεί σε κάθειρξη 10 - 11 ετών διπλάσιο χρόνο έκτισης της ποινής σε σχέση με αυτόν που έχει καταδικαστεί μέχρι 10 χρόνια, όπου εκεί ζητείται το ένα πέμπτο της. Έτσι, με αυτό τον τρόπο, ουσιαστικά είναι άτοπο ένα τέτοιο αίτημα χορήγησης άδειας.

Θα ήθελα να επισημάνω ότι οι αγροτικές φυλακές είναι ένας χώρος που θα μπορούσε να έχει αξιοποιηθεί περισσότερο από την ελληνική πολιτεία,  στην κατεύθυνση ακόμα, αν θέλετε και αυτής της παραγωγικής ανασυγκρότησης του τόπου. Θα μπορούσε να είναι ένας χώρος όπου, πραγματικά, θα μπορούσε να απασχολούνται αρκετοί κρατούμενοι. Αυτή τη στιγμή, από τις έρευνες που υπάρχουν, δεν υπάρχει αυτός ο υπερπληθυσμός, αυτή η ασφυξία που υπάρχει στις κλειστές φυλακές και θα μπορούσε με αυτόν τον τρόπο να αντιμετωπιστεί, να υπάρχουν, δηλαδή, αυτές οι μεταγωγές. Αντίθετα, γίνεται όλο και πιο δύσκολη η μεταγωγή σε αγροτικές φυλακές. Πρέπει, λοιπόν, να δούμε τι σημαίνει, να το ξεκαθαρίσουμε λίγο στο μυαλό μας, όταν έχει καταγνωστεί μία ποινή και από κει και πέρα ερχόμαστε στη φάση της εκτέλεσης της ποινής. Η εκτέλεση της ποινής είναι ένα κομμάτι το οποίο έχει να κάνει με το πρόσωπο και όχι με την πράξη. Το πρόσωπο είναι αυτό το οποίο παραμένει έγκλειστο, παραμένει στη φυλακή, με μία προοπτική κοινωνικής επανένταξης, με μία προοπτική με τον τρόπο που λειτουργεί μέσα στη φυλακή, με τις αρμόδιες παρεχόμενες υπηρεσίες μέσα στις φυλακές, προκειμένου να μπορεί να επανενταχθεί.

Όπως χαρακτηριστικά ειπώθηκε από τον Συνήγορο του Πολίτη, σύμφωνα με το άρθρο 3, όταν κάποιος πλέον κρατείται και είναι ίσως στον τρόπο αντιμετώπισης αυτής της κράτησης. Η ποινή του επιβλήθηκε και καταγνώστηκε από το δικαστήριο, με βάση την απαξία της πράξης του. Η εκτέλεση της ποινής έχει να κάνει με το πρόσωπο και δεν έχει να κάνει με την πράξη. Νομίζω, λοιπόν, ότι σ' αυτήν την κατεύθυνση θα πρέπει να αντιμετωπιστεί η συνολικότερη αυτή φιλοσοφία της νομοθετικής αυτής μεταρρύθμισης και να αντιμετωπιστεί ανάλογα. Επίσης, πιστεύω ότι είναι εκπεφρασμένη άποψη η θέση του δικηγορικού σώματος, όπως προβλέπεται από το άρθρο 545 και επόμενα του Κώδικα Ποινικής Δικονομίας, προβλέπεται στον Κώδικα δηλαδή, ήταν και παραμένει μια άποψη του δικηγορικού σώματος, ότι η εκτέλεση μιας ποινής, δηλαδή ο σωφρονισμός ενός έγκλειστου, θα έπρεπε να είναι μια αρμοδιότητα του Υπουργείου Δικαιοσύνης. Αυτό νομίζω ότι είναι και σε πανευρωπαϊκό επίπεδο, κάτι που θα μπορούσε, ενδεχομένως, να βοηθήσει. 

ΜΑΡΙΝΟΣ ΣΚΑΝΔΑΜΗΣ (μέλος της Ελληνικής Ένωσης για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου)

Θα περιμέναμε από ένα τέτοιο νομοσχέδιο, σε έκτακτες συνθήκες να έχει και έκτακτες διατάξεις που αντιμετωπίζουν κορυφαία ζητήματα. Σε ό,τι αφορά δηλαδή το σωφρονιστικό χώρο, τον χώρο των φυλακών, πρέπει να πούμε, ότι υπάρχουν οι συστάσεις του ΕΟΔΥ, οι οποίες τι κάνουν; Συστήνουν αποστασιοποίηση των κρατουμένων εντός των φυλακών. Ταυτόχρονα να έχουμε και τις συστάσεις του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας οι οποίες μεταξύ άλλων θέτουν και το ζήτημα του ότι· η πανδημία, ο κοροναϊός, εντός των κλειστών χώρων λειτουργεί με τον πιο θανατηφόρο τρόπο. Αυτή τη στιγμή λοιπόν, έχουμε ήδη στα καταστήματα κράτησης δυστυχώς 2 νεκρούς κρατουμένους, ταυτόχρονα έχουμε εκατοντάδες κρατούμενους και υπαλλήλους οι οποίοι είναι θύματα της νόσου, έχουν νοσήσει. Ξέρετε πάρα πολύ καλά, ότι έχουμε 10.175 θέσεις για κρατούμενους στα καταστήματα κράτησης της χώρας, ενώ όμως φιλοξενούνται 11.468 κρατούμενοι. Πολύ παραπάνω δηλαδή, από τον αριθμό των θέσεων. Αυτό από μόνο του, παράγει έναν τεράστιο κίνδυνο θανατηφόρας ή βλαπτικής οπωσδήποτε, εξάπλωσης της πανδημίας μες στις φυλακές, η οποία πραγματικά στη δεύτερη φάση πανδημίας είναι ηχηρή, συμβαίνει παντού.

Εμείς λοιπόν, θα περιμέναμε από ένα τέτοιο νομοσχέδιο, να εντάσσει και κάποιες διατάξεις που αναδεικνύουν το ενδιαφέρον της πολιτείας. Διότι, δεν φαίνεται να υποστηρίζεται αυτό. [...]  Πρώτον, να απολυθούν κρατούμενοι οι οποίοι έχουν υπόλοιπο ποινής μέχρι 3 μήνες. Δεύτερον, τα αδικήματα που δεν σχετίζονται με βία, να αντικατασταθεί η κράτησή τους με κατ' οίκων περιορισμό ή ηλεκτρονική επιτήρηση. Τρίτον, για κρατουμένους, οι οποίοι δεν έχουν εγκλήματα ιδιαίτερης επικινδυνότητας και είναι άνω των 15 ετών, να έχουν μια παρόμοια αντιμετώπιση με κατ' οίκων εγκλεισμό ή ηλεκτρονική επιτήρηση όταν χρειάζεται και το ίδιο να ισχύει για ευπαθή ή ευάλωτες ομάδες. Αυτές ήταν οι προτάσεις που είχαμε διατυπώσει από τότε. Δυστυχώς, το Υπουργείο Προστασία του Πολίτη δεν έχει δείξει μέχρι σήμερα την μέριμνα, την επιμέλεια, ώστε να αντιμετωπίσει αυτά τα ζητήματα [...]

