Διέξοδο πρόσφερε η χθεσινή απόφαση του δημοτικού συμβουλίου Αθηναίων για τα Προσφυγικά. Σύντομα μετά τη λήψη της, η κοινότητα των κατειλημμένων Προσφυγικών ανακοίνωσε τη λήξη τής επί 140 ημέρες απεργίας πείνας του Αριστοτέλη Χαντζή. Το δημοτικό συμβούλιο με ψήφισμά του ζήτησε από κυβέρνηση, Περιφέρεια Αττικής και κοινότητα κατειλημμένων Προσφυγικών «να κάνουν ένα βήμα πίσω» και να προχωρήσουν σε διάλογο για την εξεύρεση μιας κοινά αποδεκτής λύσης για τα ιστορικά κτίρια επί της λ. Αλεξάνδρας.
«Καλούμε σε διακοπή υλοποίησης της προγραμματικής σύμβασης από την πλευρά της Περιφέρειας και σε αναστολή της απεργίας πείνας από την πλευρά της Κοινότητας των προσφυγικών», αναφέρει το ψήφισμα, ζητώντας συναινετικές λύσεις για την αποκατάσταση των κτιρίων, την ανάπλαση της περιοχής και την εξασφάλιση στέγης για τους σημερινούς διαμένοντες, με τον Δήμο Αθηναίων να δηλώνει έτοιμος να συμβάλει στον διάλογο, «ώστε να δοθεί οριστικό τέλος στην ένταση». Η έκκληση του δημοτικού συμβουλίου εισακούστηκε από την κοινότητα των Προσφυγικών.
«Δεν επιτρέπεται αδιαλλαξία»
Εισηγούμενος το ψήφισμα, ο δήμαρχος Αθηναίων τόνισε ότι «δεν επιτρέπεται καμία αδιαλλαξία αυτές τις κρίσιμες ώρες». Με το ψήφισμα καταδικάζεται απερίφραστα η επίθεση στο σπίτι του περιφερειάρχη Αττικής, Νίκου Χαρδαλιά, αναφέροντας παράλληλα ότι «η κατάσταση έχει ξεφύγει από τον έλεγχο της Κοινότητας και παίρνει διαστάσεις διευρυμένης αντίδρασης. Κάτι που πρέπει να αποφευχθεί με κάθε τρόπο», όπως επισημαίνεται. «Δεν έχουν θέση λογικές επίδειξης δύναμης και σε καμία περίπτωση βίαιης παρέμβασης των αρχών, που θα μας βρει αντίθετους», συμπληρώνεται στο κείμενο του ψηφίσματος. Το δημοτικό συμβούλιο ζητά να αντιμετωπιστούν με ευαισθησία οι εκατοντάδες ευάλωτοι άνθρωποι που ζουν στα Προσφυγικά «και όχι να βρεθούν ξαφνικά στον δρόμο», ενώ καλεί και τα πολιτικά κόμματα να συμβάλουν με τις παρεμβάσεις τους στην εξεύρεση μιας κοινά αποδεκτής λύσης.
Η εισήγηση του δημάρχου υπερψηφίστηκε από την πλειοψηφούσα παράταξη «Αθήνα Τώρα» και την «Ανοιχτή Πόλη». Οι δύο παρατάξεις «έβαλαν πάνω απ’ όλα την προστασία της ανθρώπινης ζωής», έγραψε σε ανάρτησή του μετά την ψηφοφορία ο δήμαρχος Αθηναίων. Για «νίκη της ζωής» έκανε λόγο σε ανάρτησή του ο επικεφαλής της «Ανοιχτής Πόλης», Κώστας Ζαχαριάδης, μετά τη λήξη της απεργίας πείνας. Καταψήφισαν οι παρατάξεις του Κώστα Μπακογιάννη και της Ελένης Παπαδοπούλου, ενώ απείχαν η «Λαϊκή Συσπείρωση», η «Ανατρεπτική Συμμαχία» και ο Χρήστος Τεντόμας.
«Θα πρέπει να προχωρήσει το σχέδιο ανάπλασης, με σεβασμό προς όλους, με ευαισθησία, αλλά δεν μπορεί να συνεχίζεται η σημερινή κατάσταση που είναι μια μαύρη τρύπα στην καρδιά της πόλης», ήταν η θέση του πρώην δημάρχου, που διαφώνησε με την έκκληση του ψηφίσματος για διακοπή της προγραμματικής σύμβασης και παρέπεμψε στις διαβεβαιώσεις της περιφερειακής αρχής ότι δεν θα μείνει κανένας άστεγος.
Ρητή διατύπωση για απόσυρση του σχεδίου της Περιφέρειας Αττικής ζήτησε ο δημοτικός σύμβουλος της «Λαϊκής Συσπείρωσης», Χάρης Βουρδουμπάς, ενώ ο Πέτρος Κωνσταντίνου από την «Ανατρεπτική Συμμαχία» ζήτησε αφαίρεση τμημάτων του ψηφίσματος. Διατύπωση χρονοδιαγράμματος για την ανάπλαση ζήτησε ο κ. Τεντόμας.
Αναφορές στη «17 Νοέμβρη»
Οι τόνοι ήταν υψηλοί στο μεγαλύτερο μέρος της συζήτησης. Αρχικά ο δημοτικός σύμβουλος της παράταξης «Αθήνα Ψηλά», Σάκης Κολλάτος, αναφέρθηκε σε κείμενο συμπαράστασης στον απεργό που υπογράφουν κρατούμενοι των φυλακών Δομοκού, «δηλαδή οι τρομοκράτες της “17 Νοέμβρη”».
Οι κ. Δούκας και Ζαχαριάδης αναφέρθηκαν στο έτερο κείμενο που ζητά την ικανοποίηση των αιτημάτων του Αριστοτέλη Χαντζή, σημειώνοντας ότι έχει συνυπογραφεί από πανεπιστημιακούς, καλλιτέχνες, συνδικαλιστές και εκλεγμένους πολιτικούς. «Δεν είναι φυλακισμένοι όλοι αυτοί, είναι άνθρωποι που ακούμε καθημερινά στον δημόσιο λόγο», τόνισε ο κ. Δούκας και, υπογραμμίζοντας την κρισιμότητα των στιγμών, επισήμανε ότι στόχος είναι να σταματήσει η απεργία πείνας και κάλεσε να αποφευχθούν οι στείρες αντιπαραθέσεις, ώστε να σωθεί μια ανθρώπινη ζωή.
«Εγώ μαθήματα για την ανθρώπινη ζωή δεν θα δεχτώ από κανέναν. Επίσης, δεν θα δεχθώ κανένα μάθημα από συνομιλητές και συνοδοιπόρους αυτών που αφαιρούσαν ανθρώπινες ζωές», είπε ο κ. Μπακογιάννης, προκαλώντας την έντονη αντίδραση του δημάρχου, που κατηγόρησε τον πρώτο για «λάσπη στον ανεμιστήρα», καλώντας τον να μιλήσει με ονοματεπώνυμα ή να ανακαλέσει.
«Δεν μπορείτε να λέτε σε κανέναν ότι έχει σχέσεις με τρομοκρατία, με φυλακισμένους. Τις βλακείες που έλεγε η Ν.Δ. τη δεκαετία του ’80 ότι ο Ανδρέας Παπανδρέου ήταν αρχηγός της “17 Νοέμβρη” θα τις λέμε ή θα τις υπονοούμε στο δημοτικό συμβούλιο της Αθήνας του 2030;» είπε προς τον κ. Μπακογιάννη ο κ. Ζαχαριάδης.
Οι αντεγκλήσεις συνεχίστηκαν και στα επόμενα θέματα. «Παρατηρήσαμε σήμερα ακόμα ένα επεισόδιο στο σίριαλ της προσπάθειας κάποιων να βγάλουν τον Χάρη Δούκα αριστερότερο των αριστερών.
Σε αυτό το πλαίσιο εντάσσονται και οι δηλώσεις του κ. Καιρίδη αλλά και του κ. Μπακογιάννη. Με αυτούς τους ανεπίτρεπτους χαρακτηρισμούς νομίζουν ότι θα συγκρατήσουν τις διαρροές των ψηφοφόρων τους», σχολίασε o αντιδήμαρχος Περιβάλλοντος, Γιώργος Αποστολόπουλος.
Στα Προσφυγικά πανηγύρισαν τη νίκη της αλληλεγγύης
Ανακούφιση στη χθεσινή συγκέντρωση στο Σύνταγμα, όπου έγινε γνωστή η αναστολή της απεργίας πείνας
Στράτος Ελεύθερος
«Αρίστο, γερά, έχουμε νικήσει στα Προσφυγικά! Suzon, γερά, έχουμε νικήσει στα Προσφυγικά!», φώναξαν όσοι συγκεντρώθηκαν χθες το απόγευμα για δεύτερη συνεχόμενη μέρα στο Σύνταγμα, με την ανακοίνωση της λήξης της απεργίας πείνας των Αριστοτέλη Χαντζή και Suzon Doppagne έπειτα από 140 και 55 μέρες αντίστοιχα. Σε κλίμα ανακούφισης, η Κοινότητα των Προσφυγικών πληροφορήθηκε το ψήφισμα στο δημοτικό συμβούλιο της Αθήνας και δήλωσε: «Επειτα από συζήτηση με τους Αρ. Χαντζή και S. Doppagne αποφασίσαμε τη λήξη των απεργιών και τη συνέχεια του αγώνα των Προσφυγικών με άλλα μέσα. Θεωρούμε τον αγώνα αυτό νικηφόρο, ως ένα κίνημα αντίστασης από τα κάτω, που κατάφερε να συγκρατήσει ένα πλατύ και διευρυμένο μέτωπο απέναντι στην κοινωνιοκτόνα πολιτική του καθεστώτος και του κράτους».
Οι συγκεντρωμένοι αποχώρησαν προς τη «γειτονιά» των Προσφυγικών, ευχαριστώντας και προσκαλώντας όσους στάθηκαν αλληλέγγυοι. Υπενθυμίζουμε ότι χθες το πρωί είχε πραγματοποιηθεί συγκέντρωση και έξω από το νοσοκομείο «Γεννηματάς», όπου νοσηλεύεται σε σοβαρή κατάσταση και με άμεσο κίνδυνο της ζωής του ο Αρ. Χαντζής. Ο απεργός πείνας έχει υποστεί σοβαρές βλάβες στην υγεία του και θα χρειαστεί μακρά περίοδο αποκατάστασης.
«Είναι μια νίκη της ζωής, είναι η ώρα του ειλικρινούς και συμπεριληπτικού διαλόγου», δήλωσε ο Κ. Ζαχαριάδης, μέλος της Π.Γ. του ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ. και επικεφαλής της «Ανοιχτής Πόλης», που στήριξε το ψήφισμα του δήμου. Με ανάρτηση στο Facebook, ο γ.γ. της Νέας Αριστεράς, Γαβριήλ Σακελλαρίδης, επικρότησε τον αγώνα της Κοινότητας: «Είναι μια στρατηγική νίκη ενός κινήματος που μεγάλωσε, ωρίμασε και μας διδάσκει πώς είναι να αγωνίζεσαι αλλά και πώς είναι να νικάς», σημείωσε, ζητώντας ταυτόχρονα από την Περιφέρεια Αττικής «να προσέλθει σε διάλογο, καθώς δεν είναι δυνατόν να προσποιείται ότι δεν υπάρχουν άνθρωποι που κατοικούν εκεί».
Και ο ανεξάρτητος βουλευτής Αλέξης Χαρίτσης συνεχάρη για την επιτυχία του αγώνα την Κοινότητα, χαιρετίζοντας και το δημοτικό συμβούλιο και την πρωτοβουλία του δημάρχου Χ. Δούκα. Κάλεσε παράλληλα την Περιφέρεια Αττικής να προβεί σε διαβούλευση και σε μια συλλογική απόφαση λύσης, χαρακτηρίζοντας τις ευθύνες της ως «ακέραιες».
Σύμφωνα, τέλος, με τον Θανάση Καμπαγιάννη, μέλος του Δ.Σ. του Δικηγορικού Συλλόγου Αθηνών, η απόφαση του Δήμου Αθηναίων έδωσε μια πολύτιμη διέξοδο, «με την αναγνώριση της Κοινότητας των Προσφυγικών και την προσχώρηση στην απαίτηση αναστολής της ανάπλασης από την Περιφέρεια Αττικής».
