Πρόστιμο στα ΕΛ.ΠΕ. για τα «οπτικά φαινόμενα»

elpe_rypansi.jpg

Ατμοσφαιρική ρύπανση απο τα ΕΛ.ΠΕ. στην Ελευσίνα Οι «οπτικές εντυπώσεις» στον ουρανό της Ελευσίνας...

Αυτό που δεν ανίχνευσαν ποτέ οι σταθμοί μέτρησης ατμοσφαιρικής ρύπανσης του διυλιστηρίου των ΕΛ.ΠΕ. στην Ελευσίνα και του Δήμου Ελευσίνας, το οποίο η διοίκηση των ΕΛ.ΠΕ. αποκαλεί «οπτικά φαινόμενα» και «οπτικές εντυπώσεις», το βεβαίωσε το Σώμα Επιθεώρησης Περιβάλλοντος που επέβαλε στην εταιρεία πρόστιμο ύψους 255.400 ευρώ για ρύπανση του περιβάλλοντος και παραβίαση των εγκεκριμένων περιβαλλοντικών όρων. Την ίδια στιγμή, η πρόκληση ρυπαντικών επεισοδίων από τα ΕΛ.ΠΕ. Ελευσίνας συνεχίζεται, με το τελευταίο οξύ επεισόδιο να καταγράφεται προχθές Κυριακή.

Το πρόστιμο επέβαλε στις 22/5 ο αναπληρωτής υπουργός Παραγωγικής Ανασυγκρότησης, Περιβάλλοντος και Ενέργειας Γιάννης Τσιρώνης, έπειτα από εισήγηση του Σώματος Επιθεώρησης Περιβάλλοντος που απέστειλε στον αρμόδιο εισαγγελέα τη σχετική πράξη βεβαίωσης παράβασης για διερεύνηση τυχόν ποινικών ευθυνών. Ολοι οι ισχυρισμοί της εταιρείας που προβλήθηκαν στο απολογητικό της υπόμνημα απορρίφθηκαν.

Οι παραβάσεις που βεβαιώθηκαν σε αυτοψία που πραγματοποιήθηκε τον Δεκέμβριο του 2013 αφορούν την υπέρβαση οριακών τιμών αέριων ρύπων καθώς και ελλιπή παρακολούθηση αυτών (πρόστιμο 97.000 ευρώ), τη μη σύννομη διαχείριση επικίνδυνων στερεών αποβλήτων (πρόστιμο 63.350 ευρώ) και την υπέρβαση της οριακής τιμής COD (μία από τις σημαντικότερες μετρήσεις της ποιότητας του νερού) στα βιομηχανικά υγρά απόβλητα που διοχετεύονται στον Σαρωνικό Κόλπο και απουσία άδειας διαχείρισης επικίνδυνων υγρών αποβλήτων (πρόστιμο 95.050 ευρώ).

Ωστόσο, παραμένει τουλάχιστον εντυπωσιακό το γεγονός ότι πρόστιμο αναφέρεται σε αυτοψία που πραγματοποιήθηκε τον Δεκέμβριο του 2013 και ολοκληρώθηκε 17 μήνες μετά. Επιπλέον, ακόμη δεν έχει ολοκληρωθεί από τα συναρμόδια υπουργεία η σύνταξη έκθεσης «επιθεώρησης ΣΕΒΕΖΟ» στα ΕΛ.ΠΕ. Ελευσίνας που είχε πραγματοποιηθεί έπειτα από αυτοψία στις 11 Απριλίου του 2013, παρ' όλο που ανάλογες αυτοψίες θα έπρεπε να πραγματοποιούνται σε ετήσια βάση. Τα γεγονότα αυτά καταμαρτυρούν την ανεπάρκεια των ελεγκτικών μηχανισμών.

«Η υπουργική απόφαση επιβολής προστίμου καλύπτει μικρό μέρος του εύρους (χρονικού και ποσοτικού) των καταγγελιών μας για τα ρυπαντικά επεισόδια του διυλιστηρίου. Ελπίζουμε ότι ο πρώτος, κατά τα τελευταία 8 χρόνια, έλεγχος των επιθεωρητών Περιβάλλοντος θα είναι η αρχή για την τροποποίηση επί το αυστηρότερο των περιβαλλοντικών όρων και την επιβολή νέων μέτρων στη λειτουργία του διυλιστηρίου», δήλωσε στην «Εφ.Συν.» ο Χρήστος Χρηστάκης, εκπρόσωπος της Κίνησης Πολιτών ECOELEUSIS.

«O περιβαλλοντικός έλεγχος τόσο πολύπλοκων και ρυπογόνων δραστηριοτήτων δεν μπορεί να επαφίεται στους υφιστάμενους ελεγκτικούς μηχανισμούς, οι οποίοι, κυρίως εξαιτίας της υποστελέχωσης, πραγματοποιούν αραιούς τακτικούς έως σποραδικούς ελέγχους ή επεμβαίνουν με χρονική καθυστέρηση. Εξάλλου, η φύση των εγκαταστάσεων αυτών είναι τέτοια ώστε απαιτείται εξειδικευμένο στελεχικό δυναμικό για τον διαρκή έλεγχό τους. Και το τραγικό ατύχημα στο γειτονικό διυλιστήριο των ΕΛ.ΠΕ. στον Ασπρόπυργο δεν αφήνει περιθώρια για δεύτερες σκέψεις. Η θέσπιση της Ειδικής Επιτροπής Ελέγχου τόσο για τον περιβαλλοντικό έλεγχο όσο και για την ασφάλεια όλων των εγκαταστάσεων καυσίμων στο Θριάσιο και την Πάχη Μεγάρων αποτελεί όρο εκ των ων ουκ άνευ», επισημαίνει ο ίδιος.

Νέα ρύπανση

Εν τω μεταξύ, ακόμη ένα σοβαρό επεισόδιο ρύπανσης καταγράφηκε προχθές Κυριακή 31/5 στο διυλιστήριο των ΕΛ.ΠΕ. στην Ελευσίνα με εκπομπή χιλιάδων τόνων απαερίων από τις 7.30 το πρωί μέχρι το μεσημέρι προκαλώντας κατά διαστήματα έντονη δυσοσμία. Το επεισόδιο ήταν το οξύτερο του τελευταίου δεκαπενθημέρου καθώς το προηγούμενο είχε σημειωθεί στις 17/5.

Το επεισόδιο συνδέεται άμεσα με την εκ νέου «πτώση» της μονάδας 32 (Flexicoker), η οποία παρουσίασε πάλι δυσλειτουργίες. Η εταιρεία είχε αποδώσει αρχικά τη διακοπή λειτουργίας της μονάδας σε μεμονωμένη βλάβη εξαρτήματος, ενώ εκπρόσωπος της εταιρείας δεν είχε επιβεβαιώσει στην «Εφ.Συν.» την πληροφορία ότι η εταιρεία θα προχωρήσει σε διακοπή της λειτουργίας της. Κάτι που συνέβη στη συνέχεια, καθώς η εταιρεία ανακοίνωσε τη διακοπή λειτουργίας της προκειμένου να πραγματοποιηθούν «εργασίες συντήρησης που προβλέπεται να ολοκληρωθούν σταδιακά εντός περιόδου 5-6 εβδομάδων».

Ωστόσο, σε ό,τι αφορά το νέο ρυπαντικό επεισόδιο, το πιθανότερο είναι ότι η διοίκηση των ΕΛ.ΠΕ. θα το προσπεράσει για ακόμη μια φορά υποστηρίζοντας, όπως και στο παρελθόν, ότι όταν σταματάει μια μονάδα του διυλιστηρίου δημιουργούνται «οπτικά φαινόμενα που αφορούν την έξοδο καπνού και περισσότερης φλόγας», κάτι που θεωρεί «προβλεπόμενο».