Σε ό,τι αφορά τα ζητήματα των αδειών και της μεταγωγής σε αγροτικές φυλακές, πράγματι, βλέπουμε, ότι υπάρχει μια διολίσθηση από κεκτημένες διατάξεις δεκαετιών, σε ένα πιο σκληρό πλαίσιο. Ένα πλαίσιο δηλαδή, που θα περιορίζει το δικαίωμα των κρατουμένων να βρεθούν πιο σύντομα σε μια κατάσταση, που τελικά οδηγεί στην επανένταξη. Δηλαδή, οι άδειες, όπως δέχεται το Συμβούλιο της Ευρώπης, όπως θέτουν οι διεθνής φορείς, όπως η επιστήμη η ίδια αποδέχεται, ο μοναδικός τρόπος για να επανασυνδεθεί σταδιακά με την κοινωνία ο κρατούμενος. Με την επιμήκυνση των ορίων η οποία γίνετε στα θέματα των φυλακών και στα θέματα των αδειών κυρίως, καταλαβαίνετε, ότι δεν εξυπηρετείται ο σκοπός της επανένταξης. Άρα, προκαλούν πραγματικά προβληματισμό αυτές οι διατάξεις και ίσως πρέπει να αναθεωρήσει τα πλαίσια αυτά το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη, επιδεικνύοντας την αναγκαία ευαισθησία. Δεν υπάρχουν επίσης στοιχεία τα οποία να μας δείχνουν, ότι πράγματι χρειάζεται μια ρύθμιση των ορίων αυτών που θα λάβουν άδεια και έχουν μια ιδιαίτερη (...) Από τη θητεία μου ως Γενικός Γραμματέας Αντεγκληματικής Πολιτικής του Υπουργείου Δικαιοσύνης στο παρελθόν, επιβεβαιώνω τα στοιχεία που είπε ο κ. Ποττάκης, ότι μέσα από την έρευνά του προκύπτουν 2% περίπου διαφυγές κρατουμένων που λαμβάνουν άδειες. Παρόμοια στατιστικά στοιχεία είχαμε και την περίοδο πριν από το 2015 και σε βάθος 8ετίας τουλάχιστον. Άρα, δεν αιτιολογείται λόγος για τον οποίον αυξάνονται όλα  αυτά τα όρια και δημιουργούν προβλήματα στην ανάπτυξη.
 
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΚΩΣΤΙΚΑΣ (πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Υπαλλήλων Υπηρεσίας Εξωτερικής Φρούρησης)

Το νομοσχέδιο για μας τους εργαζόμενους είναι απογοητευτικό όχι τόσο για αυτά που περιλαμβάνει όσο για αυτά που δεν έχουν εισαχθεί, παρόλο που από την πρώτη στιγμή εγκαίρως, αλλά και το τελευταίο διάστημα έχουμε καταθέσει προτάσεις και σε κάθε ευκαιρία μας τονίζεται από την πολιτική ηγεσία ότι έχουμε δίκιο και να κάνουμε υπομονή και να βάλουμε πλάτη στο σύστημα, ειδικά αυτή την  περίοδο, θα σας  ότι οι εξωτερικοί φρουροί  φυλακών όχι μόνο πλάτη έχουν βάλει, αλλά έχουν μπει ολόκληροι στη φωτιά και όχι μόνο τώρα, εδώ και 20 χρόνια [...] Αντίθετα σε  αυτό το νομοσχέδιο, εμείς ως υπάλληλοι και ως εξωτερικοί φρουροί  δεν υπάρχουμε. Τα καταστήματα κράτησης και η φρουρά είναι σε κρίσιμη κατάσταση, ήταν σε κρίσιμη κατάσταση πριν την εμφάνιση του κορονοϊού σκεφτείτε τώρα. Το μεγαλύτερο πρόβλημά μας είναι η έλλειψη προσωπικού και ενώ βλέπουμε στο ίδιο Υπουργείο με την πρώτη ευκαιρία και με την επίκληση της κατάστασης έκτακτης ανάγκης να προσλαμβάνει άλλες ειδικότητες.

ΣΠΥΡΙΔΩΝ ΚΑΡΑΚΙΤΣΟΣ (πρόεδρος της Ομοσπονδίας Σωφρονιστικών Υπαλλήλων Ελλάδας)

Κατά την άποψη της Ομοσπονδίας μας το σχέδιο νόμου αυτό για πρώτα 14 άρθρα που μας αφορά, είναι ένα εμπαθές και εκδικητικό σχέδιο νόμου. Στο άρθρο που αφορά την αύξηση των οργανικών θέσεων της Γενικής Γραμματείας Αντεγκληματικής Πολιτικής,βλέπουμε ότι δείχνει μεγάλη αύληση αυτών των θέσεων. Κάναμε, λοιπόν, ένα Υπερυπουργείο, ουσιαστικά που φτιάχνεται στην κεντρική διοίκηση και οι μικρές περιφερειακές φυλακές πλήρως υποστελεχωμένες σε όλους τους κλάδους και τις ειδικότητες, οι οποίες κυριολεκτικά, και κυρίως σε αυτό το χρονικό διάστημα εν μέσω πανδημίας υποφέρανε [..]

Πολύ σοβαρό ζήτημα είναι οι άδειες των κρατουμένων. Είμαστε και εμείς ενάντια σε αυτήν την αυστηροποίηση των αδειών των κρατουμένων. Επαναλαμβάνουμε, το έχουμε πει πάρα πολλές φορές, οι άδειες των κρατουμένων είναι ένας θεσμός που έχει θεσπιστεί από το 1989. Είναι ένας πετυχημένος θεσμός. Ουσιαστικά, αυτό που γίνεται με τη νέα διάταξη νόμου και αυτό θέλουμε να γίνει απολύτως κατανοητό, ότι άδειες θα παίρνουν, πλέον, οι κρατούμενοι, όταν θα αποφυλακιστούν ή δεν θα παίρνουν καθόλου άδειες και θα έχουν αποφυλακιστεί ή λίγο πριν αποφυλακιστούν θα παίρνουν τις άδειες. Δεν θεωρούμε ότι είναι αυτός ο σκοπός της άδειας και δεν θεωρούμε ότι επιτυγχάνεται έτσι, ο στόχος που έχει θέσει το ίδιο το σύστημα, από το 1989, επαναλαμβάνω, για τις άδειες των κρατουμένων. Είναι κρίμα που αυστηροποιούνται κατ' αυτόν τον τρόπο. Επίσης, εξαιρετικά κακό θεωρούμε το γεγονός για τα πλημμελήματα, που τίθενται μέσα στις νέες διατάξεις για τις άδειες. 

Το άρθρο 3, η μεταγωγή στις αγροτικές φυλακές, είναι εξαιρετικά σημαντικό. Βλέπουμε και εμείς ότι δυσχεραίνεται, ουσιαστικά, η μεταγωγή από δω και πέρα, με τις νέες διατάξεις, εφόσον εφαρμοστούν, η μεταγωγή κρατουμένων στις αγροτικές φυλακές, κι αυτό είναι πολύ λάθος. Στη χώρα μας, έχουμε τέσσερα αγροτικά καταστήματα. Έχουμε προτείνει, επανειλημμένως, πως μπορεί να γίνει η παραγωγική ανασυγκρότηση και να παίξουν, ουσιαστικό, ρόλο οι αγροτικές φυλακές. Δεν έγιναν και επιχειρήθηκε ορισμένες φορές. Έχουμε μια σοβαρότατη ένσταση, εάν εφαρμοστούν αυτές οι διατάξεις, όπως είναι διατυπωμένες τώρα στο άρθρο 3, τι θα γίνουν οι κρατούμενοι, που ήδη δουλεύουν και εργάζονται εκεί και αποφάσισε σε προηγούμενες συνεδριάσεις η ΚΕΜ, η Κεντρική Επιτροπή Μεταγωγών, να τους μετάγει εκεί, για συγκεκριμένους λόγους, που ήδη παίρνουν άδειες, που ήδη εργάζονται, που ήδη  βρίσκονται κάποια χρόνια εκεί και έχουν ανταποκριθεί στις ανάγκες της υπηρεσίας και της  λειτουργίας της αγροτικής φυλακής.

Επίσης, βλέπουμε μια φωτογραφική διάταξη, η οποία έχει συζητηθεί πάρα πολύ για έναν κρατούμενο, τον Κουφοντίνα, στις αγροτικές φυλακές Κασσάνδρας. Θεωρούμε ότι εφόσον ο οποιοσδήποτε κρατούμενος πληροί τα συγκεκριμένα κριτήρια, δεν μπορεί με μια εμμονική διάταξη να συμπαρασύρεται και όλο αυτό να γίνεται στις αγροτικές φυλακές. 

Ειπώθηκε πριν και από άλλους Βουλευτές το θέμα της φυλακής Δράμας. Έχουμε μια έτοιμη φυλακή στη Δράμα, έχουμε 258, εάν δεν κάνω λάθος, κενές οργανικές θέσεις εκεί, Δε γίνεται διαγωνισμός, δεν έχει προσληφθεί σωφρονιστικό προσωπικό ή προσωπικό όλων των κλάδων και ειδικοτήτων και, εκ του αποτελέσματος, η μία φυλακή της Δράμας παραμένει κι αυτή άδεια, ενώ οι περισσότερες φυλακές έχουν μεσοσταθμική υπερπλήρωση άνω του 150%.  Δεν είδαμε, επίσης, στο παρόν σχέδιο νόμου τις περιβόητες διατάξεις που είχαν πει πάρα πολλοί, κυρίως από την κυβέρνηση, όσον αφορά τη δημιουργία πειθαρχικής φυλακής ή φυλακής μείζονος ασφαλείας. Επαναλαμβάνουμε για μια ακόμη φορά, ζήσαμε τα προηγούμενα χρόνια τη φυλακή τύπου Γ, ένα μεγάλο τρομερό, τραγικό λάθος, δεν πιστεύαμε και δεν πιστεύουμε σ' αυτή και θέλουμε να πιστεύουμε ότι δε θα δημιουργηθεί ούτε στο μέλλον μια φυλακή τύπου Γ.

 

 

 

ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ
Ανακοίνωση λήξης της απεργίας πείνας του Δ.Α.Κ.
Μετά από 48 μέρες αγώνα «τερματίζουμε την απεργία πείνας που πραγματοποιήσαμε από κοινού με άλλους πολιτικούς κρατούμενους, ενάντια στη νομική έκφανση της αντεπαναστατικής και ευρύτερα αντικοινωνικής...
Ανακοίνωση λήξης της απεργίας πείνας του Δ.Α.Κ.
ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ
Χαιρετίζει το ν/σ του υπουργείου Δικαιοσύνης ο ΣΥΡΙΖΑ
Πρώτο βήμα για «λιγότερη και απάνθρωπη φυλακή, δηλαδή για περισσότερη δικαιοσύνη» χαρακτηρίζει το τμήμα Δικαιωμάτων του ΣΥΡΙΖΑ το νομοσχέδιο του υπουργείου Δικαιοσύνης. «Συνιστά πρώτο βήμα για την καθιέρωση...
Χαιρετίζει το ν/σ του υπουργείου Δικαιοσύνης ο ΣΥΡΙΖΑ
ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ
Το σύμφωνο συμβίωσης το πρώτο ν/σ του υπουργείου Δικαιοσύνης
Ο νόμος για το σύμφωνο συμβίωσης θα είναι το πρώτο νομοθέτημά του υπουργείου Δικαιοσύνης ανέφερε ο υπουργός Νίκος Παρασκευόπουλος, κάνοντας λόγο για «σύμφωνο συμβίωσης, που αφορά στην εξίσωση των δυο φύλων».
Το σύμφωνο συμβίωσης το πρώτο ν/σ του υπουργείου Δικαιοσύνης
ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ
Παρέμβαση Συνηγόρου του Πολίτη για τον Δ. Κουφοντίνα
Αντίδραση προς την γγ αντεγκληματικής πολιτικής και τα καταστήματα κράτησης Κασσαβέτειας, Κορυδαλλού και Δομοκού έκανε από τις 23 Ιανουαρίου ο Συνήγορος του Πολίτη θέτοντας συγκεκριμένα ερωτήματα για τον...
Παρέμβαση Συνηγόρου του Πολίτη για τον Δ. Κουφοντίνα
ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ
Εγκληματικό «πήγαιν' έλα» για τη ζωή του Κουφοντίνα
Από τις φυλακές Δομοκού στο νοσοκομείο Λαμίας και ξανά πίσω στο σωφρονιστικό κατάστημα. Ένα πρωτοφανές γεγονός απέναντι σε έναν απεργό πείνας με ήδη επιβαρυμένη την κατάσταση της υγείας του.
Εγκληματικό «πήγαιν' έλα» για τη ζωή του Κουφοντίνα
ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ
Nα επιστρέψει ο Δ. Κουφοντίνας στον Κορυδαλλό ζητά η Ομάδα Νομικής Βοήθειας
Η Ομάδα τονίζει πως η περίπτωση του κρατούμενου αξίζει την προσοχή μας, επιβάλλοντας στον καθένα και καθεμία με στοιχειώδεις δημοκρατικές ευαισθησίες να σταθεί απέναντι στην σκόπιμη και κατ’ επανάληψη...
Nα επιστρέψει ο Δ. Κουφοντίνας στον Κορυδαλλό ζητά η Ομάδα Νομικής Βοήθειας

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας