Εξαιρετικά κεραμικά Ιζνίκ και... μοσχάρια στο Θησείο

thiseio.jpg

Κοπάδι ζώων μπροστά στον Ναό του Ηφαίστου στο Θησείο

Το Μουσείο Μπενάκη στο πλούσιο φθινοπωρινό εκθεσιακό πρόγραμμά του θα δείξει στους επισκέπτες του εκθέσεις φωτογραφίας της Αθήνας του 1917, κεραμικής, αφίσες του Λοτρέκ, την πρώτη αναδρομική έκθεση γλυπτικής της Μαρίτσας Τραυλού αλλά και έργα αρχιτεκτονικής

Μπορείτε να φανταστείτε ένα κοπάδι ζώων να βόσκει μπροστά στον Ναό του Ηφαίστου στο Θησείο; Ή αντίσκηνα στον λόφο του Μουσών με καζάνια μαγειρικής και φόντο την Ακρόπολη; Αυτές και άλλες εικόνες μιας λησμονημένης Αθήνας θα δουν οι σύγχρονοι επισκέπτες.

Πολύχρωμο γλυπτό της Μαρίτσας Τραυλού Πολύχρωμο γλυπτό της Μαρίτσας Τραυλού |

Για αυτό φρόντισε το Μουσείο Μπενάκη, που έχει καταρτίσει, ήδη, πλούσιο εκθεσιακό φθινοπωρινό πρόγραμμα με ξεχωριστές διοργανώσεις που θα φιλοξενηθούν από το κεντρικό κτίριο της Κουμπάρη μέχρι το Μουσείο Ισλαμικής Τέχνης, το μικρό διαμαντάκι στην καρδιά της πόλης που παρά τα δέκα χρόνια λειτουργίας του δεν είναι ευρέως γνωστό.

Σύμφωνα με την επίσημη ενημέρωση του Μουσείου Μπενάκη, λοιπόν, τον Σεπτέμβριο θα γυρίσουμε έναν αιώνα πίσω με τη βοήθεια των Γάλλων φωτογράφων και κινηματογραφιστών που βρέθηκαν στην Αθήνα το 1917. Στο μοντέρνο κτίριο της Πειραιώς θα φιλοξενηθεί η έκθεση «Αθήνα 1917. Με το Βλέμμα της Στρατιάς της Ανατολής» την οποία διοργανώνει η Γαλλική Σχολή Αθηνών και περιλαμβάνει σπάνιο οπτικό υλικό από τη φωτογραφική υπηρεσία του συμμαχικού εκστρατευτικού σώματος, που έδρασε στα Βαλκάνια στη διάρκεια του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου και είναι γνωστό ως «Στρατιά της Ανατολής».

Χαρακτηριστικά μοτίβα από τα φημισμένα κεραμικά Ιζνίκ Χαρακτηριστικά μοτίβα από τα φημισμένα κεραμικά Ιζνίκ |

Γάλλοι φωτογράφοι και κινηματογραφιστές της, λοιπόν, τράβηξαν εκατοντάδες λήψεις της Αθήνας τις οποίες και θα δουν για πρώτη φορά οι σύγχρονοι επισκέπτες και θα ανακαλύψουν άγνωστες ή λησμονημένες πτυχές από την καθημερινή ζωή της πόλης, τα μνημεία, τους δρόμους και τις γωνιές της (Κτίριο οδού Πειραιώς, 15 Σεπτεμβρίου-12 Νοεμβρίου 2017).

Παραμένουμε στην Πειραιώς, όπου θα φιλοξενηθεί η έτερη ενδιαφέρουσα έκθεση «Το Nέο Salon des Cent. Διεθνής Εκθεση Αφίσας. Αφιέρωμα στον Toulouse-Lautrec». To 2001 συμπληρώθηκαν εκατό χρόνια από τον θάνατο του Γάλλου ζωγράφου, χαράκτη, εικονογράφου και σχεδιαστή που επηρέασε γενιές και γενιές. Με αφορμή την επέτειο, εκατό κορυφαίοι γραφίστες από όλο τον κόσμο σχεδίασαν από μία αφίσα, τιμώντας τον ίδιο και το έργο του.

Οι αφίσες παρουσιάστηκαν στην έκθεση «Le Nouveau Salon des Cent», και στο Κέντρο Πομπιντού στο Παρίσι και στη συνέχεια περιόδευσε σε πόλεις της Ευρώπης, της Ασίας και της Αμερικής. Επιτέλους θα τη δούμε κι εμείς, δεκαέξι χρόνια αργότερα, εμπλουτισμένη με πέντε πρωτότυπες αφίσες του Lautrec και μία του Pierre Bonnard από τη συλλογή της Εθνικής Πινακοθήκης αλλά και έργα σύγχρονων καλλιτεχνών. (Πειραιώς, 28 Σεπτεμβρίου-12 Νοεμβρίου 2017).

Δύο ιδιαίτερες εκθέσεις κεραμικής φιλοξενούνται στο κεντρικό κτίριο της Κουμπάρη και στο Μουσείο Ισλαμικής Τέχνης, αντίστοιχα. Η πρώτη «Ικαρος - Το Εργοστάσιο Κεραμικών της Ρόδου / 1928-1988» παρουσιάζει κεραμικά και αδημοσίευτο αρχειακό υλικό της ροδίτικης βιομηχανίας. Τα εκθέματα προέρχονται από τη συλλογή του Γιάννου Θ. Ιωαννίδη και διατρέχουν όλη την περίοδο λειτουργίας του εργοστασίου.

Η ιταλική εταιρεία ICARO ιδρύθηκε το 1928 με στόχο την κατασκευή καλλιτεχνικών κεραμικών και κυρίως αντιγράφων των περιζήτητων κεραμικών Ιζνίκ, τα οποία υπήρχαν σε μεγάλες ποσότητες στα αρχοντικά της Λίνδου. Το 1946, λίγο πριν από την αποχώρηση των Ιταλών, ο Ρόδιος επιχειρηματίας Κωνσταντίνος Δ. Χατζηκωσταντής απέκτησε την πλειονότητα των μετοχών της εταιρείας και στη συνέχεια έγινε ο αποκλειστικός ιδιοκτήτης με την επωνυμία «Ικαρος».

Παρέμεινε σε συνεχή λειτουργία για 59 χρόνια, παράγοντας τεράστια ποικιλία διακοσμητικών κεραμικών. Επιμέλεια Γιάννος Θ. Ιωαννίδης, διοργάνωση Μουσείο Μπενάκη (Κεντρικό κτίριο Κουμπάρη, 28 Σεπτεμβρίου-19 Νοεμβρίου 2017).

Κεραμικό πιάτο από την έκθεση «Ικαρος» Κεραμικό πιάτο από την έκθεση «Ικαρος» |

Ακολουθεί «Η Μαγεία των Κεραμικών Ιζνίκ» με εκθέματα από τα εργαστήρια της πόλης κατά τον 19ο και τον 20ό αιώνα. Τα κεραμικά Ιζνίκ (επί Βυζαντίου γνωστή στα ελληνικά ως Νίκαια), ήταν φημισμένα. Τα αγγεία της οθωμανικής περιόδου και συγκεκριμένα του 16ου αιώνα εκπροσωπούν την περίοδο ακμής και αποτελούν ένα από τα πιο λαμπρά επιτεύγματα στην ιστορία της κεραμικής.

Η έκθεση αναδεικνύει μια διαδρομή που ξεκινά στα μέσα του 19ου αιώνα με το πρώτο ενδιαφέρον των Ευρωπαίων και καταλήγει στα εργαστήρια της Ελλάδας και συγκεκριμένα του Φαλήρου και της Ρόδου που επιχειρούν την αναβίωση των κεραμικών Ιζνίκ. (Μουσείο Ισλαμικής Τέχνης, 6 Οκτωβρίου-19 Νοεμβρίου 2017).

Η πρώτη αναδρομική έκθεση της Μαρίτσας Τραυλού περιλαμβάνει πεντακόσιες γλυπτικές συνθέσεις που σκιαγραφούν τους πειραματισμούς της εικαστικού με τις φόρμες, τις τεχνικές και τα υλικά της κεραμικής τα τελευταία τριάντα χρόνια. Οι πολύχρωμες δημιουργίες της, κυρίως από πορσελάνη αλλά και γκρε (stoneware), είναι άρρηκτα συνδεδεμένες με την οπτική πραγματικότητα και τον απέραντο κόσμο της θάλασσας. Επιμέλεια Τάκης Μαυρωτάς (Κτίριο Πειραιώς, 5 Οκτωβρίου-19 Νοεμβρίου 2017).

Επίσης θα φιλοξενηθούν οι εκθέσεις αρχιτεκτονικής «Παράλιο Σήμα» με έργα των συμμετοχών στον πανελλήνιο αρχιτεκτονικό φοιτητικό διαγωνισμό για τον σχεδιασμό κατασκευής ενημέρωσης και πληροφόρησης στη Νέα Παραλία Θεσσαλονίκης (Πειραιώς, 8 Σεπτεμβρίου-8 Οκτωβρίου 2017). «Βραβεία Αρχιτεκτονικής 2017 + Βραβεία Σπουδαστικής Αρχιτεκτονικής Φωτογραφίας» που καταγράφει τις τάσεις της ελληνικής αρχιτεκτονικής της τελευταίας πενταετίας. (Πειραιώς, 21 Σεπτεμβρίου-19 Νοεμβρίου 2017) και τέλος «Αρχιτεκτονική 1:1 - Ενα πρωτοποριακό Αρχιτεκτονικό Πείραμα» με θέμα το εκπαιδευτικό πείραμα της Σχολής Αρχιτεκτόνων του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου της περιόδου 1995-2000. (Κτίριο Πειραιώς, 2ος μικρός, 19 Οκτωβρίου-19 Νοεμβρίου 2017).

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας