Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Χρόνια πολλά ECM!

Η Ελένη Καραΐνδρου με τον Manfred Eicher ψυχή της ECM

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Χρόνια πολλά ECM!

  • A-
  • A+
Η επέτειος των 50 χρόνων γιορτάζεται με την κυκλοφορία 50 χαρακτηριστικών εκδόσεων και οι Ελληνες καλλιτέχνες μοιράζονται στιγμές από τη συνεργασία τους με τη σπουδαία δισκογραφική εταιρεία που τη χαρακτηρίζουν οι εξαίσιες μουσικές, |η υψηλή ποιότητα και η μοναδική αισθητική.

Πέρασαν λοιπόν πενήντα χρόνια. Γεμάτα με καλή μουσική. Φέτος, η σπουδαία δισκογραφική εταιρεία ECM (Edition of Contemporary Music), που ιδρύθηκε στο Μόναχο το 1969 και πολύ γρήγορα δημιούργησε τη δική της ηχητική ταυτότητα, συμπληρώνει μισό αιώνα ζωής.

«Ισως να μην υπάρχει άλλη εταιρεία που να έχει αφήσει τόσο έντονο αποτύπωμα στον τρόπο που ακούμε μουσική», έγραψε η εφημερίδα Independent. Ψυχή της ECM είναι ο Γερμανός μουσικός και παραγωγός Manfred Eicher που ήθελε να φτιάξει μια δισκογραφική για όσα θα ήθελε να ακούει αλλά δεν έβρισκαν στέγη σε άλλες εταιρείες. Οι παραγωγές της είναι όλες υψηλής αισθητικής με εξαίσιες μουσικές που συνοδεύονται από μοναδικά εικαστικά. Δεν είναι τυχαίο που ο ήχος της χαρακτηρίστηκε «ο καλύτερος μετά τη σιωπή».

Το πρώτο του άλμπουμ το 1969 ήταν εκείνο του Mal Waldron «Free At Last» και θα επανακυκλοφορήσει σε διπλό βινύλιο τον Νοέμβριο. Το δυναμικό της ξεπερνά τους 600 καλλιτέχνες και ο κατάλογός της μετράει περισσότερα από 1.600 άλμπουμ. Είναι, όπως καταλαβαίνετε, όχι μόνο μια δισκογραφική εταιρεία με έντονο καλλιτεχνικό στίγμα αλλά κι ένα από τα πιο ισχυρά brand names της παγκόσμιας μουσικής σκηνής. Αρχικός προσανατολισμός της, η τζαζ σε όλες τις εκφάνσεις της, με ισχυρές δόσεις από κλασική μουσική, new age, ηλεκτρονική και world music.

Από τους γνωστότερους καλλιτέχνες που ηχογράφησαν για την ECM είναι οι Keith Jarrett, Paul Bley, Jan Garbarek, Chick Corea, Gary Burton, the Art Ensemble of Chicago, Pat Metheny, Arvo Part, Carla Bley και πολλοί ακόμα. Υπάρχουν όμως και Ελληνες καλλιτέχνες στην ετικέτα της: Μαρία Φαραντούρη, Σαβίνα Γιαννάτου & Primavera en Salonico, Λεωνίδας Καβάκος, Κώστας Θεοδώρου, Βασίλης Τσαμπρόπουλος, Σωκράτης Σινόπουλος, Κωνσταντίνα Γουρζή και φυσικά η Ελένη Καραΐνδρου, που υπήρξε η πρώτη Ελληνίδα μουσικός που συνεργάστηκε με την εταιρεία. Φέτος στην ECM κυκλοφόρησαν το «Beyond the Borders» της Μαρίας Φαραντούρη, το «Tous des Oiseaux» της Ελένης Καραΐνδρου και το «Metamodal» του Σωκράτη Σινόπουλου. Η επέτειος των 50 χρόνων γιορτάζεται με την κυκλοφορία 50 χαρακτηριστικών εκδόσεων σε μειωμένη τιμή για όλους τους μήνες του φθινοπώρου.

Ελένη Καραΐνδρου

Το να μιλήσω για τον Manfred μοιάζει ουτοπικό. Πώς να κλείσεις μέσα στις παλάμες σου το πέρασμα του ανέμου. Πώς να συγκρατήσεις ανάμεσα στα δάχτυλά σου το ταξίδι της βροχής. Πώς να φυλακίσεις μέσα στο μυαλό και στην καρδιά το τραγούδι της σιωπής που αναδύεται μέσα από τις κινήσεις του, από το ανοιγόκλεισμα των βλεφάρων, από την αέναη ροή των συναισθημάτων του…

Ο Manfred μέσα στο στούντιο, ο Manfred ακούγοντας μουσική, οπουδήποτε, μπροστά στην κονσόλα, μπροστά στον απέραντο ορίζοντα της θάλασσας μ’ ένα μικρό κασετόφωνο, μπροστά στη μουβιόλα του σινεμά. Παντού και πάντα απαράλλαχτος, δραστικός, θαυματουργός, γεμάτος πάθος, απόλυτα δοτικός, συλλαμβάνει τις μυστικές, υπόγειες δονήσεις και τις μετατρέπει σε μουσικό θρίαμβο.

Τον γνώριζα καλά πριν τον συναντήσω. Μέσα από τη μαγική αύρα της δουλειάς του. Κάθε νέα του παραγωγή, κάθε δίσκος, ευεργετική βροχούλα σε διψασμένη γη. Οαση αισθητικής, ένα ποτάμι που μέσα του ταξίδευαν βαρκούλες και καραβάκια φορτωμένα πολύτιμες πραμάτειες, μυθικές. Αυτό ήταν για μένα το κάλεσμα στο μεγάλο ταξίδι της ECM. Κρατάει πολλά και όμορφα χρόνια. Εντυσε τις προσδοκίες μας, τα όνειρά μας… Η συνάντησή μου με τον Manfred μού επιβεβαίωσε τον μύθο του. Μου χάρισε όμως και μια άλλη διάσταση. Αυτή της γενναιοδωρίας του, όταν μοιραζόμαστε κάθε φορά ένα νέο ταξίδι…

Μετράω τα ταξίδια μας, τους δίσκους μας και νιώθω απέραντη ευγνωμοσύνη για κάθε στιγμή δημιουργίας, φιλίας και χαράς που μου χάρισαν κοντά σ’ έναν χαρισματικό καλλιτέχνη κι έναν μοναδικό άνθρωπο.

Dine Doneff (aka Κώστας Θεοδώρου)

lamp

Για μας, τους της βινυλίου εποχής, η ανακάλυψη της ECM και η σταθερή συγκομιδή των αριστουργημάτων της, υπήρξε σκοπός ιερός. Στη δική μου περίπτωση, ως μη έχων δυνατότητες μουσικών σπουδών, η ενδελεχής ακρόαση, αυλακιά την αυλακιά, των κλασικών πλέον άλμπουμ, ήταν το μεγάλο σχολείο που φώτισε τις αναζητήσεις μου στην τέχνη γενικότερα. Γι’ αυτό και ο σεβασμός μου προς τον Manfred Eicher είναι αυτός του μαθητή προς τον Δάσκαλο. Μεγάλη μου η τιμή, που τα δύο τελευταία μου άλμπουμ περιλαμβάνονται στους καταλόγους της εταιρείας.

Σωκράτης Σινόπουλος

TRYFON TSATSAROS/ECM RECORDS

Για την ηχογράφηση του πρώτου άλμπουμ του κουαρτέτου μας Eight Winds στην ECM χρειάστηκαν πολύ λιγότερα από αυτά που περίμενα ή που είχα συνηθίσει στο παρελθόν από άλλες παραγωγές. Χρειάστηκε λιγότερος χρόνος, λιγότερες διορθώσεις, λιγότερη ηχητική επεξεργασία, λιγότερα λόγια, λιγότερη τελειομανία, λιγότερα κλισέ. Μόλις το συνειδητοποίησα ανησύχησα ομολογώ, γρήγορα όμως κατάλαβα ότι αυτός είναι ο ιδανικός και φυσικός τρόπος να αποτυπώσεις μια ηχητική εμπειρία.

Ενας τρόπος που τοποθετεί σε πρώτη προτεραιότητα την ελευθερία έκφρασης των μουσικών καθώς και τον ήχο, τη ροή, τη δραματουργία και το αφήγημα ενός ενιαίου μουσικού έργου. Ενας τρόπος τον οποίο ο εμπνευστής του, ο Manfred Eicher, τον γνωρίζει πολύ καλά και τον διευθύνει με μαεστρία πενήντα χρόνια τώρα. Η απόδειξη είναι ότι τα άλμπουμ της ECM, ακόμα και τα παλαιότερα, ακούγονται λες και ηχογραφήθηκαν σήμερα και επηρεάζουν ακόμα το παγκόσμιο μουσικό γίγνεσθαι. Είναι ένα τεράστιο επίτευγμα αυτό.

Για την ηχογράφηση του πρώτου άλμπουμ του κουαρτέτου μας Eight Winds στην ECM χρειάστηκαν πολύ λιγότερα από αυτά που περίμενα, χρειάστηκε μόνο απλότητα, ειλικρίνεια και ουσία. Χρειάστηκε ένας άνθρωπος χαρισματικός με αίσθηση και όραμα να μας δείξει τον δρόμο και να μας εμπνεύσει.

Πέρασαν πέντε χρόνια από τότε, πρόσφατα εκδόθηκε το δεύτερο άλμπουμ μας Metamodal και ακολουθεί και συνέχεια. Είναι μεγάλη χαρά και τιμή και ευθύνη να ηχογραφείς για την ECM και αισθάνομαι πολύ τυχερός που έχουμε δύο άλμπουμ με το κουαρτέτο σε αυτή την τόσο επιδραστική εταιρεία.

Χρόνια Πολλά ECM!

Να τα εκατοστίσεις!

Κωνσταντία Γουρζή

Giorgos Mavropoulos

Ο δημιουργός και παραγωγός της ECM κρατάει σταθερά διεθνώς τα τελευταία 50 χρόνια με ανεξάντλητο μουσικό όραμα και περιέργεια, με πρωτοπορία στην παρουσίαση και ηχογράφηση των δίσκων, με πίστη και ανεξάντλητη αγάπη για τη μουσική, με συνεχή έμπνευση και με μοναδικό μουσικό ένστικτο τα ηνία της εταιρείας σε υψηλά μουσικά και καλλιτεχνικά επίπεδα.

Είμαι ευτυχής και τυχερή να είμαι μέλος αυτής της μουσικής δισκογραφικής οικογένειας, να ανταλλάσσομαι και να συνεργάζομαι με τον δημιουργό και εξαιρετικό παραγωγό της Μάνφρεντ Αϊχερ. Ενα μεγάλο Μπράβο και ένα μεγάλο ευχαριστώ!

Σαβίνα Γιαννάτου

JOHANNA DIEHL/ECM RECORDS

Η επαφή και η συνεργασία μου με την ECM οφείλεται σε μια συγκυρία. Περιμένοντας τον Πάνο Μαραβέλια στα γραφεία της εταιρείας «Λύρα», ο Μανφρεντ Αϊχερ έτυχε να ακούσει το πρώτο αντίτυπο του cd μας «terra nostra» που μόλις είχε φτάσει από το εργοστάσιο.

Η «Λύρα» αντιπροσώπευε τότε την ECM στην Ελλάδα. Κι εγώ με τη «Λύρα» ηχογραφούσα για χρόνια τους δίσκους μου. Ο Αϊχερ ενδιαφέρθηκε και το cd «terra nostra» κυκλοφόρησε στην ECM παράλληλα με τη «Λύρα». Ακολούθησαν το Sumiglia, το Songs of another και το Songs of Thessaloniki πάντα με το γκρουπ Primavera en Salonico.

Δεν είχα φανταστεί ποτέ ότι θα συνεργαζόμουν με την ECM και μάλιστα με το υλικό αυτό που ήταν βασισμένο σε παραδοσιακά κομμάτια. Η ECM μού ήταν γνωστή περίπου από το 1980. Είχα τότε εντυπωσιαστεί από τον ήχο και τις επιλογές της και είχα επηρεαστεί επίσης συνθετικά. Eberhard Weber, Vasconcelos, Gismonti, Steve Swallow, Azimuth, Steve Kuhn, Sidsel Endresen...

Επιρροές τους νομίζω ότι φαίνονται στον δίσκο μου «Ζει ο βασιλιάς Αλέξανδρος» (1985). Αργότερα Heiner Goebbels, Berio με την Κιμ Κασκασιάν, Αρμένιοι συνθέτες... Η ECM έφτιαχνε έναν ήχο. Και συνεχίζει μέσα από τελείως διαφορετικά μουσικά στυλ να είναι αναγνωρίσιμη από τον ήχο της. Μπήκαμε κι εμείς με τους Primavera μέσα στον ήχο αυτόν και πλένουμε τα τελευταία χρόνια μέσα του. Δεν ξέρουμε μέχρι πότε. Της ευχόμαστε όμως να συνεχίσει να ηχεί για πολλά πολλά χρόνια έτσι.

ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ζούμε σε εποχή αδιαφορίας και υπνωτισμού
«Είμαι ανοιχτός σε όλα και συνδιαλέγομαι χωρίς διακρίσεις» λέει ο γνωστός συνθέτης και τραγουδιστής, ο οποίος εμφανίζεται σήμερα και την άλλη Παρασκευή στον «Σταυρό του Νότου» με νέο δίσκο, το «Amazing...
Ζούμε σε εποχή αδιαφορίας και υπνωτισμού
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Αναβίωση με θρύλους της ροκ και... χιπ-χοπ
Πενήντα χρόνια μετά. Τίποτα στη μουσική δεν είναι ίδιο. Και τίποτα σε ό,τι αφορά τη μυθολογία του Γούντστοκ δεν έχει αλλάξει. Το Woodstock 50, ακόμα μια προσπάθεια αναβίωσης του θρυλικού φεστιβάλ,...
Αναβίωση με θρύλους της ροκ και... χιπ-χοπ
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
«Προσεγγίστε τη μουσική μου με ανοιχτά αυτιά και ανοιχτό μυαλό»
Ο θρύλος της progressive rock, με τους διαχρονικούς -αλλά και νέους- θαυμαστές στην Ελλάδα, μιλάει στην «Εφ.Συν.», λίγο πριν από τις εμφανίσεις του στο Gagarin.
«Προσεγγίστε τη μουσική μου με ανοιχτά αυτιά και ανοιχτό μυαλό»
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
«Το γράψιμο είναι ένα στοίχημα που μία στις δέκα κερδίζεις»
Μια απρόσμενη συνάντηση με αφορμή το νέο cd «Πολιορκημένος χρόνος», μια ωραία συνεργασία. Ο Ανδρέας Κατσιγιάννης της Εστουδιαντίνας της Νέας Ιωνίας μελοποιεί Τίτο Πατρίκιο, ο ποιητής απαγγέλλει και γνωστοί...
«Το γράψιμο είναι ένα στοίχημα που μία στις δέκα κερδίζεις»
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
«Ο Χατζιδάκις μού είχε πει να μην κάνω τραγούδια με τραγουδιστές - σταρ»
Το «Ελληνικό Σχέδιο» παρουσιάζει ένα νέο συμφωνικό έργο του Δημήτρη Παπαδημητρίου, σε σπονδυλωτή μορφή. Πρόκειται για 14 Συμφωνικές Μινιατούρες που παρουσιάζονται ως σύνολο, με τίτλο «Οι πλανόδιοι των...
«Ο Χατζιδάκις μού είχε πει να μην κάνω τραγούδια με τραγουδιστές - σταρ»
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Οι Slayer στη Λεωφόρο Αλεξάνδρας
Οτι θα παίξουν οι Slayer στην Ελλάδα το καλοκαίρι στο πλαίσιο της αποχαιρετιστήριας περιοδείας τους, «Farewell Tour», ήταν γνωστό εδώ και εβδομάδες. Χθες όμως μάθαμε και τον χώρο στον οποίο θα πραγματοποιηθεί...
Οι Slayer στη Λεωφόρο Αλεξάνδρας

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας