Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Οι Εβραίοι της Θεσσαλονίκης και οι γυναίκες του Χόλιγουντ

«The City and the City», Χρήστος Πασσαλής, Σύλλας Τζουμέρκας. © MOTION TEAM

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Οι Εβραίοι της Θεσσαλονίκης και οι γυναίκες του Χόλιγουντ

  • A-
  • A+

ΑΝΤΑΠΟΚΡΙΣΗ:

Η Θεσσαλονίκη είναι δύο πόλεις. Στο πλαίσιο της δράσης Market Talks της Αγοράς Doc Market του Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, δύο νέοι και αιχμηροί δημιουργοί, ο Σύλλας Τζουμέρκας και ο Χρήστος Πασσαλής, με φρέσκια την επιτυχία τους στην πρεμιέρα της ταινίας «Το Θαύμα της Θάλασσας των Σαργασσών» στο Πανόραμα του Φεστιβάλ Βερολίνου, ανακοίνωσαν το επόμενο πρότζεκτ τους.

Το «The City and the City» είναι ένα πολυπλατφορμικό καλλιτεχνικό εγχείρημα διάρκειας 70 λεπτών, που ισορροπεί ανάμεσα στην κινηματογραφική ταινία και το installation και παρουσιάζει 7 επεισόδια που σημάδεψαν την εβραϊκή κοινότητα της Θεσσαλονίκης (1910-1965) και ανασυστήνονται κινηματογραφικά στο σύγχρονο αστικό τοπίο της πόλης.

Με commissioners τόσο το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης όσο και τον Μητροπολιτικό Οργανισμό Μουσείων Εικαστικών Τεχνών Θεσσαλονίκης (MOMus) το πρότζεκτ, που θα κάνει γυρίσματα το καλοκαίρι, θα φέρει στην επιφάνεια ένα κομμάτι σκοτεινής μνήμης.

Ντέμπρα Ζίμερμαν, παραγωγός και πρόεδρος του Women Make Movies


Οπως δήλωσε ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ, Ορέστης Ανδρεαδάκης, «πριν από 76 χρόνια, στην κυριολεξία λίγα μέτρα από το σημείο όπου βρισκόμαστε τώρα, συντελέστηκε ένα ειδεχθές έγκλημα: η εξόντωση της εβραϊκής κοινότητας της Θεσσαλονίκης. Το “The City and the City” έχει στόχο να ανασυστήσει αυτές τις δραματικές στιγμές μέσα από επτά φιλμικά στιγμιότυπα».

21o Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης

«Σκοπός μας», εξήγησε ο Σύλλας Τζουμέρκας, «είναι να αναπαραστήσουμε τις δύο όψεις της πόλης, της πολυπολιτισμικής παρακαταθήκης και της σκοτεινής περιόδου των διωγμών και του φόβου, οι οποίες θα συνυπάρξουν και θα αποκτήσουν υπόσταση στο σύγχρονο αστικό τοπίο της Θεσσαλονίκης».

Περιγράφοντας τα επτά στιγμιότυπα του πρότζεκτ, ο Χρήστος Πασσαλής εξήγησε ότι θα διανύουν μια νοητή διαδρομή από τον Παράδεισο, την εποχή της άνθησης της εβραϊκής κοινότητας στην πόλη, στην Κόλαση της ναζιστικής κατοχής, στο Καθαρτήριο του σήμερα, «εδώ όπου τίθενται όλες οι άβολες ερωτήσεις που έμειναν επιμελώς και οδυνηρά αναπάντητες για τόσο καιρό».

Παρών στην παρουσίαση ήταν και ο πρόεδρος της Εβραϊκής Κοινότητας Θεσσαλονίκης, Δαυίδ Σαλτιέλ, που εξέφρασε τη στήριξή του: «Εργα γύρω από την εβραϊκή κοινότητα της Θεσσαλονίκης έχουν γίνει πολλά, με διάφορες αιτίες. Μιλώντας με τα παιδιά καταλαβαίνω ότι έχουν μια άλλη άποψη για το πώς αυτό το έργο θα γίνει. Θα μεταφέρουν στον θεατή όλη την ιστορία της κοινότητας και της Θεσσαλονίκης.

»Επομένως, εμείς είμαστε θετικοί και χαρούμενοι, πιστεύουμε σ' αυτό το πρότζεκτ και η κοινότητα θα προσπαθήσει, με τα πενιχρά της μέσα, να συμμετάσχει, πρώτα για να γίνει κι έπειτα για να προβληθεί στην Ευρώπη και στην Αμερική ώστε η ιστορία της Σεφαραδίτισσας Θεσσαλονίκης, που δεν έχει ακουστεί αρκετά, να γίνει γνωστή».

Women Make Movies

Το πρώτο μέρος του φετινού American Film Showcase, του μεγάλου αφιερώματος στο αμερικανικό ντοκιμαντέρ που διοργανώνουν για δεύτερη χρονιά το Exile Room σε συνεργασία με την πρεσβεία των ΗΠΑ, πραγματοποιήθηκε αυτές τις μέρες στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, για να συνεχίσει από τις 6 έως και τις 21 Μαρτίου στην Αθήνα.

Το φετινό αφιέρωμα επικεντρώνει την προσοχή του στο θέμα της ισότιμης εκπροσώπησης των γυναικών στη βιομηχανία του θεάματος. Με αυτή την αφορμή ήρθε στο Φεστιβάλ μία από τις δυναμικότερες γυναικείες παρουσίες στην αμερικανική κινηματογραφική και τηλεοπτική βιομηχανία, η Ντέμπρα Ζίμερμαν, παραγωγός και πρόεδρος του Women Make Movies.

Σχετικά με το ρεύμα των τελευταίων ετών για την υποστήριξη της γυναικείας επαγγελματικότητας στο σινεμά και στην τηλεόραση, η Ζίμερμαν δήλωσε… κυνική και όχι: «Ξεκίνησα με μια εξαιρετικά κυνική αντιμετώπιση, απλώς επειδή δουλεύω πάρα πολλά χρόνια υπέρ των δικαιωμάτων των γυναικών στο Χόλιγουντ. Μετά συνειδητοποίησα ότι, πράγματι, αυτά τα τελευταία χρόνια και ειδικά το 2017-18 υπήρξε μια ιδιαίτερη δυναμική, μια ορμή, και ομολογώ ενθουσιάστηκα.

»Υπάρχει τόση ενέργεια ολόγυρα, στο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, η Αγορά ανακοίνωσε ότι φέτος τα μισά Works in Progress υπογράφονται από γυναίκες. Παρ' όλα αυτά, εξακολουθεί να μου φαίνεται αδιανόητο ότι ακόμα και με τόση δημοσιότητα οι αριθμοί δεν έχουν μετακινηθεί στην αμερικανική βιομηχανία.

»Οι περσινές στατιστικές είναι ίδιες μ’ εκείνες της δεκαετίας του ’80. Πιστεύω ειλικρινά ότι τα επόμενα λίγα χρόνια θα φανεί μια αλλαγή και το λέω αυτό γιατί το Χόλιγουντ ανταποκρίνεται αργά στις αλλαγές. Αλλά ήδη με ενθουσιάζουν τα επιτεύγματα των γυναικών στην τηλεόραση – εκεί τα πράγματα είναι πολύ πιο δυναμικά».

Οσο για τις γυναίκες που ξεκινούν τώρα την καριέρα τους στο σινεμά και στην τηλεόραση, η Ζίμερμαν θα τις συμβούλευε «να είναι αποφασισμένες, να διεκδικούν αυτά που θέλουν, να μην επιτρέπουν σε κανέναν να τους λέει ότι δεν μπορούν να κάνουν αυτό που θέλουν, γιατί είναι δεδομένο ότι θα έρθουν αντιμέτωπες με συγκατάβαση. Και επίσης, θα τους έλεγα ότι η δικτύωση είναι ένα σπουδαίο όπλο!»

«ISIS, tomorrow. Οι χαμένες ψυχές της Μοσούλης»
ΣΙΝΕΜΑ
Εκεί όπου η πραγματικότητα μοιάζει με μύθο
Ταινίες που ξεδιπλώνουν ανθρώπινες ιστορίες είδαμε τις πρώτες ημέρες του 21ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: από τα παιδιά της Μοσούλης στον Χιλιανό ακτιβιστή Λεμεμπέλ και από τους ηλικιωμένους γκέι του...
Εκεί όπου η πραγματικότητα μοιάζει με μύθο
ΣΙΝΕΜΑ
Βραβεία με καλλιτεχνικές αξιώσεις και ανθρωπιστικό μήνυμα
Ολοκληρώθηκε χθες βράδυ η διοργάνωση με την απονομή των βραβείων. Με Χρυσό Αλέξανδρο τιμήθηκε η βρετανική ταινία του Ρίτσαρντ Μπίλιγχαμ «Ρέι και Λιζ». Η Μαρίσσα Τριανταφυλλίδου, πρωταγωνίστρια της ταινίας «Η...
Βραβεία με καλλιτεχνικές αξιώσεις και ανθρωπιστικό μήνυμα
ΣΙΝΕΜΑ
Άρωμα γυναίκας και στη μέση ο Αλεξάντερ Πέιν
Ταινίες με την κινηματογραφική ματιά Ελληνίδων και ξένων δημιουργών έφεραν αέρα ανανέωσης στο 58ο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης και έγιναν αφορμή για μερικές από τις ωραιότερες στιγμές της. Το «παρών» έδωσε όμως και ο...
Άρωμα γυναίκας και στη μέση ο Αλεξάντερ Πέιν
ΣΙΝΕΜΑ
Ελεύθερη κατάδυση για το ελληνικό σινεμά
Μέσα σε κλίμα αναβρασμού για τα τεκταινόμενα τον τελευταίο καιρό στον χώρο του κινηματογράφου ξεκίνησε η φετινή γιορτή του σινεμά στη Θεσσαλονίκη. Ομως οι ευρηματικές ταινίες των σκηνοθετών μας και οι...
Ελεύθερη κατάδυση για το ελληνικό σινεμά
ΣΙΝΕΜΑ
«Οι σχέσεις είναι μια διαρκής προσπάθεια να αποκωδικοποιήσεις τον άλλο»
Σαν πρώτο ραντεβού: το σκηνοθετικό ντεμπούτο του Γιάννη Κορρέ, με τον ακαταμάχητο τίτλο «Οντως Φιλιούνται;», έρχεται στις αίθουσες, με ελπιδοφόρα διαπιστευτήρια (ενθουσιώδεις κριτικές από την πρεμιέρα του στο...
«Οι σχέσεις είναι μια διαρκής προσπάθεια να αποκωδικοποιήσεις τον άλλο»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας