• Αθήνα
    Σποραδικές νεφώσεις
    4°C 1.8°C / 5.8°C
    3 BF
    61%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    1°C -0.8°C / 3.5°C
    1 BF
    40%
  • Πάτρα
    Σποραδικές νεφώσεις
    6°C 4.8°C / 8.4°C
    4 BF
    42%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    2°C 1.9°C / 2.0°C
    2 BF
    23%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    2°C 1.9°C / 1.9°C
    4 BF
    48%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    1°C -1.4°C / 2.9°C
    1 BF
    27%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    -3°C -3.6°C / -0.5°C
    4 BF
    33%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    4°C 2.9°C / 6.6°C
    2 BF
    23%
  • Ηράκλειο
    Αραιές νεφώσεις
    7°C 5.5°C / 8.0°C
    5 BF
    71%
  • Μυτιλήνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    3°C 2.9°C / 2.9°C
    5 BF
    75%
  • Ερμούπολη
    Αυξημένες νεφώσεις
    6°C 5.5°C / 8.5°C
    7 BF
    59%
  • Σκόπελος
    Αυξημένες νεφώσεις
    4°C 3.6°C / 3.6°C
    5 BF
    55%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    7°C 6.9°C / 6.9°C
    4 BF
    36%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    3°C 1.5°C / 2.9°C
    2 BF
    25%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    1°C 0.6°C / 2.8°C
    2 BF
    57%
  • Ρόδος
    Αραιές νεφώσεις
    7°C 4.8°C / 7.8°C
    2 BF
    71%
  • Χαλκίδα
    Αραιές νεφώσεις
    4°C 2.0°C / 6.4°C
    5 BF
    67%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    2°C 1.3°C / 2.1°C
    1 BF
    44%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    1°C -0.7°C / 3.6°C
    2 BF
    51%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    -3°C -3.2°C / -3.2°C
    2 BF
    31%
MOTION TEAM

62ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης: Χλιαρή έναρξη, με γιούχα

  • A-
  • A+

Ανταπόκριση

Ξεκίνησε (επιτέλους και διά ζώσης) το 62ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης. Μετά από τρία φεστιβάλ (δύο Ντοκιμαντέρ και ένα fiction) που έγιναν διαδικτυακά, η συμπρωτεύουσα και πάλι γέμισε σινεφίλ θεατές και οι ταινίες πήραν τη θέση που τους ανήκει: στη μεγάλη οθόνη της σκοτεινής αίθουσας. 

Το ΦΚΘ θα διαρκέσει δέκα ημέρες (4-14/11) και θα γίνει εν συνόλω υβριδικά: κάποιες ταινίες στις αίθουσες και κάποιες διαδικτυακά. 

Η έναρξη έγινε το βράδυ της Πέμπτης βράδυ, στον ιστορικό κινηματογράφο «Ολύμπιον» στην Αριστοτέλους. Με μία καλή ταινία (ίσως όχι για έναρξη, αλλά καλή): Το Γεγονός (L'Événement) της Γαλλίδας σκηνοθέτιδας Οντρέ Ντιγουάν, που προκάλεσε αίσθηση στη Βενετία και κέρδισε τον Χρυσό Λέοντα.
 
Η ταινία μια χαρά ήταν. Το τι έγινε πριν την ταινία δεν! Καθόλου δεν όμως…

Τι είπαν – Τι «άκουσαν» - τι καταλάβαμε:

Καταρχάς, ενώ στις προσκλήσεις (οι τελετές έναρξης και λήξης του Φεστιβάλ είναι μόνο με προσκλήσεις) αναγραφόταν με σαφήνεια πως μετά τις 19.00 που θα ξεκινούσαν, η είσοδος δεν επιτρέπεται, μόνο αυτό δεν έγινε. Ξεκίνησαν τρία τέταρτα μετά, ένεκα οι επίσημοι βλέπεις, με αποτέλεσμα ο κόσμος να έχει ήδη θορυβηθεί – ειδικά όσοι είχαν να δουν και επόμενη ταινία και φυσικά έχασαν το εισιτήριό τους.
 
Αυτό όμως ήταν το λιγότερο. Ανεβαίνοντας στο βήμα, ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ, Ορέστης Ανδρεαδάκης (πρώην αντίστοιχος στις Νύχτες Πρεμιέρας), έδωσε τον λόγο στην Πρόεδρο του Διοικητικού Συμβουλίου του Φεστιβάλ, «κατ’ εξαίρεση» όπως είπε, «καθώς για πρώτη φορά στη θέση αυτή είναι γυναίκα»! Πρόεδρος της Διοίκησης είναι η Ελευθερία Θανούλη, καθηγήτρια Θεωρίας Κινηματογράφου στο ΑΠΘ. Η ίδια πήρε το λόγο (κατ’ εξαίρεση γιατί είναι γυναίκα, σύμφωνα πάντα με τον Ο. Ανδρεαδάκη!) και πράγματι για πρώτη φορά ακούσαμε να μιλάει κάποιος από αυτή τη θέση… μιλώντας μόνο για τον εαυτό του! Μόνο όμως! 

Το πρώτο αυτό σοκ διαδέχθηκαν πολλαπλά επόμενα. Ο κ. Ανδρεαδάκης κάλεσε στο βήμα τον Περιφερειάρχη Κ. Μακεδονίας, Απόστολο Τζιτζικώστα, καθώς, όπως είπε: «Φεστιβάλ χωρίς ΕΣΠΑ και χωρίς Τζιτζικώστα δε γίνεται!». Ένα πολύ χλιαρό χειροκρότημα ακολούθησε τον ίδιο στο βήμα, κυρίως από τις δύο πρώτες γραμμές της Πλατείας του «Ολύμπιον», με αποτέλεσμα ο ίδιος να πάρει το λόγο και να πει από μικροφώνου (αστειευόμενος φανταζόμαστε, αν και πάλι δεν!): «Κάπως χλιαρούς σας άκουσα». 

«Να πας στο Survivor αν θες κι άλλο!» ακούστηκε από τον Α Εξώστη μια φωνή και ακολούθησαν γέλια. Ο ίδιος ή δεν άκουσε ή έκανε πως δεν άκουσε και ξεκίνησε ένα λογύδριο για τη στενή του συνεργασία με τον Ορέστη και για τα τηλέφωνα που ανταλλάσσουν για το Φεστιβάλ κ.λπ. κ.λπ. Επόμενος στη λίστα των ομιλητών ήταν ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης, Κωνσταντίνος Ζέρβας, ο οποίος δεν είπε απολύτως τίποτα. Ή μάλλον είπε: πως αυτός είναι εκεί για να «κάνει τα δύσκολα, εύκολα»! Και φυσικά, το κοινό θορυβήθηκε σαν δήλωσε πως «όταν μου τηλεφώνησε ο Ορέστης και με ρώτησε αγχωμένος αν θα γίνει φεστιβάλ λόγω της αύξησης των κρουσμάτων, εγώ του απάντησα πως όχι, δεν είμαστε «στα κόκκινα» αλλά ίσα ίσα θα στρώσουμε κόκκινα χαλιά για το Φεστιβάλ!».

Η κουστωδία των ομιλητών συνεχίστηκε με τον υφυπουργό Εσωτερικών αρμόδιο για θέματα Μακεδονίας – Θράκης, κ. Σταύρο Καλαφάτη. Ελάχιστο το χειροκρότημα, αλλά δε ζήτησε άλλο. «Είδα στο προηγούμενο Φεστιβάλ μια ταινία για την Τίνα Τάρνερ και περιμένω να γίνει και μία για τον αγαπημένο μου Μπόουι» είπε ξεκινώντας. «Να πεις στον Μητσοτάκη να την κάνει!» - ακούστηκε άλλη φωνή από το κοινό. Όσο για τον ίδιο, το μόνο που έλεγε ήταν η κυβερνητική προπαγάνδα: για τον ιό, για τα μέτρα που αποδίδουν (!!!!), για το εμβόλιο «που είναι το μόνο όπλο που έχουμε ενάντια στην πανδημία» και για το πόσο ευχαριστημένος είναι που «οι εμβολιασμένοι συρρέουν στις αίθουσες».

Τελευταίος στη λίστα των «θεσμικών παραγόντων» ο υφυπουργός Σύγχρονου Πολιτισμού, Νικόλας Γιατρομανωλάκης (του οποίου, σύμφωνα με πληροφορίες, ήταν προσωπική επιλογή η κ. Θανούλη στη θέση της Προέδρου του Δ.Σ., παρά τις κάποιες αντιρρήσεις που φαίνεται να είχε η ίδια η υπουργός Πολιτισμού). Ο ίδιος δεν περίμενε καν χειροκρότημα.

Ξεκίνησε να μιλάει με αστειάκια προς τον Ορέστη και μετά να λέει για την τεράστια στήριξη του υπουργείου προς τον χώρο του κινηματογράφου επί πανδημίας (αρκεί να μιλήσει κανείς με δημιουργούς αλλά και αιθουσάρχες για να διαπιστώσει αυτή την «τεράστια στήριξη») και για το πόσο, μα πόσο αγαπάει το σινεμά και το Φεστιβάλ. 

Ο ίδιος ωστόσο δεν φάνηκε να είναι το ίδιο αγαπητός στο κοινό της αίθουσας. «Κάτω τα χέρια από τα αρχαία της Βενιζέλου» φώναξε ένας (και σίγουρα τον άκουσε όλη η αίθουσα). «Ντροπή σας» ακούστηκε από άλλον. Ο Ορέστης Ανδρεαδάκης αμέσως πήρε τον λόγο και άρχισε να μιλάει για την ταινία που θα προβαλλόταν…

Ορέστης Ανδρεαδάκης

MOTION TEAM

…Πολλά ερωτήματα μάς γέννησε αυτή η τελετή έναρξης. Καταρχάς, πότε θα σταματήσει αυτό το σεξιστικό παραλήρημα πως «χειροκροτούμε»  και θεωρούμε ως κάτι το «πολύ ιδιαίτερο» το γεγονός μια γυναίκα να λαμβάνει μία θέση ευθύνης; Επιπλέον, πότε αυτό το «κάτι πολύ ιδιαίτερο» όταν λαμβάνει μία θέση ευθύνης έχει δικαίωμα να μιλάει μόνο για τον εαυτό της (και τίποτε άλλο όμως!); Από πότε, επίσης, αγνοούμε (και μάλιστα ως δήμαρχοι μιας πόλης που είναι στα «κόκκινα» λόγω πανδημίας) τόσο επιδεικτικά την υγειονομική κατάσταση και αστειευόμαστε με αυτή και τα «κόκκινα χαλιά»; Ότι πεθαίνουν άνθρωποι δεν το έχουν ακουστά; Ότι τα νοσοκομεία δεν αντέχουν και λιποθυμούν γιατροί, ούτε αυτό; Ότι η κυβέρνηση, αυτή η ίδια που αυτοί οι ίδιοι εκπροσωπούν, έκοψε κονδύλια από την Υγεία – ούτε αυτό; Πόσος αστεϊσμός χωράει σε μία κινηματογραφική αίθουσα αλήθεια;… 

Ο κ. Καλαφάτης ως «μόνο όπλο για τον κορονοϊό» βλέπει μόνο το εμβόλιο; Η σωστή επικοινωνιακή πολιτική δεν; Ένα ισχυρό εθνικό σύστημα Υγείας, πάλι δεν; Στήριξη και μέτρα του κράτους για μη συνωστισμό σε ΜΜΜ, σχολεία, πανεπιστήμια, εκκλησίες και χώρους εργασίας… ούτε αυτά είναι «όπλα»; 

Όσο για τους υπόλοιπους, δεν έχω να σχολιάσω τίποτε περισσότερο. Το κοινό του Φεστιβάλ που βρέθηκε χθες το βράδυ στην τελετή έναρξης τα «είπε» όλα και μάλιστα με μαχητική αλλά και σκωπτική διάθεση: Αν κάνεις ό,τι κάνεις και όπως τα κάνεις, μην περιμένεις χειροκρότημα «δε πα να ‘σαι και Ντάνος του Survivor! Γιουχάισμα μόνο!». 

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΣΙΝΕΜΑ
Αναζητώντας τη μετα-πραγματικότητα!
Με κεντρικό του θέμα τη Μετα-πραγματικότητα το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης επιστρέφει δια ζώσης το δεύτερο δεκαήμερο του Μαρτίου με δέκα ντοκιμαντέρ που θα προβληθούν στο κεντρικό αφιέρωμά του.
Αναζητώντας τη μετα-πραγματικότητα!
ΣΙΝΕΜΑ
«Το χιούμορ είναι εργαλείο υπόγειας διαμαρτυρίας και η εξουσία το μισεί!
Η Κιμ Λονζινότο (Κim Longinotto) είναι μία από τις πλέον επιδραστικές ντοκιμαντερίστριες παγκοσμίως, διεθνώς γνωστή για την ιδιαίτερη -ευαίσθητη, χιουμοριστική μα και ριζοσπαστική- ματιά πάνω σε πολύ δύσκολα...
«Το χιούμορ είναι εργαλείο υπόγειας διαμαρτυρίας και η εξουσία το μισεί!
ΣΙΝΕΜΑ
Τα «παρατράγουδα» της τελετής λήξης
Συγκεκριμένες πολιτικές και πρωτοφανείς συμπεριφορές προσώπων που βρίσκονται ψηλά στη διοικητική ιεραρχία του θεσμού επικαλύπτουν τις προσπάθειες όσων εργάστηκαν σκληρά για να διεξαχθεί το Φεστιβάλ φέτος.
Τα «παρατράγουδα» της τελετής λήξης
ΣΙΝΕΜΑ
Χρυσός Αλέξανδρος σε ένα «Τρυφερούδι» με αγωνίες ενηλίκου
Το 62ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης ολοκληρώθηκε με «Τρυφερούδι/Softie» του Γάλλου Σαμουέλ Τεΐς να κερδίζει το βραβείο καλύτερης ταινίας.
Χρυσός Αλέξανδρος σε ένα «Τρυφερούδι» με αγωνίες ενηλίκου
ΣΙΝΕΜΑ
Έριξε αυλαία το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης - Τα βραβεία
Με την απονομή των βραβείων και την ταινία «Παρίσι, 13ο Διαμέρισμα» του πολυβραβευμένου Γάλλου σκηνοθέτη Ζακ Οντιάρ, έπεσε απόψε η αυλαία του σπουδαιότερου κινηματογραφικού θεσμού της χώρας.
Έριξε αυλαία το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης - Τα βραβεία
ΣΙΝΕΜΑ
Οι πρώτες μέρες, τα αφιερώματα, οι διεκδικήσεις και τα... δελφίνια
Το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης με το κύρος αλλά και τη μοναδικότητά του επέστρεψε διά ζώσης με πολλά αφιερώματα και προβολές νέων ταινιών που υπόσχονται ιδιαίτερες στιγμές θέασης.
Οι πρώτες μέρες, τα αφιερώματα, οι διεκδικήσεις και τα... δελφίνια

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας