Καλοτάξιδο

photo-camera.jpg

Φωτογραφική μηχανή Dreamstime

Φυλάκισε το φως των Εξαρχείων και το απελευθερώνει εκτυφλωτικά. Γνώρισα τον Γιώργο Νικολαΐδη στις αρχές του ’80 στη Νομική. Στο Οικονομικό εγώ, στο Νομικό εκείνος. Καβαλιώτης, γόνος καπνεργατών, αεκτζής και μαχητικό μέλος των Συσπειρώσεων κατά τη διάρκεια των καταλήψεων ενάντια στον 815 και τα επόμενα χρόνια. Εγκαταλείπει το πανεπιστήμιο δυο-τρία μαθήματα πριν από το πτυχίο –το παίρνει τελικά, έτσι για το γαμώτο, μόλις πρόπερσι– επειδή ερωτεύεται. Οχι όποια κι όποια. Το πιο γοητευτικό μοντέλο του καιρού του, με εξωτικό μάλιστα όνομα: Pentax K2DMD. Του τη συστήνει ο «μέντοράς» του Σωτήρης Παλαιολόγου. Στο Τμήμα Εικονοληψίας της Σχολής Σταυράκου της δίνεται ολοκληρωτικά, εμπνευσμένος από χαρισματικούς δασκάλους που του «ανοίγουν το μυαλό», όπως λέει ο ίδιος, ανάμεσά τους οι Ραφαηλίδης, Κουκουλομάτης, Πάσχος, Σκαλενάκης.

Ωσπου το 1985 κάνει τα πρώτα ηχηρά επαγγελματικά βήματά του στο «Αντί» και κοσμεί με φωτογραφίες του τα έντυπα «Convoy», «Αλληλεγγύη», «Αρένα», «Δοκιμή» κ.ά. Εικονογραφεί τους «Απόντες» της Κατερίνας Γώγου και εντάσσεται στο δυναμικό της εφημερίδας «Πρώτη» το 1987. Την περίοδο 1989-2015 δουλεύει ανελλιπώς στα φωτοειδησεογραφικά πρακτορεία «Prisma» και «Phasma» των οποίων είναι συνιδρυτής. Κατέχει το μεγάλο προνόμιο για φωτορεπόρτερ να κινείται ελεύθερα στην Πλατεία, ανήκει άλλωστε στα παιδιά της, και φωτογραφίζει με την ίδια θέρμη τόσο τις ειρηνικές της στιγμές όσο και τις πύρινες εκδοχές της. Δεν διστάζει να μπει στη φωτιά, η φλόγα του όμως δεν αρκείται στις σπασμένες βιτρίνες και στην εντύπωση που προξενούν οι Μολότοφ. Μέσα τους αναζητεί τα αίτια και τα αιτιατά, ιστοριογραφεί την ανυπότακτη περιοχή και εποχή.

Τώρα που τα ’80s είναι πάλι της μόδας ο Γιώργος ανασύρει απ’ τον σκοτεινό θάλαμο την άγρια πλευρά τους με το βιβλίο «Είμαστε τρελοί κι ευτυχισμένοι...» από το σύνθημα των έγκλειστων του Χημείου τον Μάιο του 1985, τυπωμένο στις εκδόσεις «Στο περιθώριο». Περιέχει ασπρόμαυρες φωτογραφίες από τους κοινωνικούς αγώνες της δεκαετίας του ’80, τις συγκρούσεις με τις δυνάμεις της κρατικής καταστολής, αλλά κι απ’ τις εκρηκτικές ροκ και πανκ συναυλίες που έδιναν ανεξάρτητες μπάντες ημεδαπής τε και αλλοδοπής και κατέληγαν συνήθως σε συμπλοκές με τα ΜΑΤ. Περιλαμβάνει επίσης αξιόλογα κατατοπιστικά κείμενα πρωταγωνιστών και μελετητών των γεγονότων.

Ο τόμος κυκλοφόρησε χθες και παρουσιάζεται απόψε στις 8 στο Αυτοδιαχειριζόμενο Στέκι «Πέρασμα», Ζωοδόχου Πηγής 97 και Ισαύρων στα Εξάρχεια. Θα μιλήσουν ο φωτογράφος Μάριος Λώλος, ο εκδότης Παναγιώτης Καλαμαράς και ο διδάκτωρ Ιστορίας Γιάννης Κολοβός. Ο Νικολαΐδης αφιερώνει το βιβλίο «στον άνθρωπο Βαρδή Τσουρή και στους Κατερίνα Γώγου, Παύλο Σιδηρόπουλο, Νικόλα Ασιμο, Γιώργο Διαλυνά, Χρήστο Κωνσταντινίδη, Νίκο Μπαλή, Γιάννη Μπουκετσίδη, Μιχαήλ Πρωτοψάλτη, Σύλβια Παπαδοπούλου, Μασκότ, που δεν βρίσκονται ανάμεσά μας». Οσοι πιστοί...

 

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας

Μέλος της
ΕΝΕΔ