• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    2°C 1.7°C / 3.5°C
    2 BF
    83%
  • Θεσσαλονίκη
    Σποραδικές νεφώσεις
    1°C -2.5°C / 2.3°C
    3 BF
    48%
  • Πάτρα
    Αυξημένες νεφώσεις
    5°C 4.9°C / 5.5°C
    5 BF
    58%
  • Ιωάννινα
    Αραιές νεφώσεις
    1°C 0.9°C / 0.9°C
    3 BF
    37%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    0°C -0.4°C / -0.1°C
    4 BF
    64%
  • Βέροια
    Αραιές νεφώσεις
    -1°C -3.0°C / -1.3°C
    0 BF
    56%
  • Κοζάνη
    Αραιές νεφώσεις
    -7°C -6.6°C / -4.9°C
    2 BF
    58%
  • Αγρίνιο
    Αραιές νεφώσεις
    2°C 1.8°C / 1.8°C
    2 BF
    69%
  • Ηράκλειο
    Αραιές νεφώσεις
    7°C 4.3°C / 7.8°C
    4 BF
    63%
  • Μυτιλήνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    2°C 1.8°C / 1.8°C
    4 BF
    72%
  • Ερμούπολη
    Αυξημένες νεφώσεις
    6°C 5.4°C / 6.6°C
    6 BF
    67%
  • Σκόπελος
    Αυξημένες νεφώσεις
    6°C 5.8°C / 5.8°C
    6 BF
    67%
  • Κεφαλονιά
    Αυξημένες νεφώσεις
    6°C 5.6°C / 5.6°C
    5 BF
    61%
  • Λάρισα
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    2°C 0.6°C / 1.9°C
    4 BF
    51%
  • Λαμία
    Αυξημένες νεφώσεις
    1°C -0.5°C / 1.2°C
    1 BF
    89%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    7°C 6.8°C / 6.8°C
    3 BF
    45%
  • Χαλκίδα
    Ήπιες χιονοπτώσεις
    1°C -0.1°C / 3.2°C
    3 BF
    88%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    0°C 0.5°C / 0.5°C
    2 BF
    57%
  • Κατερίνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    -2°C -4.3°C / -0.6°C
    2 BF
    59%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    -4°C -3.9°C / -3.9°C
    1 BF
    65%

Ολα είναι (δημόσιος) δρόμος

  • A-
  • A+

Τι κάνεις όταν ο πατέρας των ιδιωτικοποιήσεων, Μίλτον Φρίντμαν, σου λέει ότι οι αυτοκινητόδρομοι πρέπει να μένουν πάντα υπό δημόσιο έλεγχο; Στις παραδοσιακές μητροπόλεις του καπιταλισμού, τις ΗΠΑ, τη Βρετανία και τη Γερμανία, τον υπάκουσαν. Σε κάποιες οικονομικές αποικίες τον αποκάλεσαν «σοσιαλιστή των δρόμων».

Πλησιάζει μισός αιώνας από την εποχή που το γερμανικό συγκρότημα Kraftwerk παρουσίασε το θρυλικό άλμπουμ Autobahn, εμπνευσμένο σύμφωνα με αρκετούς μουσικοκριτικούς από τον περίφημο αυτοκινητόδρομο Α555. Σήμερα αρκετοί Γερμανοί θυμούνται τον Α555, που κατασκευάστηκε το 1929 όταν ήταν δήμαρχος της Κολονίας ο Κόνραντ Αντενάουερ, γιατί καταρρίπτει έναν μεταπολεμικό μύθο: ότι το περίφημο δίκτυο γερμανικών αυτοκινητόδρομων Autobahn κατασκευάστηκε από τους ναζί («ναι, αλλά έφτιαξαν δρόμους»).

Στην πραγματικότητα, το μετέπειτα καμάρι της Γερμανίας οφείλει την ύπαρξή του στον δημόσιο τομέα της Δημοκρατίας της Βαϊμάρης. Ο Χίτλερ μάλιστα προώθησε, χωρίς επιτυχία, την πρώτη ΣΔΙΤ (σύμπραξη δημόσιου-ιδιωτικού τομέα) που άκουγε στο όνομα HaFraBa και θα έδινε σε ιδιώτες εργολάβους ένα κομμάτι της πίτας των μεγάλων έργων.

Εξίσου αποτυχημένη ήταν και η προσπάθεια του Σόιμπλε, σχεδόν οκτώ δεκαετίες αργότερα, να προσφέρει στον ιδιωτικό τομέα το 49,9% της κατασκευής και διαχείρισης των Autobahn. Το κύμα οργής, ακόμη και στο ίδιο του το κόμμα, ήταν τόσο μεγάλο ώστε ο πρώην υπουργός συνέχισε να μοιράζεται σχετικές ιδέες μόνο με τους ομολόγους του σε οικονομικές «αποικίες» της Γερμανίας και ποτέ με τους ομοεθνείς του.

Ο αγγλοσαξονικός καπιταλισμός έμεινε επίσης πιστός στον δημόσιο χαρακτήρα των αυτοκινητόδρομων. Οταν ακόμη και ο γκουρού του νεοφιλελευθερισμού, Μίλτον Φρίντμαν, κήρυσσε την ανάγκη διατήρησης των οδικών δικτύων υπό τον έλεγχο του κράτους, μόνο ελάχιστοι γραφικοί τολμούσαν να επιχειρηματολογούν για το αντίθετο.

Την τελευταία δεκαετία βέβαια ορισμένοι κυβερνήτες αμερικανικών Πολιτειών αμφισβήτησαν το κατά Φρίντμαν Ευαγγέλιο και… το πλήρωσαν ακριβά. Στην Ιντιάνα, η κατάσταση έλαβε κωμικοτραγικές διαστάσεις καθώς ένα κονσόρτσιουμ ισπανικών και αυστραλιανών εταιρειών, που ανέλαβε τον έλεγχο των διοδίων για 75 χρόνια, άλλαζε την τιμή κατά το δοκούν ανάλογα με το αν το Κογκρέσο ενέκρινε ή όχι μια επιπρόσθετη επιδότηση που θα το κρατούσε στη ζωή.

Τη μια μέρα οι οδηγοί μπορεί να πλήρωναν 4,5 δολάρια και την επόμενη η τιμή να ξεπερνούσε τα 10 δολάρια. Χρησιμοποιώντας σύνθετα χρηματοπιστωτικά εργαλεία για την αναδιάρθρωση των χρεών του (τα οποία θύμιζαν επικίνδυνα τη «φούσκα» στην αγορά κατοικίας) το κονσόρτσιουμ κατάφερε τελικά να… χρεοκοπήσει.

Παρά το γεγονός ότι ακόμη τρεις ΣΔΙΤ εθνικών οδών χρεοκόπησαν στην Αλαμπάμα, στο Τέξας και στην Καλιφόρνια, ο πρόεδρος Τραμπ αποφάσισε να στηρίξει στις συμπράξεις δημόσιου-ιδιωτικού τομέα την πολιτική του για την ενίσχυση των υποδομών στους αυτοκινητόδρομους. Το γεγονός άλλωστε ότι τοποθέτησε στη θέση του αντιπροέδρου τον πρώην κυβερνήτη της Ιντιάνα, Μάικ Πενς, που επόπτευσε μια από τις πιο αποτυχημένες ΣΔΙΤ στην αμερικανική ιστορία, λέει πολλά για το μέλλον.

Παρά τις λυσσαλέες προσπάθειες ιδιωτικοποίησης, όμως, οι συμπράξεις με τον ιδιωτικό τομέα στους αμερικανικούς αυτοκινητόδρομους δεν ξεπερνούν ακόμη το 1% του δικτύου, αποδεικνύοντας ότι το ξεπούλημα των δρόμων είναι ένα πικρό φάρμακο που η λεγόμενη συναίνεση της Ουάσινγκτον εφάρμοσε στις οικονομικές αποικίες της αλλά όχι στον εαυτό της.

Σχεδόν όλες οι χώρες της Νότιας Αμερικής έχουν να διηγηθούν μια τρομακτική ιστορία αποτυχίας από την εμπλοκή του ιδιωτικού τομέα στη διαχείριση εθνικών οδών. Το Μεξικό, ύστερα από μια δεκαετία ιδιωτικοποιήσεων που ξεκίνησαν στα τέλη της δεκαετίας του ’80, έφτασε να έχει από τα υψηλότερα διόδια στον κόσμο. Μια απόσταση 20 χιλιομέτρων από το κέντρο της Πόλης του Μεξικού κόστιζε έξι δολάρια, δηλαδή το διπλάσιο από το μέσο ημερομίσθιο.

Οι εργολάβοι άρχιζαν να χτίζουν φαραωνικούς αυτοκινητόδρομους στη μέση του μεξικανικού πουθενά κερδοσκοπώντας με τις επιδοτήσεις. Σε ορισμένες περιπτώσεις μάλιστα έχτιζαν αυτοκινητόδρομους απλώς για να αυξήσουν την αξία απομακρυσμένων οικοπέδων που ανήκαν στους πολιτικούς που τους ανέθεταν τις εργολαβίες.

Ακόμη και στις πιο εμφανείς αποτυχίες όμως οι θιασώτες των ιδιωτικοποιήσεων συνέχιζαν να επαναλαμβάνουν μονότονα τους τρεις λόγους για τους οποίους πιστεύουν ότι ένα δημόσιο δίκτυο αυτοκινητόδρομων μπορεί να περάσει στον ιδιωτικό τομέα: ανάγκη επενδύσεων, αναζήτηση τεχνογνωσίας, έσοδα για τα δημόσια ταμεία.

Αν όμως αυτοί είναι οι χρυσοί κανόνες μιας παραχώρησης, δημιουργείται το ερώτημα «γιατί η ελληνική κυβέρνηση και το ΤΑΙΠΕΔ θέλουν να πουλήσουν την Εγνατία οδό, δηλαδή μια επιχείρηση του Δημοσίου που δεν χρειάζεται επενδύσεις για να ολοκληρωθεί, εξάγει τεχνογνωσία και σε γειτονικές χώρες και αποτελεί μια από τις πιο σταθερές πηγές εσόδων του ελληνικού Δημοσίου με έσοδα που αναμένεται να ξεπεράσουν τα 5 δισεκατομμύρια ευρώ σε βάθος χρόνου;».

Αυτό ακριβώς το ερώτημα, στο οποίο ακόμη και σήμερα δεν έχουν πάρει απάντηση, θέτουν οι εργαζόμενοι στην «Εγνατία Οδός Α.Ε.», στο μίνι ντοκιμαντέρ που παρουσίασαν αυτή την εβδομάδα με τη συνεργασία της Infowar productions – δηλαδή και του γράφοντος που σας ιστορεί.

 


Δείτε
Το μίνι ντοκιμαντέρ
του συλλόγου εργαζομένων στην «Εγνατία Οδός Α.Ε.» για τις καταστροφικές συνέπειες ενδεχόμενης παραχώρησης σε ιδιώτες (διαθέσιμο στο
info-war.gr)

Διαβάστε
Why public-private partnerships don't work
Δεκαπενταετής έρευνα σε εκατοντάδες ΣΔΙΤ σε όλο τον κόσμο απέδειξε ότι... δεν δουλεύουν

 

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
INFOWAR
Στις εθνικές των οδηγών με τα ρομπότ
Εκατομμύρια οδηγοί νταλίκας σε όλο τον κόσμο θεωρούνται το επόμενο «είδος προς εξαφάνιση» της εργατικής τάξης, καθώς αρκετοί προβλέπουν την αντικατάστασή τους από φορτηγά χωρίς οδηγούς. Ακόμη μια φορά, όμως, ο...
Στις εθνικές των οδηγών με τα ρομπότ
INFOWAR
Ποιoν θέλεις να σκοτώσει το αυτόματο αυτοκίνητό σου;
Θα αγοράζατε ένα αυτοκίνητο που έχει προγραμματιστεί να σας σκοτώσει αν πρέπει να σώσει δύο ή περισσότερους πεζούς; Το φαινομενικά υποθετικό αυτό ερώτημα απασχολεί τα τελευταία χρόνια κυβερνήσεις, φιλοσόφους &...
Ποιoν θέλεις να σκοτώσει το αυτόματο αυτοκίνητό σου;
INFOWAR
H ζωή είναι ένα κουτί πίτσας
Η πίτσα με το χάρτινο κουτί με το οποίο μεταφέρεται αποτελεί ένα από τα αγαπημένα φαγητά που χρησιμοποιούν οικονομολόγοι στις ΗΠΑ για να εξηγήσουν αλλά ακόμη και να προβλέψουν την πορεία της οικονομίας....
H ζωή είναι ένα κουτί πίτσας
INFOWAR
Από τα Σατουρνάλια στο «The Purge»
Για το 2023 τα πράγματα ήταν ελαφρώς πιο σκοτεινά, καθώς σε αυτό διαδραματίζεται η δεύτερη ταινία της σειράς «The Purge» με τίτλο «Anarchy»: η αμερικανική κυβέρνηση προσφέρει στους πολίτες τη δυνατότητα να...
Από τα Σατουρνάλια στο «The Purge»
INFOWAR
Το λυκόφως των «ιδιοφυών» ολιγαρχών
Καθώς το 2022 οι μετοχές της Tesla πραγματοποίησαν ελεύθερη πτώση και η αξία των κρυπτονομισμάτων καταποντίστηκε, αρκετοί αναρωτιούνται μήπως οι «μεσσίες» της Σίλικον Βάλεϊ δεν είναι τελικά και τόσο έξυπνοι...
Το λυκόφως των «ιδιοφυών» ολιγαρχών
INFOWAR
Οχι άλλη Μαράια Κάρεϊ, μωρέ
Υπάλληλοι αλλά και πελάτες καταστημάτων λιανικής συλλέγουν υπογραφές για να σταματήσει η επαναλαμβανόμενη αναπαραγωγή χριστουγεννιάτικων τραγουδιών της Μαράια Κάρεϊ ● Καλώς ήρθατε στα βασανιστήρια των...
Οχι άλλη Μαράια Κάρεϊ, μωρέ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας