• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    24°C 22.5°C / 25.1°C
    1 BF
    53%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    23°C 19.6°C / 24.6°C
    2 BF
    61%
  • Πάτρα
    Αυξημένες νεφώσεις
    23°C 21.0°C / 24.8°C
    1 BF
    58%
  • Ιωάννινα
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    21°C 19.9°C / 20.5°C
    2 BF
    62%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    22°C 21.9°C / 21.9°C
    0 BF
    83%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    22°C 19.9°C / 22.0°C
    1 BF
    64%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    17°C 17.4°C / 18.4°C
    2 BF
    52%
  • Αγρίνιο
    Αυξημένες νεφώσεις
    22°C 22.4°C / 22.4°C
    1 BF
    50%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    23°C 22.8°C / 25.4°C
    2 BF
    91%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    24°C 19.6°C / 23.9°C
    1 BF
    60%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    23°C 23.4°C / 25.8°C
    0 BF
    88%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    22°C 21.7°C / 22.3°C
    0 BF
    68%
  • Κεφαλονιά
    Σποραδικές νεφώσεις
    21°C 20.9°C / 20.9°C
    0 BF
    73%
  • Λάρισα
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    23°C 21.8°C / 22.9°C
    2 BF
    49%
  • Λαμία
    Αυξημένες νεφώσεις
    24°C 20.6°C / 24.4°C
    1 BF
    54%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    26°C 25.8°C / 25.8°C
    1 BF
    78%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    23°C 22.7°C / 24.9°C
    2 BF
    50%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    22°C 20.3°C / 22.1°C
    2 BF
    82%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    21°C 19.7°C / 23.9°C
    2 BF
    79%
  • Καστοριά
    Σποραδικές νεφώσεις
    19°C 18.5°C / 18.5°C
    0 BF
    62%

Ο τσελίστας Ζλατομίρ Φανγκ ερμηνεύει το «Κοντσέρτο για τσέλο» του Ελγκαρ συνοδευόμενος από τη Φιλαρμονική Ορχήστρα Νέων της Βοστόνης υπό τον Μπέντζαμιν Ζάντερ

Φωτ.: Δημήτρης Γιουβρής
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ενα θαυμαστό φυτώριο νέων μουσικών

  • A-
  • A+

Στις 15/6/2022 η Ορχήστρα Νέων της Φιλαρμονικής της Βοστόνης (ΟΝΦΒ, Boston Philharmonic Youth Orchestra), υπό τον αρχιμουσικό Μπέντζαμιν Ζάντερ, έδωσε στο κρατικό Μέγαρο Μουσικής μία και μοναδική συναυλία στο πλαίσιο περιοδείας της στην Ελλάδα, που περιλάμβανε επίσης συναυλίες στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης, στο Παλαιό Φρούριο της Κέρκυρας, στο Αρχαίο Θέατρο της Δωδώνη, στο Θέατρο Φρύνιχος των Δελφών (Φεστιβάλ «Το Λάλον Υδωρ») και στο Κάστρο του Ρίου (Διεθνές Φεστιβάλ Πάτρας).

Μάλιστα μία εβδομάδα αργότερα, στις 22/6/2022, Παγκόσμια Ημέρα της Μουσικής, ήταν με τη συναυλία της ΟΝΦΒ που, παρούσης της υπουργού Λίνας Μενδώνη, αποδόθηκε ξανά από το ΥΠΠΟ στο ελληνικό κοινό το κάτω μέρος του κοίλου του αρχαίου Θεάτρου της Δωδώνης ύστερα από 22 χρόνια εκτεταμένων εργασιών συντήρησης.

Η ΟΝΦΒ ιδρύθηκε το 2012 από τον Ζάντερ, υπό την αιγίδα της Φιλαρμονικής της Βοστόνης (σύνολο διαφορετικό της διάσημης Boston Symphony/Συμφωνικής της Βοστόνης). Η ΟΝΦΒ περιλαμβάνει 120 μουσικούς, ηλικίας 12 έως 21 ετών, πολλοί εξ αυτών ασιατικής καταγωγής. Υπό το σύνθημα «Διαμορφώνοντας τους αυριανούς ηγέτες μέσα από τη μουσική» λειτουργεί ως φυτώριο νέων μουσικών με έντονα αλληλοδιδακτική διάσταση και συνεχή, κάθετη μορφωτική/παιδαγωγική διάδραση με τον ίδιο τον Ζάντερ.

Η συναυλία άφησε πολύ καλές εντυπώσεις. Στην κατάμεστη αίθουσα ήταν αισθητή όσο και δυσεξήγητη η παρουσία πολύ μεγάλου αριθμού παιδιών πολύ μικρής ηλικίας. Επίσης οι αντιδράσεις του ακροατηρίου –χειροκροτήματα αλλά και αποχωρήσεις κυριολεκτικά όπου δει!– μαρτυρούσαν για πολλοστή φορά το εγχώριο έλλειμμα μουσικής παιδείας. Ο γερμανικής καταγωγής 83χρονος Αμερικανός αρχιμουσικός ξεκίνησε με μια σύντομη ομιλία προς το ακροατήριο καταθέτοντας τη συγκίνηση και τον απερίφραστο ενθουσιασμό του ίδιου αλλά και των νεαρών μουσικών του για τον ερχομό τους στην Ελλάδα, χώρα όπου γεννήθηκε η Δημοκρατία.

Αριστος ομιλητής, εκφώνησε στη συνέχεια λίγα περιεκτικά λόγια για τα ίδια τα έργα της συναυλίας, συσχετίζοντάς τα με προφανή και λιγότερο προφανή συμφραζόμενα που έχουν να κάνουν με τα δεινά των πολέμων και των ολοκληρωτικών καθεστώτων: το απρόβλεπτα κυκλοθυμικό «Βαλς» (1919/20) του Ραβέλ και το βαθιά ελεγειακό «Κοντσέρτο για τσέλο» (1919), έργα που γράφτηκαν στη σκιά της φρίκης του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου, καθώς επίσης την περίφημη, υπέρτατα δημοφιλή «Συμφωνία αρ.5» (1937) στην οποία ο Σοστακόβιτς αποτυπώνει κρυπτικά αλλά τόσο εύγλωττα τη βασανιστική σχέση του καλλιτέχνη με το καταπιεστικό σταλινικό σοβιετικό καθεστώς. Η τελευταία αναφορά προκάλεσε την οργίλη αντίδραση ακροάτριας που διαμαρτυρήθηκε μεγαλόφωνα κατά της «γενόμενης προπαγάνδας» για να πνιγεί πάραυτα η φωνή της από ογκώδες κύμα ομοίως οργισμένων αντιδράσεων μελών του ακροατηρίου, που φώναζαν: «Βγάλτε την έξω!»…

Οι εκτελέσεις που ακούσαμε έφεραν ευανάγνωστα το στίγμα μιας διεξοδικής, εντατικά και στοχευμένα διδακτικής προετοιμασίας: υπήρξαν τελειοθηρικά πλασμένες όσον αφορά το βάθος λεπτομέρειες, διαστρωμάτωση και εσωτερικός διάλογος των στιβάδων του συμφωνικού ήχου – μαρτυρούσαν φανερή, αδιάλειπτη φροντίδα για το ακριβές φινίρισμα της φραστικής, διέπονταν από σωστά ζυγιασμένες ισορροπίες δυναμικής και, βεβαίως, διακρίνονταν για τις θαυμάσιες συνεισφορές των διαφόρων σόλο οργάνων.

Το αποτέλεσμα όλων αυτών ήταν ένας συμφωνικός ήχος διεγερτικά σαφής, διάφανος, ζωντανός και αναλυτικός. Γενικώς, αποφεύγοντας κάθε τύπου ριψοκίνδυνες εξάρσεις, η διεύθυνση του Ζάντερ άφηνε παντού και πάντα επαρκή χώρο για την ανάπτυξη των ορχηστρικών λεπτομερειών και την ανάδειξη των ιδιαιτεροτήτων της γραφής. Αυτό που έλειπε ήταν η εξειδικευμένη σύνθεση όλων αυτών των ποιοτήτων σε αναγνώσεις με εξατομικευμένα συγκεκριμένο στίγμα: αιθέρια, ρευστό και αβαρές στον Ραβέλ, περιπαθώς ρομαντικό στον Ελγκαρ, φορτισμένα νεορομαντικό, τοπικά εξπρεσιονιστικό στον Σοστακόβιτς.

Πραγματικά εξαίρετος, ολοκληρωμένος σολίστας, ο 23χρονος, βουλγαροκινεζικής καταγωγής, Αμερικανός τσελίστας Ζλατομίρ Φανγκ πρόσφερε μια στρωτή, ακριβή, φροντισμένη ανάγνωση που ανταποκρίθηκε δίχως εκπτώσεις στις τεχνικές ιδιαιτερότητες και τις έντονες συγκινησιακές μεταπτώσεις της ετεροχρονισμένα ρομαντικής γραφής του κοντσέρτου του Βρετανού συνθέτη. Στην εσωτερική οργάνωση του συμφωνικού ήχου της «5ης Συμφωνίας» του Σοστακόβιτς κυριάρχησαν η ένταση και η μυώδης άρθρωση της φραστικής από το τεράστιο σώμα των εγχόρδων, που υποστήριξαν επαρκώς την ψυχολογικά τεταμένη, μαχητική δραματουργία της μουσικής.

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Δύο πιάνα, δύο διάσημοι δεξιοτέχνες
Ο διεθνούς φήμης Καναδός πιανίστας Αλέν Λεφέβρ συναντά την Τετάρτη 5 Οκτωβρίου στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών την εξίσου διάσημη συμπατριώτισσά του Ελέν Μερσιέ, σε ένα σπάνιο ρεσιτάλ με έργα για δύο πιάνα.
Δύο πιάνα, δύο διάσημοι δεξιοτέχνες
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
«Piano Masters» στο Μέγαρο Μουσικής και ένα πιάνο-ντούο στον «Παρνασσό»
Η διάσημη Μιτσούκο Ουτσίντα, καθώς και η Λευκή Καρποδίνη μαζί με τον Μάικλ Μπράουνλι-Γουόκερ προσέφεραν δύο ιδιαίτερες βραδιές στο αθηναϊκό μουσικό κοινό.
«Piano Masters» στο Μέγαρο Μουσικής και ένα πιάνο-ντούο στον «Παρνασσό»
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Η αγγλική ορχήστρα Φιλαρμόνια παίζει στο Μέγαρο Μουσικής
Ο πολυβραβευμένος 29χρονος Νοτιοκορεάτης Σεόνγκ-Τζιν Τσο χάρισε μιαν ιδανική ανάγνωση του απαιτητικού και περίφημου «Κοντσέρτου για πιάνο αρ. 2» του Προκόφιεφ.
Η αγγλική ορχήστρα Φιλαρμόνια παίζει στο Μέγαρο Μουσικής
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ο Χριστόπουλος διευθύνει την «Αποκαλυπτική» του Μπρούκνερ
Ο αρχιμουσικός επένδυσε πρώτα απ’ όλα στη διάπλαση ενός ήχου μεγάλου, ρωμαλέου και στιβαρού, αλλά ταυτόχρονα πτητικού, με ελεγχόμενα διαβαθμισμένες εσωτερικές δυναμικές και ιδιαίτερα φροντισμένη φραστική.
Ο Χριστόπουλος διευθύνει την «Αποκαλυπτική» του Μπρούκνερ
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Η «Συμφωνία των θλιμμένων ασμάτων» του Γκούρετσκι, από τον Γιώργο Πέτρου
Την περίφημη «Συμφωνία αρ.3, των θλιμμένων ασμάτων» του Πολωνού Χένρικ Γκούρετσκι επέλεξαν ως κεντρικό έργο της φετινής πασχαλινής συναυλίας τους η Εθνική Συμφωνική Ορχήστρα της ΕΡΤ και ο καλλιτεχνικός της...
Η «Συμφωνία των θλιμμένων ασμάτων» του Γκούρετσκι, από τον Γιώργο Πέτρου
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Τα μουσικά γενέθλια του Θεόδωρου Κουρεντζή στην Αθήνα
O Θεόδωρος Κουρεντζής επέστρεψε με την MusicAeterna στην Αθήνα και το Μέγαρο Μουσικής για μία συναυλία με την ερμηνεία της εμβληματικής «Ένατης» συμφωνίας του Μπετόβεν.
Τα μουσικά γενέθλια του Θεόδωρου Κουρεντζή στην Αθήνα

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας