«Υπάρχουν φορές που οι ποινές εκφεύγουν της κοινής λογικής»

kontonis.jpg

Σταύρος Κοντονής Ο υπουργός Δικαιοσύνης έχει παραλάβει το νήμα που άφησε ο προκάτοχός του και ήδη πολλά σχέδια έχουν ολοκληρωθεί | ACTION IMAGES

Ο σημερινός υπουργός, γέννημα θρέμμα της ανανεωτικής κομμουνιστικής Αριστεράς, είναι πολλά χρόνια στο πολιτικό «κουρμπέτι». Ο Σταύρος Κοντονής έχει παραλάβει το νήμα που άφησε ο προκάτοχός του και ήδη πολλά σχέδια έχουν ολοκληρωθεί μαζί με τις νέες πρωτοβουλίες του υπουργού.

Διακρίναμε, ωστόσο, μια διαφορετική προσέγγιση, με χαρακτηριστικά τον πολιτικό ρεαλισμό αλλά και μια διαφορετική ιεράρχηση των συσσωρευμένων προβλημάτων στην απονομή της δικαιοσύνης. 

• Μια ερώτηση από τα... παλιά. Πώς σχολιάζετε τα πρόσφατα περιστατικά τραμπουκισμών εναντίον του δημάρχου και πολιτών στη Φιλαδέλφεια; 

Στο θέμα του γηπέδου της ΑΕΚ έχω πει κατά το παρελθόν ότι έγινε μια αδικία που πρέπει να αποκατασταθεί και να φτιαχτεί εκεί το γήπεδο. Οι αποφάσεις του ΣτΕ υπάρχουν και πρέπει να γίνουν σεβαστές. Σ' ένα βαθμό η στάση του δημάρχου δεν είναι πολύ εποικοδομητική, όμως τραμπουκισμοί και βιαιότητες εις βάρος του είναι απαράδεκτες πρακτικές και καταδικαστέες. 

• Τελικά η Δικαιοσύνη έβαλε πόδι στη λειτουργία της «παράγκας» ΕΠΟ; Βλέπουμε μεγάλες καθυστερήσεις και συσσώρευση δικογραφιών που αφορούν σκάνδαλα στον χώρο κυρίως του ποδοσφαίρου. Είναι κι αυτό απόρροια των γενικών καθυστερήσεων; 

Σε ό,τι αφορά την ΕΠΟ αποδιαρθρώσαμε απολύτως το σύστημα που υπήρχε και για τον λόγο αυτό βλέπουμε φέτος ένα πρωτάθλημα στο οποίο δεν υπάρχουν οι παλιές αμφισβητήσεις και δεν έχουμε τη φοβερή έξαρση των παθών. Ολοι έχουν συναίσθηση ότι έχει βελτιωθεί η κατάσταση και υπάρχει Δικαιοσύνη που εξασφαλίζει πλέον την ισονομία. 

Η καθυστέρηση των δικαστικών υποθέσεων που δεν έχουν ακόμα εκδικαστεί οφείλεται κυρίως σε δικονομικά ζητήματα. Αναμένεται τώρα η έκδοση βουλευμάτων. 

• Βασικό πρόβλημα στην απονομή δικαιοσύνης, με καταδίκες της χώρας, οι μεγάλες καθυστερήσεις παντού και ειδικά στην εκδίκαση υποθέσεων δημόσιου συμφέροντος, σκανδάλων διασπάθισης και κατάχρησης δημόσιου χρήματος. 

Το πρόβλημα είναι πολυετές και δυστυχώς πλέον παγιωμένο. Δεν αφορά κάποιες ειδικές περιπτώσεις αλλά το σύνολο των υποθέσεων. Εχουμε να αντιμετωπίσουμε την εξής παθογένεια: από τον χρόνο που υποβάλλεται μία μηνυτήρια αναφορά ή ασκείται μια αγωγή φτάνουμε σε επίπεδα τρομερής καθυστέρησης μέχρι και 6-7 χρόνια, στα διοικητικά δικαστήρια μέχρι 11 χρόνια, για να εκδοθεί απόφαση, σε σημείο που ο πολίτης να το εισπράττει ως αρνησιδικία. 

Οι ευθύνες των προηγούμενων κυβερνήσεων είναι τεράστιες, διότι άφησαν μια προβληματική κατάσταση να κακοφορμίσει. Δεν σχετίζεται ειδικά με τη διαχείριση των «μεγάλων δικών», για τις οποίες η δική μας κυβέρνηση έχει αποφασίσει ότι θα προχωρήσει η διερεύνηση αυτών των υποθέσεων και αυτό ήδη γίνεται.

Ομως δεν είναι δυνατόν να ενταχθούν σε ειδικό καθεστώς οι μεγάλες δίκες, διότι αυτό θα παραβίαζε τους κανόνες ισονομίας. Προσπαθούμε να βελτιώσουμε τις συνθήκες απονομής της δικαιοσύνης γενικά και σε όλα τα επίπεδα. Οι μεγάλες δίκες από μόνες τους έχουν προβλήματα αυξημένης διαχείρισης -πολλοί οι κατηγορούμενοι, μεταξύ των οποίων και αλλοδαποί.

Αυτό που μπορεί να γίνει είναι να δημιουργηθεί η υλικοτεχνική βάση ώστε αυτές οι δίκες να προχωρούν απρόσκοπτα. Σήμερα βρισκόμαστε μπροστά στο δυσάρεστο φαινόμενο να έχουμε σε εξέλιξη πολλές μεγάλες δίκες, που ενδιαφέρουν ιδιαιτέρως την κοινωνία και το πολιτικό σύστημα, και να μην υπάρχουν αίθουσες για να διεξαχθούν. Θα το λύσουμε όμως το πρόβλημα με κάθε τρόπο, έχουν δοθεί εντολές στις τεχνικές υπηρεσίες, ώστε να πάψει το φαινόμενο διακοπών που δημιουργεί περαιτέρω καθυστερήσεις. 

• Το 80% των πολιτών πιστεύει ότι η Δικαιοσύνη δεν αντιμετωπίζει ισότιμα τους πολίτες. Μήπως αυτό οφείλεται και στη «χρήση» της Δικαιοσύνης από την πολιτική εξουσία; Για παράδειγμα, η εμπιστοσύνη της αντιπολίτευσης στη Δικαιοσύνη εκφράστηκε ζωηρά μετά την απόφαση για τον νόμο Παππά, ενώ την ίδια στιγμή, όταν το ΣτΕ αποφασίζει περιορισμούς στη δημιουργία μιας επένδυσης, τότε διατυπώνεται η κατηγορία ότι υπάρχει κυβερνητική παρέμβαση. Παρόμοια παραδείγματα υπάρχουν διαχρονικά και αφορούν όλα τα κόμματα και όλες τις κυβερνήσεις. 

Ανεξάρτητα με τις γενικές παραδοχές ενός υπουργού της Αριστεράς για τον ρόλο που παίζει η Δικαιοσύνη στην κρατική οργάνωση και από ποιες ιδέες και θέσεις διαπερνάται η λειτουργία της, αυτό το αίσθημα των πολιτών δεν είναι αβάσιμο και αυθαίρετο, ειδικά όταν η καθυστέρηση εκδίκασης των διαφορών έχει πάρει εκρηκτικές διαστάσεις εξαιτίας της πολιτικής επιλογής ενός συστήματος που ήθελε τη Δικαιοσύνη απονευρωμένη για να μην επιτελεί τελικά τον σκοπό και το έργο της. 

Πέρα από τη μεγάλη καθυστέρηση και πέρα από τις παθογένειες που υπάρχουν και στον χώρο της Δικαιοσύνης, έχουμε προφανώς και περιπτώσεις όπου ο πολίτης αισθάνεται ότι δεν αποδίδεται δίκαιο. Μπορεί να είναι υποθέσεις που αφορούν και πολιτικά πρόσωπα, αλλά είναι και ο τρόπος που τοποθετούνται οι πολιτικές δυνάμεις απέναντι στις αποφάσεις της Δικαιοσύνης. 

Για τη Ν.Δ. η απόφαση του ΣτΕ ως προς τα κανάλια ήταν η επιβεβαίωση της ανεξαρτησίας της Δικαιοσύνης, αλλά όταν η Δικαιοσύνη ζητά περισσότερο έλεγχο για την προστασία του περιβάλλοντος ή των αρχαιολογικών χώρων ή τήρηση της νομιμότητας, όπως στην επένδυση της Ζακύνθου, τότε η Δεξιά βάλλει κατά της Δικαιοσύνης διότι δεν εναρμονίζεται με τα συμφέροντα του οικονομικού κατεστημένου. 

Η κυβέρνηση έχει πάρει σαφή θέση στο ζήτημα αυτό: Οι αποφάσεις των δικαστηρίων είναι σεβαστές απ' όλους και θα εφαρμόζονται απολύτως, είτε συμφωνούμε με το διατακτικό τους είτε όχι. 

• Για παράδειγμα, στην υπόθεση δύο τόνων ηρωίνης σχεδόν όλοι είναι έξω με αναστολή κι ένα πιτσιρικάς με παλιό ένταλμα κι ενώ έχει προχωρήσει στην απεξάρτηση συλλαμβάνεται ξανά και οδηγείται στη φυλακή. 

Υπάρχουν προφανώς και περιπτώσεις σαν κι αυτή του «Noor 1», όπου αντί η υπόθεση να φωτιστεί από κάθε πλευρά, η κοινωνία παρέμεινε με ερωτηματικά. Οταν δεν δίνονται απαντήσεις, είτε διότι υπάρχουν ζητήματα αυτού του τύπου είτε γιατί το οργανωμένο έγκλημα μπορεί και ξεφεύγει, τότε δικαίως ο πολίτης αμφισβητεί την αποτελεσματικότητα του θεσμού. 

• Υπάρχουν όμως και οι νόμοι που δεν εφαρμόζονται από τους εκπροσώπους της Δικαιοσύνης, υπάρχουν νόμοι σκληροί που καταδικάζουν με μεγάλες διαφορές παρόμοια αδικήματα, όπως η προσθήκη π.χ. σε μια ληστεία της ειδικής παραγράφου του αντιτρομοκρατικού (187 Α), υπάρχουν ειδικές κατηγορίες κρατουμένων που δεν τους χορηγούνται άδειες ή υπό όρους αποφυλάκιση που δικαιούνται, αυθαίρετες δικαστικές συμπεριφορές κ.λπ. Τι λέτε εσείς για όλα αυτά; 

Θέλω να δούμε εδώ τη μεγάλη εικόνα που ο ίδιος έχω έπειτα από 20 χρόνια μαχόμενης δικηγορίας. Ο Ποινικός Κώδικας και οι ποινικοί νόμοι στην Ελλάδα διαπερνώνται από ένα μείζον πρόβλημα που αφορά τις υψηλές προβλεπόμενες ποινές για όλα τα αδικήματα.

Στην Ελλάδα έχουμε προβλεπόμενες ποινές που ξεπερνούν όχι τον ευρωπαϊκό μέσο όρο αλλά ορισμένες φορές εκφεύγουν της κοινής λογικής. Για τον λόγο αυτό είναι σε εξέλιξη η συγκρότηση του νέου Ποινικού Κώδικα. Η επιτροπή που ορίστηκε από τον Νίκο Παρασκευόπουλο, τελειώνει το έργο της εντός των επόμενων εβδομάδων. 

Τι γινόταν λοιπόν μέχρι τώρα; Λόγω ακριβώς αυτού του παραλογισμού, τον οποίο κανένας για λόγους πολιτικού κόστους δεν διόρθωνε, τον αντιστάθμιζαν με έναν άλλο παραλογισμό. Ερχεται, δηλαδή, ο Κώδικας Ποινικής Δικονομίας και προβλέπει ότι εάν ολοκληρώσεις το τάδε κλάσμα ποινής θα αφήνεσαι ελεύθερος. Αυτό, δηλαδή, που έπρεπε να υπάρχει στον Ποινικό Κώδικα έρχεται ο Κώδικας Ποινικής Δικονομίας για να το περιορίσει.

Τελικά όμως τι μένει ως συναίσθηση στον πολίτη; Οτι υπάρχει ατιμωρησία, ότι τα δικαστήρια βάζουν ποινές και οι ποινές δεν εκτελούνται. Μέσω αυτού του διπλού παραλογισμού το πολιτικό σύστημα και τα κόμματα, τα οποία διαχειρίστηκαν την υπόθεση της Δικαιοσύνης επί δεκαετίες, κακοποιούσαν το δίκαιο.

Αν δίπλα σ' αυτό βάλουμε και τις κατά καιρούς παραγραφές αδικημάτων για την αποσυμφόρηση των πινακίων και τις επαναλαμβανόμενες διατάξεις για την αναγκαία αποσυμφόρηση των φυλακών, φτάνουμε στο να οδηγούμαστε με μαθηματική ακρίβεια στην αυτοδικία. 

Τονίζω εδώ ότι ο νόμος για τις άδειες των κρατουμένων εφαρμόζεται απαρεγκλίτως και έναντι όλων με τον ίδιο τρόπο. Ο νόμος έχει προϋποθέσεις εξέτασης του αιτήματος, δεν λέει ότι αν υπάρχουν οι προϋποθέσεις είναι υποχρεωτικό να δοθεί η άδεια. Το αίτημα εξετάζεται σε δύο βαθμούς και η δικανική κρίση κρατικών και δικαστικών λειτουργών είναι απαραβίαστη και σεβαστή.

• Ομως οι αποφάσεις αυτές κρίνονται, δεν μπορεί να είναι στο απυρόβλητο. Οταν κάποιος έχει κάνει 15 χρόνια φυλακή και σε 4 χρόνια θα μπορεί να αποφυλακιστεί σύμφωνα με τον νόμο, όπως στην περίπτωση του Δημήτρη Κουφοντίνα, δεν είναι κατανοητό το γιατί στερείται την άδεια. Πώς εξηγείται αυτό λογικά, ειδικά όταν υπάρχουν οι προϋποθέσεις που ορίζει ο νόμος και δεν υπάρχει σκεπτικό που να τον καθιστά ύποπτο φυγής κ.λπ. 

Οι δικαστές σχηματίζουν την εικόνα για το αν επιτρέπεται να δοθεί ή όχι μια άδεια. Εχω προσωπικές απόψεις ως δικηγόρος, αλλά αυτές τις κρατώ για μένα. 

• Να σας πω ένα άλλο παράδειγμα που δεν αφορά συγκεκριμένη κατηγορία κρατουμένων. Ο Τσοχατζόπουλος για ποιο λόγο δεν αφήνεται λόγω ηλικίας να εκτίσει την ποινή στο σπίτι του, όπως προβλέπει ο νόμος; 

Δεν είναι ακριβώς έτσι τα πράγματα. Ο Τσοχατζόπουλος καταχράστηκε μεγάλα ποσά που δεν βρέθηκαν ποτέ και ούτε έχει εκτίσει και πολλά χρόνια στη φυλακή. 

• Αλλοι με μεγάλα ποσά κατάχρησης βγήκαν έξω για λόγους υγείας, όπως ο Παπαγεωργόπουλος ή ο Λαυρεντιάδης. 

Ο Παπαγεωργόπουλος βγήκε έξω με μια διάταξη που η δική μου γνώμη είναι ότι δημιουργούσε προβλήματα. Με μια αναπηρία 67% λόγω προβλήματος καρδιάς δεν κατανοώ γιατί κάποιος πρέπει να απολύεται. Ο Παπαγεωργόπουλος μόλις βγήκε πήγε για σκι στο Καϊμακτσαλάν, γιατί να συμβαίνει αυτό;

Ο Λαυρεντιάδης, πράγματι, είναι σε κακά χάλια και το να κρατάς έναν τέτοιο άνθρωπο είναι το ίδιο προβληματικό με το να κρατάς στη φυλακή τον Σάββα Ξηρό. 

• Μα τον Σάββα Ξηρό δεν τον αποφυλακίζουν. 

Αν ήθελε, μπορούσε να βάλει «βραχιολάκι» και να βγει. Ο ίδιος αρνήθηκε. 

• Ο Νίκος Παρασκευόπουλος είχε δώσει μεγάλη έμφαση σε κοινωνικά ζητήματα: φυλακές, εξαρτημένοι, κατάργηση φυλακών τύπου Γ, Νοσοκομείο και Ψυχιατρείο Κορυδαλλού, ανήλικοι κρατούμενοι, δικαιώματα κρατουμένων, πρόσβαση ευάλωτων σε δικηγόρους κ.λπ. Εσείς πώς ιεραρχείτε παρόμοια ζητήματα; 

Εχουμε ακόμα πολλή και σοβαρή δουλειά. Να προχωρήσει η ένταξη στο ΕΣΥ του Νοσοκομείου, να δούμε το θέμα των γυναικείων αγροτικών φυλακών ώστε να μπορούν να απασχοληθούν εκεί κάποιες γυναίκες σε μια ημιελεύθερη διαβίωση. 

• Πριν από αυτό, τι θα κάνετε με τον προαυλισμό των γυναικών στον Κορυδαλλό, τη στιγμή που το μοναδικό προαύλιο αποδίδεται στον δήμο; 

Αυτό ήδη έχει γίνει και θα αποδοθεί στον δήμο άμεσα, αλλά θα διασφαλίσουμε και έχουμε δώσει εντολές στις τεχνικές υπηρεσίες να διαμορφώσουν ταυτόχρονα τις απαραίτητες συνθήκες σωστού προαυλισμού. Θα κρατήσουμε όλες τις διεθνείς προδιαγραφές. 

Προέχουν τώρα τα μέτρα για τους ανήλικους κρατουμένους, που ήδη έχουν σε μεγάλο βαθμό υλοποιηθεί, και για τις συνθήκες κράτησης και τις σπουδές τους. 

• Για το νομοσχέδιο για τους ψυχικά ασθενείς (με ακαταλόγιστο) κρατουμένους διατυπώνονται αντιρρήσεις ακόμα από λειτουργούς της ψυχικής υγείας. 

Αυτή η εκκρεμότητα υπάρχει από το 1946 και έπρεπε επιτέλους να λυθεί. Αν είναι να κριθούμε εμείς για όλα όσα άφησαν στη μοίρα τους οι προηγούμενοι, τι να πω;

Η κρίση διόγκωσε το πρόβλημα, χρήματα δεν υπάρχουν αλλά πρέπει να λύσουμε το πρόβλημα και υπάρχει πρόβλεψη όσων ασχολήθηκαν για την αντιμετώπιση αυτών των καταστάσεων. Για να λύσουμε προβλήματα στο ζήτημα του σωφρονισμού χρειάζονται κονδύλια και εγκαταστάσεις υψηλού επιπέδου.

Με αυτά που διαθέτουμε εδώ, μέσα στην κρίση, αναγκαστικά τα ιεραρχούμε. Ιεραρχήσαμε πρώτο το θέμα των ανηλίκων, τα υπόλοιπα γνωρίζω ότι είναι προβληματικά αλλά κάνουμε βήματα στις περιφερειακές φυλακές. Στον Κορυδαλλό έχουμε δρόμο ακόμα.

Οταν όμως υπάρχει ένα πρόβλημα επί 70 χρόνια για τους ακαταλόγιστους εγκληματίες του άρθρου 69 επ. του Π.Κ. και η κυβέρνηση της Αριστεράς αποφασίζει να το αντιμετωπίσει, δεν μπορεί αμέσως να υπάρχει αντίρρηση. 

• Είχατε μία συνάντηση με εργατολόγους με αντικείμενο και τη γρήγορη εκδίκαση των εργατικών υποθέσεων. Υπήρξε κάποια εξέλιξη σε αυτά τα θέματα; 

Η συνάντηση έγινε σε πολύ καλό κλίμα. Ηδη οι εργατικές υποθέσεις εκδικάζονται με βάση τον ισχύοντα κώδικα με πολύ γρήγορη διαδικασία, εκείνη των εργατικών διαφορών.

Συζητήσαμε κάποια δικονομικά ζητήματα όσον αφορά την ισχύ δικαστικών τεκμηρίων στις εργατικές διαφορές, να υπάρχει διακοπή της παραγραφής του δικαιώματος με την άσκηση αίτησης ασφαλιστικών μέτρων και όχι μόνο της αγωγής και άλλα τεχνικά ζητήματα. 

• Γιατί έγινε μια απλή ρύθμιση για τα υποθηκοφυλακεία και όχι ψήφιση του νόμου που είχε αναρτηθεί στη διαβούλευση; 

Η ρύθμιση αφορούσε κυρίως τα υποθηκοφυλακεία που έμεναν κλειστά και όχι μόνο είχε δημιουργηθεί μείζον θέμα ασφάλειας των συναλλαγών στα εμπράγματα δικαιώματα του κάθε πολίτη, αλλά μαράζωνε και η οικονομική ζωή αυτών των περιοχών όταν επί 20 μήνες παρέμεναν κλειστά τα υποθηκοφυλακεία. 

• Το νομοσχέδιο όμως ήθελε να θεραπεύσει και το πρόβλημα της ασυδοσίας που υπήρχε σε μέρος των άμισθων υποθηκοφυλακείων σε σχέση με τα έμμισθα (δηλαδή τα ανήκοντα στο Δημόσιο). 

Ο νόμος δεν ήρθε ακόμα και ενώ εμείς είμαστε έτοιμοι, υπήρξε παρέμβαση να μην πάμε σε ενδιάμεση κατάσταση αλλά σε τελική ρύθμιση δημιουργίας νέου κρατικού φορέα υποθηκοφυλακείων και κτηματολογικών γραφείων.

Θα είναι νέο Νομικό Πρόσωπο Δημοσίου Δικαίου και τώρα γίνεται ξανά εκτεταμένος διάλογος με τους θεσμούς και το υπ. Περιβάλλοντος, οπότε ο αναρτημένος νόμος παρέλκει. Θα γίνει εξ αρχής. 

• Αρα μέχρι την ψήφιση του νόμου δεν θα υπάρχει έλεγχος σε αυθαίρετες καταστάσεις; 

Ο έλεγχος υπήρχε, αλλά παλιά ένα κομμάτι του πελατειακού κράτους ήταν ότι διάφοροι πολιτικοί παράγοντες για ρουσφετολογικούς λόγους δημιουργούσαν άμισθα υποθηκοφυλακεία εκεί που δεν χρειαζόταν. Τρία σε κάποιο νησί, γιατί;

Τι παρήγαν; Πήγε να διορθωθεί αυτό με τις εξετάσεις αλλά δεν λύθηκε το πρόβλημα. Υπάρχουν εισαγγελικοί λειτουργοί που ασκούν υποδειγματικά τον έλεγχο, αλλά δυστυχώς σε ορισμένες περιπτώσεις δεν γινόταν ο προβλεπόμενος έλεγχος. Αυτή η παθογένεια θα τελειώσει και ο νόμος είναι στο τελικό στάδιο επεξεργασίας. 

• Ηλεκτρονικοί πλειστηριασμοί και προστασία πρώτης κατοικίας. 

Το νομοσχέδιο έρχεται άμεσα και επιβάλλει την εξυγίανση και τη διαφάνεια μιας διαδικασίας που από μόνη της έχει αρνητική φόρτιση. Η πρώτη κατοικία εξαιρείται με νόμο μέχρι το τέλος του 2017. Οι ηλεκτρονικοί πλειστηριασμοί θα μας γλιτώσουν από τα «κοράκια».

Παλιά με τις ανοιχτές προσφορές είχαμε μια εικόνα που καλύτερα να μην τη ζούσε κάποιος, μετά προσπάθησαν να βελτιώσουν την κατάσταση με τις κλειστές προσφορές, που όμως δεν έδιναν τη δυνατότητα να επιτευχθεί ένα μεγάλο εκπλειστηρίασμα. 

Τώρα θα υπάρχει και διαφάνεια και ισχυρή πιθανότητα επίτευξης μεγαλύτερου εκπλειστηριάσματος. Δεν μπορεί εδώ το κράτος να κλείνει τα μάτια. Ενα μεγαλύτερο εκπλειστηρίασμα θα είναι μια ανακούφιση για τον άνθρωπο που οφείλει και με τη διαδικασία της αναγκαστικής εκτέλεσης χάνει κάποιο περιουσιακό του στοιχείο. 

Θέλω να αναφέρω ότι βλέπουμε τελευταία διάφορους πολιτικούς χώρους, που έχουν βρει ως αντικείμενο ύπαρξης τους πλειστηριασμούς, να προβαίνουν σε ενέργειες απαράδεκτες -βιαιότητες και προπηλακισμούς κατά των συμβολαιογράφων- που μου γεννούν ερωτήματα, ειδικά όταν όλοι γνωρίζουμε ότι για να γίνει ένας πλειστηριασμός έχει μεσολαβήσει η έκδοση δικαστικής απόφασης και πολλές φορές πολυετής αντιδικία.

Γιατί ένας πολίτης, μια γυναίκα δεν επιτρέπεται να ζητήσει την εκποίηση περιουσίας του συζύγου της όταν αυτός δεν καταβάλλει τη διατροφή των παιδιών; Γιατί ένας εργαζόμενος δεν μπορεί να ζητήσει την εκποίηση περιουσιακών στοιχείων του εργοδότη όταν εκείνος δεν καταβάλλει μισθούς που οφείλει; 

Γιατί ένας έμπορος δεν μπορεί να πράξει τα νόμιμα έναντι ενός άλλου εμπόρου για εμπορικά χρέη; 

• Θα κατατεθεί άμεσα η διάταξη για τη δικαστική ασυλία τραπεζικών στελεχών που συναινούν σε εξωδικαστικούς συμβιβασμούς; 

Κατά τις διαπραγματεύσεις των τελευταίων ημερών έκλεισαν τα εναπομείναντα ανοιχτά ζητήματα, οπότε το σχέδιο νόμου προωθείται στη Βουλή για ψήφιση το συντομότερο δυνατόν. 

Θεωρώ ότι είναι ηθικό χρέος της Πολιτείας από τη στιγμή που ενστερνίζεται μια διαδικασία συμβιβασμού να μη φτάνουμε σε ακραίες καταστάσεις, όπου με το παραμικρό και κακοπροαίρετα κάποιος να βάλλει κατά του εντεταλμένου οργάνου που συμμετέχει στη διαδικασία αυτή.

Πρέπει ωστόσο να υπάρχουν όλες οι ασφαλιστικές δικλίδες στον νέο νόμο ούτως ώστε να μην υπάρχουν αυθαίρετες ή καταδολιευτικές συμπεριφορές, όπως το να καταχραστεί κάποιος τη θέση του και τα δικαιώματα που του παρέχει ο νόμος. 

• Θα υπάρξει, πιστεύετε, αντίρρηση σε αυτό από την αντιπολίτευση, ειδικά τα δύο κόμματα, ΠΑΣΟΚ και Ν.Δ., που ψήφισαν με τροπολογία την απαλλαγή τραπεζικών στελεχών για την παροχή «θαλασσοδανείων»; 

Ειδικά η Ν.Δ. και το ΠΑΣΟΚ, που σήμερα κάνουν τους αρχαγγέλους της ηθικής, θα πρέπει να θυμίσουμε ότι έφεραν, την ίδια στιγμή που εκδόθηκε το πόρισμα Καλούδη, διάταξη με βουλευτική -και όχι υπουργική- τροπολογία για να απαλλάξουν τα τραπεζικά στελέχη για τα «θαλασσοδάνεια» στα κόμματά τους και στα ΜΜΕ. 

Δεν νομίζω ότι θα υπάρξει όμως αντίρρηση στο συγκεκριμένο. 

• Για τις δεσμευμένες λόγω ποινικών εμπλοκών περιουσίες υπάρχει εξέλιξη που θα επιτρέπει στο Δημόσιο να τις αξιοποιεί; 

Προσπαθούμε να βρούμε μια λύση και θα έχουμε, νομίζω, θετική κατάληξη άμεσα για τη διαχείριση αυτών των κονδυλίων, που δεν είναι καθόλου λίγα. Φυσικά αν κάποιος απαλλαγεί, τότε θα δικαιούται να τα απαιτήσει και το κράτος να του τα αποδώσει. 

• Νόμος για την ταυτότητα φύλου. 

Το σχέδιο νόμου που είχε συνταχθεί, το επανεξετάζουμε και πολύ σύντομα θα δοθεί σε δημόσια διαβούλευση. Εχουμε να ρυθμίσουμε το πρόβλημα συνανθρώπων μας οι οποίοι έχουν μια εξωτερική εμφάνιση που δεν αντιστοιχεί στο φύλο τους και εξαιτίας αυτής της επιλογής τους γίνονται αντικείμενο σχολίων, ειρωνειών και βίας.

Αυτές οι συμπεριφορές εις βάρος συνανθρώπων μας είναι προσβλητικές και απαράδεκτες. 

Το κράτος πρέπει να πάρει μέριμνα για τους ανθρώπους αυτούς. Αυτό είναι το ζήτημα που θέλουμε να λύσουμε και θα το λύσουμε, χωρίς όμως να δημιουργούμε περαιτέρω προβλήματα. Ο νόμος θα ρυθμίσει με τρόπο σαφή και εμπεριστατωμένο όλα τα ζητήματα. 

Παράδειγμα: Κάποιος έχει παντρευτεί μια κοπέλα και κάποια στιγμή αποφασίζει να αλλάξει ταυτότητα φύλου και παίρνει ταυτότητα γυναίκας. Τότε το παιδί του, που έχει γεννηθεί από τον γάμο του, στο πιστοποιητικό ληξιαρχικής πράξης γέννησης τι θα εμφανίζει ως πατέρα; 

• Τον πατέρα που το γέννησε και που τώρα είναι γυναίκα. Τι άλλο; 

Θα πάει δηλαδή στο σχολείο με δύο μαμάδες, ειδικά όταν ακόμα δεν έχει επιτραπεί η τεκνοθεσία; Θα καταρτιστεί ο νόμος έτσι ώστε να ρυθμίσει το πρόβλημα των ανθρώπων και να αναγνωρίζονται σύμφωνα με την ταυτότητα φύλου χωρίς να δημιουργηθούν περαιτέρω έννομες προβληματικές καταστάσεις. 

• Τι θα γίνει με το πρόβλημα της συνεπιμέλειας; 

Το εξήγησα αυτό και στη Βουλή. Είναι μια λάθος νομική προσέγγιση και όσοι τη λένε μπερδεύουν τη γονική μέριμνα με την επιμέλεια. Ο νόμος λέει ότι η γονική μέριμνα ασκείται και από τους δύο γονείς. Αυτό περιλαμβάνει την εκπροσώπηση του παιδιού, τη διαχείριση της περιουσίας του και την επιμέλεια.

Αυτά τα τρία πράγματα τα ασκούν από κοινού οι γονείς. Οταν χωρίζουν οι γονείς ένας κλάδος, δηλαδή η επιμέλεια, ασκείται από έναν, αυτόν που θα κριθεί κατάλληλος από το δικαστήριο, και ο άλλος παίρνει το δικαίωμα της επικοινωνίας.

Η επιμέλεια είναι η ρύθμιση των καθημερινών βιοτικών αναγκών του παιδιού. Σε ποιο σχολείο θα πάει, πού θα μείνει κ.λπ. Αυτό πώς θα το συναποφασίζουν οι δύο χωρισμένοι γονείς με το ζόρι; 

• Θα πάρετε κάποια μέτρα άμεσα για τα τροχαία εγκλήματα όταν σε λιγότερο από χρόνο υπάρχουν 1.800 νεκροί; 

Ξεκαθαρίζω ότι δεν πρόκειται να μειωθούν τα πρόστιμα. Μπορούμε να πάρουμε όμως μερικά μέτρα για το είδος των δυστυχημάτων. Οσοι εγκαταλείπουν τα θύματά τους διαπράττουν κακουργηματική πράξη.

Θα μπορούσαν να αποσαφηνιστούν καλύτερα διατάξεις του νόμου -πέρα από τις διοικητικές ποινές να μπορεί ο εισαγγελέας να αφαιρέσει το δίπλωμα μέχρι την τελική εκδίκαση. Τα πρόστιμα είναι υψηλά, το να εφαρμοστούν όμως με βάση τη φορολογική δήλωση είναι απαράδεκτη ταξική διάκριση και μεροληψία. 

• Ο πλούσιος δεν συγκινείται από ένα πρόστιμο και όπως πληρώνει μεγαλύτερο φόρο θα μπορούσε να πληρώνει και πρόστιμο που να τον επιβαρύνει αναλογικά όσο και τον φτωχό. Στη Φινλανδία έτσι ορίζονται τα πρόστιμα. 

Είναι απαράδεκτος τρόπος. Στο αδίκημα δεν μπορείς να έχεις ταξική μεροληψία. Να αυξήσουμε τις ποινές στην εγκατάλειψη και να έχει ο εισαγγελέας το δικαίωμα σε επικίνδυνη οδήγηση να αφαιρεί με διάταξή του την άδεια οδήγησης.

Οσο για τις εναλλακτικές ποινές σε κοινωφελή ιδρύματα, μπορεί να είναι σωστό αλλά στην Ελλάδα δεν λειτουργεί δυστυχώς όσες φορές κι αν έγινε. 

• Εχουν ληφθεί τα αναγκαία μέτρα για την αποφυγή επανάληψης των τραμπουκισμών που εκδηλώθηκαν κατά μαρτύρων και θυμάτων στη δίκη της Χρυσής Αυγής; 

Οι εισαγγελείς και οι διωκτικές αρχές έχουν ένα πλήρες νομικό οπλοστάσιο που προβλέπει τις συνέπειες ανοίκειων και απαράδεκτων συμπεριφορών κατά τη διάρκεια της ακροαματικής διαδικασίας.

Οσοι επιχειρήσουν να παραβούν τις συγκεκριμένες διατάξεις, θα βρεθούν αντιμέτωποι με τον νόμο και τις συνέπειες των πράξεών τους.

 

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας

Μέλος της
ΕΝΕΔ